Skip to content

Protestactie Randweg Nederweert (Foto’s + Video)

24 oktober 2014 | 18:12

Protestactie Randweg NederweertVrijdagmiddag hebben tegenstanders van de nieuw aan te leggen Randweg in Nederweert een protestactie gevoerd. Met wit-rood lint en paaltjes gingen ze op verschillende plaatsen de landerijen in om de nieuwe weg te markeren.

Protestactie Randweg

Ruim 50 personen waren aanwezig om daarmee vooral hun “tegen” stem te laten horen. Met de actie willen ze vooral zichtbaar maken waar de pijnpunten liggen bij de aanleg van deze onnodige en veel te dure randweg. Half door een paardrijbak, midden door een huis en op verschillende plaatsen vlak naast woningen.

De actie begon op Strateris bij de overgang naar de Herstraat. Hier gaat de weg vlak tussen twee woningen door. De weg gaat ook half door een paardenbak en weiland achter een woning. Bij de T-splitsing Randweg West – Boeket werd ook met linten aangegeven hoe de weg ongeveer komt te liggen, midden door het tuindersbedrijf dat daar ligt. Daarna gingen de demonstranten naar de Bloemerstraat waar de geplande randweg dwars door een woning gaat.

De actievoerders hopen dat ze hiermee duidelijk hebben gemaakt dat de Randweg voor veel problemen zorgt. Ze zijn verbitterd over de gang van zaken en roepen de gemeente en raadsleden om NEE te stemmen tegen de Randweg. “Het gaat echt helemaal mis, heel Nederland zal het weten als de randweg er toch komt“, aldus een actievoerder.

Dinsdagavond 28 oktober om 19.00 uur is er een gemeenteraadsvergadering waar de raad de voorkeursvariant van het college van B&W zal bespreken. De raad neemt dan een besluit over het voorkeurstracé wat als advies naar Provinciale Staten gaat.

Advertentie

60 Reacties

  1. En zeker niemand van b&w gezien…? Nu kunnen ze op de foto……

  2. Ik had mijn twijfels maar ben overtuigd. Ziet er logisch en prima uit als ik de linten zo zie. Wel sneu voor sommige bewoners.

  3. Siemie, ben het helemaal met je eens.
    De nieuwe randweg is een grote stap vooruit!

  4. De nieuwe randweg is -tig miljoen euro voor een nutteloos project. Zoals al vaak gezegd: volgens onderzoeksbureau kragten, welk in opdracht van de gemeente onderzoek heeft gedaan, is de nieuwe randweg totaal nutteloos. Dat zegt genoeg…
    En dat terwijl de gemeente al moet bezuinigen om belangrijke dingen te kunnen betalen zoals bijvoorbeeld: zorg
    NEE tegen de randweg!

  5. Ruim 50 actievoerders ?!…..dus 16700 zijn dan voor de randweg ??

    Peildatum 1-1-2014 , 16752 inwoners.

    • Grootste gedeelte van inwoners van gem Nederweert zijn neutraal betreft aanleg nieuwe randweg komt tie er is prima komt tie er niet is ook prima zolang daardoor de gemeentebelastingen niet te veel stijgen

  6. Als ik de reacties op deze site lees dan zou heel Nederweert tegen zijn???
    Maar er komen slechts 50 mensen op af? Zullen maar geen referendum houden lijkt mij…

  7. Wat een flauwekul reactie van Sjaak. Actie op een doordeweekse dag in de herfstvakantie. En 3 dagen vantevoren pas aangekondigd. Wat dacht je dan. Komen er dan 16.752 naar ieder evenement? Vrouwen, kinderen, baby’s, bejaarden, bewoners bejaardenhuis…

  8. Als de weg er eenmaal ligt is de meerderheid superblij, en zeggen we dit hadden we 10 jaar eerder moeten doen!

    • Beste Lin,

      Het is duidelijk dat de weg niet door jouw tuin gaat, anders had je wel anders gepiept. Als er een randweg komt , zijn er nog duidelijke betere opties zoals die nu gepland is , en dan nog het hele circus vooraf waarmee de getroffene voor de gek zijn gehouden. Als voor de gemeente al duidelijk is dat het optie 1A of 1B ( de huidige weg langs het kanaal verbeteren) niet zou worden , waarom ga je deze opties dan toch meenemen ???? Dit zijn opties die eigenlijk helemaal geen opties zijn , evenals de optie budschop , dit zou het ook al zeker niet worden. Dus wij zijn compleet voor gek gehouden , evenals de stakeholders . Het plan Mer zal ook niet goedkoop geweest zijn en om dan opties te laten onderzoeken die geen opties zijn is weg gegooid geld van de belastingbetaler. Als er echt een randweg moet komen , De Peelsteeg en Heerweg had ook aangepast kunnen worden , en die weg ligt er al , dus hier ga je geen gebied met huizen dwars doorkruisen. En die komt rechtstreeks uit op brug 14 , van hieruit kun je dan meteen ook een randweg over Ospel trekken naar de rotonde op de Venloseweg, dan heb je echt een randweg, en kan het verkeer op brug 14 zich splitsen naar links en rechts. Dit bespaard daar een rotonde en is volgens mij goedkoper als een compleet nieuwe weg trekken zoals nu gepland is. Ik weet niet of je dat al eens hebt bekeken ?? Maar helaas zullen ook hier mensen niet blij mee zijn . Hier hoeft in principe maar 1 huis opgekocht te worden op de Peelsteeg wat op dit moment al te koop staat. Dan kunnen de RVR kavels ook gewoon volgebouwd worden en hebben geen last van de weg. Ik denk dat deze optie ook sneller te realiseren is omdat de weg dan alleen maar breder hoeft te worden gemaakt, en er niet veel aangekocht hoeft te worden en op de Peelsteeg door het land kan waardoor de bochten meteen uit de weg zijn. En dit hadden ze inderdaad 10 jaar eerder kunnen doen via deze weg.

    • Dat is de spijker op zijn kop john. Voor de duidelijkheid: ik woon aan het kanaal en zou dus “voordeel” moeten hebben bij de nieuwe weg. Niets is minder waar. Zo druk is het niet langs het kanaal, de barrière wordt voor autorijdend budschop alleen maar groter en ik zie liever dat het geld besteed wordt aan o.a. zorg en luchtkwaliteit.

    • Geen 10, maar 30 jaar Lin. Want zo oud zijn de plannen al. Heeft al lang genoeg geduurd lijkt me.

    • En als iets politiek te lang duurt dan mot het maar? Of zou er een reden zijn dat burgers/politiek het 30 jaren niet wil..?

    • In 30 jaar kan er veel veranderen. Als de weg toen zo hard nodig werd geacht was die toen al aangelegd. De noodzaak is er niet meer.

    • De kosten van de randweg worden voor een groot deel door de Provincie gedragen. Het duurt blijkbaar erg lang (niet alleen in Nederweert trouwens) voor je bovenaan het prioriteitenlijstje van de provincie komt te staan.
      Als zo een kans zich maar zo zelden voordoet, moet je deze aan willen grijpen.
      Het is logisch en begrijpelijk dat iemand die direct benadeeld wordt fanatiek reageert, en daarbij ook wel eens ´op de man´ speelt of feiten soms wat aandikt. Daar is ook best wel begrip voor.
      Geleden planschade moet royaal vergoed worden, en waar mogelijk is moeten de negatieve gevolgen zoveel mogelijk gecompenseerd worden, bijvoorbeeld door geluidswallen (zoals achter de huizen aan de Smisserstraat).
      Maar hoop dat ook begrepen wordt dat veel Nederweertenaren al erg lang verlangen naar deze in potentie geweldige verfraaiing van ons dorp!

    • Matthijs, wat vind je er dan van als gemeente ruim jaar geleden nog RvR -kavel/bouwvergunning afgeeft en een maand voor oplevering een optie erbij verzint, waardoor 75 meter naast huis een randweg komt te liggen? Dus hoezo verlangen naar/visie.. Uiteraard zijn die getroffenen “pissed” c.q. vol van emoties.

    • Een randweg als verfraaiing van ons dorp ? Heb ik ergens iets gemist ?

    • inderdaad Rob, als we er 30 jaar op hebben moeten wachten , kunnen wij er nog 30 jaar op wachten en kunnen we concluderen dat er geen noodzaak is.

    • Ja, Mathijs.
      Hadden ze het inderdaad 30 jaar geleden maar gedaan, dan hadden ze zeker niet voor deze optie gekozen , maar voor aansluiting rechtstreeks op brug 14 via de Peelsteeg of verder af van de kern. Had veel gezinnen een hoop leed gespaard.
      maar als je 30 jaar zonder randweg kunt , zie ik nog steeds niet de noodzaak en zijn er betere oplossingen.

      Toevallig vandaag kom ik vandaag vanaf Kelpen op de kruising N280. Komt een vrachtauto met aanhangwagen vanaf Baexem , neemt de afslag over Houtsberg , via Nederweert-Eind, rotonde Venloseweg richting Ospel, Kreijelmusweg , Nieuwstraat over Brug 14 , rechtsaf richting Helmond langs het kanaal . Een mooi voorbeeld dat deze route bij een nieuwe randweg nog veel meer genomen gaat worden , want deze route wordt dus nu al als sluiproute gebruikt.. En dat is waar hier al voor gewaarschuwd wordt. De rotondes zoals voorgesteld op de nieuwe randweg zijn niet veilig voor fietsers zoals beweerd wordt.
      Ik denk toch dat op heel veel punten deze randweg een verkeerde beslissing gaat worden. het is al meer dan genoeg aangehaald op deze website .
      En de provincie heeft geld genoeg , dat we het nu moeten doen omdat ze nu met een zak geld klaar staan , dan zou ik zeggen , hou ze maar en bras ze maar ergens anders aan op.

  9. Er komt steeds meer nieuws naar buiten. Het blijkt at de Schoolstraat richting kanaal ook afgesloten wordt en aan de nieuwe rotonde vervalt de aansluiting van de kern.
    Ook Loverstraat zal meer verkeer krijgen!

    Het is al vaak gezegd: Heel Nederweert krijgt last van de nieuwe Randweg. Op veel plaatsen zal meer verkeer komen.

    • En de Loverstraat heeft al meer verkeer, vanwege de eenrichting, die er doorgedrukt is. Word het helemaal een race-baan. Zo zie je maar, de randweg treft iedereen, dus bestuurders van Nederweert, lees deze berichten eens allemaal en luister naar jullie burgers ( belastingbetalers), want niemand wil deze randweg, dus weg met deze randweg

  10. Iedereen begrijpt dat aan een randweg geen huizen horen te liggen. De peelsteeg is dan ook geen optie. Dat neemt niet weg dat er wel iets moet gebeuren. En helaas voor sommige is het huidige plan wel een heel logische route.

    • Is de nieuwe Randweg wel nog ????
      Het valt mij op dat van de tegenstanders , dat er bij zijn met goede en zeer goede oplossingen komen.
      Zij denken echt mee.
      Iets wat ik van de tegenstanders nog niet heb gezien.
      En dat stoort mij wel.
      Het lijkt er op dat het zoiets is zolang het maar niet voor mijn deur is.
      Maar al komt de Randweg niet voor je deur langs , er is een zeer grote kans dat het je toch gaat treffen.

    • Ron,
      Ik denk dat je in de vijfde regel voorstanders van de weg bedoeld.
      Maar je hebt gelijk, het lijkt alsof de voorstanders niet verder na kunnen denken en alleen maar water op het vuur willen gooien.
      ik ben tegen de randweg , maar de optie zoals ik aangaf voor verbetering van de Peelsteeg is het nadenken waard. Maar als er geen huizen aan de randweg mogen liggen zoals Lin zegt , dan is een randweg kort op de kern geen goed idee. En nogmaals de rotondes die gaan komen zijn niet veilig voor fietsers om over te steken zoals beweerd wordt. Bij brug 15 staan stoplichten en wordt het verkeer gedwongen om te stoppen , zodat fietsers veilig over kunnen steken. Nu wordt het zo verteld of een oversteekplaats met stoplichten niet meer veilig zou zijn en brug 15 onveilig is. De meeste beginnen straks te mekkeren als het te laat is of wanneer de weg toch voor hun eigen deur gaat komen.

    • Beste John
      Ik heb het in regel 5 over de tegenstanders.
      Ik ben zelf een tegenstander over de Randweg , ik vraag mij ook af als die wel nodig is?
      Ik weet ook wel dat hier en daar het beter zou kunnen.
      Maar zou men dat kunnen oplossen met een nieuwe Randweg die nu wordt voor gesteld?
      IK denk het van niet.

    • Beste John
      Ik bedoel dus Voorstanders.

    • Sorry ik was even de weg kwijt:D

    • Ja, Lin.
      Nu ben jij jezelf tegen aan het spreken en kun je merken dat je niet goed op de hoogte bent hoe de weg gaat komen.
      De nieuwe weg gaat rakelings langs huizen , dus wat dit betreft is er totaal geen verbetering. Maar blijkbaar wil jij dat gewoon niet zien , zit je soms ook in de politiek ? Politici hebben ook oogkleppen op en een bepaalde tunnelvisie. Een kleuter van drie jaar had deze weg wellicht nog beter in kunnen tekenen en had niet zoveel geld gekost.

  11. Als je een nieuwe Randweg aan wil leggen, moet je dat zo goed mogelijk doen. Het plan voor de nieuwe weg dat de gemeente voor ogen heeft, is geen goed plan omdat je uiteindelijk maar een halve Randweg gaat aanleggen.

    Het verkeer dat van Venlo af komt en richting Helmond wil rijden, zal vanaf de rotonde bij de Gerardusbrug (Venlose weg) via de Hoofstraat en verschillende sluiproutes naar Brug 14 rijden en zo de route naar Helmond vervolgen. Deze route is ongeveer 3 kilometer en wordt aangeven op Google Maps als kortste route om te rijden. Als ik straks via de nieuwe Randweg naar Brug 14 moet rijden, is deze route vanaf de rotonde bij de Gerardusbrug ongeveer 6,5 kilometer.

    De bestaande route, die nu hoofdzakelijk gebruikt wordt (vanuit de rotonde naar Brug 14), is de Randweg langs het kanaal en is ongeveer 3,5 kilometer lang. In het plan dat er nu ligt, zal deze route worden afgesloten en is dan dus niet meer te gebruiken. Jullie snappen wel dat veel automobilisten de sluiproutes zullen gaan gebruiken, met alle negatieve gevolgen van dien.

    De Nederweertenaren die in de buurt van deze sluiproutes wonen, kunnen zich serieus zorgen gaan maken. Ik hoop dat diegene die beslissen over het eventuele doorgaan van het plan voor de nieuwe Randweg dat de gemeente voor ogen heeft, straks kunnen leven met de uiteindelijke negatieve gevolgen die er gaan ontstaan.

    De conclusie is: als je een nieuwe Randweg wil, zal je ook aan de oostkant, zeg maar tussen Nederweert en Ospel in, een Randweg moeten aanleggen.
    Kan dit niet, dan kun je beter niet aan een nieuwe Randweg beginnen. Zorg in ieder geval dat de bestaande wegen die er al zijn, aangepast worden zodat we er nu en in de toekomst veilig gebruik van kunnen blijven maken!

    • Beste Martien Borrenbergs
      Mensen die nadenken en mee willen helpen voor een oplossing voor iedereen , daarvoor dank.
      Ik hoop dan ook dat de gemeenteraadsleden dinsdag dat dan ook inziet dat er nog meer opties zijn , die nog onderzocht kunnen (moeten ) worden.
      En de plannen voor de nieuwe Randweg weg in de vriezer stoppen.
      (Het liefst in de kachel.)

    • Ha Martien.

      Een goede verhaal, waar in de uitvoering dus zeker rekening mee gehouden moet worden.
      Toch een paar nuanceringen:
      – Het wijzigen van verkeersstromen gaat altijd hand-in-hand met stimulatie van het kiezen van de juiste route, en het ontmoedigen (door ondermeer verkeersremmende maatregelen zoals 30KM zones (zover nog niet aanwezig) ) van gebruik van sluiproutes. Ik ga ervan uit dat ook bij het omleggen van de N266 daar rekening mee wordt gehouden.
      – Routeplanners kiezen default voor doorgaande wegen. Alleen als je bewust kiest voor korste route, zal deze je over landweggetjes en woonwijken voeren. Maar meestal doe je dat maar één keer omdat het toch geen tijdswinst oplevert.
      – Er is in praktische zin erg weinig verkeer wat op dit moment van richting Venlo richting Helmond rijdt, en dat geldt ook voor de tegenovergestelde richting. Zeker voor doorgaand verkeer (kijk maar eens op de landkaart) zou dit erg onlogisch zijn. Als er al iemand deze ‘bocht’ neemt, is het dus meestal lokaal verkeer.

  12. Nuance, de huizen kunnen geen directe aansluiting hebben op de randweg.
    Dat er huizen in de omgeving van de randweg zullen liggen is onvermijdelijk.
    Leuk te lezen dat de mening dat er iets moet gebeuren gedeeld wordt.
    Krijg wel het idee laat de randweg maar bij de huizen aan de peelsteeg of het kanaal, dan hebben wij er geen last van.
    Er zal toch gekozen moeten worden voor een goede oplossing en dat is het huidige plan wel.

    • Lin er zal gekozen moeten worden JA. maar niet voor deze oplossing een halve randweg is geen randweg.
      Zo’n weg leg je aan voor de toekomst, waar moet Nederweert dan nog uit breiden. De mensen die nu naast de N266 wonen hebben er voor gekozen om er gaan te wonen, of wonen er al jaren, zijn er aan gewend, de weg bij brug 15 verdiepen is een betere oplossing. Het verkeer van de kernen zijn dan makkelijker te bereiken als de brugstr. ook weer twee richtingen wordt.
      Maar late we beginnen bij het begin van de randweg, wat denk wat voor een puinhoop het wordt bij de afrit Maastricht tot aan de randweg linksaf.(en het verkeer wat weer r. naar MC wil) dat is nu al vaak zeer goed opletten.
      Er moet eerst maar een nieuwe verkeerstelling gehouden worden op de N266 en de N275.
      We zitten in een tijd van bezuinigen en daarbij is een randweg nu geen noodzaak.

    • Lin,

      Nee , wij willen geen randweg , dan hebben wij er geen last van. Dus omdat ze hem ergens anders niet willen gooi je deze bij ons voor de deur. De N266 ligt al langs het kanaal, en daar ligt hij niet verkeerd. je hebt kunnen lezen hier van iemand die langs het kanaal en de N266 woont er geen problemen mee heeft .
      Op de Peelsteeg willen wij deze ook niet , maar als hij er toch persé moet komen zijn er betere opties , en dat is over de Peelsteeg omdat daar namelijk Brug 14 ligt , 100 meter verder nog een rotonde maken is helemaal geen goed idee. Maar slaap rustig verder , en vooral die oogkleppen op houden.

  13. He Mark Houben waar is jou protest T- shirtje??? Opkomen voor de inwoners van het buitengebied was toch jouw paradepaardje?

    • Nou Mark Houben,

      Ik heb op jou gestemd, omdat ik dacht (hoopte…) dat je voor “ons” zou gaan?

      Ik/we zullen het morgenavond gaan zien..!

  14. Nee, als het de partij CDA even niet uitkomt dan is het zeker “bredere belangen afwegen”…. Ik noem het kiezersbedrog!

  15. Slapen lukt zeker want het ziet er naar uit dat er de juiste keuzes worden gemaakt!

    • Beste Lin
      Ik respecteer iedereen zijn mening.
      Maar dit komt respectloos en gevoelloos over.

    • Hallo jullie beginnen met liggen te slapen en oogkleppen op.
      Respecteer ook mijn mening!

    • Beste Lin
      Ik respecteer iedereen zijn mening .
      En ik denk dat dit niet nodig is.
      Het is ook nog eens zeer kwetsend voor de mensen die direct worden getroffen.

    • Beste Lin,
      Ik wil je mening best respecteren maar hoe jij je mening kenbaar maakt komt totaal respectloos over bij de mensen die het gaat treffen. Verder sta je helemaal niet open of er misschien toch niet een andere optie beter is zoals nu het geval. Jouw opmerking , is prima zo , maken die weg schopt vele mensen tegen het verkeerde been en is respectloos. Vandaar dat je ook oogkleppen op hebt . ik heb het meer het idee dat jouw opmerkingen bedoeld zijn om de tegenstanders op de kast te jagen en heb al een vermoeden uit welke hoek dit komt. Maar ik hoop dat ik het mis heb en dat je inderdaad niet slimmer bent.

  16. Dus even eerlijk bekeken kunnen we de knoop dus door hakken.
    50 mensen aanwezig die tegen zijn, dat afwegen tegen het aantal inwoners van Nederweert dat niet gaat demonstreren. Maken dus die randweg, voor iedereen beter.

    • Simpele ziel….onruststoker!

    • Familie van ?? of uit het kamp van Lin ?
      Weer zo een die geen enkel respect toont voor die mensen die het treft , zolang je zelf maar goed zit , Remy alleen op de wereld.

    • John en Pietje,
      Ik begrijp dat jullie er heel emotioneel in staan. Maar als je zo reageert moet je het niet gek vinden dat je ook een sneer terug krijgt.
      Sta zeker open voor alternatieven, maar dan moeten ze wel beter zijn!

    • Top Lin.

      Ieder zijn mening of je nu voor of tegen bent. Degene die hierboven steeds reageren respecteren jouw mening niet. Andersom zou het blijkbaar wel moeten. Je kunt hier ook geen boekwerk schrijven om maar alle harten tevreden te stellen.

      Het is spijtig voor de mensen die nu met de nieuwe randweg te maken krijgen. Voor elke variant is wel iets te zeggen zelf voor de weg zoals hij nu bestaand ligt.

      Ik ben ook voor de randweg. Die eigenlijk 10 jaar geleden al gemaakt had moeten worden.

    • Het tijd stip van de actie was niet goed vindt ik.

  17. Het argument dat de weg er 1o jaar geleden al had moeten liggen, of het argument ‘we zijn al 10 jaar bezig met deze weg’ (CDA), zijn mijn inziens geen geldige redenen om deze weg aan te leggen. Uit het onderzoek MER en de beoordelingscommissie blijkt dat er onvoldoende noodzaak is aangetoond voor de aanleg van de randweg. Gegevens die toentertijd gebruikt zijn om het besluit te onderbouwen zijn nu achterhaald. Daarnaast blijkt nu dat naast de aanleg van de randweg ook nog andere maatregelen doorgevoerd worden (o.a. afsluiting schoolstraat en Staat) waardoor de bewoners in de kernen ook meer overlast gaan krijgen (Molenweg, Lindenstraat Loverstraat). Dit is door onze Gemeente Nederweert niet gecommuniceerd in mooie nieuwsbrieven of themaraad. Ook bewoners in de kernen worden dus geraakt!!

  18. Ik woon in kern Nederweert en maak me erg ongerust als ik al deze teksten lees. Ik ben bang dat een zgn probleem alleen maar verplaatst wordt: naar het mooie wandel-buitengebied of naar een sluipweg in de kern oftewel Lindenstraat. Ook auto’s die van Venlo naar Helmond moeten, gaan echt niet omrijden c.q doorrijden tot aan McDonald’s. En weer meer verkeer in kern Nederweert. Ook door de Brugstraat 1-richting te maken, dwing je Budschoppers om een rondtrekkende verkeersbeweging rondom Nederweert te maken. En als Schoolstraat wordt afgesloten, dan moeten ze allemaal over Staat of toch maar weer Lindenstraat?

    Volgens mij ontbreekt het aan een totale verkeersvisie door B&w op beide kernen. Laten we nu halt roepen op de randweg in algemene zin en ons allen goed beraden voor welke problemen er nu oplossingen moeten komen. Want er wordt voorbijgegaan aan wat onze gemeente echt nu nodig heeft. Er moet nog maar eens goed gekeken worden naar noodzaak/meerdere opties/financiele haalbaarheid en risico’s en misschien wel ‘second opinion’ door iemand anders dan bureau Kranten. Want die ligt me wat teveel in bed met gemeente.

    • Nou Mia, ik deel je mening helemaal. Sinds die invoering van eenrichtingsverkeer is bereikbaarheid van kern Nederweert belabberd vanuit Budschop met auto. Ik vind het weggegooid geld zo’n randweg. Kunnen ze nog vele andere zaken mee doen (aparte fietsbrug maken uitkomend op Schoolstraat!?).

      Ook neemt met die randweg de onderlinge verdeeldheid tussen kern Nederweert en kern Budschop alleen maar toe!

    • Mia ik deel ook jou mening.
      denk dat er een brief naar enkele inwoner van nederweert moet, en zeker over de nadelen.

  19. Diegenen die nu nog denken van “het raakt me niet”, omdat het te ver van hun afligt, moeten wel beseffen /zich realiseren dat sluipverkeer hun straks ten deel valt. Volgens mij is een goede uitleg per straat /wijk van de gevolgen van de randweg noodzakelijk. Dan pas kan iedere burger een afgewogen oordeel vormen. Afgezien van nut/noodzaak weg en of we nu zoveel geld er aan uit willen en misschien wel kunnen geven? Want het lijkt wel of niet alle burgers (zowel voor- als tegenstanders) niet het volledige plaatje helder hebben. Volgens mij mag/MOET politiek het eerst goed uitleggen en duidelijkheid verschaffen alvorens onomkeerbare keuzes te maken voor ons burgers!

  20. Een randweg maakt meer kapot dan je lief is…

    En dan te bedenken dat de commissie die planMER rapporten beoordeeld heeft, het onderstaande concludeert (t.a.v. Doelbereik voorkeursalternatief.):

    Om een definitieve keuze voor de uitvoering van het project te maken is de Commissie van
    mening dat de informatie over doelbereik nog te beperkt is. De afwegingsnotitie bevat
    weliswaar informatie over de doelen en de kosten maar gaat niet in op de vraag of de kosten
    en het doelbereik opwegen tegen de effecten van een randweg op landschap en
    cultuurhistorie, in een nog relatief open gebied.
    De Commissie merkt op dat het doel van de studie naar de N266 het verbeteren van de
    leefbaarheid is, maar dat dit doel niet tot uiting komt in de formulering van het doel,
    namelijk de kwaliteit van de leefbaarheid en de mate van verkeersveiligheid in stand houden
    en waar mogelijk verbeteren. Als doel voor geluid wordt wel een afname van het aantal
    belaste woningen genoemd, maar dit doel wordt niet gekwantificeerd.
     De Commissie adviseert om voor het maken van de definitieve projectbeslissing, in de
    volgende fase van het project, een kwantitatieve onderbouwing van de doelen op te
    stellen. Zet dit doelbereik en de daarmee gepaard gaande aanlegkosten expliciet af tegen
    de negatieve effecten die de aanleg van een randweg veroorzaakt en betrek dit bij de
    projectbeslissing over de aanleg van de randweg.

  21. Wij zullen het morgen avond zien (horen) hoe goed hun visie is.

  22. Ook in eerdere reacties op berichten over de randweg heb ik aangegeven dat mensen die direct getroffen worden door de nieuwe randweg ruim gecompenseerd moeten worden en dat de effecten op de omgeving (geluid / verkeershinder) zoveel mogelijk beperkt moeten worden. (Wellicht een extra ongelijkvloerse onderdoorgang bij boeket?)

    Verder hoop ik dat de gemeenteraad morgenavond datgene doet waar het voor gekozen is: namelijk het volk vertegenwoordigen. En bedoel ik niet enkel en alleen luisteren naar die ca 100 actievoerders die nu luid op de trom slaan, maar naar een evenwichtige afspiegeling van de bevolking. De meerderheid van nederweert staat neutraal/positief tov de nieuwe randweg, maar laat in mindere mate van zich horen. Hoop dat de politiek daar ook oog voor heeft.

    Bij de fractie JAN heb ik die hoop echter niet. Net als in het verleden zullen zij, zo voorspel ik, ook nu weer draaien tov eerdere standpunten en gaan voor de “popular-vote”, in plaats van medeverantwoordelijk te nemen voor een voorstel waar Nederweert op de langere termijn meer bij gebaat zal zijn. In dit soort gevallen gaat het algemeen belang boven het politieke belang en het individuele belang! (Hoe sneu ook voor getroffenen/omwonenden)

    • Wat versta je onder de getroffen bewoners ruim compenseren ??
      Ze zullen echt niet klaar staan met een gouden handdruk zoals onlangs Eurlings heeft gekregen , een oprotpremie van 475,000 euro en salaris half jaar doorbetaald voor het niet presteren in een gekregen baantje.
      Dan is het potje van de gemeente al leeg voordat er 1 meter asfalt ligt.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Mijn sport is dansen
19 november 2024 | 18:30
Heks Aldje Hendrikx met haar bezem
19 november 2024 | 17:00
Kaartverkoop start komende vrijdag
19 november 2024 | 16:27
Uitvaartbegeleiding van den Boom
19 november 2024 | 16:00

Advertentie