Skip to content

Tegenstanders randweg Nederweert richting Maastricht

13 januari 2017 | 8:20

Tegenstanders van de randweg in Nederweert zijn vrijdagmorgen met een bus richting het Provinciehuis in Maastricht vertrokken om hun ‘verzet’ tegen de randweg kracht bij te zetten. Vandaag neemt een commissie van de Provinciale Staten namelijk een besluit over het verder uitwerken van het voorkeurstracé van de randweg. Gewapend met “Randweg Nee” bordjes en t-shirts zijn ruim 40 man sterk voor dag en dauw afgereisd naar het zuiden om hun stem te laten horen.

Tegenstanders van de randweg zijn voornamelijk gezinnen en bewoners van Nederweert die de Randweg vlak naast hun huis krijgen of zich niet gehoord voelen over hun mening betreffende de weg. Onvoldoende communicatie, onzorgvuldige planvorming en niet juiste informatie betreffende de uitvoering dragen volgens de tegenstanders bij aan het onbegrip voor de nieuwe Randweg in Nederweert. Ze verwachten dat de weg veel duurder zal worden dan begroot en vrezen voor een flinke stijging van de WOZ-belasting. De nut en noodzaak is niet aangetoond en ze twijfelen aan de uitgangspunten.

Randweg Nederweert

Ook straks moet het voor jong en oud aantrekkelijk zijn om in Nederweert te wonen, werken, ondernemen, winkelen en ontspannen. Een aantrekkelijk centrum- en kanaalgebied zijn belangrijk voor die toekomst. De aanleg van de randweg is volgens het gemeentebestuur een belangrijke randvoorwaarde om ontwikkelingen hier mogelijk te maken. De randweg bevordert daarnaast de leefbaarheid in de kern en zorgt voor een betere regionale bereikbaarheid, hetgeen weer goed is voor de economie in onze regio.

Om te bepalen waar de randweg het beste kan worden aangelegd heeft de provincie de effecten van zes verschillende alternatieven in beeld gebracht. Deze zijn beoordeeld door een onafhankelijke adviescommissie. Deze commissie sprak haar waardering uit voor de hoge kwaliteit van de MER en de transparante manier waarop de alternatieven en varianten onderling gewogen zijn. Er is uiteindelijk gekozen voor het tracé dicht langs de kern. Deze voorkeur wordt vandaag aan Provinciale Staten ter besluitvorming voorgelegd.

De randweg brengt naast voordelen ook nadelen met zich mee. Voor een aantal moet verplicht maatregelen worden genomen. De kosten hiervan zijn opgenomen in het taakstellend budget. Er zijn ook niet verplichte maatregelen, die tot een beter ontwerp of tot meer draagvlak leiden. Haalbare maatregelen worden ook uitgewerkt en begroot. De gemeenteraad en PS besluiten vervolgens over het wel of niet doorgaan van de verschillende maatregelen.

Als alles volgens plan verloopt, worden de plannen in september 2017 afgerond. Dan zijn ook de exacte kosten bekend. Hierna kan de gemeenteraad van Nederweert in november 2017 een advies geven aan Gedeputeerde Staten. Dit is wederom een belangrijk go or no go moment. Na vaststelling van de conceptplannen door GS kunnen belanghebbenden hun zienswijzen kenbaar maken. Uiteindelijk neemt PS in oktober 2018 een besluit over de plannen.

Beroep en realisatie
Na vaststelling door PS kunnen belang- hebbenden nog beroep aantekenen bij de Raad van State. Na vaststelling van de plannen door PS wordt gestart met de grondverwerving en het contract met de aannemer. De realisatie van de weg is gepland tussen oktober 2019 en december 2020.

Advertentie

19 Reacties

  1. Uitje van de Ouderenvereniging had bij deze foto ook goed als titel gepast.

    • Beste Doospelnaar,

      Heb je de reactie van de commissie van PS gelezen?

      Gehakt gemaakt van randweg!

      Dat is waar het om gaat, de inhoud.

  2. Komen ze toch weer de zelfde persoon tegen die hier vertrokken is?!

  3. De bus afkomstig uit Venlo rijdt Nederweert voorbij, of je moet (straks als de halte klaar is) naar de randweg lopen/fietsen.
    Dat de gemeente daar maar eens achteraan gaat. Je moet eerst doorrijden naar Weert, daar kwartier wachten en dan overstappen weer terug naar Nederweert.
    Kost dubbele tijd en geld.
    Was maar bij het oude Veolia gebleven.

    • dat is inderdaad ook schandalig ja, mensen vanuit Ospel en die kanten eerst naar Weert sturen en dan op de Graafschap Hornelaan 20 minuten wachten voor de bus terug naar de Lindenstraat, ongelofelijk!

  4. Deze mensen zijn overal op tegen. Helaas krijg je voorstanders van de randweg niet zo snel in een bus, maar dat zijn er wel veel meer. Gewoon aanleggen die weg. Over 10 jaar hoor je er niemand meer over. Dan is iedereen er blij mee. Zelfde geldt nu voor A2, Randweg Zuid etc. Vooruitgang moet je omarmen en niet halstarrig proberen tegen te houden. Randweg JA!

    • Helemaal mee eens John, zo vlug mogelijk aanleggen ,boeren hebben toch altijd kritiek

    • Geen fraaie woorden, die hier gebruikt………respect is ver te zoeken. Misschien eens beginnen met iedereen in zijn waarde te laten. Je hebt voor elk plan 0f ideeën, voor- en tegenstanders. Je kunt het NOOIT iedereen naar de zin maken. De voor en nadelen van de randweg zijn al diversen keren gewikt en gewogen. Dat hier al heel veel geld aan verspilt is, dat staat als een paal boven water. Dure bureaus ingehuurd, vergaderingen, dromen over de kanaalzone etc…..Naar de inwoners van Nederweert wordt niet geluisterd. Zelfde geldt voor het eenrichtingsverkeer, centrumplan etc. Samen doen, is helaas ver te zoeken. Bijzonder triest, kan niet anders zeggen. Hopelijk komt het ooit nog goed met de JUISTE MENSEN op de JUISTE PLEK.. Fijn weekend allemaal.

    • Een tegenstrijdige gedachte lees ik hier. Je moet het inderdaad samen doen en kunt het niet voor iedereen goed doen. Dus gaan we het onderbouwen met hulp van bureau s en volgen er vele vergaderingen. Iedereen doet zijn zegje en heeft gedachtes. Doen we samen .en toch komt er geen beslissing. Omdat je dat niet samen kunt doen! Daar heb je durf voor nodig door mensen die de knopen moeten doorhakken. Die juiste mensen zijn inderdaad nodig, Dat er niet geluisterd wordt is onzin want dan had je niet zoveel bureaus en vergaderingen gehad. Niet beslissen of anders beslissen wil niet zeggen dat er niet wordt geluisterd! Zoals je al zei, je kunt het nooit voor iedereen goed doen.
      Fijn weekend

    • Ja, er is durf voor nodig om knopen door te haken. Dat ben ik volledig met u eens. Zonder bureaus kunnen er schijnbaar geen beslissingen genomen worden. Te weinig kennis in Nederweert? Kan ik mij niet voorstellen met zoveel inwoners. Genoeg vakmensen op allerlei gebied, in onze gemeente Nederweert. Inwoners die de gemeente Nederweert kennen als geen ander. Wat er daadwerkelijk leeft onder de mensen etc. Praktijk is altijd nog geheel anders als op papier. En dan heb ik het nog netjes uitgedrukt. Vaak gewoon ook een kwestie van logisch denken. Dat bedoel ik dus met niet luisteren naar de inwoners. Er werden vage en ook niet al te fraaie antwoorden gegeven op de vele vergaderingen. Je kunt er een boek over schrijven. Met als titel…..

    • Deze tegenstanders hebben ten minste het lef om te gaan staken. Diep respect voor deze mensen. Ik zie het ja- kamp alleen maar commentaar leveren via de media. En je scharen achter de meerderheid is altijd het gemakkelijkste. Maar opstaan en daadwerkelijk iets doen is maar voor enkele mensen weggelegd blijkbaar

    • @john
      Inderdaad vooruitgang moet je omarmen, maar het huidig plan is geen vooruitgang het kost teveel en je krijgt een weg waar je niet op vooruit kunt omdat er 6 rotondes zijn.
      De fijnstof neemt toe omdat alles steeds moet afremmen en optrekken.
      De helft van Nederweert wordt onbereikbaar en je krijgt onveilige situaties.
      Daarom leg de N266 verdiept aan.

  5. 40 man zijn naar Maastricht en hier lees ik geen berichten van tegenstanders meer. Laat de randweg maar komen voor ze terug zijn!

    • De tegenstanders kregen onderstaande te horen in Maastricht, en kunnen met een gerust hart gaan slapen …

      PvdA-gedeputeerde Eric Geurts erkende dat voor een verbetering van de mobiliteit de randweg van 20 miljoen euro niet hoeft te worden aangelegd. Maar de weg biedt Nederweert wel de mogelijkheid om het gebied rond de Kanaalzone tussen Nederweert en de kern Budschop te ontwikkelen met onder meer een voetgangersbrug, appartementen en terrassen. “De vraag is: gunnen wij Nederweert deze ontwikkeling”, zo zei de gedeputeerde.
      GroenLinks noemde het ‘de wereld op zijn kop’ om een randweg om die reden aan te leggen. Ook de PvdA vindt dat niet zuiver. Bovendien zijn die plannen nog helemaal niet uitgewerkt, stelt de PvdA.

    • En nu is het verdacht stil ,van de voorstanders.
      Die dachten kat in bakkie

  6. Als je ziet welke partijen tegen zijn, verbaasd me het niks dat de randweg nu aan een zijden draadje hangt!
    Dat zijn die partijen die overal tegen zijn, maar wel het hele land volgooien met megalomane onrendabele windturbines.
    Maar goed de toekomst zal uitwijzen wie gelijk krijgt, en ik hoop niet dat ooit in een verdere toekomst door omstandigheden gedwongen zijn tegen gigantische meerkosten die randweg aan moeten leggen!
    Met alle gevolgen vandien voor Nederweert.

    • Het gaat niet om de randweg!
      Maar om een prestieus parkje op een plek waar nu de randweg ligt.
      Ik zou zeggen leg dat park maar ergens anders aan

    • Ik bedoel de N 266

    • De grote baas De Provincie heeft gesproken. En trouwens je moet er geen andere aannames bij gaan halen.
      Wie was het ook alweer die tegen de windmolens vocht?

      Als de A2 3 baans wordt zal langs het kanaal alleen lokaal verkeer komen.
      Laten we gaan investeren in veiligheid.
      Een fietspad langs de Booldersdijk. (bijna 4 km)
      Ze rijden met 80/100 langs je fiets. Hou dan je stuur maar eens recht.
      Vanaf 1985 8 doden te betreuren!!
      Veiligheid moet bovenaan de lijst niet bling-bling.
      Iets voor de nieuwe wedhouder.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Hoeveel-minuten-moet-jij-bewegen-om-een-kerstkransje-eraf-te-trainen-1
Een nieuwe column van Roeg staat klaar!
23 december 2024 | 18:30
Foto | PEP Photo
Alle deelnemers ontvangen de iconische Unox muts
23 december 2024 | 15:02
Veer-weite-mieer-as-eine-2
Hilarische video-podcast op komst!
23 december 2024 | 13:38
Lichtjes op Oorlogsgraven Nederweert 2022
Kerstavond, 24 december
23 december 2024 | 13:00

Advertentie