Vanaf vandaag kunnen sympathisanten tegen een randweg in Nederweert online een petitie ondertekenen. De werkgroep bestaat uit Pascalle de Rooij, Tjeu Beelen, Peter Janssen, Jan van Susante, Dick van de Goorbergh, Kees Helderman, Harry Hermans, Tjeu Triepels en voorzitter Evert Heemstra. Ze hopen en verwachten veel steun te krijgen.
Weer een actie tegen Randweg Nederweert
Ze hebben een werkgroep opgericht om de inwoners van Nederweert te mobiliseren tegen de verkeersplannen van de gemeente en de ongewenste effecten hiervan. Niet alleen direct belanghebbende zijn tegen de randweg, ook op de kern van Nederweerter kern zijn tegenstanders. Op de website www.randwegnederweertproblemen.nl kun je alle informatie vinden over de randweg. De Nederweerter burgers kunnen hun ongenoegen over deze plannen uiten door een handtekening te zetten onder een petitie tegen de Randweg.
Op 3 juni wordt deze petitie tijdens een informatiebijeenkomst van de Projectgroep Randweg Nederweert aangeboden aan het Nederweerter college en de provincie. De werkgroep verspreidt de komende weken in de kern en op Budschop huis-aan-huis een flyer om de inwoners op deze actie te wijzen en ze op te roepen de petitie te ondertekenen.
38 Reacties
NOT IN MY BACKYAERD ? AAN DEZE KANT ZITTEN WE MET EEN OVERLAST TE KIJKEN.
ja heel veel verkeer wat door die randweg opgelost kan worden ik hoop dat niemand die petitie tekend
je kunt aan de foto’s al zien dat we met een stelletje mafkezen van doen hebben
Ik zou zeggen: zet eens een foto van jezelf op de site. Kijken of jij volle zalen trekt c.q. we van jou gezicht posters willen maken..?
Kun je inhoudelijk ook iets nuttigs zeggen?
Beste Jorgen, ik zie op de foto o.a. een zeer capabele arts en een gewaardeerde tandarts. Ik denk dat ik hiermee voldoende heb gereageerd………….
Een arts en een tandarts in ruste maar met dergelijke ideen komt een gemeente niet vooruit u
Ik zie wel heel veel voordeel in nieuwe randweg en ik woon er gelukkig niet in de buurt en protesterend bewoners wonen helaas mogelijk vlakbij de mogelijke nieuwe weg.
Ik heb er ook begrip voor.
Want hun huizen kunnen minder waard zijn.toch?
En de bewoners die aan de kanaal wonen,kunnen heel erg blij zijn,dat niet meer druk op de weg kan zijn.
Opa Jos,
Inderdaad dat is wat de gemeente iedereen voor houdt . Maar de waarheid is anders…………… Uit de rapporten o.a. waarvan de gemeente opdrachtgever is blijkt dat er in de kern (en zeker langs het kanaal) het fors drukker wordt.
Opa je hebt de tijd: Lees de rapporten goed door en je zult verrast zijn.
Juist. En ipv. op de huidige weg, moet dan het verkeer over brugske en door de kern rijden. Heel fijn voor de mensen die langs het kanaal wonen. En als je van budschop naar het bejaardenhuis/bieb/jan linders moet, kun je over de randwegbrug omrijden en vervolgens ook door het centrum. Wat zullen ze blij zijn dat de barrière is opgeheven tussen budschop en Nederweert.
Ik woon ook langs het kanaal en van mij mogen ze die randweg achterwege laten…
Ik heb ook langs het kanaal gewoond, en nooit overlast gehad van het verkeer.
Komt het door de kern, is dit weer een gevaar voor schoolgaande kinderen, dus, is het wachten tot het een keer mis gaat,
Er zijn mensen die naar JAN wijzen, alsof het vanzelfsprekend is dat indien er kritiek op het college is dat dit van JAN komt.
Als we nu naar de namen en foto’s kijken dan zien we toch enkele CDA mensen.
wilde dit echt even kwijt.
Tjeu Beelen dat is toch die ex wethouder die een paar jaar terug namens JAN zelf de touwtjes in handen had….
En we weten nog goed hoe dat toen geëindigd is….mwahhahahahaha!!!
Dat was pas echt een afgang.
Maar nu wel vrolijk protesteren tegen plannen van wel capabele bestuurders die wel met vooruitstrevende plannen komen en Nederweert vooruit brengen in de vaart der volkeren.
Echt schaamteloos, stuitend etc…
JAN: everytime when you think you’ve seen it all and it cannot possibly get worse, it does….
Gaan we het nu over ex-wethouders hebben? Ja, Tjeu Beelen is wethouder geweest. De oorzaak van zijn aftreden, was een misser van zijn voorganger……….. Maar zoals het de politiek beaamt, is de zittende wethouder verantwoordelijk. Zijn voorganger was………….
Een andere ex-wethouder, is mw Wernink. (vvd). Dit is toch dezelfde persoon die voorzitter van Wilskracht is geweest en goed op de centjes van de club heeft gepast.
Deze mevrouw zit nu in de provinciale staten. Over goede bestuurders gesproken.
Als deze randweg er komt, dan worden wij in het buitengebied afgesloten van de kern Nederweert, denk dat we dan in het niemands land gaan wonen, dan hoeven we de gemeente Nederweert ook geen belasting meer te betalen want ja wij horen dan nergens meer bij.!!!!!
Inderdaad een echte muts.
Een paar meter rijden en je staat op een rotonde!
De randweg lost heel veel van de huidige problemen op.
Welke problemen?
Problemen die door de verkeersonderzoeken als niet bestaand zijn bestempeld. Ik ben op zich (als direct benadeelde door de randweg) niet eens persé tégen een randweg, maar dan moet het wel goed gebeuren en ook met de juiste argumenten.
De oh zo doordrammende politiek heeft het ‘verkeersprobleem’ daarom maar omgenoemd naar ‘leefbaarheidsprobleem’. Echter één van de speerpunten van het geweldige Masterplan is Budschop meer bij de kern betrekken. Wat ze nu doen is faliekant het tegengestelde.
Dit is een prestige project van een stel nekken waarvan enkele met meerdere petten. Nederweert is een dorp waar het prettig wonen was. Ben benieuwd wat er met de huizenprijzen op de toch iets deftigere Molenweg gaat gebeuren als dat één van de belangrijkste ontsluitingswegen gaat worden.
Maw voer het uit zodat het dorp er ook baat bij heeft en niet alleen om de omringende gemeenten die niet eens meebetalen tegemoet te komen. Bovendien dient men zich aan haar eigen leefbaarheidsplan te houden. De mensen die nu langs het kanaal wonen denken hier bij mee te moeten zijn, echter zij krijgen het verkeer nóg dichter langs de deur. En nogmaals, Budschop wordt nóg verder afgesloten. Als ze al eens beginnen met het compleet gefaalde eenrichtingsverkeer op te heffen. Hier komt echter een groot probleem van politiek om de hoek kijken. Waar men in het bedrijfsleven de ballen moet hebben iets bij te sturen als het niet blijkt te werken, zal de politiek dat nooit bijgeven en het altijd zó vertellen alsof ze iets geweldigs gedaan hebben. In het bedrijfsleven was er al lang mee afgerekend.
Kort door de bocht Annie!
In het buitengebied wonen OOK kinderen, die naar school gaan. Deze kinderen moeten over de gevaarlijke rotondes!
Waar blijft de gemeente met haar verantwoordelijkheid mbt de verkeersveiligheid? Dat heeft het bestuur van Nederweert toch in hun visie staan.
Blijkbaar hanteert het college een rangen stelsel: burgers binnen de ring en buiten de ring: och voor die laatste daar telt het allemaal niet zo voor!
En Annie, jij behoort ook tot de degene die rangen hanteert??.
Gerard, ga toch in de politiek in plaats van hier te liggen schoppen en jammeren.
je kunt nu al merken dat het verkeer over de N266 drukker aan het worden is en dat het aantal uren dat rustig is dat dat aan het afnemen is en als je alles bij oude laat dan komt er een dag dat het verkeer helemaal vast komt te staan langs het kanaal en dan moet tegen megakosten alsnog een oplossing geforceerd worden dan krijg je hadden we maar in 2015 ………………
en trouwens de verhalen op de site van de actiegroep tegen de randweg hangen aan mekaar van aannames en bangmakerij.
alleen qua ontsluitingswegen betreft daar hebben ze een punt.
Prima dat mensen zich groeperen omdat ze ergens tegen zijn. Het ’tegen’ verhaal zou echter nog veel beter zijn wanneer er een scenario ‘wat dan wel’ bij zou staan.
Een vlugge scan van de website laat die niet zien, als deze er wel is dan blinkt deze niet uit. Wanneer je iets wil bereiken moet je een goed alternatief klaar hebben. Een olifant kan je niet tegenhouden maar wel verleiden om een andere route te nemen.
Nederweert heeft al diverse scheidingslijnen, de kanalen zijn daarbij de meest ondoordringbare. Een extra scheidingslijn hoeft niet vervelend te zijn, maak er juist een leuke buurt van. Budschop is een leuke buurt, Schoor ook, daar wonen kinderen en die gaan gewoon in de kern naar school (ook vanuit Budschop, niet iedereen wil kinderen op een katholieke school hebben).
Gaan we kijken naar Weert waar er al langere tijd een randweg ligt dan staat 1 ding als paal boven water, het is maar goed dat de randweg er is. Mijn mening is dat dit voor de toekomst ook voor Nederweert het geval.
De huidige verkeerstromen die ik dagelijks ervaar laten dit al zien. Rij in de spits eens van de Kampershoek naar de Molenweg of bekijk het aanbod wat vanuit Kampershoek via het kanaal richting Helmond gaat. Verkeer moet je laten stromen, elke start stop moment is hinderlijker dan rijdend verkeer
Ten tijden van de aanleg van de randweg in 1992 was het ook nog wel allemaal te doen, nu moet je er niet aandenken dat deze verkeersstroom nog door de Brugstraat zou rijden. Het zijn lange termijnplannen.
@Jorgen het is dom om mensen die durven op te komen voor eigen belangen weg te zetten als mafkezen. Juist niet. Zouden veel meer mensen moeten doen.
605 ondertekeningen van de petitie: dat moet hoger! Sharen via Facebook/LinkedIn/etc.!
Jazeker Marc, dat wil ik maar zeggen!
Al 3,8% van de bewoners van Nederweert is tegen de nieuwe Randweg.
Ik denk echter dat niet meer mensen direct zelf benadeeld worden. door de komst van deze weg.
De overige 96,2% zal bij de groep horen die er voordeel bij heeft, of bij de groep horen die het niet zoveel uitmaakt.
Of je kunt niet tellen…! Denk je dat bejaarden (vaak zonder mail/internet) en (kleine) kinderen en ver ervan af wonenden ook zouden (kunnen) stemmen? Dombo!
Als we dan toch bezig zijn moeten we de mensen met meerdere mailadressen ook – niet – mee tellen ?!?
Misschien moeten mensen zonder inhoudelijke kennis, maar ook niet meetellen c.q. Reageren en/of uit de politiek gaan…
Weer een non-discussie…. Het gaat erom wie belanghebbende/betrokkene is en wie er dus last en/of lust van denkt te gaan hebben. Er is altijd een grote groep die denkt: te ver van mijn bed en dus het zal wel…
Als straks de gemeentelijke belastingen omhoog moeten om gemeente Nederweert te behoeden voor ‘onder curatele’ te geraken, dan zijn de vogels (lees: Mackus/B&W) gevlogen. En dan huilen weer alle brave (nu in slaap gevallene) burgers (en raadsleden).
Naar mijn mening is het gewoon een (te) forse c.q. onverantwoord hoge aanslag op het gemeentelijke budget ten overstaan van te weinig (aantoonbare) voordelen.
Iets goeds neerleggen waarbij er een duidelijk rendement voor burgers etc. kan worden bepaald heeft nut. Maar de weg van de minste weerstand kiezen en alleen maar om “iets achter te laten als bestuurder” (Kanaalboulevard…) zijn geen zaken waar men de door de burger opgebrachte belastingcenten aan wil verspillen.
Het gaat hier om een rijksweg, die word net als de N275 (Budschop) destijds in +/- 1995 door de provincie betaald. dat heeft niets te doen met gemeentelijke belastingcenten.
Nou Roy, dan ben je slecht/onvoldoende geïnformeerd. Wat betreft N275 zou goed kunnen (geen idee).
Wat betreft de N266 is het dan toch anders (en kun je op zich ook vraagtekens bij zetten, als dit afwijkt van de gang ontrent de N275): Gemeente doet namelijk ook een bijdrage van zo’n pakweg € 4 of 5 mln.
De overige € 15 mln. komt inderdaad van de Provincie af, want het is tenslotte ook een provinciale weg.
Enigzins “vreemde” hieraan is wel dat provincie Brabant niet meebetaald, terwijl deze weg ook in het voordeel van Asten/Someren/Helmond zou beogen te zijn.
Nou, dat is dus een inkoppertje… Brabant boeit het geen ruk en ziet er geen voordelen in voor hun. Alleen leuk voor Nederweert. Wordt druk bij McDonald’s.
Er zijn 3 partijen die meebetalen aan de Randweg:
Gemeente Nederweert (25%),
Provincie Limburg(50%),
GOML(25%).
Het budget was eerst 16 Miljoen, maar dit was niet toereikend en is verhoogd naar 20 Miljoen. Hiermee is de eigen bijdrage van de gemeente Nederweert ook verhoogd van 4 Miljoen naar 5 Miljoen. Het is maar de vraag wie er voor de extra kosten gaat opdraaien als blijkt dat ook dit budget te krap is…..
Alternatief 2a was eest begroot op 72 Miljoen, maar omdat dit geld niet beschikbaar was hebben ze versoberingen aangebracht (variant 3) waardoor deze variant net binnen het budget valt (met een heel grote kans op overschrijding van dit budget).
Randweg of geen randweg, ik denk dat hij er toch wel komt. Want de gemeente heeft dit toch al lang besloten.
Wat ikzelf het belangrijkste vind, is de verkeersveiligheid. Die kunnen ze niet garanderen. Dus zoek een variant, en ontlast de binnenkern . Maak van de molenweg, geen moordweg, enne, ik woon niet op de Molenweg, maar ben gewoon een bezorgde burger
Moeke
Je weet toch dat B&W er niet is voor de burger van Nederweert!
Het is toch zo moeilijk om een aantal problemen in Nederweert op te lossen.
Daarom gaan zij maar iets doen wat niet nodig is!!!!
Als B&W nou eerst de problemen zou aanpakken die er echt spelen in Nederweert.
BV: de afval bakken / hondenpoep / parkeer problemen/leegstand van winkels / toegankelijkheid van Nederweert enz:
Maar NEE , zij zorgen er wel voor dat Nederweert een spookdorp wordt , waar je omheen moet!!!!
Gr: van een geboren en getogen Nederweertenaar.
Je kunt de gemeente overal de schuld van geven maar leegstand winkels zijn niet alleen in Nederweert ga eens in Weert kijken wat daar allemaal aan lege winkelruimte is dat komt Door de crisis en dat de mensen steeds meer via Internet kopen en wat hondenpoep betreft dat ligt niet aan de gemeente maar aan de aso’s die de stront niet opruimen als hun hond gescheten heeft en wat de randweg betreft de toekomst zal uitwijzen Hoe dat gaat lopen maar overal op tegen zijn en de gemeente overal de schuld van geven is het gemakkelijkste wat er is
Wordt spookdorp nieuwste attractie van gemeente Nederweert?
De meeste inwoners ervaren het huidige ‘masterplan’ als een doolhof als ze van buiten de kern in het centrum willen komen. Blijkbaar haken veel mensen af want van gezellige drukte is al lang geen sprake meer. Als je er niet in slaagt om een vreemdeling de weg te wijzen, ontmoet je meewarige blikken. Zo van ‘Je hebt blijkbaar ook nog je rollatortje vergeten. Ik zie het aan je angstige blik’.
Ik kan me nu ook de verwarring van een beginnend dementerende voorstellen. Opgegroeid in de Kerkstraat en mijn hele leven in het dorp rondgetoerd en niet meer weten hoe je iemand naar een bepaald adres kunt loodsen.
Na de plannen van een promenade op Steer, de luchtballon boven het eilandje, de winkeltjes op brug vijftien a la Venetië, de fietsbrug over het kanaal en rijweg, het kennispark langs de A2 en een hotel van 100 kamers en andere luchtkastelen die door externe adviesbureaus met veel slappe was in elkaar worden gemetseld moest er toch echt iets anders komen.
Een spookdorp is als attractie dan ook een geweldige vondst van onze gemeentelijke bestuurders. En door de oh zo nodige nieuwe randwegvariant wordt de moeilijkheidsgraad van de doolhof tijdens de aanleg geleidelijk met nog eens 6 a 7 levels verhoogd. Is dat niet briljant?
Hoe de raad tot deze superoplossing is gekomen? Wel; sommige raadsleden bezitten enige kennis maar hebben slechts geringe ervaring. Anderen draaien langer mee maar moeten het daarentegen doen met slechts geringe kennis. Door deze eigenschappen slim samen te voegen heb je dus én kennis én ervaring in huis. Dat schept de mogelijkheid voor sublieme, maar in de grond simpele oplossingen.
Succes verzekerd? In elk geval uniek voor de hele regio.
Mooi stukje Ad Rem!
Hier moet de meerderheid het wel mee eens zijn, of ze willen of niet. De politiek geeft geen snars om de burgers is mijn simpele samenvatting van jouw epistel.
Wat de gemeenteraad betreft; ervaring, kennis, helemaal mee eens. Helemaal erg wordt het als er van die betweters deel van uit maken die ook nog eens verdacht veel lijken op bepaalde graaiers die onlangs uit de tweee kamer zijn geschopt! We mogen trots zijn op dat stelletje sullen!
Grandioze meevaller bij aanleg randweg Nederweert.
Het gilde van ‘Eigengrafdelvers’, bestaande uit vooral voorstanders van de nieuwe randwegvariant en ruwweg de helft van de raad die dit als nevenfunctie beoefenen, hebben besloten om hun beste krachten beschikbaar te stellen. Ik mocht een gesprek hebben met Onno Zele, projectleider van de groep.
Hoe bent u op het idee gekomen?
Nou, als volksvertegenwoordiger heb je wel een voortrekkersrol te vervullen en in grondwerk zijn wij meesters mag ik wel zeggen.
Ziet u niet op tegen dit toch wel zware werk?
In tegendeel. We gaan werken in nog ongerept en prachtig gebied waar je de vogeltjes nog kunt horen zingen en de vlinders hun sierlijke piroëttes dansen.
Verwacht u geen tegenstand van de bewoners?
Dat is juist het grappige. Een delegatie van die buitenlieden heeft zich aangemeld met het verzoek om, met de nodige bescheidenheid, versnaperingen aan te mogen bieden om ons werk enigszins te veraangenamen. Ik heb besloten om, bij gebleken kwaliteit en volume, dit verzoek ruimhartig te honoreren.
Hoe is de beloning?
Wel, ons team bestaat uit verschillende diciplines en om de minder getalenteerden onder ons niet het gevoel van onderwaardering te geven hebben we besloten om de vergoeding in de vorm van presentiegeld uit te keren.
Is dat wel voldoende om u ten vollen in te zetten?
Wel, als je de stukken doornemen even vergeet dan kun je er wel wat mee. Je mag toch verwachten dat onze ambtenaren, die dat voorbereiden, hun werk kennen.
En als het onverhoopt mocht tegenvallen?
Nou, ‘een ongeluk zit in een heel klein hoekje’ zeg ik altijd maar. Doekjes voor het bloeden liggen gereed en mijn eigen risico komt echt niet in gevaar. In dat geval zeg ik, om in mijn eigen vakjargon te blijven: ‘Zand er over’. Dan richt ik mijn blik weer op oneindig. Ik bedoel eigenlijk; dan ga ik er opnieuw voor om de oneindige mogelijkheden, die mijn heilige roeping als volksvertegenwoordiger mij biedt, ten volle uit te buiten. Ik kan haast niet wachten.
Tot zover Onno Zele.
Om privacyredenen is gekozen voor een andere naam. Overeenkomsten met de werkelijkheid die u meent te moeten waarnemen zijn geheel en al voor uw eigen rekening.
Adje.
Op Boeket bij het kapelletje (vreemde plaats trouwens).