Skip to content

Kanaalzone wordt verder uitgewerkt

13 juli 2016 | 8:59

Kanaalzone uitwerkingDe gemeenteraad van Nederweert heeft dinsdagavond de Ontwerp Structuurvisie Kanaalzone Nederweert vastgesteld. Als de Randweg er komt, liggen er kansen om de Kanaalzone te transformeren van een scheidende barrière tot een verbindende schakel en een kwalitatief hoogwaardig en beeldbepalend gebied voor Nederweert. Nederweert krijgt hierdoor de kans om als woongemeente naar een nog hoger niveau te komen.

De visie is in interactieve sessies met de primaire stakeholders en direct omwonenden tot stand gekomen. Daarnaast is er een online enquête gehouden waaraan 215 personen aan hebben deelgenomen. De raad geeft met het vaststellen van de visie het college opdracht om vooruitlopend op de aanleg van de Randweg al te starten met de ontwikkeling aan de zijde van Budschop.

De Ontwerp Structuurvisie Kanaalzone Nederweert werd met meerderheid van stemmen vastgesteld. Het CDA en de VVD stemden voor. JAN en PvdA stemden tegen net als bij de stemming over de Randweg.

Ontwerp Structuurvisie Kanaalzone Nederweert

[pdf issuu_pdf_id=”160713064641-7669f46bd6e340a1bd2988b280f595ab” width=”740″ height=”600″ ]

Advertentie

14 Reacties

  1. Gemeente Nederweert stop met die onzin en gebruik het geld voor iets anders,wij als inwoners hebben echt geen boulevar nodig en watersport is er al in de omringende gemeenten?
    Als u als gemeentebestuur zo door gaat maken jullie de gemeente waar wij in leven kapot,niet meer leefbaar
    Gemeentebestuur en ook de burgemeester luister naar het meerendeel van u inwoners.
    STOP DE RANDWEG

  2. Hallo Monique, Jij woont zeker in de buurt van het nieuwe randweg tracé……

    Ik vindt het wel een goed plan, en met mij wel meer nederweertenaren.
    Meer als de 1000 die een petitie tegen de randweg en dus Kanaalzone getekend hebben.

    • Kijk maar eens of je 1000 voorstanders kan laten tekenen voor een petitie Roy

    • Fijn Roy dat mag jij vinden,en ik vindt het een slecht plan.
      Gelukkig is er in Nederland vrijheid van meningsuiting en mogen wij op een beschaafde manier onze mening uiten
      Groetjes Monique

  3. Hoi Roy.

    Die 1000 en meer Nederweerternaren die voor de randweg zijn, die zie of hoor ik niet.
    Waar zijn die dan ? In Leveroy, Nederweert-Eind en Ospel misschien ?

  4. Nog even een aanvulling, die voorstanders van Budschop en de aanwonenden van N 266 heb ik wel even gezien. Tot hun variant door hun van tafel werd geveegd.
    En laat me niet lachen ik citeer namens alle aanwonenden van de N 266, denk je echt dat alle bewoners van het zorgcentrum St Joseph hierbij betrokken zijn geweest.
    Ze zijn denk ik eerder bezorgd of ze wel goed verzorgd kunnen worden door al die bezuinigen.
    Verder hoop ik dat die spreker goed opgelet heeft, want als dit alles doorgaat krijgt hij maar liefs 2200 auto s vlak voor zijn deur.

  5. Als een manifestatie tegen de randweg (zaal centraal) 150 mensen op de been brengt (minder als 1 procent op 16000 inwoners), zegt dit m.i. genoeg.
    Ik denk dat je er om het huidige N266 tracé / Budschop al meer als 1000 kunt verzamelen.
    Laat ik Ospel / Nederweert eind / Leveroy / Ospeldijk nog even buiten beschouwing

    • Beste Roy,Ik denk dat veel mensen géén idee hebben wat er allemaal staat te gebeuren/plannen zijn. Net als destijds met het eenrichtingsverkeer. Men kon zich niet voorstellen dat men daadwerkelijk de brugstraat ging afsluiten na de renovatie van brug 15. Maar dat kan toch niet waar zijn werd er toen gezegd door vele inwoners van Nederweert. Een dure brug en nu mag je het centrum niet meer in.Verder behoor ik niet tot die 1000 die je denkt te verzamelen om voor de randweg te zijn. Als aanwonende van N266 ben ik tegen de randweg en kanaalzone. Kanaalzone wordt enkel gebruikt om de randweg er door te drukken. Het wordt allemaal heel mooi op papier voorgespiegeld maar in werkelijkheid is het héél anders. Overigens zijn niet alle bewoners van de N266 geinformeerd over de kanaalzone laat staan uitgenodigd voor de bijeenkomsten die nu al 60.000 euro gekost hebben. Denk daarbij aan het zoveelste bureau dat hiervoor ingeschakeld is. Bureaus die ingeschakeld worden omdat men zelf geen beslissingen durft te nemen.

  6. Dit is duidelijk.

    Tijdens de raadsvergadering werd er vanuit de wethouder gesteld dat het belangrijk was om door te gaan. dit om een duidelijker beeld van de kosten te krijgen. Er werd gesteld dat de groep VBN ook nog veel vragen had mbt de kosten.
    Dit laatste is zeer opvallend. VBN heeft veel onderzoek gedaan. Het blijkt dat zij aan de wethouder voorgesteld hebben om een onafhankelijk financieel deskundige de berekeningen door te laten nemen (kosten van het bureau: zeer laag!!) en de uitkomst hiervan aan de raadsleden en college voor te leggen. Dit is niet door gegaan omdat “….we onze eigen bureau’s hebben………..”
    Waarom is hier geen gebruik van gemaakt? Was men bezorgd dat er cijfers uit zouden rollen die wel reeel zouden zijn?

    Een gemiste kans: de raadsleden zouden dan beter geinformeerd zijn geweest.

    • Om de onafhankelijkheid te garanderen hebben deze bureaus aangeboden om zonder betaling deel te nemen aan de workshop. Echter de burgemeester heeft hier zijn veto over uitgesproken …. omdat deze bureaus niet hadden meegewerkt aan dit project, waren deze volgens hem niet onafhankelijk (zeer opmerkelijke uitspraak)
      We kunnen stellen dat de bureau’s die ingehuurd worden door de projectgroep N266 de taal spreken van de project groep!
      Onlangs is er een concept MKBA rapport opgesteld waar achteraf flink aan geschaafd is om er zo nog enigszins een aanvaardbare score uit te krijgen.
      Hierbij zijn vele regels die gelden voor het opstellen van een MKBA geschonden.
      Na contact met deze MKBA opsteller werd onderstaande reactie verstuurd:
      “Wij hebben op verzoek van provincie en gemeente gerekend met een taakstellend budget van €20 miljoen (exclusief btw en prijspeil 2015) met oog op de afspraken die hierover gemaakt zijn.”
      Terwijl er een duidelijke SSK-raming ligt die veel hogere kosten rapporteren (4 mln hoger), maar die worden niet gebruikt.
      Hieruit kunnen we opmaken dat de opdrachtgever dus bepaalt wat dit “onafhankelijk bureau” aan kosten moet hanteren. Terwijl in de leidraad van de MKBA duidelijk vermeldt staat dat er zo reeel mogelijke kosten gebruikt dienen te worden (SSK raming dus), en waarin alle risicoreserveringen expliciet gemaakt moeten worden.
      Wij en de politiek wordt ons iets voorgelogen en dat zal bij een volgend onderzoek niet anders zijn. Mensen wordt wakker ….. Heb op de website van VBN heel veel info gevonden die dit bevestigen (Webshop/Manifestatie)

  7. En hoe onafhankelijk is een bureau voorgedragen door de werkgroep VBN?
    …’het blijkt dat’…?
    Waar baseer je op dat de huidige cijfers niet reëel zijn? Of zie je het liever niet zo? Dat is namelijk iets anders

    Volgen doe ik het zijdelings en ik ben niet inhoudelijk of vanuit de omgeving direct betrokken bij de randweg en/ of de Kanaalzone maar wordt het negatieve gezever onderhand behoorlijk beu!

    Welke tegenstander van de randweg kan mij uitleggen wat de oplossing is/ wordt als we de randweg niet aanleggen en:
    – de economische groei nog meer doorzet
    – verkeersbewegingen toenemen in algemeenheid
    – de huidige voorzieningen hierdoor niet meer afdoende zijn
    – er hierdoor meer ongelukken ontstaan
    – het centrum nóg meer belast wordt met zwaar verkeer (met alle gevolgen van dien: ongelukken, opstoppingen, gevaarlijke stoffen door het centrum etc.))
    – de financiële bijdrage van de provincie die er nu ligt wegvalt en nooit meer opgehaald kan worden
    – we over enkele jaren wel tot de conclusie komen dat we beter wel een randweg aan hadden kunnen leggen?
    – we terugvallen op ‘lapmiddelen’
    – we halve maatregelen gaan uitvoeren
    – etc.

    Oftewel laten we durven denken in kansen en mogelijkheden en hoe we dit voor iedereen zo goed mogelijk in kunnen zetten in plaats van alles zo lang mogelijk te frustreren.

    • En ik een aanvulling bij, kan iemand van de tegenstanders mij nu antwoord geven op mijn vraag!
      Als de nieuwe randweg wordt aangelegd wat moet ik meer aan gemeentebelastingen gaan betalen per jaar?
      Want ik zie allerlei bedragen voorbijkomen, maar ik heb nog steeds geen antwoord op bovengestelde vraag gekregen!

    • opstoppingen in het centrum door zwaar verkeer? Ik heb jaren midden in het centrum gewoond maar nog nooit opstoppingen meegemaakt daar… En nu al helemaal niet meer nu het zwaar verkeer nog maar vanaf 1 kant mag komen.

  8. Alweer een idee ontwerpplan wat veel geld gekost heeft om het te presenteren en waar we niks mee kunnen
    Maar ja degene die het ontwerp plan heeft gemaakt heeft er toch een mooie klus aan gehad.
    Dit soort plannen heeft pas zin als er een nieuwe randweg komt.
    Maar wat voor nieuwe randweg willen ze nu uiteindelijk.
    Dit idee ontwerp plan wordt zo gepresenteerd en de nieuwe randweg die er moet komen is tot nu alleen gepresenteerd als een vage worst op een plattegrond.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Voor iedereen een bakkie
19 november 2024 | 14:00
Een vrachtwagen is bij het incident betrokken
19 november 2024 | 13:35
Misschien kun je geld besparen
19 november 2024 | 12:19
Herdenking in Nederweert
19 november 2024 | 11:00

Advertentie