De provincie Limburg en de gemeente Nederweert werken al geruime tijd aan het verbeteren van de huidige verbinding tussen de A2 en N266. Nu is het bijna tijd om keuzes te maken. De resultaten van de onderzoeken zijn inmiddels bekend en vormen de basis. Aanleiding voor het project is het verbeteren van de regionale bereikbaarheid en de potenties voor gebiedsontwikkeling, het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de kernen Nederweert en Budschop én het opheffen van de barrière tussen beide kernen.
Procedure planning Randweg Nederweert
Kanaalzone
Volgens dat plan kan de kanaalzone zodanig heringericht worden dat het aan weerszijden een aantrekkelijk gebied wordt om te verblijven. Bijvoorbeeld in de vorm van een groene zone of openbare ontmoetingsruimte. Met andere woorden, het kanaal krijgt dan een verbindende functie. Nu vormt de dominante aanwezigheid van de N266 en de beperkte ruimte langs de weg juist een scheidend element tussen Budschop en Nederweert.Plan Milieu effectrapportage (planMER)
Wat is de beste oplossing voor het verbeteren van de wegverbinding tussen de A2 en de N266? Is dat een randweg of het aanpassen van de huidige weg? Als een randweg de beste optie is, op welke plaats kan die dan komen? Kortom, wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende oplossingen? Om hier antwoord op te kunnen geven is een Plan Milieu Effectrapportage opgesteld (planMER).Alternatieven en varianten
In de planMER die klaar is, zijn zes alternatieven en vier varianten onderzocht en getoetst op verschillende (milieu)thema’s. Welke alternatieven en varianten precies onderzocht zijn en wat de bijbehorende effecten zijn, kun je lezen in de planMER. Het planMER is een behoorlijk boekwerk. Je kunt ook een samenvatting van de planMER lezen.Afwegingsnotitie
In de planMER zijn effecten onderzocht, maar worden geen conclusies getrokken met betrekking tot een voorkeursoplossing. Dat gebeurt in een nog op te stellen afwegingsnotitie. Deze notitie wordt opgesteld nadat de stakeholders en de aangrenzende wegbeheerders hun advies over de planMER en een voorkeursalternatief hebben geven. De stakeholders hebben de planMER overigens al eerder ontvangen. Op 8 september komen ze bijeen voor het uitbrengen van het advies.
Themaraad
Op woensdag 24 september worden de planMER en de adviezen van de stakeholders en aangrenzende wegbeheerders toegelicht aan de gemeenteraad tijdens een themaraad georganiseerd door de gemeente Nederweert. Dan is ook de concept afwegingsnotitie uitgewerkt met de keuze voor een voorkeursalternatief. Ook deze wordt dan toegelicht. Op basis van de planMER, de adviezen en de afwegingsnotitie neemt de gemeenteraad op 28 oktober een besluit over het voorkeursalternatief. Vervolgens zal dit besluit als advies naar Provinciale Staten worden gestuurd. Omdat de N266 een provinciale weg is neemt Provinciale Staten uiteindelijk het definitieve besluit.
Bovenstaande informatie samengevat in een planning op hoofdlijnen levert het volgende overzicht op:
- 8 september 2014 – Advies werkgroep stakeholders
- 24 september 2014 – Openbare themaraad
- 28 oktober 2014 – Advies gemeenteraad aan Gedeputeerde Staten (GS) m.b.t. voorkeursalternatief
- November 2014 – Concept besluit GS m.b.t. voorkeursalternatief
- December 2014 – Concept besluit Provinciale Staten (PS) m.b.t. voorkeursalternatief
- December 2014 – Opstellen aanvulling Provinciaal omgevingsplan Limburg (POL-aanvulling) indien er gekozen wordt voor een randweg op een nieuw tracé
- 1e kwartaal 2015 – POL-aanvulling ligt ter inzage en iedereen kan zienswijzen indienen
- medio 2015 – Vaststellen voorkeursalternatief met eventuele POL-aanvulling door PS
1 Reactie
” het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de kernen Nederweert en Budschop én het opheffen van de barrière tussen beide kernen.”
Barrière tussen de kernen is alleen maar groter geworden door het eenrichtingsverkeer, en de nieuwe brug is voor fietsers ook niet echt veiliger. Dus laat die nieuwe randweg maar zitten, daardoor krijg je Budschop echt niet meer bij ’t centrum betrokken. Scheelt weer een hoop geld, uiteindelijk verplaats je het probleem naar een ander stuk van Nederweert. De mensen die nu naast de N266 wonen weten niet beter, de nieuwe randweg geeft alleen maar overlast voor de toekomstige aanwonenden van die weg. En aldaar weer problemen met de verkeersveiligheid voor overstekende fietsers e.d.