Dagelijks begeven zich gemiddeld 2000 fietsers over de fietspaden tussen Nederweert en Weert. Scholieren, forensen, dagjesmensen: allen ondervinden zij dagelijks hinder van het grote aantal stoplichten naast de Randweg, en dit aantal neemt nog altijd toe! Gevolg is dat er grote groepen fietsers aaneengesloten oversteken terwijl de stoplichten reeds op rood springen. Het verkeer dat zich van en naar de A2 begeeft of onderweg is naar Weert of Nederweert, is hier niet op bedacht en zo ontstaan er gevaarlijke situaties.
Door de komst van steeds meer horecagelegenheden, een of meerdere hotels, steeds meer bedrijven op de nabije industrieterreinen en de aanleg van de carpoolplaats, zal het autoverkeer alleen maar nog meer toenemen.
Om de fietsers een veilige weg te kunnen bieden, is verandering noodzakelijk. Vanuit de provincie zijn er subsidiegelden beschikbaar voor het veiliger maken van de fietsroutes. D66 vindt dat hier een beroep op gedaan dient te worden om een veilige autoluwe fietsroute te creëren, bijvoorbeeld met een fietstunnel bij de McDonald’s. Dit om ‘fietssnelwegen’ te realiseren die veilig zijn en fietsverkeer tussen de beide gemeentes stimuleert. Indien deze subsidies niet afdoende zouden zijn voor hetgeen geïnvesteerd moet worden, vindt D66 dat de gemeente hier aan bij dient te dragen. D66 Nederweert vindt dat de gemeente moet investeren in de verkeersveiligheid van de fietsers.
Om aandacht te vragen voor veilige fietsroutes en ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van D66, wordt er een fietsestafette georganiseerd door heel Nederland. Komende zaterdag gaat deze tocht ook door Nederweert. Leden van D66 Nederweert fietsen met de tocht mee van Nederweert naar Weert.
10 Reacties
Bij de laatste verkiezingen werd er door een lid van her cda gesproken van een fietsbrug en een tunnel bij de randwegbrug hier hoor ik niets meer van ?
Dan fietsen ze maar een stukje om via het kanaal bijvoorbeeld
Ik fiets gewoon langs het kanaal. Geen stoplichten en geen gevaarlijke situaties. Ik zou zeggen, probeer deze route zaterdag zeker eens uit!
je kunt ook langs het kanaal fietsen.
“T is toch een geweldige partij dat D66, met gevaar voor eigen leven naar Weert fietsen ter ere van het 50 jarig bestaan.
Oppassen dus D66 leden, het is een erg gevaarlijke route.
Misschien dat het beter op mekaar afstellen van de verkeerslichten al heel veel zou bijdragen.
Eens flink gaan bekeuren op rood fietsen.
Fietsers menen tegenwoordig dat voor hun de regels niet meer gelden als beschermende verkeersdeelnemer.
Rood is rood, ook als je 15 bent en in een hele groep fietst.
En als je 14 bent.?
Rood was altijd al rood, helaas vervagen bepaalde kleuren in de tienertijd.
Inmiddels ben ik, helaas, deze leeftijd allang ontgroeid maar vindt het nog steeds vervelend als ik met een groep(je) fiets dat er een gedeelte bij verkeerslichten kan doorfietsen en moet wachten.
Dat bedoel ik met afstellen, dit wil niet zeggen dat men maar zomaar door rood moet fietsen.
Bekeuren.?
Tja, als alle overtredingen konden worden bekeurd zouden de staatskas inmiddels uitpuilen.
Ook als je 14 bent.
Het is voor de eigen veiligheid. Niet om te pesten.
Nu zijn er geen consequenties aan het gedrag tot het eens fout gaat.
Beter van te voren een keer voelen met bekeuring, dan met een auto over je lijf.
En nee je kunt nooit iedereen bekeuren, maar als ze daar wel eens regelmatig gaan staan, in burger, dan wordt dat wel door verteld aan elkaar. En zal dat vast preventief werken.
@Bert
Die fietsbrug is opgenomen in maak van nul een punt van de provincie die komt er tzt
Voor de onderdoorgang bij de randwegbrug moet eerst de oude kanaalsdijk er uit en dat kan alleen als de nieuwe randweg er komt, en zelfs dan duurt het nog enkele jaren
Ook als er geen randweg komt zullen de tunnel en fietsbrug over de bestaande randweg aangelegd worden. Dit toegezegd door het College, Ongeveer 2 jaar geleden.