Pling…… Voor werkgevers is het funest als werknemers tijdens werktijd actief zijn op social media. Je wordt tenslotte betaald om de arbeid te verrichten waarvoor je bent aangenomen. Sommige bedrijven hebben al een social media beleid, hierin wordt het gebruik tijdens werktijd volledig verboden.
Tijden veranderen
Toch vraag ik mij af of een totaal verbod op de werkvloer wel mogelijk is. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone, ga je die ook verbieden? Toch zie ik de voordelen van social media. Je kunt er je bedrijf promoten of bewust bouwen aan je organisatie imago. Tevreden medewerkers doen positieve uitingen, wat ook weer zorgt voor een beter imago.
De tijden veranderen. Waarom social media niet integreren in je beleid? Is social media wat vroeger de telefoon was, toen deze zijn intrede had gedaan? Is het niet zo dat werk en privé steeds meer in elkaar verweven raken? Speelt plezier in het werk niet een steeds grotere rol?
1 Reactie
Leuk stuk. Uit onderzoek blijkt vaak dat soms wat leuke afleiding tussendoor over de gehele dag gemeten juist betere prestaties oplevert. De aandachtsspanne van de gemiddelde werknemer is immers geen acht uur…
Uit de rechtspraak blijkt overigens ook duidelijk dat een totaalverbod op het gebruik van social media onder werktijd juridisch niet houdbaar is (laat staan praktisch haalbaar).