Skip to content

Mag het een beetje meer zijn?

9 november 2015 | 20:57

Themaraad Randweg NederweertIngezonden brief van actiegroep Randweg Nee!

U kent het wel, je staat op de markt bij de kaasboer en vraagt een pond kaas. De kaasboer pakt zijn mes en snijdt een stuk kaas af en legt dit vervolgens op de weegschaal. Het blijkt 650 gram te zijn, waarop de kaasboer zegt “mag het een beetje meer zijn”? De meeste klanten hebben hier geen moeite mee en gaan hiermee akkoord. Maar wat nou als de kaasboer constateert dat het een kilo is in plaats van een pond. Zou de gemiddelde klant dit ook goed vinden? Nee, natuurlijk niet!

Maar hoe gaat zoiets in de politiek? In het geval van de randweg in Nederweert vertelden gemeenteraadsleden dat onze gemeenschap 4 mln euro gespaard had waardoor we samen met de andere sponsoren een randweg zouden moeten kunnen aanleggen. Maar al heel snel kwam men tot de conclusie dat de gemeente Nederweert en de provincie Limburg 25% extra moeten neertellen anders zou deze randweg niet te financieren zijn. Hiermee komt het taakstellend budget uit op 20 mln euro ex. BTW. Echter recentelijk kunnen we lezen in de structuurvisie dat de ramingskosten van deze weg 22.6 mln euro bedragen met een overschrijdingsrisico van +/- 15%. Hierbij wordt dan ook meteen de opmerking gemaakt dat een negatieve afwijking nooit voorkomt. Maar is dit wel een realistische kostenraming?

SSK raming experts hebben deze financiële onderbouwing van de randweg eens onder de loep genomen, en komen tot de conclusie dat deze raming veel te rooskleurig is ingeschat. De risicoreservering die in deze berekening gehanteerd is bedraagt slechts 8% terwijl in deze fase van het project een risicoreservering van 25 % gebruikelijk is. Als we hiervoor een correctie doorvoeren dan komen we uit op een bedrag van 27.7 mln (ex BTW met een overschrijdingsrisico van +/- 15%) Als we dan nog eens uitgaan van een overschrijding van +15% dan komen we uit op een benodigd budget van 31.8 mln Euro (ex. BTW).

Sommigen onder ons zullen stellen dat dit een doemscenario is dat niet zal gaan plaatsvinden. Echter het tegendeel is waar. Het kan nog veel slechter uitpakken…
De kostenraming is namelijk gebaseerd op een prijsniveau van 2013. Als alle plannen doorgang krijgen dan zal op zijn vroegst in 2019 begonnen worden met de aanleg van de randweg (maar dit zou ook enkele jaren later kunnen zijn). Het is aannemelijk dat door inflatie de raming opnieuw naar boven bijgesteld moet worden (inflatiecorrectie). Maar inmiddels staan de plannen niet stil en wordt er verwacht dat de gemeente een aantal panden moet opkopen waarvan men in planMER uitging dat dit niet nodig was. Ook een geplande carpoolplaats moet worden aangesloten op de randweg middels een extra rotonde en compenserende maatregelen voor de stikstofdepositie zijn nog niet meegenomen in de huidige kostenraming . En wie weet “wat voor lijken er nog meer uit de kast komen” die de kosten nog hoger zullen opjagen (veel knelpunten zijn slechts op hoofdpunten onderzocht). Met deze laatste inzichten zullen de kosten voor het aanleggen van deze randweg uitkomen tussen de 30 en 35 mln Euro, terwijl het taakstellend budget slechts 20 mln euro bedraagt.

Volgens de afgesproken verdeelsleutel zal de eigen bijdrage van de gemeente Nederweert hiermee uitkomen tussen de 8 en 10 mln Euro!
De fractieleden van de Provinciale Staten hebben al aangegeven dat ze nu eindelijk een les willen leren uit projecten die ver uit hun budget lopen, zoals onlangs bij Parkstad gebeurd is. Dus ook zij zullen grote kostenoverschrijdingen voor de randweg in Nederweert niet accepteren.

Als we teruggaan naar de kaasboer, zitten we al ruim over een kilo heen, terwijl we slechts een pond gevraagd hadden!! Als de gemeenteraad de vraag krijgt voorgelegd om 8 Mln euro neer te tellen in plaats van de oorspronkelijke 4 Mln, zal er dan nog een meerderheid in de gemeenteraad zijn die dit plan goedkeurt?
Wat gebeurt er dan met de kosten-baten analyse die nu nog uitgaat van een taakstellend budget van 20 Mln Euro?

Tegen welke prijs willen we deze randweg aanleggen? Waar ligt de grens? Wat voor extra kosten voor het aanpassen aan het lokale wegennet komen er nog extra bij die gedragen moeten worden door de gemeente Nederweert?

Politieke partijen van de gemeente Nederweert kunnen maar beter voorbereidt zijn op deze vragen, want anders wordt het gezichtsverlies straks misschien toch wel heel erg groot.

Advertentie

8 Reacties

  1. De kwaliteit van de vooruitziende blik van onze politici is bekend. Er kwam eenrichtingsverkeer, vervolgens ging het weer de andere kant op. En nu, nadat de hardwerkende winkeliers miljoenen aan omzet hebben verloren en het dorp dood bloedt, zal het hopelijk weer twee richtingen worden. Voorbeelden uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst…………. Het is nog niet te laat, al heeft dit ook al veel geld gekost. Het blijkt echter heel gemakkelijk, om belangrijke beslissingen te nemen met andermans geld. Luister eens naar de inwoners van Nederweert, of kijk eens kritisch naar de spotprenten.

  2. En wie is SSK?
    Daarbij kan je altijd niets doen, maar schiet hè daar wat mee op. Laat de gemeente cq provincie de stappen zetten. En motiveren.
    En het us bekend dat we altijd alleen de tegenstanders horen.

    • Terechte vraag.
      Wie is/zijn de “SSK raming Experts”?
      SSK staat voor “Standaard Systematiek voor Kostenramingen”. Welke experts van welk bureau hebben naar deze kostenramingen gekeken?

      En daarbij, het zou mooi zijn wanneer de bevindingen van deze experts openbaar gedeeld worden.
      Gezien de afbeelding bij het plaatje sluit ik een stukje creatief rekenen /hollywood accounting niet uit, wat jammer zou zijn wanneer de cijfers kloppen.
      Kortom, publiceer de brongegevens en dan wordt het verhaal geloofwaardig.

  3. En maar moeilijk doen over een paar 1000 euro toen de carpoolplaats een meter of 100 verschoven moest worden, daar moest eerst 5 keer over vergaderd worden…

  4. Tja, eerst ovef tich bureaus voor inhuren en dan toch erachter komen dat het goedkoper/beter kan, daar zijn de gemeentes heeeeeeel goed in. Randweg, kerksteaat/Brugstraat naar de kl….. (vul zelf maar in), buitendienst op de schop, gemeentehuis nieuwe entree (waar dat voor nodig was?), pure gekdverspilking en zo kunnen we nog wel doorgaan. Wordt tijd dat B&W zich eens achter de oren gaat krabben en een echt naar de burgers gaat luisteren

  5. Keukentafel gesprekken worden al inlooopavonden dit zal wel gedaan worden om de mensen tegen elkaar op te kunnen stoken
    alles in het voordeel van gemeente


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Uitvaartbegeleiding van den Boom
19 november 2024 | 16:00
Bloembollen in de vier grasvlakken
19 november 2024 | 15:19
Loop eens binnen bij Alphega apotheek Nederweert
19 november 2024 | 15:00
Voor iedereen een bakkie
19 november 2024 | 14:00

Advertentie