Op 7 september hebben we op Nederweert24 een artikel geplaatst met een uitleg over de nieuwe verkeerssituatie bij Brug 15 in Nederweert. Er is namelijk een wezenlijk punt veranderd in de regeling van de stoplichten en met name de verkeerslichten voor de fietsers. Voor veel mensen is dit nog onwennig of zelfs niet bekend. Daarom wil de gemeente nogmaals aandacht besteden aan de nieuwe situatie. De nieuwe situatie is anders, maar binnen de richtlijnen zoals die gelden voor provinciale wegen.
Nadat de nieuwe verkeerssituatie is ingevoerd, heeft zich ter plaatse een ongeval met tragische afloop voorgedaan.
Verkeerssituatie Brug 15: fietsers opgelet!
Op 6 september is door de Provincie Limburg de nieuwe verkeersregelinstallatie nabij Brug 15 in gebruik gesteld. Deze regeling is anders dan in de oude situatie. Voor veel mensen is dit nog wat onwennig. We merken bijvoorbeeld dat fietsers geregeld bewust of onbewust het rode licht negeren. De gemeente en de provincie Limburg leggen graag iedereen uit wat er is veranderd. Weggebruikers adviseren we om de nieuwe situatie goed te bekijken, goed te blijven opletten en de regels in acht te blijven nemen!
Foto: Door rood fietsen, zo hoort het dus niet!
Wat is er veranderd?
Het kruispunt en de verkeersregelinstallatie zijn zodanig ontworpen dat de afwikkeling van het verkeer zo snel en efficiënt mogelijk kan plaatsvinden. Dit betekent het volgende:
- alle verkeerslichten en stopstrepen zijn zo dicht mogelijk op het kruispunt gezet
- het verkeer vanuit Budschop kan zich nu opstellen op de brug
- fietsers vanuit Budschop en de Brugstraat hebben een eigen opstelvak gekregen, waardoor ze zich voor de auto’s kunnen opstellen en als eersten kunnen oprijden
- het inrijden van de Brugstraat vanuit Aan Vijftien-Brug 15 is niet meer mogelijk voor motorvoertuigen
- fietsers die op het fietspad rechtdoor langs Aan Vijftien rijden, krijgen gelijktijdig groen met het autoverkeer op Aan Vijftien. Fietsers die vervolgens willen afdraaien richting Brug 15, moeten nu dus wachten voor het rode licht voordat ze de weg kunnen oversteken (zie foto). Hiervoor staat een apart verkeerslicht met drukknop direct voor de kruising
- de verkeerslichten reageren adequater op de aan- en afwezigheid van verkeer dan voorheen. Hierdoor hoeft men minder lang te wachten dan eerst. Dit betekent ook dat als iemand het groene licht gepasseerd heeft (en er verder geen verkeer meer achter je aan komt) het licht weer vrij snel op oranje/rood springt. Overigens begint het verkeer in de andere richtingen dan niet meteen te rijden. De ontruimingstijd (de periode tussen het moment dat iemand rood heeft gekregen en het moment dat het kruisende verkeer weer begint te rijden), is voldoende lang. Verkeersdeelnemers hebben dus nog voldoende tijd om het kruispunt over te steken
- als een voetganger groen heeft, begint het licht al vrij snel te knipperen en wordt het weer rood. Soms is dat al voordat iemand aan de overkant is. Dit is bij moderne verkeerslichten normaal. Je hebt dan echter nog voldoende tijd om de overkant te bereiken, voordat de lichten van het overige verkeer op groen springen
Welke zaken signaleert de gemeente?
Zoals gezegd, is de nieuwe situatie voor veel mensen onwennig. De gemeente krijgt regelmatig vragen over de verkeersregeling. Hieronder staan de belangrijkste zaken die de gemeente gesignaleerd heeft en de vragen/opmerkingen die ze ontvangen hebben met een duidelijke reactie daarop. Een aantal zaken zijn inmiddels aangepast.
Opmerking: De verkeersregeling voldoet niet, er is niet over nagedacht.
Reactie: uiteraard is er door vakspecialisten goed nagedacht over de nieuwe regeling. Er is gezocht naar een veilige en optimale regeling, met zo kort mogelijke wachttijden. Deze regeling voldoet aan de laatste eisen op dit gebied. Veel hangt ook af van de oplettendheid van de weggebruiker en het aanpassingsvermogen op de nieuwe situatie. De verkeerslichten worden op basis van de nieuwe regeling aangestuurd door een computerprogramma. Voordat de verkeerslichten in werking worden gezet, wordt dit programma uitgebreid getest in de fabriek en ter plaatse. Ook hiervoor gelden strenge regels.
Vraag: de verkeerslichten springen te snel op rood. Ik heb moeite om de overkant te halen. Kunnen de verkeerslichten iets ruimer afgesteld worden?
Antwoord: ondanks dat de verkeersregeling voldoet aan alle richtlijnen, merkt de gemeente dat dit voor sommige mensen een probleem is. Vooral omdat men gewend is aan de oude regeling die veel trager verliep. Dat is de reden dat in overleg met de provincie is besloten om de verkeerslichten voor de fietsers langer op groen te laten staan en de ontruimingstijd te verlengen (de tijd tussen het moment dat je rood hebt gekregen en het moment dat het kruisende verkeer weer begint te rijden).
Opmerking: als ik als fietser komend vanaf het fietspad langs Aan Vijftien groen licht heb en ik wil oversteken naar Brug 15, begint het autoverkeer op Aan Vijftien ook te rijden. Hoe kan dit?
Reactie: in de oude situatie was het zo geregeld dat, als je groen had op het fietspad langs Aan Vijftien, je ook kon oversteken richting Brug 15. Het autoverkeer op Aan Vijftien had dan rood.
In de nieuwe situatie is dit echter anders. Als je nu groen hebt, heb je alleen groen om af te slaan richting Brugstraat of rechtdoor te rijden. Het autoverkeer op Aan Vijftien heeft dan namelijk ook groen. Als je af wilt slaan richting brug, dan kom je direct een tweede verkeerslicht tegen dat dan op rood staat. Je moet dan stoppen voor de stopstreep die hier staat en de drukknop gebruiken. Je wordt hiervoor gewaarschuwd door borden die vlakbij deze verkeerslichten staan. Ook staat op de borden aangegeven hoe je hier moet handelen. We zien echter dat veel mensen op de automatische piloot rijden en nog uitgaan van de oude situatie. Hierdoor missen ze de borden en het rode licht dat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. De provincie gaat de zichtbaarheid van dit verkeerslicht op zeer korte termijn verbeteren.
Foto: op de borden staat hoe je moet handelen
Foto: Zo hoort het: opstellen voor de stopstreep als je van het fietspad komt en wilt oversteken.
Opmerking: auto’s blokkeren de doorgang voor fietsers, zodat ze de opstelstrook niet kunnen bereiken.
Reactie: de gemeente ziet inderdaad geregeld dat automobilisten op de rode fietsstrook staan of zelfs in het opstelvak voor de fietser. Hierdoor worden fietsers gedwongen om achter de auto te wachten. Veel fietsers halen vervolgens gevaarlijke manoeuvres uit door dicht langs auto’s te rijden of over het trottoir te fietsen. De gemeente verzoekt automobilisten dan ook om de rode fietsstrook en opstelvak vrij te houden voor de fietsers. Er is voldoende ruimte op de rijbaan voor de automobilisten.
Nadrukkelijk op nieuwe situatie wijzen
Met dit artikel wil de gemeente iedereen nadrukkelijk op de gewijzigde situatie wijzen. Met de politie, Veilig Verkeer Nederland, de provincie en een specialist op het gebied van dergelijke verkeerssituaties, gaat de gemeente onderzoeken of er nog aanvullende zaken nodig zijn. Een aantal zaken is al aangepast (langere groen- en ontruimingstijden). Het ontwerp van een dergelijke regeling is echter zeer complex. Een aanpassing ten gunste van een bepaalde weggebruiker kan weer snel leiden tot een ongewenste situatie voor een andere weggebruiker en daardoor wellicht een onveilige situatie creëren. Veilig Verkeer Nederland zal de nieuwe situatie tijdens de verkeerseducatie/-voorlichting op scholen en bij de ouderenbonden nadrukkelijk onder de aandacht brengen.
Als je vragen of problemen hebt m.b.t. de verkeerslichten, dan kunt je altijd contact opnemen met de gemeente Nederweert of de Provincie Limburg, mevrouw Meerten van de Maas, tel. (043) 3899999.
9 Reacties
Fietspad vanaf de brug had eigenlijk in het midden moeten liggen, als je nu rechtsaf wilt richting someren, moet je eerst wachten tot alle fietsers weg zijn, en dan is het inmiddels weer rood, en kun je weer wachten
Het opstelvak op de brug is gewoon te kort. Als daar 1 fietser rechts stopt (omdat hij rechtsaf wil) kunnen de fietsers daarachter er vaak niet langs om ook voor de auto’s op te stellen. Het gevolg is dat alle fietsers achter elkaar op de brug opstellen. Dan mis je als automobilist inderdaad het groene licht voor rechtsaf. Het opstelvak kan gerust een stuk langer gemaakt worden zodat echt alle fietsers voor de auto’s opgetseld staan.
Ook ik kwam vanaf Budschop met de auto, er kwamen continu fietsers voorbij . Ik stond als eerste auto aan de stoplichten, maar heb drie keer het stoplicht weer op rood zien springen, omdat ik ook rechtsaf moest. Achter mij stond inmiddels een grote rij auto`s. Voor mij een onbegrijpelijke situatie !
Voor fietsers die vanaf Aan vijftien de brug over willen steken blijft het een onwennige situatie omdat je moet stoppen naast een verkeerslicht dat haaks op de rijrichting staat. Dit wordt erg snel over het hoofd gezien! Dit verkeerslicht lijkt niet bedoeld te zijn voor het oversteken van Aan Vijftien richting de brug.
Helaas zie ik bijna elke morgen auto’s vanaf Weert en Someren door ROOD rijden terwijl het voor mij als fietser komend vanaf Budschop al groen is! Dus het zijn niet alleen de fietsers die door rood gaan. Verder zou het wenselijk zijn een fietsstoplicht te plaatsen aan de overzijde van de weg zoals het vroeger was, wanneer je vanaf Weert of Soneren komt en in het vak bij de drukknoppaal bent gaan staan, kun je het stoplicht niet zien. Dit staat nl achter je. Je wilt recht vooruit kijken om te zien of je veilig kunt oversteken maar moet je focussen op het licht op de paal!
Ik zou zeggen : op korte termijn terug naar de oude situatie. Elke verandering is nog geen verbetering.
Ehm.. ja… ik fiets wel hoe ik dat zelf wil, desnoods door rood. Deze regels zijn dus niet te snappen. Waarom moet nederweert het op deze kruising totaal anders doen dan gebruikelijk is op 1000000000 andere kruisingen?
Gek he dat mensen zich er dan niet aan houden ( of kunnen houden ) ? Er is een uniforme manier bedacht waar alle kruisingen zich aan houden. Dat is voor een reden gedaan, namelijk zodat iedereen snapt wat van hem of haar verwacht wordt.
Dat deze kruising zich niet aan die regels houd is niet mijn probleem. Ik fiets wel lekker gewoon door. Toedeledokie wethoudertjes, jullie bedenken maar meer onmogelijkheden daar.
Voor voetgangers is het oversteken niet te halen zonder rood stoplicht. Ikzelf loop vaker met een kinderwagen, dan haal je al helemaal niet meer. Ik zie ook oudere mensen, vaak met een rollator die nog niet halverwege zijn als het al weer op rood staat. Laat de gemeente er nog eens kritisch naar kijken, zo is het erg gevaarlijk.
Las vanmorgen in de krant dat als ze de Brugstraat op nieuw moeten herinrichten dat dat twee ton gaat kosten
en wat Caroline zegt zij heeft daar volkomen gelijk in ik ben een gewone voetganger en dan moet je soms nog rennen om de overkant bij brug 15 te halen zo snel springen de voetgangerslichten op rood
en als wat sommige mensen willen ook nog de verdiepte variant van de N266 daar aanleggen dan zal de chaos helemaal compleet zijn want die twee zaken moet je niet los van mekaar zien