Een paar weken geleden waren er al meldingen van de politie en van de belastingdienst over valse e-mails van banken. Gisteren was ik zelf de gelukkige ontvanger van een e-mail afkomstig van ABN Amro. De mail kwam weliswaar in mijn spambox maar trok toch mijn aandacht. De mail was afkomstig van security(at)abnamro.nl. Op zich al vreemd omdat ik geen enkele relatie heb met die bank. Hieronder de volledige tekst van de e-mail. De link waar je op moet klikken heb ik er natuurlijk uitgehaald. Het blijft dus oppassen als je een mail van je bank krijgt. Bij twijfel raadpleeg eerst uw bank.
Kopie van e-mail:
Beste klant,
Voor de veiligheid van onze klanten is de ABN AMRO Bank bezig met het invoeren van een nieuw beveiligingssysteem voor uw rekening(en). Tot onze spijt is de Abn amro samen met andere Nederlandse banken doelwit geworden van grootschalig internetfraude. Naar aanleiding van het hoge percentage slachtoffers zijn wij een campagne gestart om dit te bestrijden en in het vervolg te kunnen voorkomen. Alle online bankrekeningen dienen daarom te worden gekoppeld aan een nieuw ontwikkeld beveiligingssysteem, zodat verdachte pogingen tot fraude op uw Internet Bankieren sneller getraceerd en opgelost kunnen worden.
Er is helaas geconstateerd dat uw Internet Bankieren tot op heden nog fraudegevoelig is en niet is voorzien van het nieuwe beveiligingssysteem. Wij vragen u dan ook om deze update compleet te maken, wat slechts enkele minuten duurt. Dit kunt u doen met behulp van onderstaande link:
( Hier stond de link waar je op moest klikken )
Zodra het proces gereed is kunt u weer optimaal gebruik maken van uw Internet Bankieren.
Wij willen u alvast bedanken voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Nederland
0 Reacties
ja die mail heb ik ook gehad maar vertrouwde het niet zo en heb de bank voor de zekerheid gebeld dus maar heb nergens op geklikt en gewoon verwijderd
Die mail heb ik ook gehad maar dan van de ING. Heb die meteen doorgestuurd naar een apart adres bij de ING voor zulke mails. Zij gaan er achteraan en blokkeren die afzenders dan.
Alle mails van banken waar gevraagd wordt naar inloggegevens
moet je standaard niet vertrouwen en weggooien.
Banken (ook Ideal) zullen je nooit naar deze gegevens vragen.