Automobilisten moeten duidelijk nog even wennen aan de nieuwe verkeerssituatie in de Kerkstraat en Brugstraat. Tien minuten fotograferen leert dat nog veel mensen niet op de hoogte zijn van de nieuwe verkeersregels. Sinds een paar dagen zijn deze hier namelijk drastisch gewijzigd.
Boete € 130
De Kerkstraat is alleen nog maar toegankelijk vanuit de Burgemeester Greijmansstraat en de Kapelaniestraat (bij de kerk). Vanuit het Horecaplein mag je NIET meer de Kerkstraat in. Dit is misschien wel lastig voor de bewoners van Nederweert en mensen die hier veel komen. Automobilisten kijken natuurlijk graag even of er bekenden op de terrassen van de plaatselijke horeca-ondernemers zitten en letten dus niet op het nieuwe verkeersbord.
De Brugstraat is ook éénrichtingsverkeer geworden. Dit valt meer op omdat het complete straatbeeld veranderd is. Er zijn borden geplaatst en de weg is versmald. Kom je echter vanuit de de Sint Lambertusstraat dan zijn Nederweertenaren en diegenen die hier goed bekend zijn nogal eens geneigd toch rechtsaf richting het horecaplein te rijden. Dit stuk is echter ook éénrichtingsweg geworden.
Je bent gewaarschuwd
Het zal nog wel even duren voordat we er met z’n allen aan gewend zijn. De wijkagent geeft aan dat de borden staan en dus dat de regels gelden. In principe kun je dus gewoon een bekeuring krijgen als je een éénrichtingsstraat aan de verkeerde kant inrijdt. Dat wil niet zeggen dat er in deze nieuwe situatie soms een oogje dichtgeknepen kan worden. De boete bedraagt € 130.
40 Reacties
De gele borden “Verkeerssituatie gewijzigd” zijn blijkbaar op. Er zijn geen werkzaamheden geweest in de Kerkstraat, dus niemand verwacht daar zo’n bord ineens.
daarheb je helemaal gelijk in Pieter mensen begrijpen er niets meer van op deze manier en wat denk je van al die nederweerternaren die nu op vakantie zijn die komen straks terug en weten van niets het is zeker weer een manier om de gemeentekas te spekken zodat ze volgend jaar genoeg geld hebben om de kerkstraat te doen
Wat dacht je van die oostblokkers die weer terug naar nederweert komen graaien,deze tellen ook mee.
Misschien moet er sowieso wat aan de bewegwijzering gebeuren, want nu zijn er nieuwe borden geplaatst achter het “verboden in te rijden” bord die helemaal niet nodig zijn als je er toch niet in mag rijden.
Echt welke ambtenaar verzint zo iets ……………………………ga je boodschappen in Nederweert doen dan moet je toch echt ver omrijden.
Maar een geluk van Ospel ben je zo in Meijel waar ze wel nog bekwame ambtenaren hebben.
Leve de sukkelende ambtenaar.
alles moet steeds milieuvriendelijker, dus dan laten we alle auto’s in het dorp maar flink omrijden zodat de uitstoot van de auto’s ook verdubbeld, slim bedacht En dan het vrachtverkeer dat via de burg Greymansstraat de Kerkstraat in moet rijden, met een auto wel te doen maar met een grote bus, bakwagen of vrachtauto is dat niet ideaal.
Wordt er niet beter op wat ze verzinnen. Lijkt me voor de winkels ook alles behalve een verbetering maar daar zullen de geleerde wel anders over denken.
Daar hebben ze nog eens goed over nagedacht, wat een sukkels. Kan iedereen van uit West lekker omrijden, brandstof kost toch al nix. Maar daar hoeven de ambtenaartjes niet aan te denken met hun goedgevulde portomineetjes
Maar maar maar, stelletje klagers hier…
Zo erg is het toch ook allemaal niet!
Kost je hooguit 3 minuten extra en 20 cent benzine extra. Daarbij moeten wij iedere keer vanuit Schoor komen om onze boodschappen te doen, en jullie klagen al over 3 minuten!?!? Normaal hoor je de mensen klagen dat de Kerkstraat te smal is voor tegenliggers, dit is hiermee ook opgelost. En voor de winkels maakt het ook geen fluit uit. Als je iets nodig hebt ga je toch wel naar die winkel, ook als je 3 minuten om moet rijden… Prima geregeld!
Dan zul jij wel met de brommobiel komen als ik je verbruik lees.
En je mag strop in.
Wij met auto’s verbruiken meer.
daan knapen, alles wat veranderd is wennen, en hier in nederweert moet alles nog altijd 2 of 3 keer veranderd worden! dit plan heeft ook nog veel haken en ogen! en jij komt vast niet vaak in het dorp, anders geef je niet zo”n reactie!
Nooit problemen gehad met tegenliggers in de kerkstraat. Zelfs niet met vrachtauto’s. Gewoon even netjes aan de kant en je kunt allebei spoedig je weg vervolgen. Auto’s beide 50-50 aan de kant en hupake, zonder al te veel remmen kun je elkaar passeren op een veilige manier.
Tuurlijk mogen de 10 meter brede stoepen in de kerkstraat fors smaller gemaakt worden om de straat net iets breder te maken om de auto’s goed langs elkaar af te kunnen laten gaan. Maar dit plan ( eenrichtingsverkeer ) is totaal absurt. Ik ga toch niet zowat via someren om rijden om nederweert in te gaan? Dan maar flink krossen door de straatjes die niet een richting zijn.
De stagiair die dit plannetje heeft bedacht zal wel niet geslaagd zijn voor zijn opdracht. Helaas zal de gemeente wel gedacht hebben “dit buro heeft ons klauwen met geld gekost, dus het zal wel goed zijn” .
En wat gaan ze nu doen met de straten die door dit onnozel plan veel meer verkeer te slikken krijgen? Ook een richting?
Om maar te zwijgen over de fietsers (oa veel scholieren) die uit de Geenenstraat komen, hadden eerst voorrang op de Lindestraat. Heb daar al wat rare fratsen gezien, daar gaat het zeker een keer fout…
Het is er slechter op geworden vanuit budshop moet je behoorlijk omrijden om boodschapoen te doen
Geen Action, want ja daar zullen de winkeliers in Nederweert last van hebben. Nee, zo lok je de mensen uit Eind Ospel en omgeving ZEKER nederweert in!
Wat maakt het uit als je toch met de auto komt, die paar honderd meter extra? Aan de rand van het centrum liggen nu voldoende grote parkeerterreinen op korte loopafstand. Trouwens deze maatregelen zijn in overleg met bewoners en middenstand tot stand gekomen. Helaas nemen weinig mensen de moeite om naar de infoavonden te komen, maar klagen liever achteraf in plaats van vooraf mee te praten. De beste stuurlui staan nog altijd aan wal. Voor mij als fietser en voetganger vind ik het een hele verbetering. En je kunt honderd borden plaatsen, de mensen kijken hier toch niet naar.
ja jan vooral de stoplichten aan de brug, die achter het grote stoplicht verstopt staat, pffff een hele verbetering! ze liggen hier te slapen! en ook als je naar zo”n info avond komt, ze doen hier toch wat ze zelf willen! alles lekker smal gemaakt, helemaal geen verbetering voor de fietsers, voor de voetgangers ja, je kunt nu met zijn 10en langs elkaar lopen, geweldig!
Wat ik nu opmaak aan de reacties dat het een drama is… Qua omrijden vind ik het persoonlijk zelf wel meevallen. Wat me opvalt is dat ik al menigeen gesproken heb uit Weert, die normaal naar de Aldi in Nederweert gaan, maar nu fijn in Weert blijven… Ik moet zeggen dat kan ik me voorstellen.
Het sterke punt van Nederweert was volgens mij dat klanten de auto kunnen pakken en van winkel naar winkel rijden voor hun boodschappen. Auto voor de deur, tasje erin en op naar de volgende. Het zit nu wel heel vreemd in elkaar.
Het open winkel karakter wordt steeds meer gesloten…
Wat ik al eens zei. Horecaplein auto vrij!!!! Mooi slogan, ik zeg PROOST!
Vanuit Budschop is de toegankelijkheid naar Nederweert ver te zoeken. Ook als straks de brug klaar is kun je eerst een eind om gaan rijden om bijvoorbeeld bij de Aldi te kunnen komen. Het is absoluut geen verbetering. Wat dat betreft had de rijroute nog beter andersom kunnen zijn.
en zo is het, nu wordt budschop helemaal afgegesloten van het centrum, ze hadden het inderdaad beter andersom kunnen doen. in budschop zit al helemaal niets meer, je moet al altijd naar het centrum, nu maar beter naar ospel dan!
Helemaal mee eens Sanne! Dat sterke punt van snel en goed boodschappen doen verdwijnt nu pas echt als sneeuw voor de zon. Gratis parkeren zal worden opgevangen door de grote kans op boetes die er zullen volgen! Supermarkten hebben gelukkig nog iets van parkeerplaatsen maar verder verdwijnen de redenen om nog te komen. De Action kun je er ook niet vinden en de meeste bestaande winkels verdwijnen vanzelf wel! Gezellig winkelen bestaat al helemaal niet in Nederweert of je moet willen oefenen voor de Vierdaagse van Nijmegen!
Er liggen inderdaad voldoende parkeerplekken maar verkeerd voor ’n dorp. Je gaat in Nederweert boodschappen doen niet winkelen. “Even vlug naar de winkel” kan nu niet. Je gaat nl naar de winkel, koopt je spullen en dan blijken die te zwaar of te groot. Moet je naar de parkeerplaats je auto halen en dan eerst heel ver omrijden om voor de winkel even te kunnen parkeren voor je auto in te laden, want de kerkstraat krijgt nog maar 6 parkeerplaatsen. Waar zijn ze mee bezig. Ondernemers hebben het moeilijk genoeg. In Someren klagen de ondernemers na het invoeren van eenrichtingsverkeer steen en been.Het ligt er aan waar je woont maar een aantal inwoners zijn straks sneller op en neer naar de supermarkt op Molenakker dan hier in ’t dorp. En dan bedoel ik in tijd… Het oogt mooi, dat klopt; Ik ben benieuwd maar hou mijn hart vast!
Jan, ik merk dat je weinig tot niet hebt gepraat met directe bewoners en winkeliers. De informatie avonden stelden nu werkelijk niks voor. Zo zou het worden en je moest het er maar mee doen. Er was wel sprake van de bekende spreuk: “we nemen het mee” Ja mee om er daarna een ladenstuk van te maken.
Snel bij Aldi boodschappen halen en daarna nog richting Jumbo betekent gewoon links en rechts omrijden. Als je bij sommige winkels een groot pakket moet hebben, weer auto halen of ermee door het dorp lopen! Bij jou achter op de fiets leggen is misschien ook nog een optie? Boodschappen doen wordt simpelweg niet makkelijker! Nederweert je kunt er mooi omheen!
Het werkt internet inkopen in de hand. Nederweert is dus voorbereid op de toekomst.
Vanuit deze kant van nederweert is het zowat sneller om in weert je boodschappen te gaan doen. Hoezo is nederweert goed voor het MKB? Het gehele centrum wordt zowat hermetisch afgesloten voor al het auto verkeer. Snap niet hoe ze het hebben kunnen verzinnen. Kom laten we voetpaden maken van 5 meter breed en zorgen dat het maar 1 richtingsverkeer wordt.
Wat dacht je van: Voetpad van 1 meter breed of minder en de weg voor de autos breder maken zodat ze er met hun 2é langskunnen. Er zijn zo weinig voetgangers, en als ze elkaar al tegemoet lopen, die ene keer per dag, dan is het geen probleem om 1 voetje even op de weg te hebben ( na goed even achterom te hebben gekeken ).
Het idee was niet verkeerd, maar ze hadden het andersom moeten maken. Kan iedereen er door en via de “randen” van nederweert er weer uit. Zijn de mensen uit nederweert ospel en eind weer blij. De gemeente kan dit nog steeds doen! Eenrichtingsverkeer via de brug omdraaien, dus vanuit budschop erin. En bij de kerkstraat ook, hier vanuit de brygstraat erin en bij de kerk eruit. Dat ia echt veel beter, en heb je hetzelfde effect.
Mag ik mijn benzinebonnetjes gaan inleveren bij de gemeente voor de kilometers die ik om ga rijden? Zo ja, kan iemand mij vertellen waar? Ik neem aan dat we deze onzin toch vergoed krijgen toch? Vanuit de portemonnee van de ambtenaar die dit verzonnen had op een kater achtige zondag ochtend?
Mensen, ik roep alle op, die moeten omrijden, om hun extra gemaakte benzine kosten te declareren bij de gemeente. Gewoon uw benzinebonnetjes opsparen en een keer in de zoveel tijd afleveren bij de gemeente met de vraag of ze s.v.p. 2% van de kosten willen overmaken naar uw rekening i.v.m. de extra gemaakte kosten door hun (niet door het volk ondersteunde) plannen.
Mensen mensen, even wennen, en over een half jaar hoor je er niemand meer over en is het opeens allemaal goed…
Inderdaad Daan, over tijdje zie je niemand meer! Meeste winkelpanden leeg, consumenten naar buurgemeentes of thuis achter internet! Dus waar maken we ons druk om!
Daan begrijpt het niet echt straks gedaan met de winkels.
Daan denk effe iets verder.
Tjonge als ut d’r eine van os waas dan lierde hij dinke.
is dit niet besproken op de informatieavond van de gemeente toen dit
ter sprake kwam hoe de situatie zou worden zoals het nu is ??
De nieuwe situatie is inderdaad besproken Jack. Op tal van manieren. En burgers, bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden konden meedenken, adviseren en hun mening geven. B&W en de gemeenteraad hebben er ook besluiten over genomen, er zijn wettelijke procedures voor gevolgd en er is door de gemeente een groot aantal keren over gecommuniceerd via persberichten, website, Gemeente Contact, informatieavonden etc. Dat neemt niet weg dat de een sneller went aan een nieuwe situatie dan een ander. En een enkeling went niet of wil niet wennen.
Het heeft niet met kunnen of willen wennen te maken. Iedereen went. Als de maan morgen weg is went dat ook. Als we vanaf morgen nooit meer in auto’s mogen rijden, went dat ook.
Dat neemt niet weg dat het absurt is om zo een plan door te voeren. ALLES went na een tijdje, hoe negatief iets ook iets. Het gaat om een plan, niet of het went.
Het plan om dit een eenrichtingsweg te maken is absurt. Vandaag reed ik door de kerkstraat ( voor het eerst met het verkeer mee ) ik kwam 4 andere auto’s tegen. ALLE van deze reden tegen het verkeer in. We gingen beide netjes 50-50 aan de kant, netjes, zoals het hoort, hand op steken en lachen naar elkaar, duimpje van mij omdat hij tegen het verkeer in rijdt en ik dat heel goed vind ( protest tegen de gemeente ), en iedereen blij. Geen enkel probleem.
Nu rijdt iedereen OF tegen het verkeer in, OF via de wegen die langs de kerkstraat paralel lopen. Ik rij soms tegen het verkeer in ( ligt eraan hoeveel meter, +- 10 meter of 20 vindt ik acceptabel ) of ik rij met +- 80 of 100 KM/h door de zij wegen van de kerkstraat om mijn verloren tijd in te halen.
Welke van de 2 heeft u liever?
Of zullen we gewoon weer normaal en logisch nadenken en de weg 2 richting maken? Zodat iedereen weer het dorp in kan, en de automobilist niet gediscrimineerd wordt omdat deze in een auto rijdt.
Zodat het centrum weer bereikbaar is voor 100% voor nederweert ipv 25% van nederweert. Waardoor winkels hun omzet weer zien stijgen ( gegarandeerd dat dit tot groot omzet verlies lijdt voor de winkeliers ).
Verder maakt het niet uit of je naar de info avonden gaat of in debat gaat met de gemeente. Zij bepalen en beslissen toch en luisteren ZEKER niet naar de argumenten want ik weet zeker dat meer dan 50% tegen is en DUS hoort iets NIET door te gaan ( middels democratische manieren ), echter, aangezien het blijkbaar geen democratie is, gaat het plan toch gewoon door.
Zoals je zelf al zegt, een paar nietsnutten die weinig IQ of logica bezitten, hebben het laatste oordeel (het BW en de gemeenteraad). Zij kiezen wat ZIJ willen en NIET wat de gemeenschap wil.
Als er een referendum was geweest ( en dit is een HEEL goed moment om er een te houden ) was dit miljoenen plan niet doorgegaan.
Oh trouwens, waarom wordt de brug eigenlijk verbreedt? best nutteloos toch? aangezien er VEEL minder verkeer komt en kan komen? Was het nou geen eenrichtingsgebied geworden, dan was het wel nuttig om dit te doen.
Oftewel: Elk logisch nadenkend mens ( niet ambtenaren dus ) zou dit besluit NIET hebben genomen. Slecht voor de werkgelegenheid, voor de winkels, voor de verkeersveiligheid ( immers 75% ofzo rijdt tegen het verkeer in ) plus het centrum is totaal niet bereikbaar meer.
De gemeentes om ons heen zullen blij zijn. Wij hebben nu al 4 dingen via internet besteld in 1 week tijd, die we anders in het dorp hadden gehaald. Vele mensen die ik ken uit weert gaan niet meer in nederweert boodschappen doen, terwijl ze dit wekelijks doen. Waarschijnlijk zijn er nog vele andere voorbeelden te bedenken.
Zei ik vroeger ook tegen mijn vriendinnetje…doet nu misschien een beetje pijn liefje maar het went. (Zou het daarom nu mijn ex zijn?)
Er is inderdaad op alle fronten over gecommuniceerd! Meedenken, ja we “nemen” het mee geleuter maar doen het lekker op onze wijze of op de wijze van de “dure” adviseur!
Net zoals Rutte en zijn kabinet ook allerlei prachtige bezuinigingsmaatregelen verzinnen en ons het geld uit de portemonnee kloppen. Maar er is wel met adviseurs, bonden, hoge piefjes over gediscussieerd hoor en het is wel allemaal goed communiceert via media, staatscourant, wettelijke procedures enzovoorts.
Dat neemt niet weg dat het verre van zeker is of de beste, juiste en meest intelligente keuze is gemaakt. En of er aan alle belangen is gedacht en genoeg aandacht is besteed. Dat neemt tevens niet weg dat de een braaf is en snel betaald en de ander wat langer wacht met betalen. En een enkeling betaald niet of wil niet betalen! Maar gelijk krijgen zullen we toch wel als overheid!
Ik dacht dat je eenwinkelcentrum altijd zo toegankelijk mogelijk moest maken om klanten te trekken,in Nederweert willen ze juist de klanten weren ,heel veel mensen doen eerst even een aantal boodschappen bij de Aldi om vervolgens door te rijden naar de Jumbo/Emte voor de overige boodschappen ,dit wordt lastig nu,en mensen uit Weert komen niet gemakkelijk het centrum in dus die komen de volgende keer niet meer,evenals Ospel en Budschop,dit is volgens mij geen kwestie van wennen,dit is gewoon niet slim aan gepakt,inderdaad het eenrichtings verkeer omdraaien zou een grote verbetering zijn,dus vanuit de brug erin rijden en vanuit de kleine winst de kerkstraat inrijden,en dan alle zijwegen van de kerkstraat gebruiken om er uit te rijden.
Jaja. Neewieert on tour….
Vandaag even uurtje op terras gezeten en gewoon moeten lachen over de verwarring die er bij de chauffeurs is.
Nederweert……..daar moet je omheen!!
Het slaat helemaal nergens op dat eenrichtingsverkeer project, gaan ze ook nog de brug verbreden terwijl je toch niet meer rechtdoor Nederweert in mag rijden…..
Gewoon weer verkwisting van onze belastingcenten, ze gaan mee met de flow, net als wat ze in Den Haag ook goed kunnen. …..