Skip to content

Een zeven voor Wmo huishoudelijke hulp Nederweert

23 juni 2016 | 8:00

cijfers met verfEen 7. Dat geven de inwoners gemiddeld voor de Wmo huishoudelijke hulp in Nederweert. Via huisbezoeken en telefonische interviews werden klanten om hun mening gevraagd. De ervaring is dat er goed wordt schoongemaakt en dat de zorgaanbieders de afspraken uit het ondersteuningsplan nakomen. Een belangrijk punt van verbetering is de communicatie tussen zorgaanbieder en klant over de wijziging of annulering van het tijdstip van de werkzaamheden.

Vanaf 1 januari 2015 heeft het Rijk fors bezuinigd op hulp bij het huishouden. De gemeente Nederweert heeft samen met Land van Horne en De Zorggroep een manier bedacht om met minder geld iedereen toch hulp te blijven bieden.

Goede afspraken
Om te weten hoe de inwoners nu denken over de hulp aan huis gaf de gemeente opdracht voor een kwaliteitsonderzoek. In Nederweert hebben 384 inwoners een Wmo-indicatie voor huishoudelijke ondersteuning. Wethouder Henk Geraats: “Door goede afspraken tussen hulpaanbieder, klant en gemeente zijn de mogelijk negatieve gevolgen voor de klant beperkt gebleven”.

Conclusies op hoofdlijnen
De klanten zijn tevreden, er wordt kwalitatief goed schoongemaakt en daarbij is er nagenoeg geen verschil tussen de twee zorgaanbieders. De werkafspraken uit het ondersteuningsplan, dat de klant samen met de zorgaanbieder heeft gemaakt, worden nageleefd. In enkele gevallen leveren de zorgaanbieders niet de afgesproken frequentie. Klanten worden door beide zorgaanbieders slecht geïnformeerd bij wijziging of annulering van het tijdstip van de werkzaamheden. Het oordeel van de klant past bij het oordeel dat gecertificeerde kwaliteitsinspecteurs gaven over de hulp.

Hoe wordt de hulp ervaren?
Het kwaliteitsonderzoek moest op twee vragen een antwoord geven. De eerste vraag was de beleving van de klant met de hulp bij het huishouden: hoe wordt de hulp ervaren, bent u tevreden over de werkzaamheden en de informatie over wijzigingen? De tweede vraag ging over de kwaliteit van het schoonhouden van het huis door de twee grootste zorgaanbieders die de gemeente heeft gecontracteerd: Stichting Land van Horne en De Zorggroep, waarbij de schoonmaaktaken van De Zorggroep begin dit jaar zijn overgenomen door T-Zorg.

Huisbezoeken
Tijdens de huisbezoeken hebben onafhankelijke en gecertificeerde kwaliteitsinspecteurs de geselecteerde inwoners van de gemeente bezocht. Zij beoordeelden de staat van de woning op basis van de werkzaamheden uit het ondersteuningsplan. Ook werd de bewoner gevraagd om een beoordeling te geven over de hulp zelf en de ervaren kwaliteit van de schoonmaakwerkzaamheden.

Resultaten
De klant geeft gemiddeld een 7 voor de kwaliteit van zijn of haar hulp. Uit ervaring blijkt dat de persoonlijke ervaring met de hulp grotendeels de beoordeling van de kwaliteit van de geleverde zorg bepaalt. Voor de totale beleving van de uitgevoerde werkzaamheden geeft de klant beide zorgaanbieders een 8.

Informatie over Klanttevredenheidsonderzoek.

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Verschillende smaken
7 november 2024 | 20:30
Uitvaartbegeleiding van den Boom
7 november 2024 | 18:00
gemeenteraad stelt begroting 2025-2028 vast
7 november 2024 | 17:00
Elke week online op Nederweert24
7 november 2024 | 16:00

Advertentie