Door het ontbreken van een deugdelijke carpoolplaats, parkeren nu veel mensen hun auto in de bermen en op de parkeerterreinen van de aanliggende bedrijven aan de Randweg Zuid. Dit veroorzaakt regelmatig verkeersopstoppingen en het rommelige aanzicht is duidelijk geen visitekaartje voor Nederweert. Het College van B&W heeft een nieuwe carpoolplaats gepland aan de Randweg-West, ter hoogte van het groengebied langs de Laurierstraat/achterzijde Ribesstraat.
JAN stelt schriftelijke vragen
De kosten hiervan bedragen circa € 260.000,-. JAN vindt het jammer dat de nieuwe carpoolplaats niet is gesitueerd op het nabijgelegen bedrijventerrein. JAN maakt zich namelijk zorgen over de overlast en onveilige situaties die deze locatie aan de Laurierstraat/Ribesstraat met zich mee kan brengen.
Tijdens een informatieavond op 15 januari bleek dat ook de omwonenden zich zorgen maakten. Zij hadden veel kritiek en weerstand tegen de komst van de carpoolplaats ter hoogte van de Ribesstraat. De omwonenden zijn vooral bang dat de carpoolplaats, die 24 uur per dag en 7 dagen per week open zal zijn, voor veel overlast gaat zorgen. JAN hecht er veel waarde aan dat de opmerkingen van de inwoners meegenomen worden door het College bij de invulling van het definitieve schetsontwerp.  JAN vindt het geen goede keuze dat de nieuwe carpoolplaats nu wordt verplaatst naar een woongebied. De voorkeur van JAN is om de carpoolplaats te situeren op een nabijgelegen bedrijventerrein, in de gemeente Nederweert of de buurgemeente Weert.
De fractie JAN heeft de volgende vragen:
- Graag vernemen wij de procedure omtrent de inbreng van zienswijzen en willen we op de hoogte worden gebracht hoe wordt omgegaan met de inbreng van inwoners.
- Hoe ziet het definitieve ontwerp eruit en wanneer wordt dit ter inzage gelegd?
- Op welke wijze gaat de gemeente de overlast die buurtbewoners kunnen ondervinden minimaliseren?
- Binnen deze bestemming is de aanleg van een carpoolplaats niet toegestaan. Is er bekeken of het nabijgelegen bedrijventerrein (Nederweert en Weert) niet beter geschikt is voor de aanleg van een carpoolplaats en is dit ook besproken met de gemeente Weert?
- Wat zijn de exacte kosten van de grond op het bedrijventerrein en wat zouden de kosten zijn van de aanleg van een carpoolplaats op het nabijgelegen bedrijventerrein? (graag toelichten)
- Gaat de oude carpoolplaats tijdelijk weer open? Zo ja, wie betaalt deze openstelling?
- Van de gebruikers van de carpoolplaats komt 20 procent uit Nederweert en 20 procent uit Weert. De overige gebruikers komen uit de regio. Draagt de Gemeente Weert procentueel niet te weinig bij in het aanleggen van een carpoolplaats, als de grond die de gemeente Nederweert ter beschikking stelt al € 90.000,- kost?
- Veroorzaakt de aanleg van een carpoolplaats op deze locatie geen verkeersproblemen?
Hieronder het aangepaste ontwerp naar aanleiding van de informatiebijeenkomst op 15 januari.
28 Reacties
B&W
Nederweert is geen doorvoerhaven!
Het “JAN” weer …..tsjonge Jonge.
Tsja wat moet je anders als je in de oppositie zit …. en wil toch aandacht trekken …
Bezwaar van omwonenden houd je logischerwijs altijd, bij elk project. Maar ieder normaal denkend mens weet toch dat deze bezwaren niet representatief zijn voor het gros van de inwoners van de gemeente. Ronduit storend hoe steeds dezelfde mensen op dit forum hun eigen belevingswereld verwarren met dat van groot Nederweert.
Overiggens vind ik wel dat je goed moet kijken hoe je steekhoudende bezwaren zo veel mogelijk kunt wegnemen bij de verdere uitwerking van een plan. Is bij de aanleg van de parkeerplaats aan de Loverstraat ook gebeurd. Daar hoor je niemand meer over, zelfs het JAN die ook toen zo tegen deze parkeerplaats was.
En dan zijn we meteen bij het eeuwige tegen van het JAN… Oppositie voeren is ook een vak en toegegeven, oppositie voeren (c.q. overal op tegen zijn) kan het JAN. Dit in tegenstelling tot besturen (c.q. zelf met ideeen komen en uitvoeren). Ik weet nog goed dat JAN het een keer mocht proberen met een wethouder en die blies meteen zo hoog van de (kerk)toren dat ie op kon stappen. Van ellende hebben ze (PvdA en VVD) toen het CDA terug gevraagd.
Discussie/problematiek gaat hier niet over JAN, maar over de carpoolplaats.
Overigens zijn bezwaren nooit representatief voor gehele bevolking, omdat niet de gehele bevolking er last van heeft. Het werkt nog steeds zo in deze democratie, dat als je denkt er last van te hebben, je je bezwaar kenbaar maakt/mag maken.
Als mensen die het totaal niet raakt (of interesseert?) zich nu eens afzijdig zouden houden van discussies/opruiingen, dan kan men tenminste debatteren over de kern van het probleem. Of men moet met goede ideeën/punten komen waar men wat mee kan!
Denk niet dat je een parkeerplaats midden in het dorp waar tussen 18 uur en 8.00 uur ’s ochtends geen auto te bekennen is kunt vergelijken met een carpoolplaats aan de rand van het dorp die 24 uur per dag gebruikt wordt/kan worden. Of wat dacht je er zelf van?
Leuk om te zien dat de reacties waar men op doelt dat fractie JAN alleen maar tegen kan zijn, duidelijk te zien is dat men inhoudelijk niet op de hoogte is..
Maar als men zich even zou verdiepen in waarom de gemeente de carpoolstrook op deze plaats wil hebben men ook tegen zou zijn en samen met fractie JAN dezelfde vragen zou stellen..
Logischerwijs zou ik eerder een carpoolplaats verwachten die knooppunt McD. niet verder belast (men moet tenslotte weer even de afslag nemen en terug naar snelweg). Dat punt is volgens mij al overbelast en onveilig genoeg…!
Op de hoek langs snelwegafrit op de Pannenweg is dichtbij en heeft al een afslag. Of (op Weerter grondgebied ~ Kampershoek 2) aan de andere kant van het viaduct/snelweg waar nu weideland ligt. Ook vlak langs een afrit. Moeten voorkomen dat er extra verkeersbewegingen nodig zijn om op carpoolplaats te komen en/of er iemand overlast van heeft. Natuurlijk niet te dicht langs snelweg i.v.m. toekomstige verbreding van snelweg over 10 jaren…!?
Ons B&W moet eens beter nadenken dat men de burgers met een duurzame oplossing achterlaat en niet altijd voor de economisch meest rendabele oplossing kiest, welke vaak/altijd ten laste gaat van de leefbaarheid van de burgers/inwoners van Nederweert. Kun je beter nog wachten “tot je wat gespaard hebt” en dan iets duurzaams uitvoeren. Als je dat doet, dan mag je wat mij betreft zelfs het parkeerpleintje het “Mackus-Evers-Allee” noemen…(ik kom er toch nooit…!).
Jammer dat deze carpool wat te ver van de snelweg staat,geef mij liever gewoon parkeerplaats van ac wegresteurand dat heel dichtbij en overzichtelijk langs autoweg staat,dat politie via autoweg deze perkeerplaats
goed in te gaten kan houden.
Hekwerk moet erom heen staan dat dieven niet gemakkelijk kan ontsnappen.
Als de auto er heel even staat,om persoon in laten stappen en dan snel omkeren naar de autosnelweg als een soort bushalte.
B&W heeft geen visie: soms speelt geld geen rol; een andere keer mag het niets kosten. Dit zien we nu weer met de carpoolplaats.
De grond achter de Ribestraat kost de gemeente niets. Grond op het industrieterrein kost geld (3 a 4 ton); grond op het Weerter industrieterrein kost geld ( 3 a 4 ton).
Wat B&W betreft mag de carpoolplaats niet te veel kosten. De randweg, waarvan de noodzaak niet aanwezig is mag daarentegen €20.000000,- kosten!
De carpoolplaats op het industrieterrein kost 3 a 4 ton. Voordeel: geen overlast voor de directe omgeving, prima bereikbaarheid, veel minder verkeersbewegingen op het drukke kruispunt.
Deze relatief lage kosten hebben veel voordelen.
Verder vind ik het een lastig verhaal dat Nederweert een carpoolplaats aan moet leggen zodat in de toekomst de A2 verbreed kan worden! Moet Nederweert alleen deze last dragen! Wat doen de andere gemeenten in Limburg om de A2 verbreed te krijgen? Verbreding van de A2 is van belang voor heel Limburg. Zou logisch zijn indien alle gemeenten in Limburg eens een bijdrage zouden doen om de A2 verbreed te krijgen.
Of is het zo dat Nederweert het beste jongetje van de klas wil zijn? Is Mackus de vooruit geschoven pion van de provincie?
De randweg, de carpoolplaats blijken uiteindelijk uit de koker van de provincie te komen, terwijl Mackus en enkele anderen ) steeds roepen dat het voor het belang van Nederweert is.
2 vragen?
1 Heeft B&W het beste voor met burgers van Nederweert?
2 Of gaan zij voor hun eigen belangen?
Dit zijn vragen die gerust eens gesteld mogen worden!
En natuurlijk mag B&W hier ook eens op antwoorden!
het is in eens een beetje stil.
is zwijgen …?
of wacht men op antwoord van B&W?
De waardevermindering van de huizen die direct aan de carpoolplaats liggen zal ook door de gemeente betaald moeten worden, dus of die grond echt gratis is, moet ik nog maar zien… Als al die huizen al eens 10.000 euro (wat een schijntje is) krijgen, is het budget voor de complete aanleg al overschreden lijkt mij!
Ron,
Hoezo stil???
Is dit voor jou nog een (2 vraag?
Voor een groot gedeelte van de inwoners is het duidelijk.: Het belang van de burger wordt door B&W al lange tijd niet behartigt.
B&W gaat voor eigen roem. Zo gauw als de inwoners daadwerkelijk in de shit zitten, is het huidige college allang pleite.
Jammer de inwoners geleerd hebben om “hun plaats” te weten. Maar we horen steeds meer kritische geluiden ………..
Gerard
Dit is juist waarom ik de vragen stel.
Ik geef B&W ook de kans om te reageren.
Helaas tot nu toe niks gehoord.
Is zwijgen dan toch…?
En Ron, mail ons! geencarpoolplaats@gmail.com
helaas nog niks gehoord.
Ik denk dat zwijgen toch toegeven is.
Of zij mogen nu hier nog eens antwoordt geven.
Als zij achter hun eigen verhaal staan hebben zij nu de kans om het uit te leggen, voor de burgers van Nederweert!
Vragen en reactie zijn welkom!
Reageer op geencarpoolplaats@gmail.com
http://geencarpoolplaats.petities.nl/
Jullie kunnen hem nu ondertekenen!
Is er nog nieuws over de carpoolplaats? Ik zie dat de petitie al aardig ondertekend is! Wanneer wordt die aangeboden aan B&W?
Volgens mij is 1% eerder 160 mensen en niet 1..600 mensen. Maar als 10% hem ondertekent is nog beter en een heel duidelijk statement!
Pas als Minimaal 1% van de Nederweerter bevolking (1600 mensen) deze ondertekent heeft.
Als het in dit tempo doorgaat lukt dat prima, dikke 60 handtekeningen binnen 24 uur al.
Klopt, type foutje, = 10 %
Theoretisch gezien zijn jullie over27 dagen / 1 maand bij de 1600 mensen
en over 134 dagen / 4.5 maanden op de hoeveelheid van 50% om gefundeerd een referendum aan te kunnen vragen!
Dat is meer dan de opkomst bij verkiezingen…
Bij de volgende verkiezingen zou de opkomst nog wel eens groter kunnen zijn , als ze zo door blijven gaan.
De petitie kan nog een paar dagen getekend worden, deze zal op 17 maart tijdens de spreektijd van de vergadering officieel aangeboden worden aan B&W.
https://petities.nl/petitie/geen-carpoolplaats-bij-ribesstraatlaurierstraat