Skip to content

Ingezonden brief: Radiostilte omtrent Randweg

31 januari 2016 | 20:15

carpoolplaats NederweertIngezonden brief: Radiostilte omtrent Randweg

Menigeen zal zich de laatste tijd afvragen waarom het zo stil is rondom de berichtgeving over de Randweg. Het is alweer bijna 1.5 jaar geleden dat het rapport planMER gepresenteerd werd. Vanuit de gemeenschap was er veel kritiek over de deugdelijkheid en onafhankelijkheid van dit rapport. Burgers moesten deze kritiek voor zich houden totdat er een mogelijkheid was voor het indienen van een zienswijze, en hier is dan ook massaal gebruik van gemaakt. Tot op heden blijven al deze vragen en kritiek echter onbeantwoord.

Radiostilte betekent niet dat er niets gebeurd! Om nut en noodzaak van de randweg aan te tonen heeft bureau Ecorys een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) opgesteld. Bureau Ecorys heeft een concept MKBA (kosten baten analyse) opgesteld over dit project. Deze analyse is in een PCOL vergadering op 10 december 2015 behandeld, maar de inhoud hiervan blijft binnenkamers. Ook hebben we nog inloopavonden gehad, en wat dit gebracht heeft blijft ook binnenkamers. De uitkomst van de MKBA en nota van zienswijzen zouden volgens de oorspronkelijke planning al naar buiten moeten zijn gebracht. Waarom worden de planningen steeds naar achter geschoven en blijft alles binnen kamers?

Ook de Leden van de Provinciale Staten valt dit op! Zij willen de reden hiervan weten. Als antwoord op vragen hierover krijgen zij een “aangepaste planning”, die notabene drie dagen later alweer wordt aangepast. Een ding is duidelijk: er wordt in alle stilte hard gewerkt! Het ene adviesbureau na het andere wordt aan het werk gezet. Waarom?? Voldoen de uitkomsten niet aan de verwachtingen van de projectgroep N266??

Een voorbeeld: Na het opstellen van het concept MKBA (kosten baten analyse) is besloten om bureau Ecorys nogmaals aan het werk te zetten met de opdracht om ook nog een kwalitatieve onderbouwing te schrijven over de kanaalzone. Uiteraard brengt dit weer extra vertragingen met zich mee. Als klap op de vuurpijl is er begin dit jaar weer een nieuw adviesbureau (Rho) in de arm genomen.

Ons inziens is er voldoende reden om af te vragen wat er nu in feite aan de hand is. Past het plaatje niet? Moet men alle zeilen bij zetten om toch een aannemelijk rapport/advies op tafel te krijgen? Hoeveel “boter“ moet er gesmeerd worden? Advocaten die voor gedupeerde zienswijzen hebben ingediend zijn van mening dat zij te lang op antwoorden moeten wachten. Ook zij hebben vragen gesteld en krijgen na maanden te hebben gewacht het volgende antwoord: “De beantwoording van de zienswijzen is nog in volle gang, het zijn er dan ook behoorlijk veel. Eind deze maand hopen we deze toch in concept beantwoord te hebben“. We kunnen ons niet aan de gedachte onttrekken dat de projectgroep alles op alles zet om het project op papier “gezond“ te maken. Dit met het grote risico dat ook in Nederweert gebeurt waar we de laatste jaren landelijk al vaker op “getrakteerd” zijn: PROJECTEN, DIE QUA FINANCIËN FORS UITGELOPEN ZIJN.

Voorbeelden zijn de Fyra trein en de Sloeweg (provinciale weg in Zeeland). Op het moment dat het dan echt fout zit, gaan bestuurders, projectleiders en uitvoerder naar elkaar wijzen. Maar hoe dan ook het leed is dan geschied en er is geen weg meer terug! Uiteindelijk krijgt de burger van Nederweert de rekening gepresenteerd. Natuurlijk zijn er soms grote belangen gemoeid met het voortzetten van een bij voorbaat kansloos project, waarbij ingrijpen of zelfs stoppen rationeel het beste is, maar voor betrokken partijen een verlies van een opdracht, gezichtsverlies of in politiek problemen (verkiezingen) brengt. Naar aanleiding van de opmerkingen binnen een aantal gremia ten aanzien van het project is er bestuurlijk voor gekozen om een tussenstap te maken. De planning rondom het project zal daardoor veranderen. Op korte termijn zal hierover door de projectgroep met de burgers worden gecommuniceerd.”

Bestuurders, laat deze (gif)beker aan de inwoners van Nederweert voorbij gaan en neem een voorbeeld aan die projecten waar men niet gekozen heeft om het koste wat kost toch door te laten gaan.

Namens Randweg Nee

Advertentie

7 Reacties

  1. Natuurlijk moet het stil worden gehouden om het er zo er door te drukken.
    Net als vanmiddag bij de rommelmarkt bij de schuttershoeve , waar een buitenlander het nodig vond om een vrouw te slaan.
    Daar lees / hoor je verder ook niks over.

  2. Wie betaald de kosten van al deze adviesbureaus?
    Moet dit ook van het budget of worden de belastingen nu al verhoogt om dit te bekostigen?
    Of doen deze adviesbureaus dit uit coulance voor de gemeente nederweert?

  3. Ik denk dat het laatste is: “uit coulance voor de gemeente Nederweert” !!!!

  4. De aanleg van de A2 heeft ook lang geduurd en is meerdere keren uitgesteld, maar is uiteindelijk een zegen voor de streek gebleken. Gelukkig bestond er toen nog geen “comite Snelweg NEE”.

    Namens het comite Randweg JA

  5. Daarvan was wel nut en noodzaak aangetoond.
    Dat is iets wat van de randweg nog niemand gelukt is.
    Ook zal dit niemand lukken zonder te manupuleren.

    • Dit is een eenzijdige, onjuiste uitspraak. Het moge duidelijk zijn dat de verkeersdrukte op, in combinatie met de ligging va de N266 volledig niet ok is.

    • Het voorgedragen tracé is ook niet ok, als er zo met onderzoeken gesmeten wordt.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Uitvaartbegeleiding van den Boom
19 november 2024 | 16:00
Bloembollen in de vier grasvlakken
19 november 2024 | 15:19
Loop eens binnen bij Alphega apotheek Nederweert
19 november 2024 | 15:00
Voor iedereen een bakkie
19 november 2024 | 14:00

Advertentie