De VVD fractie heeft aan het college enkele schriftelijke vragen gesteld over de verkeerssituatie in het centrum van Nederweert. Vanwege de informatieplicht, zoals vastgelegd in artikel 41 van het Reglement van Orde, is het college verplicht binnen dertig dagen de vragen te beantwoorden. Ook het CDA heeft eerder al vragen gesteld over o.a. het eenrichtingsverkeer.
Vragen fractie VVD aan College
Sinds de uitvoering van het verkeersplan, enkele maanden geleden, waarbij het centrum nog maar van één zijde bereikt kan worden, bereiken ons steeds meer negatieve en bezorgde berichten van inwoners van Nederweert, de omliggende gemeenten, maar ook van vele winkeliers uit het centrum, die in de problemen dreigen te komen. Steeds gaat het over de richting die gekozen is en waar men veel moeite mee heeft en die veel weerstand oproept.
Als VVD staan wij normaliter als een rots achter onze besluiten en standpunten. Echter, wanneer wij opmerken dat er mogelijk feitelijke omstandigheden veranderd zijn, kan dit voor ons een reden zijn om een besluit te heroverwegen. Veel ondernemers en burgers vragen zich af of de rijrichting in de Brugstraat en Kerkstraat de juiste is. Dit omdat tussen de besluitvorming en de uitvoering, de feitelijke situatie dusdanig veranderd is, dat dit effect zou kunnen hebben gehad op de overwegingen. Daarom willen wij middels onderstaande vragen beoordelen of wij het noodzakelijk achten dit onderwerp opnieuw in de raad aan de orde te stellen.
Ten tijde van de besluitvorming over de rijrichting in de Brugstraat en de Kerkstaat was het de bedoeling dat op brug 15 slecht één rijbaan voor gemotoriseerd verkeer mogelijk zou zijn. De huidige situatie is echter dat het technisch mogelijk is gebleken om toch twee rijbanen op brug 15 te maken.
- Is er hierdoor een wezenlijk andere situatie ontstaan?
- Wat stond er in het besluit ten aanzien van de rijrichtingen op de kruising brug 15, Brugstraat, N266, ten aanzien van gemotoriseerd en fietsverkeer?
- Zijn deze uitgangspunten nog actueel nu Brug 15 twee rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer heeft?
- Is er door de verbreding van brug 15 een andere verkeerslichtenplan toegepast dan bij de besluitvorming voorzien was?
- Wat zijn de gevolgen wanneer de rijrichting in de Brugstraat en de Kerkstraat omgedraaid zou worden, ten aanzien van: * De verkeersituatie voor de kruising Brug 15, N266? * Het sluipverkeer over de parkeerplaats bij Super de Boer, Van Udenstraat en Staat? * Ten aanzien van de economische bereikbaarheid van de ondernemers in de Brugstraat, Kerkstraat en aan de St. Rochusstraat?
5 Reacties
Hehe…de eerste partij is wakker geworden. Hopelijk volgen er snel meer!
“Wat zijn de gevolgen wanneer de rijrichting in de Brugstraat en de Kerkstraat TERUGGEDRAAID zou worden zoals het was (twee richtingen dus), ten aanzien van: * De verkeersituatie voor de kruising Brug 15, N266? * Het sluipverkeer over de parkeerplaats bij Super de Boer, Van Udenstraat en Staat? * Ten aanzien van de economische bereikbaarheid van de ondernemers in de Brugstraat, Kerkstraat en aan de St. Rochusstraat?”
Ik denk dat deze vraag op de genoemde punten een betere score haalt. Als dit dus het enige belang is, dan snel afschaffen dat eenrichtingsverkeer.
Mooi voorbeeld van wijzigingen in het project ‘burg 15’ misbruiken om gemaakte fouten zonder gezichtsverlies terug te kunnen draaien.
inderdaad pieter!!!!
Geachte lezers, het is toch van de zotte, dure bureaus inschakelen en steeds weer terug moeten komen op je beslissingen. De brug BREDER en de straten ernaar toe SMALLER, echt slim bezig!
Krijgen we stadse allures, met al dat eenrichtingsverkeer, er is geen doorkomen meer aan, zijn we sneller in Weert voor de boodschappen( en straks misschien ook voor ons paspoort en vergunningsaanvragen).
De brugstraat twee richtingsverkeer, deze straat is immers de slagader van Nederweert, en met een dicht geslipte ader is het NIET echt goed leven.
Je hoeft dan ook het kruispunt niet meer te vermaken voor de lijndienst, alleen een paar verkeer remmende maatregelen en alles is opgelost. Voor de kerkstaat het eenrichtingsverkeer vanaf de kleine winst naar de kerk, zijn de winkels beter bereikbaar voor ALLE inwoners en kernen!
Ook het sluipverkeer zal hierdoor niet meer door de wijken rijden.
Als je deze maatregelen niet doorvoert is het overigens wel een enorme kostenbesparing, je hoeft dan de Kerkstraat niet meer te veranderen in een winkelgebied, want die zijn er straks geen meer, kom op zeg dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Overigens hoe kan straks de winkelier zijn reclamebelasting betalen als er geen klanten meer kunnen komen(alweer een onzinnige maatregel).
P.S. Hoe gaat het met de gladheidsbestrijding over de doppen in de brugstraat?
En hoe met de kunststof brug, het was er met de eerste vorst spekglad met valpartijen op de koop toe!
Nederweert, daar ga je voortaan graag omheen.
Met andere woorden, de tweerichtingsbaan komt noooit meer terug. Enkel de richting omleiden naar de andere kant. Evenementen in het centrum? Hartstikke leuk!!! Plaats genoeg dadelijk als de eerste winkelliers dicht gaan…
Ik snap ook niet dat de VVD dit punt niet beter formuleert:
Wat zijn de gevolgen wanneer de rijrichting in de Brugstraat en de Kerkstraat omgedraaid zou worden, ten aanzien van: * De verkeersituatie…. etc.
Ik geef Pieter helemaal gelijk, formuleer het goed of NIET. Ben benieuwd hoe Fractie JAN hierin staat?!
http://web.nederweert.nl:8000/streams/2013/raad/12-11/17.mp3.m3u
Hierboven de reactie van de wethouder….