Skip to content

Randweg niet jouw zorg?

25 oktober 2014 | 16:46

Overzicht alternatieven randweg NederweertN266 NederweertIn de aanloop naar de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 28 oktober roept de fractie JAN voor de 3de keer op om te reageren op de JAN-variant: “Geen randweg is ook een optie!“. Hiermee wil de fractie geen standpunt afgeven maar ze willen vooral de mening horen van inwoners van Nederweert. Niet alleen de tegenstanders maar ook de voorstanders worden op geroepen te reageren.

Gister werd een protestactie gehouden door bewoners die direct getroffen worden.

Woont u in de gemeente Nederweert? En is de Randweg niet uw zorg?

Toch wel! Omdat op dit moment nog niet duidelijk is wat het voorkeurstracé van het College van B&W precies gaat kosten, is het maar de vraag of het binnen het budget blijft. De meerderheid van de gemeenteraad heeft op 3 september 2013 ingestemd met een bijdrage van vijf miljoen euro, terwijl JAN vasthield aan de eerdere vastgestelde bijdrage van maximaal vier miljoen euro. Vijf miljoen euro betekent ongeveer € 300,- per inwoner.

Daarom moet volgens JAN van tevoren duidelijk zijn dat er geen  kostenoverschrijdingen plaats zullen vinden. Eenmaal aan de nieuwe Randweg begonnen is het namelijk niet zo gemakkelijk om halverwege te stoppen. Er zijn genoeg andere projecten die de afgelopen jaren zijn blijven liggen (omdat daar destijds geen geld voor was), die met dit geld wel opgepakt kunnen worden en die uitsluitend ten gunste komen van de inwoners van Nederweert!

Als we kiezen voor de JAN-variant ‘Geen randweg is ook een optie!’ kunnen we het beschikbare geld bovendien goed gebruiken als borg voor de zorg. Wij willen graag uw mening horen! Want we kunnen het geld maar één keer uitgeven.

Advertentie

28 Reacties

  1. Als je een nieuwe Randweg aan wil leggen, moet je dat zo goed mogelijk doen. Het plan voor de nieuwe weg dat de gemeente voor ogen heeft, is geen goed plan omdat je uiteindelijk maar een halve Randweg gaat aanleggen.

    Het verkeer dat van Venlo af komt en richting Helmond wil rijden, zal vanaf de rotonde bij de Gerardusbrug (Venlose weg) via de Hoofstraat en verschillende sluiproutes naar Brug 14 rijden en zo de route naar Helmond vervolgen. Deze route is ongeveer 3 kilometer en wordt aangeven op Google Maps als kortste route om te rijden. Als ik straks via de nieuwe Randweg naar Brug 14 moet rijden, is deze route vanaf de rotonde bij de Gerardusbrug ongeveer 6,5 kilometer.

    De bestaande route, die nu hoofdzakelijk gebruikt wordt (vanuit de rotonde naar Brug 14), is de Randweg langs het kanaal en is ongeveer 3,5 kilometer lang. In het plan dat er nu ligt, zal deze route worden afgesloten en is dan dus niet meer te gebruiken. Jullie snappen wel dat veel automobilisten de sluiproutes zullen gaan gebruiken, met alle negatieve gevolgen van dien.

    De Nederweertenaren die in de buurt van deze sluiproutes wonen, kunnen zich serieus zorgen gaan maken. Ik hoop dat diegene die beslissen over het eventuele doorgaan van het plan voor de nieuwe Randweg dat de gemeente voor ogen heeft, straks kunnen leven met de uiteindelijke negatieve gevolgen die er gaan ontstaan.

    De conclusie is: als je een nieuwe Randweg wil, zal je ook aan de oostkant, zeg maar tussen Nederweert en Ospel in, een Randweg moeten aanleggen.
    Kan dit niet, dan kun je beter niet aan een nieuwe Randweg beginnen. Zorg in ieder geval dat de bestaande wegen die er al zijn, aangepast worden zodat we er nu en in de toekomst veilig gebruik van kunnen blijven maken!

  2. Martien, ben het met jouw observatie eens. Maar als je de samenvatting van PlanMER leest wordt voor de huidig voorgestelde variant hier het volgende over geschreven door onderzoeksbureau Kragten:

    “De bereikbaarheid van de kernen Nederweert en Budschop verbetert in dit alternatief. Er ontstaat een volledige ring om de kern van Nederweert, waardoor herkomst – en bestemmingsverkeer de meest gewenste ontsluitingsroute kan kiezen”

    Hoezo, er ontstaat een volledige ring om de kern van Nederweert, waar de gewenste ontsluitingsroute gekozen kan worden? Er gaan toch allerlei wegafsluitingen plaatsvinden op deze oude N266, zodat we toch niet meer kunnen spreken van een volledige ring om de kern van Nederweert. Is bureau Kragten wel op de hoogte van de plannen die de gemeente Nederweert heeft met deze oude N266 nadat ze de randweg hebben aangelegd?

    Iets verderop in dit rapport staat te lezen:

    “Binnen de kernen Nederweert en Budschop verbetert de verkeersveiligheid duidelijk door de afname van verkeer. Dit geldt met name voor de verbinding tussen beide kernen bij brug 15, waar de N266 dient te worden doorkruist, voor de aansluiting van de Schoolstraat op de N266 en de kruising van de N266 op de N275 die komt te vervallen.”

    (wie begrijpt wat deze laatste zin betekent?)
    Hoezo de bereikbaarheid wordt verbeterd? Waar kunnen de mensen van Budschop en Ospel die over brug 15 komen nog naar toe rijden met al deze wegafsluitingen en eenrichtingsverkeer in de Brugstraat?

    Met deze plannen moet al het winkelend verkeer via de Lindenstraat of de Molenweg-Loverstraat-Geenenstraat het Centrum zien te bereiken. Volgens PlanMer krijgt hierdoor de Molenweg 75% auto’s extra per etmaal te verwerken (totaal 5000), en langs het kanaal rijden er dan slechts 1900.
    Voor de middenstand in Nederweert hoop ik dat deze aantallen over de Molenweg nog gehaald gaan worden, want als Nederweert-Oost zo dichtgetimmerd gaat worden, zullen ook vele doorrijden naar Weert om daar hun inkopen te gaan doen. Zo zie je dat de impact van de keuze, wel of geen randweg, vele malen groter is dan vele Nederweertenaren nu beseffen.

    • Peter,
      Wat dat betekent is dat de weg langs het kanaal wordt afgesloten, je kan dus niet meer vanaf Venlo of Weert langs het kanaal richting Helmond. Zo komt er steeds meer ruimte voor de boulevard Want ook die Boulevard zal er uiteindelijk gaan komen. Wij hebben in Nederweert toch voldoende ruimte om rustig te kunnen wandelen. Neem het buitengebied , De Peel, Houtsberg, of de Weerterbossen. Daar is geen Boulevard voor nodig , en als we water recreanten willen , ik denk dat die wel mooiere plaatsen kunnen vinden om hun geld uit te geven. In mijn ogen gaat Nederweert op water gebied totaal niet scoren . Uiteindelijk zal de Boulevard meer een uitlaatplaats voor honden worden , kan de hondenbelasting ook weer meteen omhoog.
      Wat je verder schrijft klopt, ik denk ook dat velen dit nog niet door hebben omdat het voor de meeste nog een ver van mijn bed show is. Het is goed dat er steeds meer mensen zich in het MER rapport gaan verdiepen , want dat is een hele kluif om te lezen en te begrijpen , en delen hiervan op deze site publiceren.
      Volgens mij hadden ze van dit geld wat dit MER rapport heeft gekost beter een feestweek kunnen organiseren voor de bewoners. Was tenminste iedereen blij geweest en goed voor de saamhorigheid.

  3. Ja, dit klinkt weer heel onlogisch. Ik kom zelf niet uit Nederweert, maar ik hoop voor de Nederweertenaren dat er verstandige beslissingen worden gemaakt door de gemeente. En niet dat er iets wordt aangelegd dat veel geld kost, waar niemand op zit te wachten. In het verleden ook met de brug gezien in Nederweert, daar was ook uiteindelijk iedereen ontevreden over. Leggen ze een dure nieuwe brug aan, mag je er maar van een kant overheen. Aangezien dit een groter project is, hoop ik dat ze wel luisteren naar omwonenden.

  4. Het gaat om meerdere vormen van hinder. Verkeer, geluid, gevaarlijke stoffen en Fijnstof. Nu wonen mensen op 6m afstand. In de rondweg situatie wordt deze hinder voor een gedeelte over meer ruimte en mensen verdeeld. Het andere gedeelte (scheepvaart en plaatselijk verkeer) blijft. De fijnstof die al in het buitengebied is, maken ze zelf en kunnen ze ook zelf bestrijden.
    Al met al beter een rondweg. In Nederland kan dit nergens zonder individuele pijn.

  5. Eigenlijk is het best slim van de mensen die nu langs het kanaal wonen om zo hard te schreeuwen dat er een randweg moet komen. Ze hebben hier een huis gekocht naast een drukke weg waar ze op de koopprijs vanwege deze weg een flinke korting op hebben kunnen afdingen. Als ze zo meteen hun zin krijgen, zijn hun woningen in een klap 50.000 euro meer waard! Dat is snel geld verdienen!
    Ik neem aan dat de WOZ waarde van hun woningen ook meteen aangepast wordt, en hopelijk gaan ze dan niet bij de gemeente klagen dat ze het hier niet mee eens zijn.

    Dat sommige woningen in het buitengebied en de hele Molenweg onverkoopbaar worden is hun zorg niet.
    En ja, er bestaat een planschade regeling. Maar daar gelooft toch niemand in dat je hier kunt vangen wat jouw woning echt in waarde daalt.
    Die paar woningen die 6 meter langs de huidige N266 liggen kunnen ook opgekocht /gesloopt worden, dat is nog altijd goedkoper dan wat ze nu van plan zijn.

    • Nu snap ik die kwaker van Breukers…..

    • Juist Pietje je neemt mij de woorden uit de mond…..wat unnu kaakderm….

  6. Als de huidige N266 langs het kanaal zowel aan de Noord-zijde als aan de Zuid-zijde afgesloten wordt, waarvoor heeft de gemeente dan zo een Super rotonde laten aanleggen bij de uitbreidingswijk Hoebenakker?
    Al deze bewoners kunnen via deze rotonde dan nergens meer naar toe (kunnen zelfs het centrum via deze kant niet meer bereiken)
    Ik neem aan dat als over 4 jaar de randweg een feit is en de Hoebenakker volgebouwd is, dat ook al deze bewoners via de Molenweg de dorpskern in en uit moeten rijden.

  7. Ik ben afgelopen vrijdag mee geweest kijken naar de locaties waar deze nieuwe Randweg door heen gaat..Het huilen stond mij nader dan het lachen als je ziet wat deze mensen te wachten staat en hoe dit buiten gebied op de schop gaat, Zij wonen en werken hier al decennia lang maar kunnen nu hun biezen pakken want het is afgelopen met die rust. Trouwens wat mij vrijdag ook opviel was dat het College van B&W uitblonk door hun afwezigheid .(hier waren geen punten te scoren) maar dit terzijde.
    Maar er staat Nederweert nog meer onheil te wachten als deze Alternatief 2A variant3 er door gedrukt wordt want in het MER rapport van bureau Krachten is niet op te maken hoeveel mensen Nederweert gaan mijden omdat er nog maar 3 toegang wegen naar het centrum zijn en dit te moeilijk en omslachtig vinden.
    De bewoners van de Loverstraat beseffen denk ik nog niet dat ze aan de nieuwe As van Nederweert wonen want al het vrachtverkeer die de winkels moeten bevoorraden en bezoekers van buiten Nederweert zullen gebruik moeten maken van hun straat ongeacht uit welke hoek ze ook komen, en de verkeersdrukte op deze weg wordt aanzienlijk meer, dus onveiliger.
    Verder vind ik in geen enkel rapport cijfers van hoeveel omzet verlies de ondernemers van Nederweert gaan ondervinden omdat hun locatie moeilijk te bereiken of helemaal niet meer. Wat de denken van het pas heropend fietscafe de Treff op Boeket, deze komt aan een dood lopende weg te liggen en dus zijn zaak kan sluiten . Wat te denken van Chinees restaurant Mei Garden, restaurant Diverso en ijs salon Florance die een groot deel van hun omzet behalen met bezoekers die op doorreis zijn. Wat te denken van mensen buiten Nederweert die van hun werk terug komen maar die nog snel even boodschappen doen in Nederweert omdat het op hun weg ligt. Dus niets meer effe naar Nederweert.
    Van deze variant moeten we maar snel afstappen want dit is niets voor Nederweert hij is veel te duur en het verkeer schiet hier niets mee op.
    Welnu ik heb een betere variant in mijn gedachten en die gaat heten OMWEG
    Deze is aanzienlijk goedkoper, Nederweert blijft goed bereikbaar, er hoeven geen bewoners in het buiten gebied weg gekocht te worden en in het buiten gebied veranderd niets. Het is te vergelijken met een Bypass.om Nederweert heen zowel over Budschop Ospel en eentje aan de westkant.
    De N266 blijft zoals die is maar met enkele voorzieningen aan +/_ 12 aangrenzende woningen. De bypass aan de westkant gaat lopen over de bestaande wegen Peelsteeg ,Heerweg en Randweg west naar de N275.
    De andere bypass gaat over brug 14 over Uliker, Kreyelmuswegen de Hoofstraat naar rotonde Nederweert Eind .Deze twee bypass wegen dienen wel zo gemaakt te worden dat het voor de bestaande bewoners veiliger wordt dan het nu is. (sluipverkeer) . Langs deze wegen komen enkel een fietspad en er komen snelheids remmende voorzieningen zodat het verkeer lawaai binnen de perken blijft. Mijn inziens is dit de makkelijkste, goedkoopste, veiligste en ook de meest faire variant zodat deze verkeer stroom eerlijk verdeeld wordt over drie trajecten door onze gemeente. Met het geld dat we hiermee besparen kan onze gemeente best andere projecten onder handen nemen zoals de fiets pad langs de Booldersdijk, park aan de Florastraat of hou dit geld achter de hand voor andere tijden.

    • Gerard,
      Goed verhaal
      Dit moet bij elke Nederweert naar in de brievenbus, meer dan de helft heeft hier nog niet aan gedacht.
      we moeten meer mensen bij elkaar krijgen die gaan demonstreren.

    • Beste Gerard echt een verhaal met inhoud , geweldig …….
      Maar er had de naam van de Wethouder boven moeten staan……sorry voor jou !!!

  8. Meningen c.q. Stem van raadsleden is inmiddels toch al gevormd. Laten we a.s. Dinsdagavond maar eens kijken wie/wat stemt. Weten we meteen waar we op moeten stemmen komende PS & gemeenteraadsverkiezingen.

  9. Volgens tabel 5.7 in het planMER rapport gaan er 7300 auto’s rijden per etmaal over de Lindenstraat. Als in deze berekening het omdraaien van de verkeersrichting van de Kerkstraat en de aanstaande wegafsluitingen op de huidige N266 niet meegenomen zijn, kunnen de verkeersbewegingen van de Lindenstraat wel oplopen tot aantallen die de huidige N266 aantallen overtreffen. Dus met al deze plannen zijn we niet bezig om de drukke N266 langs het kanaal weg te krijgen, maar wordt deze verplaatst naar de Lindenstraat die helemaal door het midden van de dorpskern loopt.
    Straks kunnen de inwoners van Budshop wel de huidige N266 oversteken, maar kunnen de bewoners van de linker zijde van de Lindenstraat hun buren aan de rechterzijde niet meer bereiken.

  10. Mensen,

    even jullie aandacht.

    Daar veel mensen in de kern nog niet echt weten welke gevolgen de Randweg voor hun heeft, zijn er vanavond nog in enkele straten flyers rondgebracht.

    Loverstraat, Lindenstraat (hoek RABO bank), Geenenstraat en Mgr. Kreijelmansstraat krijgen een forse toename van verkeer. Helaas zijn deze mensen zich van geen kwaad bewust.. Mochten jullie kennissen, vrienden of familie daar hebben. Laat hun dit weten. Zij hebben morgen nog kans om zich te laten horen.

  11. Gerard,

    Stuur jouw verhaal a.u.b door naar alle raadsleden! Het is nog niet te laat

  12. Ons Dorp
    Google eens
    Hepie & Hepie – Ons dorp / Us Doarp

  13. Ik hoop dat Nellie morgen ook in de raadzaal aanwezig is. Zij wist eerder op Nederweert24 te melden dat het CDA tegen het voorstel zal stemmen. Gezien alle reacties levert jou dit een standbeeld op.

  14. Beste Ron

    Heb ik gedaan, maar het is me niet gelukt om het helemaal af te luisteren.

    • Beste Gerard
      Ik hoop hiermee dat de mensen die direct getroffen worden een beetje te steunen.
      Ik zie een twee strijd (verdeling ) onder de inwoners van Nederweert , voor een zakje geld.
      Maar voor iedereen heb ik deze nog.
      Google
      Nicole – een beetje vrede

  15. Ook in eerdere reacties op berichten over de randweg heb ik aangegeven dat mensen die direct getroffen worden door de nieuwe randweg ruim gecompenseerd moeten worden en dat de effecten op de omgeving (geluid / verkeershinder) zoveel mogelijk beperkt moeten worden. (Wellicht een extra ongelijkvloerse onderdoorgang bij boeket?)

    Verder hoop ik dat de gemeenteraad morgenavond datgene doet waar het voor gekozen is: namelijk het volk vertegenwoordigen. En bedoel ik niet enkel en alleen luisteren naar die ca 100 actievoerders die nu luid op de trom slaan, maar naar een evenwichtige afspiegeling van de bevolking. De meerderheid van nederweert staat neutraal/positief tov de nieuwe randweg, maar laat in mindere mate van zich horen. Hoop dat de politiek daar ook oog voor heeft.

    Bij de fractie JAN heb ik die hoop echter niet. Net als in het verleden zullen zij, zo voorspel ik, ook nu weer draaien tov eerdere standpunten en gaan voor de “popular-vote”, in plaats van medeverantwoordelijk te nemen voor een voorstel waar Nederweert op de langere termijn meer bij gebaat zal zijn. In dit soort gevallen gaat het algemeen belang boven het politieke belang en het individuele belang! (Hoe sneu ook voor getroffenen/omwonenden)

  16. We zullen morgenavond eens zien of er maar 100 staan….

    • Nou dan staan er 300 of desnoods 500. Blijft een minderheid en doet niks af aan het punt dat ik wil maken mbt het algemeen belang.

    • Oke ik zou van alles kunnen aan halen , maar wat is jou belang hier in.
      En het algemeen belang is natuurlijk in jou voor deel.
      Je toont totaal geen Respect voor de mensen die direct worden getroffen.
      De tegenstanders denken en willen nog mee werken , en denken voor een goede oplossing.

      Maar als je hier alleen maar komt om tegen het zere been te schoppen , doe dan iedereen een plezier en hou je mond.
      Als je het lef hebt zeg je ook gelijk wat voor voordelen het jou oplevert.
      Want voor een zeer groot gedeelte van Nederweert ,
      is het geen voordeel die nieuwe Randweg.
      Om te koste dit totaal geen Respect.

    • Beste Ron, hoeze geen respect??? Ik begin mijn betoog met de opmerking dat direct getroffenen ruim gecompenseerd moeten worden. Dus eerst even lezen aub.

      Daarnaast zeg ik dat het niet om het individuele plaatje gaat, dus ook niet zozeer om wat het mij oplevert, maar om het grotere geheel.

      En nieuwe betere randweg zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en voor een betere bereikbaarheid van de regio. Daarnaast wordt het in de kern (waar toch de meeste mensen wonen) aangenamer leven met minder verkeer, geluidoverlast en gevaarlijke stoffen die vervoerd worden door een drukbevolkt gebied.

      En ja diezelfde zaken verplaatsen we nu naar de rand van het dorp, daarom heet het ook een randweg. Daar hebben minder mensen last van deze zaken, maar ja je zult er maar net wonen. Uiteraard ben je er dan niet blij mee, maar daarom dien je dan ruim gecompenseerd te worden zodat je de kans krijgt om te vertrekken.

      Ja en dat is mijn persoonlijke mening en die is als inwoner van Nederweert net zoveel waard als de jouwe! Dus leg mij eens uit waarom ik “mijn mond moet houden” ? In een democratie zijn alle meningen evenveel waard zowel voor als tegen en dient er geen belemmering te zijn om deze te uiten. Ben benieuwd welke staatsvorm jij aanhangt…..

    • Beste Niks actievoeren gewoon asfalteren
      Het begint al met de naam? die je voert.
      Dat is al tegen je.. schoppen.
      Verder geef je eigenlijk aan geld maakt alles goed.
      Ik kan er verder op in gaan maar het is duidelijk dat je , niet begrijpt wat dit voor gevolgen heeft voor de in woners van Nederweert heeft.
      je geeft aan dat er minder inwoners van Nederweert er last van hebben.

      En nieuwe betere randweg zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en voor een betere bereikbaarheid van de regio
      De overlast word groter.

      Je bent duidelijk niet op de hoogte .
      Of zullen maar zeggen dat je weg kwijt bent

    • Mooi gezegd Ron,

      Alleen die naam , Niks actievoeren , gewoon asfalteren getuigt van geen enkel respect.
      De tegenstanders willen blijkbaar geen enkele andere optie bekijken of serieus nemen, dat noem ik nu een gebrek aan toekomstvisie. Dit soort figuren doen mij ergens aan denken 75 jaar geleden.
      Ik leer hier iedere dag bij , sinds wanneer is een dorp druk bevolkt ? Of is Niks actievoeren nog nooit verder geweest als Nederweert ?? Volgens mij is heel Nederland overbevolkt.
      Eerst een fatsoenlijke naam gebruiken voordat je hier begint te blèren.
      Als de gemeente 6 opties kunnen opvoeren , waarvan ze al zeker weten dat 3 opties hiervan het zeker niet gaan worden, dan worden wij toch voor de gek gehouden . Wat heeft het dan voor zin om die opties te onderzoeken , weggegooid geld.
      Maar goed , de weg ligt er nog niet en het zal nog een lange strijd gaan worden , of er nu vanavond 10 of 500 tegenstanders komen. Wij hebben het recht om onze eigendommen te beschermen en laten ons niet zomaar weg jagen.
      En dat ruim compenseren , wij zullen geen gouden handdruk of oprotpremie krijgen zoals een politicus krijgt als die niet gepresteerd heeft.

  17. nog 1tje dan
    google
    Sanne en Erik – Wat Je Diep Treft – 1992


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Heks Aldje Hendrikx met haar bezem
19 november 2024 | 17:00
Kaartverkoop start komende vrijdag
19 november 2024 | 16:27
Uitvaartbegeleiding van den Boom
19 november 2024 | 16:00
Bloembollen in de vier grasvlakken
19 november 2024 | 15:19

Advertentie