Skip to content

Nederweert Leefbaar hekelt politiek over randweg dossier

23 oktober 2015 | 20:33

Randweg Nederweert N266

Ingezondenbrief Nederweert Leefbaar

De politiek heeft niet in heldere bewoordingen duidelijk kunnen maken waarom de Randweg N266 aan de westkant van Nederweert er moet komen. Om de keuze te onderbouwen wordt gestrooid met termen als “duurzame injectie”, “mogelijkheden voor een levendig centrum”, “belangrijke bijdrage aan verbetering van de leefbaarheid” en “verbetering van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Nederweert en Budschop”. De Stichting Nederweert Leefbaar vindt zulke onderbouwing niet acceptabel. Het zijn holle frasen. Er wordt breed gesproken maar er wordt weinig gezegd. Een besluit dat niet beter kan worden onderbouwd mag niet worden uitgevoerd. Dat schrijft de Nederweert Leefbaar aan Gedeputeerde Staten van Limburg. Dit naar aanleiding van de ter inzage legging van een ontwerp-structuurvisie ‘Randweg N266 Nederweert’ door het provinciebestuur. Iedereen kan een zienswijze geven op deze ontwerp-structuurvisie.

De politiek heeft geprobeerd de randweg met veel marketing praatjes te verkopen. Maar op de keper beschouwd is het enige motief voor de nieuwe randweg de aanleg van een groene wandelzone langs het kanaal. Een groene wandelzone, daar is niks op tegen. Maar het is een politieke obsessie geworden. Er is geen oog meer voor de keerzijde. De keerzijde is dat de kern Nederweert duurzaam wordt afgescheiden van het buitengebied. Dat is nadelig van de bewoners van het buitengebied. Maar niet alleen voor hen. Het frustreert ook de gebruiksmogelijkheden van het buitengebied voor de bewoners van de kern. Het buitengebied wordt nu al druk gebruikt om te hardlopen, te wandelen en te fietsen. En dat gebruik zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden. De politiek werpt met de aanleg van de randweg een belemmering op voor dat gebruik.

De Stichting Nederweert Leefbaar denkt dat meer mensen benadeeld worden door de verminderde gebruiksmogelijkheden van het buitengebied dan er mensen baat zouden hebben bij een nieuwe wandelmogelijkheid bij het kanaal ter plekke van de huidige N266. Deze nadelige balans wordt niet goedgemaakt door andere reële netto voordelen. Zo is uit de onderzoekingen gebleken dat de nieuwe randweg verkeerstechnisch niet nodig is. Terwijl er ook nog het nadeel is van verdampend belastinggeld, liefst20 miljoen Euro.

Advertentie

25 Reacties

  1. Het hotel, de carpoolplaats, het plan Wijen ( dat is verzonnen om een gigantische claim te ontlopen ) en dan deze overbodige randweg. Gek hè, dat er nog zo weinig mensen geloof hebben in de politiek,,,,,,,,,,,

  2. Ik was het eenrichtingsverkeer nog vergeten……………, sorry.

  3. De over grote meerderheid heeft de nieuwe randweg allang geaccepteerd .

    • als antwoord op deskundige.
      de deskundige hebben het eenrichtingsverkeer en het centrumplan gemaakt.
      Iedereen is niet enthousiast.
      mischien mensen nodig met een G.B.V

    • Ben het helemaal met je eens, die deskundige zal wel iemand van de politiek zijn want iedereen die ik spreek is fel tegen deze onnodige en te dure randweg. En hoezo willen ze een groene wandelzone langs het kanaal???? voor de ene wandelroute gaat wel de andere route naar de knoppen en dat is de Peelroute!!!
      Het enige waar de politiek deze randweg voor wil is om van ons mooie groene dorpje een stad te maken, wat nu al levendig genoeg is. Als ze zo graag in een stad willen wonen dan gaan ze toch lekker verhuizen!!!!

  4. deskundige moeten het programma van 23/10 van kannietwaarzijn eens bekijken.
    Zo komt het ook met de randweg

  5. Ze hebben al een keer een fout gemaakt met een kanaal dwars door Nederweert.
    Nu gaan ze het herhalen met de nieuwe randweg.
    Als ze toch een weg willen leg hem dan in een tunnel.
    Als dit te duur is (waarom eigenlijk waar is dit op gebasseerd?) moet je de gepresenteerde weg met alle gevolge niet willen.

  6. Stichting Leefbaar Nederweert verwijt de politiek holle frase maar het bovenstaande betoog staat er ook bol van. De volledige 2e alinea.mist elke onderbouwing. Komop, dat kan beter.

    Drukke weg door buitengebied? A2, dat is pas een drukke weg. Daarbij en al zeer vaak aangehaald, het huidige traject van de ‘alternatieve randweg’ (Randweg west, Heerweg, Peelsteeg) is nu al geen binnendoorweggetje wat betreft verkeersaanbod. Zorg dan dat de weg is ingericht op het verkeersaanbod. En als je dan toch aan de gang gaat, doe het dan goed.

    • Wat Floor zegt dat klopt je wordt nu al als voetganger of fietser bij de Heerweg of Peelsteeg nog net niet van de sokken gereden.
      En al zog. tegenstanders op deze site die preken voor eigen parochie.
      Want als de gemeente voor de verdiepte variant langs het kanaal had gekozen dan was de stilte nu oorverdovend geweest.
      Want via diverse advertenties in het weekblad heeft deze stichting zich altijd hard gemaakt voor de verdiepte variant.
      En de randweg is er in feite al als je ziet hoeveel verkeer er over de Heerweg en Peelsteeg rijd.
      PS ik ben geen CDAer en ik heb helemaal niks met die huidige partijen in Nederweert 3 regentenpartijen en een lokale variant van SP enof GroenlinksD66.

  7. De karikaturen op deze site en in Het Weekblad van Nederweert zijn veelzeggend……..

  8. Nederweert op de kaart zetten is een veelgehoorde kreet.

    Het volk spreekt zich steeds meer tegen de nieuwe randweg. Wat is de meerwaarde van deze randweg?
    Is dat een prestige van B & W om door te drukken en niet democratisch te luisteren en te handelen naar de burgers?
    Het VERTROUWEN in B & W is zoek.

    Is dat vooruitstrevend om het verkeer om Nederweert heen te leiden? Nederweert voelt zich al zo geisoleerd met dat eenrichtingsverkeer in het centrum. Het is amper nog bereikbaar. Wat schiet B & W hiermee op? Dient Nederweert nog meer geisoleerd te gaan worden zodat er straks geen sterveling meer de weg naar Nederweert vindt.

    Het eens zo levendige Nederweert dat ook aantrekkelijk is/was voor de regiobewoners wordt meer en meer gemeden.

    Niet elke verbetering is een vooruitgang!

    Is dat de wens van B & W?

  9. Het is echt niet meer van deze tijd om het drukke verkeer midden door een gemeente te laten rijden zodat Nederweert in twee gedeeltes wordt opgesplitst.
    Dus wat mij betreft, ik zal wel kortzichtig zijn, laten we het verkeer, welk niet de bestemming Nederweert heeft, er mooi om heen rijden.
    Wat betreft het bestemmingsverkeer betreft, verander a.u.b. zo snel mogelijk het eenrichtingsverkeer in de Brugstraat zodat het verkeer komend vanaf de brug, de inwoners van o.a. Ospel, Nederweert-Eind en Leveroy etc., op een gemakkelijke manier in het “centrum” kunnen bereiken.
    Zorg er vervolgens voor dat ze ook weer op een goede manier er uit kunnen, volgens mij is dat niet moeilijk om te verwezenlijken en er hoeven zich geen dure deskundigen over te buigen.
    Het groene wandelgebied is wat mij betreft geld over de balk gooien en dus overbodig, zorg eerst voor de noodzakelijk voorzieningen en daarna is er misschien nog tijd en geld over om te fantaseren.
    Tevens zou dit kunnen inhouden dat “wij” dan een ander B&W hebben en de plannen wederom achterhaald zijn
    Dus wel een randweg met zorg voor een ontwerp met een plan wat en de kosten laag houd en wat door de bevolking wordt gedragen, er zullen helaas altijd tegenstanders blijven.
    Wat betreft het laag houden van de kosten is het altijd weer afwachten met hoeveel % een kostenraming wordt overschreden.
    Maak er enkele fietstunneltjes onder en we zijn ook op die manier bereikbaar maar dat is natuurlijk ook niet goedkoop.
    Zorg voor een snelheidsbeperking en ook dat het verkeer niet telkens moet afremmen en weer optrekken, zoals bij de verkeerslichten ter hoogte van het tankstation en afslag industrieterrein.
    De carpoolplaats kan mooi op het door de gemeente Weert geplande hotellocatie komen, hier wonen geen mensen en dus weinig tegenstand. Het is toch een mooi pluspunt voor Weert, langs hun industrieterrein een grote carpoolplaats met zicht op hotel Nobis, het casino en niet te vergeten onze mooie kerktoren in Nederweert.
    Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat ik niet weet welke route er precies gepland is en wat er afgesloten gaat worden.

    Houd moed wijsheid komt met de jaren en onze burgervader telt al heel wat jaren,
    de betreffend wethouder helaas nog niet.en heeft hij nog steeds twee petten waarvan er een, helaas, iets groter is.
    Helaas veel tekst en misschien niet allemaal in logische volgorde maar het komt uit een goed hart welk zijn verstand laat spreken.
    Helaas zit ook ik in de groep van “wijsheid komt met de jaren” maar vergeet niet, vaak laat wijsheid na het verstrijken der jaren je in de steek

  10. Wat ik niet zo prettig vind is dat er te pas en te onpas mensen zijn die zeggen te praten namens alle Nederweertenaren. Dus ook namens mij.
    Ik behoor tot de grote niet zo activistische meerderheid van de Nederweertenaren.

    En ook ik heb een mening – ben voorstander van het weghalen van de N266 uit het centrum van de tweelingkern Nederweert/Budschop en het om de bebouwde kom heenleggen van deze doorgaande weg.
    Enige minpuntje is dat dit al 20 jaar geleden had moeten gebeuren, net zoals in vele ons omringende gemeenten.
    Het plan ligt er al zowat 30 jaar en het kan niemand verrassen dat dit nu (eindelijk!) uiitgevoerd zal gaan worden.

    • Mathijs, je doet zelf min of meer hetzelfde. Je stelt nu dat je namens ‘de grote niet zo activistische meerderheid’ hoort. Hier zit toch wel een duidelijk punt van de domme aannames van politiek in verwerkt (waarmee ik niet op jou specifiek doel). Er komen pakweg duizend handtekeningen binnen op de petitie tegen de randweg. Er komen met ‘betogingen’ pakweg 100 mensen opdagen tegen de randweg. ‘Dus is de rest van Nederweert voor’. En zo is het niet. Hou maar eens een atie of iets vóór de randweg, ik denk dat je dezelfde aantallen haalt, maar misschien nog niet eens omdat ook daar een deel de moeite niet neemt. Een groot deel van Nederweert interesseert het niet omdat ze denken dat het hen niet aangaat. Er zijn geheid veel meer mensen die tegen deze randweg zijn maar niet de moeite nemen of geen tijd hebben om ertegenin te gaan (wat op zich hun recht is, maar wel jammer want een ieder heeft juist dit recht). Er zijn ook veel mensen die er nu niks van vinden omdat ze geen flauw idee hebben wat ze te wachten staat, ook door de eenzijdige propaganda van de gemeente.

      Kortom, ik zou wel eens willen weten of het kamp wat pertinent vóór de randweg is net zo groot is als het kamp dat tégen de randweg is, voordat men stelt bij een meerderheid te horen.

      Ik ken persoonlijk maar erg weinig mensen die überhaupt iets zien in de randweg. De verhalen die ik hoor zijn ‘prestigeproject’, ‘de twee petten van Mackus’, ‘bruine arm halen bij Helmond en die kanten, laat hen dan ook maar meebetalen’ en vooral ‘het onderzoek toont aan dat het niet nodig. Verspil dan ook ons geld niet’.

    • Je hebt 3 groepen in Nederweert betreft de randweg voorstanders, tegenstanders en de neutrale groep die verre weg de grootste zijn.
      Wat Helmond met de randweg te maken heeft dat is mij niet geheel duidelijk en waarom dat ze aan de randweg moeten meebetalen is mij ook niet geheel duidelijk.
      Wij betalen ook niet mee aan nieuwe randwegen in andere gemeentes
      En wat Zedday schrijft daar heeft ze gelijk in een randweg dwars door de kern heen is niet meer van deze tijd alle nabuurgemeentes zie Someren. Weert alle randwegen of hoe ze het daar noemen lopen om de kernen heen en niet dwars er door heen

    • Zedday moet Zennay zijn

    • En ze moet hij zijn.!!
      Als de overheid er geld voor over heeft om “beesten” via Ecoducten van het ene gebied naar het andere te gaan moet het toch ook mogelijk zijn dat de overheid er geld in wil steken om fietsende “beesten” via een viaduct de nieuwe randweg over te laten steken.
      Rotondes is mooi maar zorgen voor een minder goede doorstroming van het verkeer en dus veel afremmen en weer optrekken en dus meer fijnstof en brandstofverbruik.
      Het valt mij overigens op dat mijn idee m.b.t. de carpoolplaats geen reacties uitlokt, dus ga ik er gemakshalve van uit dat het een erg goed idee is.

    • Vergeten, Zennay moet Zennaj zijn.

  11. Helemaal eens ben ik het niet met de bovengenoemde schrijver Maar dat er onnodig veel geld van de gewone burger wordt weg genomen, en deze dan gebruikt worden voor fluutplannen ideeën van onze burgervader en zijn kornuiten kan ik mij geheel in vinden.
    Wat dat de randweg betreft begin ik steeds meer in te zien . Dat deze in uitgeklede vorm problemen gaat opleveren .Zoals het aantal rotondes is terug gebracht naar 2 dat betekend dus dat je op 2 plaatsen nogmaar Nederweert in of uit kan via de nieuwe randweg ( het leed is nit te overzien bij eventuele calamiteiten) meer rotondes is te duur. Dan de verkeersveiligheid voor de fietsers De fietstunnels mbt randweg zijn ook wegglaten of worden op de lange baan geschoven.En zo zin er nog meer van deze dingen waar wij als burger niets van af weten of bij stil staan Zoals ook het aanleggen van een onnodige carpoolplaats die via een rotonde wordt aangesloten op de randweg .De kosten hiervan vallen buiten het bugel van de randweg .De extra kosten die dit met zich mee brengt mogen wij als Nederweerternaren betalen

  12. Nog even terug te komen op mijn reactie van zo Ik geloof best dat de er gemeente de keuze maakt voor een kale uit gekleden randweg om binnen bugel van 20 miljoen te blijven .Want deze weg zou bij mijn weten eerst meer dan 75 miljoen gaan kosten Ik denk dat men er n u niet bij stil staat dat de extra kosten voor zoals, geluidswallen, oversteekplaatsen voor langzaam verkeer ,aanpassen straten (molenweg strateris, rijksweg Noord, lindenstraat ect van het centrum als mede het buitengebied zoals ,boeket, booldersdijk, ulker en peelsteeg en hoofdstraat worden verhaalt op de Nederweert er burgers. Logies dat er dat geen geld meer overblijft voor boulevard en het samenbrengen van kernen van budschop en nederweert

  13. Er is al veel over de randweg geschreven . voor- en tegenstanders en mensen die neutraal zijn.
    De gevolgen van de eventuele randweg dringen wel langzaam bij ieder door.
    – de kosten: de nu uitgeklede randwegDe extra kosten, die zeker gaan volgen komen voor rekening van
    Nederweert maar dat zien we dan wel weer!!)
    – barriere. Voorstanders hebben het over “de drukke N266″ door Nederweert”. Wanneer druk? Even tussen de klok van 17 en 19.00 uur? Oppassen dat we de N275 en de N266 niet verwisselen. Vanuit de A2 tot aan het kanaal (N275 ) is druk en minder veilig. Hier staat het soms stil en moeten fiets oversteken. Logisch verhaal dat dit opgeknapt wordt. Richting Venlo is het ook druk. De N266 (langs het kanaal ) zelden of nooit staar het verkeer hier stil (even voor stoplicht). Fietsers kunnen veilig oversteken (aparte verkeerslichten)
    Er is geen sprake van “” een drukke straat door het centrum van Nederweert”.
    Het argument van “andere gemeenten hebben ook een Randweg…” is geen argument en trouwens landelijk is de Randweg achterhaald! Inderdaad iets van 20 of 30 jaar geleden. Voor de (lokale) overheid is de randweg een rampweg geworden. Is het niet om verkeerstechnische redenen dan om financiele redenen. Onderhoud is hoog en blijft terug komen (ook de kosten die alleen voor de gemeente zijn!).
    – Mackus is erg sterk in het probleem van de N275 naar voren te halen en dit te brengen als het probleem van de N266. Goed om te lezen dat steeds meer mensen dit doorzien.
    – geen noodzaak: zoveel geld over de balk gooien terwijl onze ouderen (die Nederweert opgebouwd hebben) nu vaak te kort komen (als je als bestuurde maar “lef”hebt”.
    – veiligheid: Onze wethouder gaat voor veiligheid. Welke veiligheid? Waarom doet hij niets aan de huidige (te) smal lokale wegen waar grote landbouwmachines EN schooljeugd SAMEN overheen moeten. Waarom spreekt onze wethouder van: Onveilig: dat is een kwestie van gevoel. Of: daar is nu geen geld voor en heeft geen prioriteit.

  14. Goed verwoord Tieske.
    mackus is straks pleiten en Nederweert zit met de ellende.
    De bewoners mogen voor de kosten opdraaien.
    En inderdaad de weg zal straks toch aangekleed moeten worden.
    Hebben we het nog niet over de kosten van het schadeloos stellen van de gedupeerden

  15. Pietje.

    De gedupeerden echt vergeten? Nee hoor, dat doet Mackus wel. Er wordt nu geroepen dat deze planschade krijgen.. Ja, inderdaad, maar dat moet nu gereserveerd worden. dit gebeurd niet want dan worden de kosten nu al te hoog (moet onder de 20.000000,- blijven). en ja hoor op het moment dat er uitbetaald moet worden is er nog maar een schijntje voor de gedupeerden. Zo zijn de regels en zo wordt het toegepast! Mackus wast zijn handen in onschuld.

  16. Nu woon ik nog niet zo lang in N’weert, dus ik kan het gemist hebben, maar is er ooit een inspraak geweest oid waarbij als uitkomst kwam dat de inwoners van N’weert/Budschop heel graag zouden zien dat de kernen op deze manier weer aan elkaar geplakt worden en dat de oevers van het kanaal een park zouden worden?

    Vwb noodzaak van de randweg: ik kan me voorstellen dat men van het drukke stuk N266 door N’weert af wil maar als het vooral om het doorgaande verkeer te doen is, is een samenwerking met Someren en Maarheeze over een fatsoenlijke aansluiting van de N266 op de A2 thv de proviciegrens en evt met Asten over een aansluiting naar de N279 ook een mogelijkheid. Uiteindelijk heeft de nu gekozen variant over een aantal jaar hetzelfde probleem en ligt hij in/tegen nieuwe bebouwing. (Vracht-)verkeer gaan stimuleren met de nieuwe randweg om juist van de A2 af te gaan en binnendoor te rijden, lijkt me alles behalve de bedoeling.

  17. Inderdaad RW, de gemeenschap in Nederweert wordt een “mooi” verhaal voorgehouden dat de randweg goed is voor Nederweert. Maar op de achtergrond spelen er andere belangen. Wij als inwoners van Nederweert mogen meebetalen aan het verminderen van de problemen op de A2. Vrachtverkeer richting Venlo wordt straks geadviseerd om via afslag Nederweert en de Randweg richting Venlo te rijden. Ook moet deze weg als calamiteitenroute gaan dienen als de A67 of de A2 dicht staan (en dit gebeurt steeds vaker). En de rekening wordt bij de Nederweertenaren neergelegd.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Uitvaartbegeleiding van den Boom
19 november 2024 | 16:00
Bloembollen in de vier grasvlakken
19 november 2024 | 15:19
Loop eens binnen bij Alphega apotheek Nederweert
19 november 2024 | 15:00
Voor iedereen een bakkie
19 november 2024 | 14:00

Advertentie