Skip to content

JAN-variant: Geen randweg is ook een optie!

17 oktober 2014 | 16:01

Themaraad Randweg NederweertDe politieke messen worden geslepen in aanloop naar de raadsvergadering van aanstaande dinsdag 28 oktober. De gemeenteraad gaat dan een besluit nemen over het advies dat het college heeft gegeven over de Randweg N266 Nederweert.

Sinds de themaraad van 24 september is er een levendige discussie ontstaan, mede naar aanleiding van de verschillende nieuwsberichten op Nederweert24.

JAN-variant: Geen randweg is ook een optie!

De komende raadsvergadering wordt duidelijk óf en hoe de raad het advies van het college overneemt. Zonder dat partijen nu hun standpunt (durven) geven, is het met name de JAN die de publieke discussie aanzwengelt. De partij wil graag van de inwoners van Nederweert horen hoe zij denken over de Randweg en brengt vooral de JAN-variant naar voren: Geen Randweg is ook een optie!

Laat ook je mening horen over de Randweg Nederweert, zowel de voorstanders als de tegenstanders worden opgeroepen te reageren!

Woont u op de Molenweg of in het buitengebied?

En is de Randweg niet uw zorg? Toch wel! Het verkeer op de Molenweg zal namelijk drastisch toenemen, omdat deze weg veel intensiever gebruikt gaat worden om Nederweert binnen te rijden of weer te verlaten. Dit als gevolg van de afsluiting van meerdere toegangswegen naar Nederweert door de totstandkoming van een nieuwe Randweg. Maar zelfs nog voordat men bij de Molenweg is, zullen er opstoppingen ontstaan ter hoogte van de McDonalds. Meer verkeer betekent meer verkeersonveiligheid én meer ergernis.

Via omweg naar centrum Nederweert
Het is duidelijk dat wegenstructuren door de nieuwe Randweg worden doorsneden, met als gevolg dat veel inwoners van het buitengebied van Nederweert via een omweg naar het centrum moeten rijden. En wat te denken van de schoolgaande jeugd, die via een parallelweg of rotonde naar school moet fietsen, met alle bijkomende gevaren. Er zijn bovendien inwoners die grote offers moeten brengen, zoals het opgeven van gebouwen en grond. Ook agrariërs komen voor problemen te staan als percelen doorsneden worden, met als gevolg minder goed bereikbare akkers. En de natuur? Ook op het Nederweerter landschap en de flora en fauna zal de aanleg van de nieuwe Randweg helaas zijn uitwerking hebben.

JAN-variant: geen Randweg is ook een optie!
Moeten we onszelf niet eerst de vraag stellen: is een Randweg wel noodzakelijk? Willen we wel een Randweg? Het verkeer op de N266 is de laatste jaren afgenomen. Waarom dan niet kiezen voor de JAN-variant: geen Randweg is ook een optie! Wij willen graag uw mening horen. Wat betekent de komst van een nieuwe Randweg voor u? Geef uw reactie via www.facebook.com/jannederweert.

In de planMER staan de zes alternatieven en vier varianten die onderzocht en getoetst zijn op verschillende (milieu)thema’s. Welke alternatieven en varianten precies onderzocht zijn en wat de bijbehorende effecten zijn, kun je lezen in de planMER. Het planMER is een behoorlijk boekwerk. Je kunt ook een samenvatting van de planMER lezen.

Dossier Randweg Nederweert

Advertentie

21 Reacties

  1. “Woont u op de Molenweg” of…….

    Prima dat jullie de inwoners van de Molenweg en het buitengebied attenderen op de gevolgen van de Randweg maar ook op andere plaatsen in Nederweert zal het verkeer fors toenemen. Denk b.v. aan Uliker, Herstraat,enz.
    De Randweg zorgt ervoor dat op veel plaatsen in Nederweert “barrières “ontstaan. Er wordt geen probleem op gelost maar er worden problemen gemaakt.

    JAN goed initiatief! Jullie zijn goed bezig ik hoop dat bij de andere partijen

  2. Er is een Nederlands gezegde angst is een slechte raadgever met allerlei doemscenario’s is niemand gediend Door mensen angst aan te praten en dat is wat JAN nu op dit moment aan het doen is en dat vind ik jammer

  3. Bestudeer tabel 5.7 (verkeersintensiteit) van het planMER rapport eens…

    Meetpunt 5 (midden van de huidige N266) geeft aan dat de verkeersintensiteit indien er geen randweg komt de komende 15 jaar zal afnemen met 850 voertuigen! Dus waarom een miljoenen-investering door de belastingbetalers van Nederweert?

    Hebben jullie ook de krant gelezen dat de Gemeente Nederweert nu al de komende jaren moet gaan bezuinigen. Als de kosten van de aanleg van een randweg de pan uit rijzen, dan draaien alle inwoners van alle dorpskernen hiervoor op.

    BEZINT EER GE BEGINT!

  4. In deze kwestie geldt natuurlijk het “niet voor mijn deur” principe, zowel voor de voorstanders als tegenstanders van randweg. En laten we vooral niet vergeten dat er ook heel veel voorstanders zijn!
    Het college heeft een objectieve integrale analyse opgeleverd met een eenduidig advies om een randweg te realiseren. Dat zou voor zich moeten spreken.
    Ik hoop dat de gemeente Nederweert het hoofd koel houdt en niet zwijkt onder de eenzijdige druk van de “niet voor mijn deur” tegenstanders.
    Sprekend vond ik persoonlijk ook de voorbeelden van andere Limburgse gemeenten, waar in soortgelijke situatie besloten is voor een randweg. De van ouds door het midden van een dorp aangelegde wegen, zijn bij uitbreiding van het dorp en toenemende verkeersbelasting niet meer tevredenstellend.

    • Voor en tegenstanders.

      Om hier duidelijkheid in te krijgen is er maar 1 optie.
      Een Referendum.
      Maar daar durft de gemeente niet in mee te gaan.
      Maar dan wel , van de inwoners van Nederweert .
      En niet van Helmond en zo , die Nederweert als een doorvoer haven zien.

  5. Een reden te meer om af te zien van deze randweg is het feit dat het steeds moeilijker wordt om het centrum van Nederweert te bereiken. Consumenten van buiten Nederweert kunnen moeilijker in het dorp komen daar er nog maar drie invalswegen zijn t.w. Strateris, Molenweg en de Lindenstraat. Deze drie straten worden overbelast en krijgen een nog hogere gevaar zetting m.n. voor de rijwieler. De ondernemers gaan dit gegarandeerd merken en krijgen het er niet makkelijker op.Je zult het zo niet zien maar we gaan op deze manier ook ons dorp isoleren van onze omgeving zowel om er in te komen maar ook om het te verlaten.
    Mijn inziens is er niets aan de hand en moeten we het laten zoals het is. Het is nou eenmaal een feit dat heel Nederland in de spitstijd helemaal pot dicht zit en dat iedereen op de weg zit en zo snel mogelijk naar zijn werk of zo snel mogelijk naar huis wil naar het avondeten. Dit kunnen wij toch niet veranderen of we moeten anders gaan leven en b.v. meer thuis te gaan werken.
    Dat is ook wat in het MER rapport op te maken is dat meer het lokale verkeer voor vertraging zorgt en niet het transit verkeer en dat het verkeer aanbod minder gaat worden in de toekomst.
    Waarom steken we hier zoveel geld in en kunnen we dit niet beter besteden aan kleine aanpassingen zodat het veiliger en sneller wordt voor rijwielers en kunnen we het openbaar vervoer niet verbeteren?
    Ik denk dan aan fietstunnels bij de Lindenstraat en bij de Mc Donalds en kan een turbo rotonde zowel bij de Boerenbond als bij Mc Donalds voor een betere doorstroming zorgen? Wat we zeker niet mogen onderschatten is het feit dat er altijd sluipverkeer blijft en zullen er weg aanpassingen gedaan moeten worden zowel op Budschop-Ospel maar ook op de Peelsteeg-Heerweg b.v. een fietspad.
    Het geld dat we hiermee besparen kan bij de Florastraat een mooi park aangelegd worden zodat de bewoners van Nederweert West minder geluidhinder en fijnstof ondervinden van de A2.

    • Geluidshinder en fijnstof, goed dat het thema wordt aangesneden, dat is nl. iets waar de bewoners van Nederweert Oost ontzettend veel last van hebben. Sommige huizen liggen nog geen 8m van de N266 (5.000.000 voertuigen/jaar). Afstand snelweg tot Nederweert West is een veelvoud van 8m
      Als we het belangrijk vinden geluidshinder en fijnstof te reduceren (tot binnen de wettelijke norm), moeten we niet discrimineren en Nederweert Oost erin laten zakken, door te roepen dat geen randweg een optie is.

    • Er wordt van alles en nog wat geroepen over fijnstof door de tegenstanders van de randweg maar over uitstoot van fijnstof bij brug 15 en de rijksweg daar is het bij dezelfde. tegenstanders oorverdovend stil

    • Quatsch, bij de huidige 50km/uur is er veel minder uitstoot dan straks bij 80. Buiten verplaatsen van dat specifieke probleem wordt de uitstoot nog vermeerderd ook.

  6. Geen randweg is inderdaad de beste en enige optie die goed is.

  7. Een buurtbewoner

    Goed initatief Jan wij wonen inderdaad tegen het speeltuintje aan en op loopafstand randweg west
    Als je s morgens het verkeer op de A 2 hoort razen en de randwest wordt nogmaals verdubbeld kunnen we helemaal niet meer met de raam open slapen want daar heb je ook veel geluidsoverlast van vooral als de wind daaruit de hoek komtwaaien en voor de fietsers en recreanten wordt het ook geen pretje om over te steken .
    Laat het gewoon zoals het is.

  8. Iedereen hanteert het “niet voor mijn deur” principe en daarom is de objectieve en integrale evaluatie van Planmer incl. aanvullingen van gemeente Weert&Someren en veilig verkeer Nederland zo belangrijk.

  9. Geen randweg is de beste optie.

    Uit info blijkt dat de provincie haast heeft met het geld opmaken. Zij zijn bang dat de rijksoverheid geld bij de provincie gaat vorderen (dit speel al langer).
    Schijnt dat Nederweert laat een project in heeft gediend dat aan de voorwaarden voldeed. Uiteindelijk heeft Nederweert toen de Randweg op gevoerd. Deze heeft nl. een regionale functie!
    Blijkt dat de provincie ook hoogstwaarschijnlijk in gestemd zou hebben met het fietspad Nederweert– Someren (Booldersdijk).

    als het aan B&W ligt krijgen we nu iets wat we in feite niet willen en wat niet nodig is.

    Het traject vanaf Mac Donalds tot met brug 15 goed opknappen/verbeteren en een mooi fietspad langs de Booldersdijk zou een prima oplossing zien. Hier zou Nederweert iets aan hebben.

    • Als ik het zo lees, hechten de burgers er meer waarde aan om de pot geld/gemeentelijke portefeuille voor de randweg anders te besteden.

      Gemeentelijke knelpunten oplossen zoals: fietspad Booldersdijk, meer fietspaden, fijnstofreductie, autoknelpuntenen reduceren, snelheidshandhaving, groen- & speelruimtes uitbreiden. En geen extra randweg en vervolgens Kanaalboulevard ten koste van Nederweert-kern-horeca.

  10. Beste De Waard,

    Heb jij je ook verdiept in historie ontstaan alternatieven, alsmede de afwegingsnotitie? Laatstgenoemde is een lachertje: het is geen afweging door ze allen naast elkaar te leggen. Nee: de 2 meest gelijkende leggen we naast elkaar en daaruit kiezen we er 1. De overgeblevenen zijn dus extremen van elkaar. Dit noem ik geen objectief afwegen in een breed spectrum.

    Omdat er teveel commotie ontstond/zienswijzen binnenkwamen op alternatief van aansluiting op 14 ten tijde van Fons Jacobs heeft gemeente plan in ijskast gezet. Naderhand heeft men weer de draad opgepikt (i.v.m. het verlopen van subsidiegelden) en besloten om alternatieven dichterbij de kern te gaan onderzoeken.

    Als je eerst vele RvR-kavels uitgeeft en laat bebouwen en binnen het jaar besluit om alternatief toe te voegen, waar huizen nog maar net of net niet zijn opgeleverd, dan spreek ik van het ontbreken van visie!

    En uiteraard hanteert iedereen het “voor mijn deur”-principe (jij toch ook!). De vraag is of (o.b.v. objectieve metingen/afwegingen) er wel of geen een nieuwe of aangepaste randweg moet komen en met welk doel? Of alleen knelpunten-oplossingen wellicht soelaas bieden. Ook is het zo, dat er maar belabberd weinig aandacht is voor fietsers in gemeente Nederweert (zie reactie van Gerard d.d. 18-10).

    Ik zou voorstellen, dat diegenen die voor of tegen zijn, rechtstreeks een mail aan de door ons gekozen raadsleden sturen (zie mailadressen op internetsite van gemeente). Dan wordt voor hun direct duidelijk hoeveel het leeft en wat we er allen van vinden.

    Komt het referendum niet naar ons, dan moet het maar aan hun gebracht worden!!

    • Beste Zorro,

      dank voor je reactie. Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor een van de scenario’s, maar ik heb willen onderstrepen dat de huidige N266 niet voldoet en dat er een adequate oplossing moet komen.

  11. Ja, laten we onze stem/mening maar eens rechtstreeks laten horen. Geen idee of onze raadsleden wel op deze site kijken?

    Google maar eens op zoekterm “samenstelling raad nederweert” voor de mailadressen en laat je horen!

  12. Is morgen avond 21-10-2014 niet een vergadering of zo iets over de randweg , bij zaal centraal?

  13. Zorro,

    Je hebt in enkele zinnen precies dat gezegd, wat gezegd moet worden. De spijker op zijn kop.

    Ook heel goed om alle raadsleden een mail te sturen.. De mailadressen staan op de site van de gemeente..

  14. een referendum voor alle nederweertrnaren


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Bestemmingsplannen Gutjesweg en Tiskeswej 2
19 november 2024 | 18:45
Mijn sport is dansen
19 november 2024 | 18:30
Heks Aldje Hendrikx met haar bezem
19 november 2024 | 17:00
Kaartverkoop start komende vrijdag
19 november 2024 | 16:27

Advertentie