De komende drie jaar gaan de basisscholen gebruik maken van één van de twee stimuleringsregelingen van de overheid voor de verbetering muziekonderwijs. Enerzijds van het gezamenlijke project van het ministerie van Onderwijs met theaterproducent Joop van den Ende en anderzijds van het Masterplan Muziekonderwijs Limburg DOOR! (van de provincie Limburg).
Doorgaande leerlijn
Cultuurcoach Johannie van Tuel van RICK (Regionaal Instituut Cultuur- en Kunsteducatie) en Marktplaats Ku+Cu: ‘Met dit programma kunnen we een doorgaande leerlijn creëren in het muziekonderwijs, vanaf groep 0 t/m 8. Dat gaan we doen met vakdocenten in de klas en het bevorderen van deskundigheid van de eigen leerkrachten.’ Belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden als vertrouwen, samenwerking, zelfstandigheid, nieuwsgierigheid en reflectie hebben kinderen nodig op hun weg naar volwassenheid. Bij het maken en beleven van muziek komen deze vaardigheden als het ware spelenderwijs aan bod.
Leerkrachten willen ook leren hoe ze (weer) met plezier muziekles kunnen geven, passend bij de leeftijd en de omgeving van de leerlingen.
Cultureel veld
Annemieke van Zwieten, hoofd onderwijs bij RICK: ‘Muziekonderwijs is belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren en hun creativiteit. Maar muziek is ook leuk en bovendien heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat het een zeer positieve invloed heeft op de intelligentie en sociale vaardigheden van kinderen. We willen in de uitvoering van de regeling het hele culturele veld betrekken: harmonieën, fanfares, zangkoren, dansgroepen, poppodia enz.’
Muziek, taal, rekenen
Jos Coolen, directeur van een drietal basisscholen, is trots op wat er al is in Weert en Nederweert. ‘Onze Vroege Vogel Scholen: Budschop, De Kameleon en Joannesschool, lopen als het ware voor de muziek uit. Zij zijn al bezig met deskundigheidsbevordering om het muziekonderwijs een impuls te geven. En het mes snijdt aan meer kanten. Muziek en taal hebben veel gemeen: beide zijn gebaseerd op bepaalde regels. Muziek en wiskunde gaan al eeuwen hand in hand.’
Het nieuwe schooljaar wordt de opmaat gegeven voor goed muziekonderwijs waar kinderen, leerkrachten én ouders nog veel plezier aan gaan beleven samen met hun culturele omgeving.
De beroemde componist Gustav Mahler heeft het ooit treffend verwoord: ‘Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.’
Er zijn nog geen reacties geplaatst.