Skip to content

Acties tegen Randweg tijdens werkbezoek Statenleden

6 oktober 2015 | 19:45

Statenleden bezoeken Nederweert voor Randweg 6605Actievoerders hebben vandaag tijdens een werkbezoek van Gedeputeerde Geurts en Limburgse Statenleden campagne gevoerd. Na overleg met de gemeente mochten zowel voor- als tegenstanders kort een toespraak houden om hun standpunten kracht bij te zetten.

Acties tegen Randweg

De Actiegroepen “Randweg Nee” en “Werkgroep Verontruste Burgers” mochten elk een kleine 5 minuten hun standpunt verduidelijken in de tijdelijke entree van het gemeentehuis voordat het gezelschap de bus instapte. Voorstanders van de Randweg kregen de ruimte aan het Brugske, op de plek waar volgens het Masterplan een nieuwe verbinding tussen Nederweert en Budschop moet komen. De burgemeester gaf alle drie de stakeholders die ruimte, maar benadrukte dat het nu eigenlijk niet het moment was. De Statenleden moeten ongestoord hun werk kunnen doen.

De bus heeft vervolgens een ronde om en door Nederweert gemaakt langs de verschillende knelpunten. Langs de route stonden op verschillende plaatsen actievoerders. Op de Bosserstraat werd de weg volledig afgesloten door een tractor. Hiervan was al vroeg een melding bij de politie binnengekomen. Die heeft de actievoerders vriendelijk verzocht de weg vrij te houden als er verkeer voorbij kwam. De bus kwam echter niet door de Bosserstraat, maar draaide af bij de Bloemerstraat. Bij café De Treff ging uitbater Peter Stokbroeks midden op de weg staan om de bus tegen te houden. De bus stopte en na een verstandig ingrijpen van één mede-actievoerder ging Peter weer aan de kant zodat de bus haar weg kon vervolgen.

De rondrit eindigde bij het gemeentehuis waar het gezelschap verder geïnformeerd wordt.

Advertentie

28 Reacties

  1. Als ik het goed begrepen heb, stond onze burgemeester en wethouder niet op mensen te wachten , die een andere mening hadden.
    Voor de statenleden moest “alles er vlekkeloos” uitzien.
    De statenleden werden ongeveer 90 minuten eenzijdig geinformeerd: “Hoe goed de randweg voor Nederweert is” .
    De 2 groepen, die zeer goede andere ideeen en meningen krijgen met fors afdwingen och germ 10 minuten.

    Het College noemt dit: “Nederweert in Balans”
    Liefst had het college het helemaal in het geniep gedaan.
    Ja, ja, Het bestuur van Nederweert is zeer transparant!

  2. Poppekast. Met deur poppe die neet speule wat ut publiek wiltj zeen.

  3. “De burgemeester gaf alle drie de stakeholders die ruimte,” In werkelijkheid mochten de tegenstanders na aandrang het woord doen en werden de voorstanders op lokatie werden gehoord.

  4. Dit college van B&W, zonder enige zakelijke visie, is ook al hard onderuit gegaan op de vernietigende avond over ons nieuwe centrum met eenrichtingsverkeer .Ik zou zeggen, ga vooral zo door. Luister vooral niet naar de inwoners van Nederweert.
    .

  5. Het is wel duidelijk dat dit project volgens de bestuurders van nederweert doorgang moet vinden ,ze hebben het de laatste tijd in de media over sjoemel diesels,dit is een sjoemelweg waar aan gewerkt word

  6. Als iedereen zo dacht en gedacht had in het verleden reden we nu nog met paard en wagen door een karrenspoor.

    De actie van Peter Stokbroeks is typerend voor het kleine kleuter gehalte van deze actievoerders.
    De plannen met varianten voor een randweg lagen er al lang voordat de Treff zich hier vestigde.
    Als je dan toch besluit je hier te vestigen moet je achteraf niet piepen.

    Dat er niet naar de inwoners van Nederweert wordt geluisterd lijkt misschien wel zo in de ogen van de actievoerders maar er wordt wel geluisterd naar een meerderheid van de inwoners. en dat is nu eenmaal niet leuk voor de minderheid die een andere mening heeft.

    Prima dat jullie een mening hebben en die ook kracht bij zetten maar ik vindt deze acties een vrij groot Don Quichot gehalte hebben.

    • Dit noemen ze, niet verder kijken dan jouw neus lang is………….

    • Dit noemen ze de waarheid niet willen lezen en met een reactie komen die totaal niet inhoudelijk is!

    • Goed omschreven Doospelnaar doordat wij verder van de materie afstaan hebben wij ook geen vertroebelde blik maar een heldere blik daarop en wat Stokbroeks betreft hij had moeten weten dat de randweg er kon komen in de buurt van zijn kroeg dus een klein beetje krokodillentranen liggen janken.
      En nu van der Valk waarschijnlijk een groot hotel gaat bouwen op Kampershoek 2.0 is de kans redelijk dat er ook grote logistieke bedrijven zich er gaan vestigingen en dat daardoor het vrachtverkeer behoorlijk gaat toenemen en als dat allemaal over de N266 moet dwars door Nederweert

    • Dat is wat moois. Kan Nederweert gaan dokken voor een goede van Weerter bedrijven??? Maar ik hoor dat je ver van de materie afstaat. Als ex-doospelnaar zul je nu wel in Eind wonen.

    • ik bedoel: goede bereikbaarheid

    • Ik woon niet in Eind maar in Nederweert-centrum

  7. Ik woon zelf op een steenworp afstand van de N275.
    Behalve dan geen verkeer kan je beter doorgaand verkeer hebben dan optrekkend. Wanneer de randweg er komt dan betekend dat het verkeersaanbod voor verkeer richting Helmond tussen de Mac Donalds en de afslag N266 wegvalt. Dat is een aanzienlijke hoeveelheid.
    Door optimalisatie van de verkeerslichten kan vervolgens het optrekken fors worden verminderd. De resulteert direct in minder fijnstof en minder lawaai in het centrum.

    Geen verkeer is geen optie want er rijdt ook al heel wat verkeer via de Mac, Heerweg naar de Peelsteeg. Een weg die er deels niet geschikt voor is .

    Ik heb weinig goede argumenten gezien tegen de komst van de randweg maar ik zie vooral meer voor’s.

    • Floor,
      het betreft dus een verplaatsing van het ‘probleem’ naar de andere kant van het dorp. Hier komen 2 rotondes die ook zorgen voor optrekkend en afremmend verkeer. Dus fijnstof, geluidsoverlast ed.

    • Beste Rob,
      deze hoek is om andere redenen helaas al viezer, A2 en de megastallen waarvan de wasinstallaties te vaak niet aan staan. Er staan kaarten van op internet (interpreteer de indexen goed, ze vertekenen het beeld enigzins door een ongelukkige kleurstelling).

      Echter, een randweg geeft wel de mogelijkheid om de (geluids) overlast te beperken. Deze mogelijkheden zijn er in het centrum niet. Doorstroming is bijvoorbeeld niet of nauwelijks te verbeteren,

    • Floor,

      De geluidsoverlast zal bij de N275 inderdaad afnemen. Maar vervolgens neemt de geluidsoverlast in het buitengebied en noordzijde van de kern enorm toe. Daarbij opgeteld de reeds aanwezige fijnstofuitstoot en Megastallen wordt deze hoek (Heerweg, Herstraat) met de komst van de Randweg ook een heel stuk viezer. Kortom men verplaatst het probleem naar een andere kant van het dorp en vergeet klaarblijkelijk dat daar ook belastingbetalende burgers wonen, zoals ik ;).

    • Hoezo neemt de geluidsoverlast enorm toe?
      Even recht toe rechtaan redeneren. Verkeer langs kanaal rijdt op talud, geluid kan hierdoor ongehinderd ver dragen. Door een lager gelegen randweg vindt er meer absorptie plaats vanuit begroeiing, bebouwing en eventueel extra aan te brengen weringen.

      Daarnaast en ik spreek uit eigen ervaring, doorgaand verkeer valt reuze mee.
      Ga maar eens op de Bosserstraat staan, de overlast valt reuze mee (ik heb er kennissen wonen). Je kan er prima in de tuin zitten. Zelf woon ik ook op een steenworp afstand van de N275 en kijk vanuit mijn achtertuin op de weg. Het lawaai valt 200% mee. Het enige vervelende zijn die stomme motoren en tokkies met dikke knalpijpen maar die hoor je ook in het dorp.

      Mijn punt betreft fijnstof, het is zeker een punt om rekening mee te houden. Echter, verkeer (en dan vooral doorgaand) veroorzaakt veel minder fijnstof dan andere activeiten. Zonder je punt te willen bagataliseren indien de weg er komt en de stallen worden voorzien van goede en werkende wassers zal de lucht er schoner op worden dan in de huidige situatie.

    • Dat klopt Floor want ik wandel veel in het buitengebied als je daar in de buurt van de Peelsteeg aan het wandelen bent dan moet je goed om je heen kijken dat je niet omver wordt gereden zoveel sluipverkeer heb je daar en er wordt ontzettend hard gereden en dat is betreft de voorstanders betreft 2 richtingenverkeer Kerkstraat als daar weer 2 rijen autos mogen rijden dan moet je als voetganger zeer goed om je heen kijken dat je niet omver gereden wordt

  8. Floor,

    2 rotondes en parellewegen voor groot landbouwverkeer en fietsers. betekent weinig of geen veilige route. Schoolkinderen moeten dagelijks vanuit Lage Kuilen en Boeket ver om en over een smalle paralelweg naar school. Zie je het al gebeuren jonge kinderen, die voorbij worden gereden door grote tractoren met grote kiepers of andere brede werktuigen?
    Chauffeurs met zweet in de handen als ze deze kinderen tegen komen of voorbij moeten

    • Ja heel goed voor te stellen want ik zie het nu al gebeuren, jonge kinderen op Peelsteeg en Heerweg die voorbij worden gereden door grote tractoren met grote kiepers en andere brede werktuigen!

    • Moet je tegen Jack (9e foto met grote tractor en rode voermengwagen) zeggen dat hij rustiger moet rijden.

    • Dat is nu toch al het geval. Er wordt daar idioot gereden op een weg die daar niet geschikt voor is.
      Het kan alleen maar veiliger worden. Maak in plaats van rotondes verkeerslichten.
      Rotondes zijn praktisch maar hebben enkele grote nadelen:
      – ook bij weinig verkeersaanbod moet je afremmen en optrekken
      – minder veilig voor overig verkeer zoals fietsers

      Plaats intelligente verkeerslichten, zo kan iedereen veilig oversteken en wordt de hinder minimaal.
      Voor een ongelijke kruising zal, denk ik, te weinig geld zijn.

  9. Die afstand van jou tot de randweg is toch wel een hele flink steenworp dan Floor… Als de mensen van de Smisserstraat dat nou zeiden maar waar jij woont snap ik wel dat je er weinig last van hebt. Dat is een heel andere afstand dan straks mensen in de Laurierstraat en de Bosserstraat enzo hebben t.o.v. de Randweg.

    • Die afstand valt reuze mee. Ik kijk recht op de weg. Verschil is waar je staat. Op het einde van de Smisserstraat, ter hoogte van de T met hoofdstraat is het geluid veel hinderlijker door het optrekkende verkeer bij de rotonde. Waar ik woon is een drukke T-splitsing maar de optrekkende bewegingen zijn minder omdat het merendeel richting Venlo rijdt.
      Ik zeg niet dat ik niks hoor maar het is niet hinderlijker dan waar ik eerder woonde (in de kern).. Goede beplanting en een goed geluidsscherm absorberen veel geluid.

  10. Allemaal zonde van de tijd waar alle actievoerders hier mee bezig zijn.
    Het besluit ligt allang vast.
    DIE WEG KOMT ER !!

    Allemaol ein ! allemoal PIn !!

    • Als de gemeente voor de echte Nederweerter bevolking zou op komen , zou die weg er niet komen!!
      ook met het vooruit lopen van de statushouders slaan zij al weer de plank mis!!!

  11. Mooi om al die reacties te lezen. Floor, je zou je suggesties in een zienswijze moeten verpakken. De zienswijze procedure is namelijk niet alleen bedoeld om kritiek te spuien of nut en noodzaak ter discussie te stellen. Hoewel je dat soms zou denken. Je kunt er ook opbouwende tips en suggesties kwijt. Die heb je zeker. Tussen alles reacties lees ik nergens dat het een goede zaak is dat de statenleden nu al naar Nederweert zijn gekomen.

  12. Floor,

    De deskundigen hebben nog steeds niet door dat het meeste verkeer richting Venlo gaat.. Heb jij de mogelijkheid om ze te overtuigen?

    Voor anderen zijn ze “niet thuis”. De oplossing voor de “barriere ” enz, enz. is zo simpel en voor weing geld klaar:

    huidige trace’s aanpassen. Nadeel: je kunt er als bestuurder niet echt mee scoren! voordeel: Alle inwoners (op een enkeling na) tevreden en geen geld verspild.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Hoeveel-minuten-moet-jij-bewegen-om-een-kerstkransje-eraf-te-trainen-1
Een nieuwe column van Roeg staat klaar!
23 december 2024 | 18:30
Foto | PEP Photo
Alle deelnemers ontvangen de iconische Unox muts
23 december 2024 | 15:02
Veer-weite-mieer-as-eine-2
Hilarische video-podcast op komst!
23 december 2024 | 13:38
Lichtjes op Oorlogsgraven Nederweert 2022
Kerstavond, 24 december
23 december 2024 | 13:00

Advertentie