Skip to content

Invulling kanaalzone Nederweert, hoe zie jij het?

31 maart 2016 | 18:16

Kanaalzone Nederweert-1Het college van Nederweert wil samen met de direct betrokken partijen de beoogde kwaliteitsverbetering voor het centrumgebied van Nederweert/Budschop ofwel de “Kanaalzone Nederweert” concreter maken. De kanaalzone kan worden ontwikkeld als de randweg is aangelegd.

Invulling kanaalzone Nederweert

Al geruime tijd leeft in Nederweert de wens om het gebied tussen Nederweert en Budschop opnieuw in te richten. Bij de aanleg van een randweg ontstaan er extra kansen om onze uitdagingen vorm te geven. De komende periode worden er gesprekken gevoerd en workshops gehouden met de direct belanghebbende. Vanaf 31 maart kan via www.nederweert.nl een enquête worden ingevuld zodat iedereen zijn of haar ideeën kenbaar kan maken. De enquête zal tien dagen online staan. Op 17 mei is er een informatie- discussie avond waar een concept visie voor het centrumgebied Nederweert/Budschop wordt gepresenteerd. Deze visie kan dan in de raadsvergadering van 12 juli worden behandeld. In september moet dit dan weer terugkomen in de raad.

De uitwerking van dit gebied was gepland nadat er definitief een besluit is genomen over de aanleg van de randweg. Op advies van een provinciale commissie heeft het college besloten om de uitwerking van het betreffende gebied naar voren te halen.

Enquête

Waar droom jij van, wat zijn jouw wensen en ideeën? Een tweede brug, een mooie wandel- of fietsroute langs het kanaal, wonen aan het water of zijn er andere dromen? Nu is de kans daar om mee te denken over de meerwaarde die dit gebied kan hebben voor Budschop én Nederweert. Heb je ideeën: vul dan de enquête in die HIER online staat. De enquête zal tien dagen online staan.

Advertentie

28 Reacties

  1. Waar ik van droom is geen randweg en van een gemeenteraad waarvan de ogen eindelijk open gaan en wakker wordt en beseft dat er een hoop mensen zijn die de randweg niet willen. Dat de betreffende wethouder tot inkeer komt en eens gaat leren dat hij niet zijn zin moet doordrijven. Wat heeft het voor zin om mensen inspraak te laten doen als er toch niet naar wordt geluisterd. Een mooi voorbeeld hiervan is de alliantie van stakeholders die gewoon aan de kant zijn gezet. Als de gemeente Budschop bij Nederweert wil betrekken dan is het beste idee om het kanaal dicht te gooien , of droog leggen en er een overdekte tunnel van maken. Zolang er een kanaal ligt zal er altijd een barrière tussen Budschop en Nederweert blijven bestaan.

    • Gelukkig is dit een rustig objectief betoog vol feiten en drijf je zelf geen zin door. Zolang er door auto’s, vrachtauto’s en bussen heel veel gereden wordt langs het kanaal zal er altijd een barrière zijn tussen Budschop en het centrum. Indien dit verdwijnt of minder wordt kun je heel goed een eenheid creëren. Dat men het Nederweert en Budschop noemt is de barrière en niet zozeer het kanaal.

    • De Alliantie van Stakeholders. Het heilige mantra. Je weet toch John dat de Alliantie mordicus tegen een randweg was? En laat ze nou allemaal uit dezelfde hoek komen. Belachelijk gewoon. Het overgrote deel heeft zich vooringenomen gedragen en was niet bezig met de toekomst van Nederweert. De gemeente en de provincie moet zo’n groep serieus nemen. Wat een fopspeen.

  2. En volgens mij was het advies van de commissie van de provincie om nut en noodzaak aan te tonen van een nieuwe randweg, want die nut en noodzaak is er blijkbaar niet en het beter is om met deze plannen te stoppen. en niet om dromen te gaan vervullen. Wil het college nu dromen gaan vervullen ? Voor dromen ga je naar de Efteling en droom daar dan lekker verder want de meeste dromen zijn bedrog.

    • Helemaal mee eens.

    • vraag maar aan marco

    • Het advies is niet nut en noodzaak van de randweg aantonen, maar de meerwaarde van de kanaalzone. Er is een groep mensen tegen een randweg die feiten verdraaid en alles aangrijpt om dat kenbaar te maken. Nu ook weer.

  3. Het is opvallend hoe de gemeente haar communicatie aanpast om iedereen langzaamaan murw te maken voor haar plannen. Nederweert en Budschop heten ineens ’tweelingkernen’. Dat suggereert dat ze samen gevoegd MOETEN worden. De kanaalzone ken ik uit Weert, maar blijkt ineens in Nederweert ook een voldongen feit te zijn. Ik zou graag weten wie verantwoordelijk is voor dergelijke communicatie. In de reclamewereld heet dat gewoon misleiding: dingen benoemen die niet bestaan.

    • Er moet niks. Kunnen misschien van Budschop een eigen gemeente maken? Budschop, het grootste Shoarmadorp van Nederland! Als dat geen toerisme trekt.

    • De kanaalzone is o.a. opgenomen in het Masterplan en komt ook regelmatig terug in de communicatie van de randweg. Tik het woord kanaalzone eens in op het zoekscherm van http://www.nederweert.nl.

  4. De kanaalzonde kan worden ontwikkeld als de randweg is aangelegd.
    En zij blijven maar doordrammen .

  5. Laten ze Budschop aan Eind plakken zodat HM ook meer meerwaarde zal voelen zodat hij zich niet langer meer in een prestige zaak hoeft te verwikkelen. Noordervaart dicht en een 6 baans weg er voor in de plaats die aansluit op de randweg.

  6. Tweelingkernen ze maken het zo moeilijk als er iemand een winkel wil beginnen mag dat niet zo blijf je toch altijd zorgen dat er een afstand blijft daar helpt ook een kanaalzone die voor nog eens miljoenen moet worden aangelegd

  7. De Gemeente vraagt de burgers nu om mee te werken aan de verdediging van haar plannen bij de Provincie….
    Het lukt ze schijnbaar niet alleen om de Randweg te rechtvaardigen.

  8. @ all above:
    Ik droom al van rijden op de randweg!
    En van wandelen op de kanaal boulevard bij voorkeur met ijs van Florence….

    Dat is veel beter als dromen van een betere wereld en door blijven rijden op de boerekneuter weggetjes die er nu liggen.
    Veel Mensen die nu naar Helmond vanaf de A2 moeten draait nu al bij de Mac af en neemt de sluipweg via Boeket. Dat gebeurt dan over een wegennet wat hier eigenlijk niet geschikt voor is, met gevaarlijke situaties voor de omwonenden als gevolg…………

    • Dat klopt inderdaad, die kanaalzone hoeft voor mij niet!.
      Want als je nu al over de Peelsteeg wandelt dan moet je al overal rondkijken dat je niet omver wordt gereden door busjes en auto’s.
      En als de plannen met Alibaba doorgaan.op Kampershoek 2.0 dan zal het vrachtverkeer op die smalle binnenwegen met 10tallen% gaan toenemen.

    • dat over de kanaalzone neem ik terug, ik zie het al voor me ik loop over een prachtige boulevard mooie villa’s liggen op de kanaaldijken een jachthaven met goede horeca daardoor kun je toerisme in Nederweert een flinke boost geven!
      Ik schrik ineens wakker, het was helaas maar een droom.
      Dit zal helaas nooit realiteit worden door de azijnpissers die overal op tegen zijn.

    • Haha. Overal zie je mooie nieuwe ontwikkelingen. Behalve in Nederweert daar is het slecht en kan het niet. We drinken een glas, doen een plas, in Nederweert blijft alles zoals het was.

  9. Absurde enquête. Tunnelvisie past hier prima bij… Tevens mooie woordspeling naar één van de vervallen opties.

    • Klopt, vreselijk sturende enquête.
      Waarom niet iets dergelijks als idee:
      Brede verbinding over kanaal én n266 voor wandelaars en fietsers, recreatie als terrassen, wandelen aan Budschopzijde evt icm havengebied. Brugstraat afsluiten voor autoverkeer, knelpunten verkeerslicht, aansluiting n266/n275 en centrum verbeteren. Peelsteeg, Strateris eo snelheid duurzaam verlagen en geschikt maken voor wandelaars en fietsers. Die zijn er nu ook al en steeds meer maar de wegen zijn daar totaal ongeschikt voor (80kmh!).

  10. De gemeente heeft laten uitrekenen wat dit allemaal gaat kosten:

    Opruimingswerkzaamheden € 575.000
    Grondwerk € 130.000
    Aanleg erftoegangsweg € 1.500.000
    Inrichting Nederweerter oever € 500.000
    Inrichting Budschopse oever € 275.000
    Verbindende paden € 70.000
    Groenvoorziening € 375.000
    Langzaamverkeersbrug € 450.000
    Inrichting parkzone (natuurlijk spelen e.d.) en
    bijzondere plekken langs promenade
    € 100.000
    Saneringen € 50.000
    Onvoorzien en algemene kosten € 425.000
    ************************************************************
    Totaal € 4.450.000 (ex btw)

    Onderhoudskosten 10% van investeringsbedrag

    Kunnen wij (en willen wij) dit bedrag als gemeente Nederweert ophoesten?

    • Als ik dit zo lees dan is de variant met verdiept gelegen weg onder de brug door nog niet zo duur! Want je bent in 1 x klaar met alles! Bovendien hebben de mensen waar de randweg zou moeten komen nergens last van en komt er geen barrière tussen het dorp nederweert en het aansluitende buitengebied! Lijkt me een “gedroomde” oplossing!

  11. De uitwerking van dit gebied is alleen maar ingegeven om het project Randweg er doorheen te krijgen. De Provinciale Commissie Omgevingsvraagstukken heeft een negatief advies gegeven. Het College van BenW in Nederweert geeft er weer z’n eigen draai aan en produceert weer nieuwe rapporten. En weer 4.5 miljoen meer aan uitgaven erbij…..STOP met deze belachelijke plannen!!!

  12. Alle ideeën en de uitkomsten van de enquête worden gebundeld in een ideeënboek. Of wordt hiermee bedoeld: Het sprookjesboek van en over Nederweert?

  13. plan b.

    geld randweg inzetten voor fiets/voetgangersbrug (onder architectuur) ter hoogte van schoolstraat over kanaalzone met tevens een fiets/wandelpad door de groenstrook aan brugske richting someren en een fietspad constructie aan kanaal talud richting weert met onderdoorgangen bij Brugstraat en randweg en aansluiting op rijksweg zuid. Het nieuwe fiets/voetgangerspad tevens als belevingspad voor de peel-raamstelling worden ingezet.

    baten:
    centraal gelegen veilige oversteek voor voetgangers en fietsers tussen nederweert en budschop
    interessante fietsroute richting weert en someren
    geen gedoe met de randweg en aan de slag met de kanaalzone

    • kabouter komt met een realisaties plan.
      dat heeft de raad en b,w nog niet gehad.
      De burgemeester wil iets doordrukken maar heeft geen idee wat het kost en het oplevert.

      Wat kanaalzone betreft , ga maar eens in weert kijken hoe groot het succes is, de Poort staat leeg { kosten slechts 25000 euro per week } en verder is er geen hond te bekennen.
      Willen we hier dat ook ?
      Vraag eerst eens welke ondernemer in dit idioot plan wil investeren !

  14. De enquete is zeer subjectief. De positieve antwoorden worden je zomaar met de paplepel ingegeven.. Alleen nog maar slikken!
    Geen enkele ruimte voor eventuele nadelen van de aanleg kanaalzone. Er wordt voorbij gegaan aan eventueel negatieve gevolgen hiervan.
    Naast de kosten, die door ALLE inwoners betaald moeten worden, De kern wordt opgesloten. De verbindingen richting buitengebied, worden afgesloten! Hoeveel mensen wandelen/trimmen vanuit de kern naar het buitengebied? Dit wordt verleden tijd! Zouden er eventuele problemen zijn dan worden deze met de aanleg van de kanaalzone VERPLAATST en niet opgelost.
    Verkeersveiligheid wordt grotendeels minder. Schooljeugd vanaf 4 jaar moeten minimaal 2x per dag, 5 dagen per week over gevaarlijke rotondes naar school, Ook de afstand van huis naar school neemt voor veel kinderen toe! Hoe kan de wethouder spreken dat hij voor verkeersveiligheid gaat?
    Indien de kanaalzone aangelegd wordt dan wordt ook de Randweg aangelegd. Voor de Randweg is nut en noodzaak niet aangetoond.
    Hoe groot is de nut en noodzaak voor de kanaalzone?? Is dit de gemeente in totaal ruim 10 miloen euro waard?
    Deze punten worden niet in de enquete aan de orde gesteld. Er wordt door de gemeente een prachtig beeld geschetst. “dromen worden werkelijkheid”. Dit is ook gebeurd met de Randweg. Enkele jaren terug stelde het College ons een Randweg voor met alle toeters en bellen. Ja, om je vingers erbij af te likken. Wat is het geworden: Een uitgeklede Randweg. Om de simpele reden: te weinig geld.
    Opvallend dat er steeds is gezegd dat de barriere het belangrijkste doel voor de Randweg was terwijl nu in eens de aanleg van de kanaalzone het hoogste doel is?
    Nu neemt het College in de Nieuwsbrief al een schot voor de boeg: Er wordt gesteld: “……..tuurlijk kunnen we nu nog niet precies aangeven van wat er allemaal gaat komen want het duurt nog ongeveer 7 jaar voordat de kanaalzone aangelegd wordt. In deze termijn kan ook nog veel veranderen……”. Met andere woorden: Nu maar iets moois en groots voorstellen en over enkele jaren wordt het, net zoals de Randweg, uitgekleed of zelfs naar de prullenbak verwezen.
    Enkele mensen hebben dan toch hun zin gekregen want de Randweg is dan een feit. Zij zijn gevlogen en de inwoners van Nederweert zitten met een forse schuld. Betekent o.a. WOZ fors omhoog.

  15. Ik zie het wel zitten, zo’n mooi ontwikkelde kanaalzone. Vanuit Nederweert via een wandel/fietsbrug het kanaal oversteken, ergens in de buurt van rotonde Hoebenakker. Al wandelend of hardlopend naar de mooie grote bomen en via een verlaagd pad, naar het water kijken. Dan richting de kanalen 4 sprong en daar lekker een kopje koffie met Limburgse vlaai doen, terwijl je geniet van het uitzicht.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Een cheque van € 1500
18 november 2024 | 18:00
Veel te doen in de binnenstad van Weert
18 november 2024 | 16:40
Bekijk hier de video!
18 november 2024 | 15:00
Uitvaartbegeleiding van den Boom
18 november 2024 | 12:00

Advertentie