De Jonge Democraten Limburg pleiten voor het verbeteren van de internationale treinverbindingen in Limburg. Dit vermelden ze in hun plannen voor de railagenda van de Provincie Limburg. De internationale verbindingen laten momenteel veel te wensen over door onpraktische verbindingen, onduidelijkheid over de tarieven en het onvoldoende inspelen op trends in het treinvervoer.
De Jonge Democraten zien vooral de voordelen van de verbetering van de lijn Heerlen – Aachen door middel van het doortrekken van de intercity’s. Duizenden Duitse studenten mijden deze verbinding door de auto te nemen vanwege het hoge NS-tarief en de lange reistijd. Door een betere aansluiting op de Duitse Euregiobahn zal Limburg een meer aantrekkelijke bestemming worden voor toeristen en studenten, en worden steden als Maastricht ontzien van parkeerproblemen. Bestuurslid Vincent Maessen licht toe: ‘Vanuit diverse sociale netwerken worden pools voor autoritten van en naar Duitsland opgericht om zo het openbaar vervoer te mijden. Het gaat hier om meer dan 5000 studenten, een gemiste kans!’ Daarom zou het ideaal zijn als er een rechtstreekse verbinding komt tussen Maastricht, Aachen en Köln.
Ook pleiten de Jonge Democraten voor heractivering van de lijn Neerpelt – Weert voor personenvervoer. Penningmeester Martin van Montfort argumenteert: ‘Op dit moment zijn Roosendaal en Maastricht de enige plaatsen waar men met de trein de grens naar België over kan. De lijn bij Neerpelt ligt er al, en is al in gebruik voor goederenvervoer. Dit zou een enorme opsteker voor de bereikbaarheid van Noord- en Midden-Limburg zijn.’
Naast de verbetering van internationale verbindingen pleiten de Jonge Democraten Limburg ook voor invoering van een nachtnet in Limburg, aangezien dit leidt tot betere dienstverlening en bereikbaarheid, alsmede het feit dat Limburg de enige provincie in Nederland is zonder een dergelijk systeem.
Er zijn nog geen reacties geplaatst