Aan de berichtgeving in gemeente contact van de onlangs gehouden bijeenkomst over de N266 in de Pinnenhof ontbrak het nodige. Niets van de vele protesten tegen de aanleg van de randweg. De gemeente wil alleen kwijt wat haar gelegen komt.
Ingezonden brief – Sjef Driessens
De burgemeester ontkende aldaar dat al voor een variant besloten is. Is hij zijn eerdere uitspraak vergeten: “de randweg komt er, niet linksom dan rechtsom”. Over een ongelijke kruising bij de brug aan vijftien heb ik in 2006 reeds contact gehad met de gemeente en later met twee wethouders en een raadslid. Mooi voorstel doch zij wilden van het reeds ingenomen standpunt, dat er een randweg moest komen, niet af; zij gaven ruiterlijk toe dat indien zij plotseling met een andere oplossing zouden komen, dat gezichtverlies voor hen zou betekenen. Het gaat daarom dan ook niet om de belangen van de inwoners maar van haar bestuurders. Indien de Provincie het project N266 niet had overgenomen van de gemeente, zouden bepaalde varianten niet aan bod zijn gekomen. Zie de titel van het project “Randweg N266”. De argumenten van de gemeente voor de Randweg zijn: het opheffen van de barriere werking tussen het Centrum en Budschop, verkeersoverlast, toegang tot Agrarisch park en horeca aan het kanaal.
De barriere werking kun je niet opheffen, alleen maar verminderen. De echte barriere is het kanaal en dat kun toch niet dempen. Of men wel zo begaan is met de belangen van Budschop valt te betwijfelen. Waarom eenrichting verkeer toepassen op de belangrijkste verbinding tussen het Centrum en Budschop; de barriere werking wordt hierdoor alleen maar groter. Ook de verbreding van de brug heeft niet veel opgeleverd; het is nog steeds wachten voor de verkeerslichten met overlast van afremmende en weer optrekkende voertuigen. Daarom dient er een ongelijke kruising te komen met een tunnelbak voor de N266. We krijgen dan geleidelijk verkeer met een veel betere doorstroming en veel minder overlast, ook voor Budschop. Van het Centrum naar Budschop kan men dan ongehinderd heen en weer; verkeerslichten zijn niet nodig. Vervolgens komt er parallel aan de N266 een ventweg voor bediening van de aanwonenden.
Toegang tot Agrarisch park kan best via de bestaande wegen, met eventueel kleine aanpassingen, worden afgewikkeld. Het is nog maar de vraag of het park echt van de grond komt; een eerder vergelijkbaar project is ook op niets uitgelopen.
Het is natuurlijk goed dat de gemeente een visie heeft voor de kanaalzone doch men moet zich inpassen op veranderende situaties.Randweg in het buitengebied; men verlegt de problemen van het centrum veelvoudig naar het buitengebied. En dat terwijl de problemen in het Centrum voor een groot gedeelte blijven. De randweg wordt een wanstaltige vertoning in het landschap met een twee-baans weg met twee parallel wegen ernaast en ook nog een viaduct. Voor de bewoners levert het een enorme barriere werking op, worden afgesneden van hun land en moeten omrijden.
Verdere voordelen van het verbeteren van het huidige tracé zijn: dat ook het gedeelte N275 hierin wordt meegenomen vanaf kanaal tot de A2 en dat de geplande brug voor voetgangers en fietsers overbodig wordt. De N275 vanaf het kanaal richting Beringe is reeds verbeterd met rotondes; de doorstroming wordt bevorderd door ook in Nederweert de verkeerslichten te vervangen door rotondes. De geplande voetgangers brug heeft meer weg van een attractie dan van een goede oversteek en is overbodig door de verbeteringen Aan vijftien; het geld kan dan besteed worden aan het huidige tracé N266 en N275.Het zal voor de gemeente moeilijk zijn om het reeds ingenomen standpunt te verlaten en zij zal alles in het werk stellen om de randweg als noodzakelijk, en verbeteren van het huidige tracé als onbetaalbaar af te schilderen. Zoals het er nu naar uitziet is de inzet van stake holders een wassen neus en worden zijn niet serieus genomen.
Een en ander moet mij van het hart, Sjef Driessens
Er zijn nog geen reacties geplaatst