Ter afsluiting van zijn opleiding Internationaal Toeristisch Management aan de Hogeschool TIO in Eindhoven heeft student Sander Geraats uit Nederweert gedurende 24 weken een Toeristisch-recreatief onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek concentreerde zich in hoofdzaak op de (toekomstige) promotie van het toeristisch-recreatieve aanbod in de gemeente Nederweert. De resultaten van het rapport zijn bekend en we gaan ermee aan de slag.
De hoofdvraag waar Geraats antwoorden op zocht was: op welke manier kan de gemeente Nederweert zich het beste richting (potentiële) toeristen, recreanten en bewoners promoten?
Het doel van het onderzoek was om in 24 weken tijd een promotiestrategie op te stellen die de gemeente in de nabije toekomst helpt om haar toeristisch-recreatieve mogelijkheden naar buiten toe te communiceren. Deze strategie bestaat uit een keuze voor toekomstige regiopromotie en het efficiënte en effectieve gebruik van het beperkte budget voor toerisme en recreatie.
Allereerst werd een theoretisch kader opgezet waarop het onderzoek kon worden gebaseerd. Het voornaamste doel hiervan was om een goed inzicht te krijgen in relevante onderzoeken en theorieën. Vervolgens is omschreven welke onderzoeksmethoden er gebruikt zijn. Op deze manier is het mogelijk om het onderzoek in de toekomst weer op precies dezelfde manier uit te voeren.
Gedurende het onderzoek is met verschillende lokale, regionale en bovenlokale partijen gesproken over het uitvoeren van de toeristische-recreatieve promotie. De resultaten van deze interviews zijn terug te vinden in het rapport. Tot slot is er, gedurende zes weken, een enquête uitgezet onder bewoners en toeristen/recreanten. De vragenlijst is ingevuld door 255 respondenten. Bijna 60% van de respondenten is inwoner van de gemeente. De anderen scharen zich onder de noemer toerist, recreant of anders. Ook deze uitkomsten staan in het rapport.
Na het afronden van het onderzoek is een aantal conclusies en aanbevelingen opgesteld die de gemeente in de toekomst moeten helpen met de toeristisch-recreatieve promotie. Wat zijn nu de belangrijkste aanbevelingen? We zetten ze op een rijtje.
- Toekomstige regiopromotionele samenwerking met Stichting Promotie Noord-Limburg.
- Opzetten van een grensoverschrijdende Peelpromotie met bijvoorbeeld gemeenten Asten, Someren, Deurne en Meijel.
- Stel een centrummanager aan die het centrummanagement uit kan bouwen, waardoor het een ‘gezicht’ krijgt.
- Inzetten van social media als toeristisch-recreatief promotiekanaal. Volg bijvoorbeeld de werkwijze van Buitencentrum De Pelen.
- Inzetten van kernwaarden bij uitdragen promotie. Kernwaarden zijn door de inwoner, toerist en recreant genoemd in de enquête.
- Het onderzoeksrapport is te vinden op www.nederweert.nl
Er zijn nog geen reacties geplaatst