De gemeente Weert en veel ondernemers begrijpen er niets van dat de spoorlijn naar België -niet- op korte termijn voor personenvervoer wordt geactiveerd. Met een relatief lage investering kan Limburg aangesloten worden op het Belgische spoornet. Daarom heeft het gemeentebestuur vandaag een brief gestuurd naar Provinciale Staten van Limburg waarin wordt gepleit voorrang te geven aan deze verbinding.
Spoorlijn Weert – Antwerpen
Wethouder Frans van Eersel: ‘Het economisch belang voor de regio’s Brainport en Keyport wordt onvoldoende meegenomen in de afweging van de aanpak van spoorprojecten. De lijn is een internationale kans die op korte termijn realiseerbaar is’.
Ten opzichte van andere Limburgse spoorprojecten vraagt de spoorverbinding Weert – Antwerpen (via Hamont) een relatief lage investering, namelijk 8 miljoen euro. Het gemeentebestuur stelt voor om met de minst complexe en goedkoopste spoorprojecten te starten. De treinen op de huidige lijn Antwerpen – Neerpelt rijden vanaf 1 april 2014 door tot aan het laatste station voor de Nederlandse grens. Dat is Hamont. Een kleine tien kilometer rest nog om de derde grensovergang per spoor tussen Nederland en België te realiseren. Naast de gemeente Weert en veel ondernemers ondersteunen ruim 4000 burgers uit de grensregio met een petitie deze spoorlijn.
Er zijn nog geen reacties geplaatst