Skip to content

Ingezonden brief: De Actiegroep Nederweert

16 december 2014 | 22:14

Randweg Nederweert Alle varianteIngezonden brief over de randweg Nederweert

Het is alweer een maand geleden dat de gemeenteraad van Nederweert ingestemd heeft met het advies van B&W om randwegalternatief 2A- variant 3 als voorkeursalternatief richting Provincie te sturen. Voor veel inwoners van Nederweert is dit besluit niet te bevatten. Er zijn nogal wat onzekerheden en vragen met betrekking tot het werkelijke effect van een Randweg.

Nu, een maand later, komt er steeds meer informatie boven water en worden de gevolgen van de eventuele aanleg van de Randweg duidelijk. Het blijkt dat de Raad zich onvoldoende verdiept heeft in de gevolgen van het gekozen tracé voor Nederweert en dan met name voor de kern. Een feit is zeker: de Randweg is niet alleen een probleem voor het buitengebied! De gevolgen voor de KERN zijn zeker zo groot! Indien de aanleg van de Randweg doorgaat, ontstaan er grote verkeerstoenamen in heel veel straten in de kern van Nederweert. Ten onrechte wordt er vermeld dat het veiliger wordt doordat er in de kernen van Budschop en Nederweert een afname van verkeer zal plaatsvinden.

De huidige gegevens, die in de rapporten vermeld staan zijn onjuist! Belangrijke feiten zijn niet goed meegenomen in de onderzoeken. Zo is de rijrichting van de Kerkstraat ondertussen omgekeerd. In het onderzoek is er ook geen rekening gehouden met het feit dat het einde van de Bredeweg afgesloten wordt ter hoogte van De Treff. Daarnaast is in het onderzoek de Montgomerylaan nog niet aangesloten op Strateris. (dit zijn slechts enkele voorbeelden) Door de aanleg van de Randweg, en door het opheffen van de meeste gebiedontsluitingswegen in Nederweert-oost, zal het verkeer in grote delen van Nederweert fors toenemen!

Enkele voorbeelden van deze verkeerstoename:

  • Molenweg(toename tot mogelijk 100%, met 6000 voertuigen per etmaal)
  • Ast en Tichelveld gaan last van sluipverkeer krijgen (toename van 220%)
  • Staat –Populierenstraat zal waarschijnlijk veel sluipverkeer gaan aantrekken
  • Molenweg richting Kapelaniestraat en Lindenstraat – Loverstraat worden grote verkeersaders rondom het centrum

Door deze verkeerstoenames zullen er grotere barrières ontstaan voor het kruisend verkeer van deze drukke wegen. Schooljeugd die naar school fietst of voor een gymles naar de sporthal gaat, zal hierdoor een groter risico lopen om betrokken te raken bij een verkeersongeluk. Maar ook ouderen die het centrum willen bezoeken zullen hiermee te maken krijgen.

Helaas heeft ook Veilig Verkeer Nederweert al hun aandacht alleen gelegd op de randweg-keuze en de veiligheid van de rotondes. Nu dat blijkt dat de onderzoeksrapportage niet klopt en er in de kern wel degelijk gevaarlijke situaties ontstaan, wordt verwacht dat ook zij zich hier opnieuw over gaan buigen.

Bovenstaande feiten zijn voor veel inwoners voldoende reden om de problematiek breed onder de aandacht te brengen. Wij verwachten van zowel de bestuurders als raadsleden dat zij de onderzoekgegevens alsnog kritisch gaan bestuderen zodat ook zij zullen inzien dat het besluit van 28 oktober voor Nederweert negatief is. Alleen een Randweg aanleggen “omdat we hier al 20 jaar mee bezig zijn”, is geen reden en mag geen reden zijn. Een misser van € 20.000.000 kan ook Nederweert zich niet permitteren.

Wij zullen u van de verder ontwikkelingen op de hoogte houden.
De Actiegroep Nederweert

Advertentie

29 Reacties

  1. Hoop dat ze eindelijk eens besluiten. Om ervan af te zien. Laat ze hun energie maar ergens anders in steken.
    Dus NEE, WEG MET DIE RANDWEG

    • Het is Gewoon bestuurlijk onvermogen wat men hier ziet.
      Als de pvda nou gewoon ballen had gehad was het van de baan.
      VVD is er niet voor de burgers /nooit geweest.
      CDA wil gewoon onderzoeken voor het onderzoeken. en doet zich zelf zijn eigen achterban (boeren) te kort.
      Maar het is makkelijk om geld uit te geven van anderen , voor iets wat niet nodig en niet gewenst is. En dat voor eigen belang!

      Men heeft al bewezen dat men gewoon simpele dingen niet goed kan uitvoeren.
      BV de 5 sprong / eenrichtingswegen / kerkstraat / geenestraat , lindestraat , brugstraat.
      op papier ziet het er allemaal leuk uit , maar het gaat om de praktijk.
      Aangezien dat ze op deze punten hebben bewezen dat ze het duidelijk niet snappen , kan men er van uitgaan dat al die andere plannen die zie nog hebben .
      Dat het daar ook weer fout gaat.

  2. Wij wonen hier nu perfect en rustig. Weg met woonplezier, door die ondoordachte randweg

  3. Jammer dat men de gehele raad over 1 kam scheert er zijn ook raadsleden die zich er wel in hebben verdiept en tegen deze variant randweg zijn

  4. Mosterd na maaltijd

    Beste JAN-stemmers en actievoerders, het besluit is genomen. De meerderheid heeft gesproken. Leg jullie nu eens neer bij een democratisch genomen besluit. 20 jaar geleden is de randweg zuid aangelegd van de brug bij eind tot de A2 (incl randwegbrug). Als jullie toen geleefd hadden dan hadden jullie die weg waarschijnlijk ook tegengehouden. Wacht maar af over 10 jaar is iedereen blij met die weg. Ga nu eens mee met de vooruitgang, stilstand is achteruitgang,

    • Hier kan ik alleen maar ?????????????? bij zetten
      je bent duidelijk niet op de hoogte (jammer)
      democratisch ?????????????????????????????????????????????????????
      en over 10 jaar als de randweg zou door gaan . zouden zij als nog aan de galg/ schandpaal moeten worden gehangen.

    • Maar waar het op neer komt is dat er aanpassingen aan de de n266 worden gedaan , en dat er jaren geld van de burgers van Nederweert over de balk worden gegooid.
      De Nieuwe Randweg is niet nodig en niet gewenst.
      Men moet zich diep schamen om maar ook enige medewerking aan de Nieuwe Randweg te leveren.
      Denk daar maar eens aan bij de volgende verkiezingen!

    • Beste Ron: Democratisch = de helft + 1. Dat jouw mening niet overeenkomt met het besluit van de meerderheid wil niet zeggen dat het geen democratisch besluit is. Het bestuur moet alle belangen afwegen. Daarbij gaat het algemeen belang soms boven het belang van individuele burgers (zoals jij).

    • Ok Nogmaals
      Je bent niet op de hoogte
      En als wij het hebben over het algemeen belang (vies woord trouwens).
      De meeste mensen in Nederweert zijn tegen.
      En daarbij worden de meeste bewoners van nederweert getroffen.
      DE cijfers Zijn duidelijk te lezen.
      Maar het wordt ons weer een door de strot geduwd .
      Daar is maar 1 manier om er achter te komen wat de burgers van Nederweert willen.
      En dat is een Referendum .
      Maar daar wil onze burger vader niet in mee.
      Ik heb dat al eerder aangekaart.
      en hij wil wel met mij gesprek , maar er mag niks vast gelegd worden.
      Als je niks te verbergen hebt ga je het gesprek gewoon aan.
      Dus hij heeft wat te verbergen.

    • De meeste mensen?
      Ik denk dat je vanuit je eigen kring redeneert. Ik ben niet tegen de weg en de meeste mensen die ik spreek vinden het wel een vooruit gang. Maar ik ga niet lopen roepen dat ik meteen ‘de meeste mensen’ ken.
      Referendum over een weg? Ver gezocht. Het is een strook asfalt door een gebied wat lawaai heeft van de naburige autoweg en genoeg fijnstof,… daar zullen we in Nederweert met alle intensive veeteelt maar niet teveel over hebben. Overigens is dat een argument wat je zo van tafel kan vegen. De hoeveelheid fijnstof wordt altijd minder voor de gemeente(!) Nederweert. Alleen op macroniveau zal het op punten toenemen.
      Wederom eenvoudig boerenverstand: minder optrekken en remmen is minder fijnstof..
      Daar heb je geen dure studie voor nodig.
      We hebben al een referendum gehad en dat heet de gemeenteraad verkiezingen. Dat je pertinent tegen bent en met dooddoeners komt van ‘je bent niet op de hoogte’ geeft aan dat het Nee kamp zich in een hoek gedreven voelt en toch zijn gelijk wil halen.
      Ik heb me niet verdiept in de materie maar om te zeggen tegen iemand die geboren en getogen is en de politiek volgt…. gaat mij wat ver.
      Mooi dat je je inzet voor je omgeving maar het is tijd om verder te gaan.

  5. Ik weet niet hoeveel mensen voor of tegen zijn van de +/- 16000 mensen die in Nederweert wonen.

    Op NW 24 staan foto’s c.q. een artikel over een demonstratie tegen de ringweg. daar lopen 100 hooguit 200 personen rond. Dat is 0,6 a 1,2 % van de Nederweert bevolking……

    Als meer als 50% (= 8000 mensen/ democratisch besluit) tegen de weg waren, hadden er wel meer rond gelopen.

  6. Ja inderdaad hoeveel mensen zijn tegen de randweg die van Ospel Eind en Leveroy die intereseert het niets en wat de actiegroep schrijft in hun ingezonden brief is alleen maar bangmakerij naar de burgers van Nederweert-dorp toe en dat vind ik niet netjes
    een poosje terug vroeg ik aan een bekend raadslid van JAN waarom ze zo tegen de randweg zijn ik kreeg daar naar mijn zin geen helder antwoord daarop ik ben benieuwd hoe JAN gestemd heeft of gaat stemmen ivm de nieuwe carpoolparkeerplaats wan t in de buurt daarvan fietsen ook iedere dag een hoop kinderen van en naar Weert toe

  7. Ik denk niet zo moeilijk… maar wanneer er een randweg wordt aangelegd neemt het verkeer in de kern toe….? …rand-weg….

    Ik verbaas me al jaren over de ‘Nee’ bordjes en dan vooral in het buitengebied. De mensen die er wonen, kijken die ook wel eens naar buiten? Dan zie je toch de hoeveelheid verkeer die zich om Nederweert heen wurmt, rij eens in de spits over de heerweg & peelsteeg bijvoorbeeld. Die weg is gewoon nodig.

    Geluidsoverlast zal niet meer worden omdat de A2 al herrie genoeg veroorzaakt.

    En over de omkering van de rijrichting in de Kerkstraat. Wat daar het nut van is mag joost weten maar het is eerder een verslechtering (ik woon er en zie het verschil). Zoals het in eerste instantie was, was nmi het beter.

  8. Waar zijn de cijfers op het toename nu weer op gebaseerd???
    Uit de dikke duim natuurlijk, bangmakerij om de inwoners die niet direct getroffen worden door de randweg bang te maken en zo aan de nee kant te krijgen.
    Zelfde onzin argument dat verkeer van Helmond naar Venlo en v.v. via Uliker naar Waatskamp zou gaan???.
    Dat werd natuurlijk gebracht om de bewoners aan die kant bang te maken. Zucht…

    Ben zelf wel een voorstander van een referendum. Of de uitslag voordelig voor het nee-kamp uit zal pakken…

  9. 20 jaar geleden hadden ze het al over de rand weg is die aan gelegd tot boeket want toen was het geld op
    en hoorde je niemand want veel mensen zeiden toen we zullen wel zien en veel wilden deze
    weg daadwerkelijk nu zijn we 20 jaar verder en nu is het niet goed gewoon aanleggen die weg als ze de poen voor de grond hebben gebeurt is alles weer koek en ei anders worden jullie het er toch nooit over eens

  10. Ik sta er van te kijken hoe kortzichtig mensen kunnen zijn!

    • Inderdaad Ron, ik ben het helemaal met jou eens!
      Als het jji niet benadeeld zou worden, zou het het jou geen biet interesseren.
      Was de keuze op een andere variant gevallen, dan zou jij een stille genieter zijn geweest.
      Of heb ik het mis???
      Wij weten allebei het antwoord wel.

    • Beste Sjaak
      Om te beginnen moet ik toe geven dat je een goede mensen kennis hebt … Dus niet
      Jij gaat er vanuit dat ik aan de route woon die door de Randweg wordt getroffen. Dus niet.
      En was de keuze op een andere variant gevallen , dan kon ik er nog niet mee leven.
      Er is helemaal geen Nieuwe Randweg nodig.
      En daar zijn zeker op plaatsen waar het niet goed gaat en verbetert moeten worden.
      Maar in dit geval moet je niet alleen kijken naar de Rand weg , maar het totale plan van de Gemeenten ( wens van de burgervader).
      Iets waar BW al jaren mee bezig zijn.
      Verdiep je daar maar eens in.
      En dan snap je ook wat ik bedoel.

    • Hallo Ron,
      je maakt me nieuwsgierig. Waar zou ik me eens in moeten verdiepen want je beschrijft het ruim, tenminste niet in termen waar ik op kan gaan zoeken.
      Welk ‘Totaal plan’ en welke ‘wensen van de burgemeester’.

      Het is overigens wel netter om mensen niet direct aan te vallen. Het maakt je eigen post een stuk ongeloofwaardiger. Wanneer je het stuk over Sjaak zijn menskennis er niet bij had gezet was je antwoord sterker. Daarbij trek je door iemand persoonlijk aan te vallen een discussie naar een verkeerde hoek wat al snel kan uitmonden in scheldkanonnades. Het gaat dan niet meer over de inhoud.

    • Een korte beschrijving
      Master plan Mer rapport kanaalboulevard en dan blijft er nog eens wens over , maar die mag je zelf nog even opzoeken.
      En over iemand persoonlijk aanvallen.
      Sjaak richt het het persoonlijk naar mij , en dan is het is het ook netjes om hem antwoord te geven .

    • Even voor de duidelijkheid ik val niemand persoonlijk aan , ik geef alleen antwoord .

  11. Nou Ron, verbreed mijn inzicht eens. Ik sta er voor open.

  12. De informatie over het drukker van worden van wegen staat in het MER-rapport en in de bijhorende kaartbijlages. Dus niet uit de duim gezogen, gewoon goed lezen. Daarnaast staat er ook duidelijk vermeld dat de noodzaak van deze nieuwe weg onvoldoende is aangetoond. Het enige argument vanuit de raad is en was dat men al 20 jaar bezig met de weg en nu eindelijk de kans heeft heeft om een weg aan te leggen???? Dat lijkt mijn inziens geen goed argument om zomaar 20 miljoen euro te investeren (als het daar al bij blijft)

    • PS. excuses, ik zie dat onder 2 namen heb zitten reageren. G503 en Floor zijn 1.

      Ik heb het MER rapport niet gelezen.Ik kan daar niet inhoudelijk op reageren. Het ‘onvoldoende aangetoond’ zou kunnen betekenen er geen noodzaak t.o.v. verkeersaanbod is of dat het onvoldoende onderbouwd is. Dat laatste gebeurd vaker. Nogmaals ik heb het niet gelezen.

      Zoals ik hierboven al heb beschreven, ik houd het graag simpel doch onderbouwd:
      Ik zie de hoeveelheid verkeer die zich over Heerweg en Peelsteeg wurmt.. Ga er eens fietsen in de spits, het is geen pretje.
      Wordt het verkeer in de toekomst minder? Gezien de historie verwacht ik niet, bekijk het rapport van CBS “Personenauto’s; voertuigkenmerken, regio’s, 1 januari” (ik kan geen url plaatsen want dan wordt de reactie niet getoond).

      Volgende punt, op de Kampershoek wordt een nieuw DC gebouwd. Het is de bedoeling dat een dergelijke nieuwbouw in gebruik zal worden genomen. Gevolg is meer vrachtverkeer, ook voor Nederweert…

      Ik trek daaruit de volgende conclusie: de kans dat er meer in de toekomst meer verkeer door Nederweert groter dan dat het aanbod kleiner gaat worden.

      Wil je de verkeersstromen dan langs het kanaal, dus feitelijk dwars door het centrum hebben, waar geen of beperkte mogelijkheden voor geluidswallen zijn of en dat is optie 2,
      ga je dat liever over een traject leiden waar je de mogelijkheden hebt om maatregelen te nemen en de overlast te minimaliseren?
      Ik kies voor het optie 2. Dit heb ik ook laten meewegen bij de lokale verkiezing.
      .
      @Sjaak:
      dat het mensen wie het niet aangaat niet interesseert is logisch. Het interesseert je toch ook niet dat er in Stramproy plannen zijn om oversteekpunt te verbeteren.
      Het is onmogelijk om je overal voor te interesseren. Dat kan vervelend vinden op het moment dat jezelf aangaat maar het is de praktijk en je doet het zelf ook. Om de desinteresse als argument aan het halen is daarom geen geldig argument. Goede onderbouwing wel daarentegen wel.

    • Dat klopt Floor ik wandel af en toe over de Heerweg tussen de Treff en Leon Wijen je wordt nog net niet van je sokken gereden ik probeer altijd daar op die weg bij een oprit halt te houden als er weer auto’s komen voorbij geraasd dus over veiligheid gesproken en daar op Kampershoek 2 daar hebben wij over een bedrijf van 50000 m2 dus je kunt invullen met welke factor x het vrachtverkeer gaat toenemen richting Nederweert wat naar richting Helmond gaat en als al dat vrachtverkeer overde rijksweg gaat dan hou ik mijn hart vast dus dat is nog een reden om de randweg aan te leggen en daar kun je later ook passende maatregelen nemen

    • Met een fietspad langs de heerweg en peelsteeg en een veilig kruispunt bij Wijen zijn deze problemen ook opgelost. Dan hou je heel wat centjes in de zak voor wel noodzakelijke projecten. De gemeente heeft niet al lang geleden aangegeven dat er volgend jaar of 1 jaar later ombuigingen (lees: bezuinigingen) nodig zijn om de begroting rond te krijgen. Wat als de kosten van de weg

    • Nog hoger uitvallen

    • Beide wegen zijn niet breed genoeg, ze moeten worden verbreed. Dat zie je bijvoorbeeld aan de bermen, de zijn weliswaar verstevigd maar de wegen zijn niet geschikt voor het huidige verkeersaanbod.

    • (daar ging wat mis)
      Dus hoe je het wendt of keert, er zal wat moeten gebeuren. Verbreding, fietspad of randweg. Eerlijk gezegd zal de naam van het beestje mij een zorg zijn.
      Uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer. Alleen, als je iets gaat doen, doe het dan goed.

      De hinder van een randweg valt mee. Ik heb jarenlang een kleine 150 mtr van de N275 gewoond, met alleen een akker tussen ons huis en de weg. Je hoort de weg, vooral motoren in de zomer. Is het hinderlijk, nee. Ik eb er altijd met veel plezier gewoond.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

20241221_Brand-bij-transportband-in-meelfabriek-Weert_12
Moeilijk bereikbare brand
21 december 2024 | 17:27
20241221_Kop-staart-botsing-op-kruispunt-N275-in-Nederweert_1
Niemand raakte gewond
21 december 2024 | 15:32
2024_12_21-Ne-Gruuetse-daeke
Elke zaterdag een nieuwe aflevering
21 december 2024 | 12:01

Advertentie