Ingezonden brief
Naar aanleiding van mijn laatste stukje werd mij gevraagd om duidelijk te maken welke groepjes zich nu eigenlijk bezig houden met de problematiek rondom de randweg.
Nu, dat zal ik proberen. Sinds een jaar of vier is er een groep, die zich hier vanuit het buitengebied mee bezighoudt en deze noemen zich de Alliantie van Stakeholders. Deze hebben recent in een duidelijke brief gereageerd op de reactie van de gemeente, die na negatieve adviezen vanuit de provincie ( nut en noodzaak niet aangetoond; veel te duur voor wat het ons oplevert) toch weer nieuwe argumenten zegt te gaan zoeken om door te gaan op de ingeslagen weg. De reacties op NW 24 geven al aan dat veel mensen, die reageerden niet achter dit nieuwe initiatief van de gemeente lijken te staan. Verder kennen we nog de Randweg Nee groep, te herkennen aan de posters, T shirts en logo’s, welke vooral uit buurtschappen bestaat maar ook uit losse individuen.
Daarnaast is er een andere onafhankelijke groep, waar ik zelf wel deel van uitmaak, die bestaat uit een gelijkwaardige vertegenwoordiging van mensen uit de kern en uit het buitengebied. Zij maken zich zorgen over deze ontwikkeling en noemen zich Verontruste burgers van Nederweert. Ruim duizend mensen tekenden onze petitie tegen dit randwegplan.
Waarom deze zorgen?
Omdat het huidige randwegplan duidelijke negatieve invloeden heeft op een aantal factoren, die de leefbaarheid en veiligheid in het dorp betreffen.Ik zal ze nog eens noemen:
De verkeersveiligheid kan in gevaar komen doordat:
– Het verkeer in de dorpskern behoorlijk fors zal toenemen op doorgaande wegen, zoals o.a op de Molenweg en het Brugske (en dat gebeurt niet zonder randwegaanleg)
– Er veel meer geluidsoverlast en fijnstofbelasting ontstaat aan de west- en noordkant van ons dorp (een 80 km weg ipv 50 km weg en direct strak om de woonkern)
– We veel moeilijker ons dorp in en uit kunnen (afsluiten kleinere wegen bv Bredeweg) bv wandelend en fietsend. Als de weg wel aangepast wordt bv met verdiepte ligging en meer rotondes wordt hij veel te duur. (en hij is zo al te duur vlgs deskundigen)
– Toekomstige dorpsuitbreidingen bemoeilijkt worden (liggen aan de andere kant, evenals huidige buurtschappen, vandaar!)
– Wij, als Nederweerters niet goed het probleem zien. (de provincie geeft aan dat het een lokaal plan van de gemeente Nederweert is en niet van de provincie)
– Nut en noodzaak niet zijn aangetoond (zie PCOL advies Provincie Limburg) en we er wel financieel zeer fors in moeten investeren, waardoor andere nuttiger projecten niet meer van de grond komen. (de verwachting nu is > 10 miljoen ipv de begrootte 5 miljoen) Het lijkt wel een veel te duur prestigeproject aan het worden!Kortom: Nederweert zal er door veranderen en wij denken niet ten goede. De huidige opvattingen over randwegen zijn heel anders dan twintig jaar geleden en het lijkt het denken hier nog gebaseerd is op dit oude denken. Wij vinden dat de gemeente met haar tijd moet meegaan en andere prioriteiten moet stellen: Werkgelegenheid, goede sociale voorzieningen, sport en recreatie, duurzaamheid , kortom legio mogelijkheden !
Het is zeker nog niet te laat voor een koerswijziging en U lijdt al helemaal geen gezichtsverlies. U, gemeente, kunt er alleen maar aan respect mee winnen doordat U er blijk van geeft de signalen uit de gemeenschap op te pikken. Ik hoop dat U deze uitdaging durft aan te gaan.
Evert Heemstra namens
Werkgroep Verontruste Burgers van Nederweert
10 Reacties
Bij de provincie zullen ze zich onderhand wel “de ballen uit de broek lachen” als ze weer een brief uit Nederweert op de balie zien liggen.
Ambtenaren wedden volgens mij wie van de 1% tegenstanders of stakeholders in straal van 50 km de afzender is.
Waar de gemeente zich druk over moet maken is lobbyen dat de aanleg zoveel mogelijk door Nederweerter bedrijven gaat gebeuren.
Dat er straks vrijwel alleen maar bussen & trucks staan met Nederweerter logo’s.
Niet dat straks de fietspaden door een bedrijf uit Tytsjerksteradiel worden gelegd en wanden gezet door een constructiebedrijf uit Gruningen.
Niet dat er iets mis is met de plaatsen, maar door de juiste lobby kan men het geld in ieder geval binnen de Nederweerter gemeenschap houden!
En welke nederweerter wegenbouwer moet dit dan gaan doen?
Teng bouwt wel maar niet aan de weg.
BAM Wegenbouw die hebben een aantal jaren in Nederweert een vestiging gehad!
Kiggen werkt volgens mij aan alle wegenbouwprojecten hier in de regio
Zou een goede combinatie zijn BAM Wegenbouw en Kiggen!
Het duidelijk maken welke groepjes een rol spelen? Een groepje stakeholders en een groepje t shirts. Die weer onderverdeeld is in subgroepjes, gewassen shirts en niet gewassen shirts? Groepje heel veel mensen die reageren moeten we niet vergeten. Hoop dat de vragenstellers tevreden zijn want moet nu wel te snappen zijn welke groepjes er allemaal zijn.
En met name de groepjes stakeholders en tshirts, ik hoop dat zij zich realiseren wat er nu gaande is aan de andere kant van de A2.
Want als Alibaba daar komt te zitten, hemelsbreed een 100m van Nederweert af
Daardoor zal het vrachtverkeer in de regio enorm gaan toenemen.
En met name het vrachtverkeer richting Duitsland.
Zij zullen om het drukke Eindhoven te vermijden op zoek gaan naar alternatieve routes om zo snel mogelijk op de A67 te komen richting Venlo.
Route A via McDonalds en dan verder via Peelsteeg richting brug 14 daardoor zal die route al een soort van officieuze randweg gaan worden.
Route B richting de randwegbrug bij de stoplichten de huidige N266 opdraaien om van daaruit via Someren-Asten de A67op te gaan richting Venlo.
En dan heb ik het nog niet over het tegenovergestelde vrachtverkeer richting Alibaba en vrachtwagens die via wegen door het dorp hun weg proberen te vinden.
Want als de randweg aanlegt daardoor kun je het vrachtverkeer om het dorp heenleiden!
Voor de randweg het is maar goed dat er tom toms zijn want voor het milieu ben je toch wel een hele slechte wat betreft je topografische kennis de moe chauffeurs weten nog een kortere route als jij.daar is echt geen randweg voor nodig, die wordt als hij er ooit komt zeker niet gebruikt om naar Venlo te rijden of ze moeten hem doortrekken aan de andere kant van brug veertien.