Over knellend onderwijs stond in De Limburger van 23 juni dat slechts 3% van de leraren in het BO nog gelooft in passend onderwijs terwijl 86% zegt de leerlingen niet goed genoeg te kunnen helpen. De druk is zo groot geworden dat steeds meer mensen het onderwijs vroegtijdig verlaten.
Over de hoofden van leerkracht en leerling heeft na het WSNS onder de noemer van passend onderwijs de zoveelste bezuinigingsronde in het onderwijs haar beslag gekregen terwijl de administratieve annex toets-tijger monsterlijke vormen heeft aangenomen.
Toch komt er in deze sombere onderwijsbrei een enkel pareltje boven drijven en nog wel in het Meerderweerterland. Zet leerkrachten bij elkaar die er expliciet voor hebben gekozen om de z.g.n. ‘leerlingen met een rugzakje’ zo goed mogelijk te begeleiden; leerkrachten die zich voor die specifieke taak hebben laten opleiden, en je hebt SBO Het Palet. Twee inspecteurs van het onderwijs onderwierpen op 19 mei jl. de school aan een grondig onderzoek en deelden haar bevindingen met het onderwijsteam dat apetrots en met gloeiende oortjes de loftuitingen aan hoorde.
Een paar regels uit het openbare inspectierapport:
- De leerstof voldoet aan de kerndoelen waarbij muziek- en bewegingsonderwijs expliciet worden genoemd.
- Alle leerlingen zijn optimaal in beeld, hun specifieke hulpvraag is helder en de aanpak is daar op afgestemd.
- Leraren verstaan hun vak en de leerling krijgt de ruimte om zich de leerstof eigen te maken.
- Het welbevinden van de leerlingen is een belangrijk uitgangspunt; sociale en fysieke veiligheid wordt door allen als positief ervaren.
- De school staat open voor evaluatie, feedback en verbetering.
Kortom, zo concludeert de inspectie: “Een school die je ieder kind gunt.” Als een ouder daar nog aan toe voegt dat deze school ‘het beste is wat haar kind is overkomen’ dan zou je toch de conclusie mogen trekken dat, niet dankzij maar ondanks het ministerie van onderwijs, Passend Onderwijs echt bestaat.
Er zijn nog geen reacties geplaatst