Dinsdagavond kon iedereen in zaal Centraal meediscussiëren over de toekomst van het centrum van Nederweert. De resultaten uit het detailhandelsvisie onderzoek werden gepresenteerd en de aanwezigen konden met behulp van groene en rode kaarten meebepalen welke uitgangspunten er gehanteerd moeten worden voor de verdere uitwerking van de uiteindelijke visie.
Onderzoeksbureau BRO is gevraagd inzicht te verschaffen op welke haalbare wijze Nederweert een sterk en bestendig vitaal centrum gericht op de toekomst kan realiseren voor ondernemers en consumenten.
Duidelijk werd dat het éénrichtingsverkeer op zijn zachts gezegd geen positief effect heeft op de huidige situatie. Sterker nog, de onderzoeker stelde dat het opheffen ervan een voorwaarde is om het centrum énige toekomst te geven. “Nederweert is geen toeristisch winkelcentrum, maar een boodschappencentrum waar mensen gewoon gericht boodschappen doen. De bereikbaarheid is “dramatisch”. Je voelt je niet te gast in Nederweert“, aldus Stefan van Aarle van onderzoeksbureau BRO.
Volgens de aanwezigen moeten vooral de Brugstraat en Kerkstraat ingezet worden als centrumgebied. Kerkstraat-Noord en Budschop werd door de aanwezigen niet als focusgebied aangemerkt. Hiermee zou dan ook het plan Wijen afvallen. Geconcludeerd kan worden dat de focus moet liggen op de bestaande structuur.
Uit de enquête is verder gebleken dat de inwoners slechts 81% van elke euro in Nederweert besteden. Landelijk ligt dit percentage op 85-90%. Teveel eigen inwoners gaan dus buiten het eigen centrumgebied winkelen. Belangrijke oorzaak hiervan is de bereikbaarheid volgens onderzoeksbureau BRO. Daarnaast is naar voren gekomen dat het aantal supermarkten in Nederweert bovengemiddeld is. Een luxepositie, die gezien de grootte van het dorp, uitzonderlijk is. Of deze positie in de toekomst behouden kan worden, moet nog blijken. Concurrentie van bijvoorbeeld grote servicesupermarkten als de Lidl in Weert ligt op de loer.
Eénrichtingsverkeer vandaag nog opheffen
De ondernemers zijn blij dat duidelijk is geworden dat het instellen van het éénrichtingsverkeer en het verdwijnen van de parkeerplaatsen geen goed hebben gedaan aan het centrum. Ze hebben het gevoel dat ze de laatste jaren niet gehoord zijn door de bestuurders en dat nu duidelijk wordt dat ze gelijk hebben. Wat hun betreft mag de gemeente morgen het eenrichtingsverkeer in de Kerkstraat en Brugstraat opheffen en de plannen van Wijen in de prullenbak gooien.
De volgende stap is het opstellen van de detailhandelsvisie met de uitgangspunten zoals die tijdens deze avond zijn vastgesteld. Deze visie zal besproken worden in de raad en er zal een financieel paragraaf aan toe gevoegd moeten worden. Deze opgestelde visie zal echter eerst worden besproken met de stakeholders.
19 Reacties
We hebben in de kerkstraat toch geen eenrichting verkeer, wand als je goed oplet kun je van uit de kerkzijde gewoon de kerkstraat in rijden, hier is namelijk enkele weken terug de paal waaraan het verbodsbord was bevestigd omver gerede en is er een slimme gemeente werker geweest die het bord nu maar aan de linker kannd aan een paal bevestigd heeft, daar dit volgens de regelgeving volgens decrow niet is toegestaan is het bord nu dan ook niet rechtsgeldig.
Nou, hieruit mag wethouder Mackus wel zijn conclusie trekken : opro….
Nou, was daar nou een extern onderzoeksbureau voor nodig? Ben benieuwd of het dan nu ook daadwerkelijk wederom gewijzigd gaat worden. Mijn zeggen hebben ze! Alleen weer oh zo zonde van het belastinggeld wat wederom weggegooid wordt…
Dit wisten we al voor dat ermee begonnen werd.
Het moet geld kosten.
Wie is we ???
Natuurlijk Joep, dit heet in de volksmond, ‘Go with the Flow’.
Dat doen die dikkoppen in Den Haag ook, van allerlei plannen uitvoeren en daarna nog eens aanpassen….. een goede research voordat men wijzigingen uit gaat voeren is tegenwoordig blijkbaar moeilijk.
En het mooie is dat de burgers deze probeersels tenslotte toch allemaal betalen via het ZuigDeBurgerLeeg belastingstelsel…..
Die wethouder is toch dat mannetje wat voor de landelijke campagne van het CDA tussen die varkensstapel mocht optreden, of vergis ik mij?
Ja hef die ellende maar vlug op!!
Was daar nu echt een extern bureau voor nodig?
Het college schijnt zich van de burgers niet veel tot niets aan te trekke en doet precies wat hen goeddunkt…
De Rumal, de bollenkweker, het mortuarium, de varkensflat, de randweg, de carpoolplaats, om er maar enkele te noemen zijn, naast de Kerk-en Brugstraat, een bron van ergernis, boosheid en verdriet voor vele Nederweerter burgers.
En ook hier gebeurt er niks. Wellicht moet dat bureau meer ingeschakeld worden….
Hopelijk gaat de opheffing van het eenrichtingsverkeer snel in!
Inderdaad jammer van het vele geld dat het gekost heeft, maar hoe eerder de toegankelijkheid van Nederweert verbetert, hoe beter!
En het eenrichtingsverkeer is inderdaad een grote ergernis, elke dag en bij elk winkelbezoek!!!
Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op wederom tweerichtingsverkeer en een met auto’s overladen Kerkstraat. Daar zaten voorheen veel weer mensen over te klagen.
Wat is het probleem dat je 2 minuten langer in de auto zit als je daarvoor een veel rustigere winkelstraat voor terug krijgt? Parkeren kan namelijk op zeer korte loopafstand van alle winkels. Parkeerplaatsen voldoende bij Emte, Aldi, Jumbo, Jan Linders, St. Antoniusplein, oude sporthal, straatje bij Storms enz. Voor mensen die slecht ter been zijn er invalide parkeerplaatsen of die moeten ze wellicht maken, dat is noodzaak. Voor mensen buiten deze groep zie ik het probleem niet. Ik zie zelf geen enkele reden om het centrum te mijdenbij snelle, kleine boodschappen of aankopen. Wil ik een dag winkelen, dan ga ik sowieso naar Weert, Roermond of Eindhoven, wat de rijrichting ook is of was, dat doe ik al jaren zo en velen met mij.
Nederweert moet gewoon realistisch zijn dat men onder druk staat door de veranderingen in de maatschappij (o.a. online shoppen) en de concurrentie van goed draaiende steden als Roermond en Eindhoven. Mensen trekken daar nu eenmaal sneller heen i.v.m. het totaalaanbod Ik kan mij niet voorstellen dat het met het wederom aanpassen van de rijrichtingen, het ook echt beter zal gaan. Panningen heeft een centrum wat wel uitstekend draait. Daar is het echter ook niet mogelijk om voor de deur te parkeren, het is zelfs autovrij. Het is van oudsher gewoon een gezelliger centrum, ik denk dat daar de focus op moet komen te liggen i.p.v. op de rijrichting. Met een dubbele rijrichting wordt het er in ieder geval niet gezelliger op en ben je helemaal terug bij af.
Vergelijk het kleurrijke http://www.thuisinpanningen.nl eens met het grijze doffe http://www.ditisnederweert.nl. Leg op dat soort zaken eens de aandacht en zet samen de schouders eronder i.p.v. altijd terug te vallen op het verkeer.
Maar goed, ik kijk er als niet-ondernemer tegenaan en geef aan hoe ik het als bewoner van de gemeente Nederweert ervaar. Hierbij lopen de meningen nu eenmaal vrij uiteen, iedereen heeft andere wensen of behoeften. Ik hoop dat men de juiste beslissing zal nemen.
Als plan Wijen niet doorgaat staat er niks in de weg om daar een Action vestiging van te maken.
Van rijrichtingen is gemakkelijke te veranderen, achteraf… van een nieuwe (later bleek toch hinderlijke) randweg niet.
Ik hoop dat het zo blijft als ze het weer terug draaien ga ik naar Weert winkelen,nu kun je tenminste veilig lopen en fietsen zonder dat er à sociale auto’s van de stoep rijden
asociale auto’s bestaan niet hoor…
Nee maar wel bestuurders naar dat snap jij zeker niet
Helemaal eens met focus!!!!
En dan kijken ze niet naar de mensen uit Ospel. Die moeten eerst de halve randweg over willen ze aan de juiste kant beginnen van de Kerkstraat. Nee lekker omrijden.
Dan de rijrichting vanuit de kerk maken, was veel makkelijker vanuit Ospel.
Ik winkel voortaan wel in Meijel of Someren. Someren ook eenrichting maar tenminste wel parkeerplaatsen langs de weg en een Action…
Helemaal eens met Ikke, het is inderdaad voor de mensen uit Ospel, Nederweert-Eind, Budschop en Leveroy niet echt uitnodigend om naar Nederweert te komen om boodschappen te doen.
Indien men het eenrichtingsverkeer andersom zou maken, dat is ook nog logischer met de doorstroming van het verkeer.