Uit een onderzoek naar de kwaliteit van de Wmo hulp in Weert en Nederweert blijkt dat klanten in Weert de hulp gemiddeld een 7,5 geven. In Nederweert is dit iets lager, namelijk een 7-.
Via huisbezoeken en telefonische interviews gaven klanten aan dat er goed wordt schoongemaakt en dat de zorgaanbieders de afspraken uit het ondersteuningsplan nakomen. Een belangrijk punt van verbetering is de communicatie tussen zorgaanbieder en klant over wijziging of annulering tijdstip van werkzaamheden.
Vanaf 1 januari 2015 heeft het rijk fors bezuinigd op hulp bij het huishouden. De gemeenten Weert en Nederweert hebben samen met Land van Horne en De Zorggroep een manier bedacht om met minder geld iedereen toch hulp te blijven bieden. Om te weten hoe de inwoners nu denken over de hulp aan huis gaf de gemeente opdracht voor dit onderzoek. In Weert hebben 1.195 inwoners een Wmo indicatie voor huishoudelijke ondersteuning. In Nederweert zijn dit er 384.
Wethouder P. Sterk van de gemeente Weert: “Het is altijd goed om cliënten zelf te laten zeggen wat ze van hun ondersteuning vinden. De mensen zijn, ondanks de veranderingen, tevreden met hun hulp bij de huishouding.” Wethouder H. Geraats van de gemeente Nederweert zegt hierover: “Door goede afspraken tussen hulpaanbieder, klant en gemeente zijn de mogelijke gevolgen voor de klant beperkt gebleven”.
Tevreden klanten, schoon huis
De gemiddelde score in het onderzoek bedraagt een 7,5, dit is vergeleken met andere gemeenten een gemiddelde score. De klanten zijn tevreden, er wordt kwalitatief goed schoongemaakt en daarbij is er nagenoeg geen verschil tussen de twee zorgaanbieders. De werkafspraken uit het ondersteuningsplan, dat de klant samen met de zorgaanbieder heeft gemaakt, worden nageleefd. In enkele gevallen leveren de zorgaanbieders niet de afgesproken frequentie. Klanten worden door beide zorgaanbieders slecht geïnformeerd bij wijziging of annulering van het tijdstip van de werkzaamheden.
Er zijn nog geen reacties geplaatst