De gemeenteraad van Nederweert heeft dinsdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering besloten om vijf miljoen beschikbaar te stellen voor de aanleg van een nieuwe randweg.
Vijf miljoen voor Randweg
In eerste instantie was er vier miljoen beschikbaar. De raad heeft dit dinsdagavond verhoogd naar vijf miljoen. Nu de raad heeft besloten kan ook de aanvraag worden gedaan voor vijf miljoen uit het regiofonds GOML. De provincie verdubbeld dit bedrag. In totaal is er dan 20 miljoen beschikbaar voor de aanleg van de randweg Nederweert N266.
De aanleg van de nieuwe randweg stuite vorige week tijdens een themaraad op veel kritiek van omwonende. Toch heeft de raad besloten door te gaan met de aanvraag. De burgemeester benadrukt dat dit betekend niet dat het besluit is genomen dat de randweg er ook definitief komt. Hiervoor wordt eerst de uitkomsten van het Plan MER (=MilieuEffectRapportage) rapport afgewacht. Hierin worden verschillende variante nader onderzocht. Op basis van deze uitkomsten wordt een keuze gemaakt of, en zo ja, welke variant het uit eindelijk gaat worden.
9 Reacties
nederweert daar kun je mooi omheen
Gelukkig kun er nu helemaal om heen .
Wat erg voor die dikkoppen dat ze nu korter op een weg wonen.
Laat maar komen die weg.
Jammer, dat je mensen, die je niet kent “dikkoppen” noemt. Wat moet dan mensen zijn, die je wel kent ?
Wat jammer nu dat je met een opmerking komt van “dikkoppen” Fons. Kennelijk weet je van de hele zaak te weinig af, anders zou je denk ik niet met zo een opmerking komen! Die dikkoppen van jou zijn hardwerkende mensen, die al jaren met milieu- en geluidsoverlast van de A2 en de daar gevestigde bio-industrie opgescheept zitten. Trouwens de economische pagina van de krant dezer dagen ook weer over geslagen zeker? Daar had je kunnen lezen dat deze “dikkoppen” van jou de economie moeten trekken!
Wij merken al tiental jaren dat het zo druk is aan de randweg en langs kanaal someren ….mag het aub worden ontlast. Ik persoonlijk hoop dat het echt door gaat. Want de mensen aan deze kant van Nederweert zouden er wel blij mee zijn. Enne de plannen zijn al bijna 15 jaar oud als niet ouder dus niet klagen we wisten het niet.
Was de randweg er 15 jaar geleden maar gekomen, volgens de plannen, die er toen waren. Dat was toen betaalbaar. Nu werd in eerste instantie uitgegaan van een randweg met parallelweg voor 16 miljoen. Nu is opnieuw een berekening gemaakt voor een randweg zonder parallelweg, kosten 24 miljoen. Onze vriend, wethouder Mackus, gaat nog verder versoberen door de ongelijkvloerse kruising van de Hijsterstraat te vervangen door een rotonde, dus nog meer versobering. Kosten 20 miljoen. Daarvoor is de bijdrage van de gemeente 1/4 ofwel 5 miljoen euro. De raad heeft met veel kommentaar en ook argwaan hiermee ingestemd. Herhaaldelijk is gewezen op de zorgvuldigheid, die betracht moet worden. Zorgvuldigheid is uiteraard belangrijk. Daar hoef je het niet over te hebben. Als dat wel gebeurt, is er dus achterdocht en terecht. De wethouder verzekert echter optimalisatie, zoals b.v. fietspaden. Dit is niet te rijmen met de versobering, die hij nastreeft. Conclusie, een gevaarlijke, primitieve randweg van maximaal 20 miljoen wordt door de strot gewrongen, ofwel er komt er een met noodzakelijke voorzieningen voor minstens 30 miljoen. Vraag, wie betaalt die extra 10 miljoen ? Wij Nederweertenaren ??? Het gaat er niet om, dat er geen randweg mag komen, maar ten koste van wat. Bij de veiligheidsberekening dient ook onverwijld aangegeven te worden, hoeveel ernstige verkeersongevallen toegestaan worden vooral gezien het intensieve landbouwverkeer en vele (schoolgaande) fietsers. Een prulrandweg accepteren we niet.
M.i. gaat het om de keuze van verdiepte ligging langs het kanaal of een randweg van 30 tot 40 miljoen
Hoezo struisvogelpolitiek!
randweg
de mensen die in het buitengebied wonen ten noorden van de Peelsteeg zijn bang dat ze afgesloten geraken van Nederweertdorp
dat ze helemaal om moeten rijden
ik vind dat wat hypocriet want denk je van de mensen die wonen ten westen van de Randweg West die zitten helemaal ingeklemd tussen Randweg West en de A2 en die moeten ook maar zie hoe ze naar het dorp moeten rijden
Als je zelf niet graag de randweg voor je deur hebt, gun het dan een ander ook niet. Dat is pas hypocriet!
Bedenk wel met het realiseren van de randweg er straks nog 10000 auto’s meer per dag tussen de A2 en Nederweert west rijden. Dus je snapt het volgens mij niet helemaal. bij optie 1 B (verdiepte ligging) gaat er iedereen op vooruit. We kunnen beter eerst goed nadenken voor men onomkeerbare beslissingen neemt.