Zo’n dertig ondernemers en overige belangstellenden uit Nederweert lieten zich op 21 november jl. informeren over de mogelijke invoering van reclamebelasting in de gemeente Nederweert. Het Centrummanagement Nederweert ziet namelijk meer kansen door en voor ondernemers, wanneer er een structureel budget beschikbaar is. Niet alleen Samen Groots dus, maar ook Samen Meer.
Het Centrummanagement Nederweert (CMN) ontving de eerste jaren budget van de gemeente Nederweert, op wiens initiatief dit orgaan werd opgestart. Een bestuur werd opgericht en de eerste voorzichtige stappen naar een belangenorgaan voor ondernemend Nederweert werden gezet. Doel: het realiseren van een beter, aantrekkelijker en toegankelijker centrumgebied voor ondernemers, toeristen en het winkelend publiek. Het gemeentebestuur had niet alleen verbetering van de infrastructuur en inrichting van het winkelgebied voor ogen, maar ook bevordering en ontwikkeling van de economische activiteiten. Vanaf 2014 dient het centrummanagement zich echter zelf te bedruipen, wat betekent dat er structurele inkomsten gegenereerd moeten worden. Een aannemelijke zaak. Immers, zonder budget kan er weinig worden ondernomen. Een doelbelasting heffen over en voor ondernemers, lijkt daarom een logische stap.
Het initiatief werd niet met gejuich ontvangen. Dit bleek tijdens de door het centrummanagement op 21 november jl. belegde informatieavond in het gemeentehuis van Nederweert. Met in het panel vertegenwoordigers van het centrummanagement, Ondernemersvereniging Nederweert (OVN), de gemeente Nederweert en de Kamer van Koophandel.
Vooral de besteding van de belastinggelden en de rol van het centrummanagement vond men onduidelijk. Meer en concretere communicatie met de ondernemers zou daarbij stap één zijn, volgens de aanwezigen. De voorzitter van het CMN Frans Duits en de centrummanager Gerrit Timmerman namen dit advies acuut ter harte en lichtten de aanwezigen uitgebreid in over de structuur, de doelstelling en hun visie voor ondernemend Nederweert. Ook de resultaten van een jaar inzet door de centrummanager passeerden de revue. Een niet geringe lijst van mijlpalen werd genoemd. Van het opzetten van een netwerk met diverse verenigingen, dorpsraden en ondernemers, tot concrete zaken als georganiseerde gladheidsbestrijding, evenementen, een website, een werkgroepenstructuur en een eigen kantoor waar ondernemers in de toekomst informatie kunnen halen. Onder het motto ‘Samen Groots’ wordt er flink aan de weg getimmerd in Nederweert.
Centrummanagement informeert ondernemers
Samen
De nadruk werd gelegd op het woord ‘samen’. Volgens de sprekers is het alleen mogelijk om het centrummanagement tot een succes te maken, wanneer er op alle fronten wordt samengewerkt. Iedere ondernemer in het doelgebied heeft immers in grote lijnen dezelfde belangen. Een aantal werkgroepen, bungelend onder het centrummanagement, ondersteunt die samenwerking met raad en daad. De groepen zijn PR & Communicatie, Horeca, voormalige OVN, Inrichting &Beheer Centrum en de Evenementencommissie. Een commissie Toerisme is in voorbereiding.
De voorzitter deed met klem een verzoek aan de aanwezigen om de krachten te bundelen en er samen de schouders onder te zetten. Niet alleen fysiek, maar ook financieel, waardoor de toekomst van het centrummanagement kan worden veiliggesteld in het belang van de – in deze tijden door crises en toenemend digitaal koopgedrag – geteisterde detailhandel, horeca en dienstensector.
Het woord ‘samen’ leidde echter ook tot discussies. Want, hoever reikt het doelgebied? Horen Budschop en de Kerkstraat Noord er nu wel bij? En wat betalen ondernemers in de wijk of in andere kernen van de gemeente Nederweert? Vragen die het centrummanagement deels kon beantwoorden, deels meeneemt ter beantwoording tijdens een openbare volgende bijeenkomst. Vanuit de zaal werd opgemerkt dat de ondernemer vooraf niet is geconsulteerd, waardoor het nu lijkt alsof deze geen keuze meer heeft. Belasting betalen is immers verplicht en dat terwijl het belang van de besteding ervan niet door iedereen even sterk gevoeld wordt.
Tevens werden er vragen gesteld over het functioneren van de centrummanager. Deze zou zich onvoldoende hebben laten zien in het veld en te weinig persoonlijk contact hebben opgenomen met de ondernemers. Bovendien ervoer men de communicatie vanuit het centrummanagement als te mager, ondanks herhaaldelijke publicaties in het Weekblad voor Nederweert, Hallo Nederweert, Nederweert24 en andere media.
Communicatie verbindt
De vertegenwoordiger van de Kamer van Koophandel, Han van de Port, wierp een verhelderend licht op de zaak. De weerstand in de zaal verbaasde hem niet. Dit door de wol geverfde panellid weet immers uit ervaring dat naarmate het proces verder verloopt, het begrip voor reclamebelasting groeit, waardoor de puzzelstukjes uiteindelijk op hun plaats vallen. Resultaten in andere plaatsen, zoals in Roermond, onderstrepen zijn uitspraken. Hij heeft ervaren dat ondernemers zich verbonden voelen als zij kunnen bijdragen aan één gezamenlijk doel. Door aan te halen dat communicatie in processen als deze van uitermate groot belang zijn, trok hij de aanwezigen weer bij het thema.
Ondanks de aanvankelijke weerstand leek het tij zich aan het einde van de avond toch enigszins te keren. Hoewel sommige ondernemers nog niet overtuigd waren van de voordelen van een verplichte doelbelasting, leken anderen toch voorzichtig positief over het initiatief. Wat echter niet onverlet laat dat ondernemers een vinger aan de pols moeten blijven houden. Tijdige evaluatie en bijsturing zijn belangrijk, aldus het publiek in de zaal.
Besluitvormingsproces
De gemeenteraad buigt zich in het voorjaar over het voorstel tot invoering van reclamebelasting. Deze doelbelasting geldt in hoofdzaak voor een specifiek belastinggebied, zich uitstrekkend over detailhandel, horeca en dienstverlening in de kerngebieden van Nederweert en Budschop. Alle 135 ondernemers in het gebied die reclame-uitingen hanteren zichtbaar vanaf de openbare weg, worden verplicht tot betaling. De overige gebieden in de gemeente Nederweert kunnen zich via vrijwillige betaling aansluiten en op die manier meeliften in ondersteuning, centrumprofilering en facilitering door het CMN. Ondernemers aan de Pannenweg kunnen daarvoor terecht bij hun parkmanagement. Volledige transparantie wordt gewaarborgd door openbaarmaking van de jaarstukken van het CMN.
Voordat het echter zover is, kunnen de ondernemers zich uitgebreid laten informeren tijdens een tweede bijeenkomst in het voorjaar van 2014. Voor deze bijeenkomst zal ook de gemeenteraad worden uitgenodigd. Alleen bij een positief besluit van de gemeenteraad kan belasting worden geheven. Echter, niet eerder dan januari 2015. Dit houdt voor de ondernemers in dat zij nog ten minste één jaar gratis kunnen meeliften op de inzet van het Centrummanagement Nederweert.
2 Reacties
Waar is men mee bezig hier in nederweert.
eerst 1 richtings weg en dan nog reclamebelasting .
En parkeerplaatsen die worden opgeheven.
logisch denken kan men niet meer , misschien Praktisch nadenken nog een optie ?
Dit Ron, heet communisme. Meer controle door de overheid en minder door de ondernemers en burgers. We weten allemaal hoe goed communisme namelijk werkt (USSR etc). Helaas is dit wat wij willen, gezien wij op deze partijen hebben gestemd.