Maandagavond heeft de groep “Verontruste Burgers van Nederweert” tijdens de themaraadsvergadering over de Randweg en de Kanaalzone in Nederweert een petitie met 1.000 handtekeningen aangeboden aan wethouder Hubert Mackus van de gemeente Nederweert.
“Wat is er voor nodig dat B&W en de gemeenteraad dit advies overnemen en tot inkeer komen want …. Zoals al vaker door ons gezegd en geschreven, wil ik sluiten met de wijze woorden …. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!!!“, aldus Evert Heemstra en Pascalle de Rooij. “Wij ,Verontruste Burgers van Nederweert, constateren dat: 70% van het verkeer dat momenteel over de N266 rijdt, straks over de Molenweg rijdt, op doorgaande routes in de kern een verkeerstoename van gemiddeld 50% te zien zal zijn, veel gevaarlijke situaties ontstaan bij het kruisen van deze routes, een barrière ontstaat tussen het buitengebied en de kern en al deze nadelen geen eigen bijdrage van 5 miljoen rechtvaardigen.”
Evert Heemstra en Pascalle de Rooij riepen op de inwoners van Nederweert niet op te zadelen met de problematiek zoals die in de petitie verwoord is. De wethouder nam namens het college de handtekeningen in ontvangst.
Tijdens de themaraad gisteravond werden geen beslissingen genomen. De vergadering is noodzakelijk om de raad in staat te stellen op 12 juli een advies te formuleren richting Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten. Inwoners van Nederweert hadden hier de mogelijkheid om vragen te stellen aan het college, de verantwoordelijk wethouder of aan de aanwezige deskundigen. De vragen, die allemaal schriftelijk werden aangeleverd, waren verdiepend, soms verhelderend en soms technisch van aard. Een informatieve avond voor raadsleden en inwoners van Nederweert.
Lees hier alles over de Randweg.
22 Reacties
Wij die hier langs die n266 wonen…zijn denk ik niet belangrijk. De uitstoot is hier vaak niet te harden vooral op warme dagen. Onze wijk WEST, wordt enorm belast. Maar daar hoor je niemand over. De rijke wonen in dikke villa’s die nu van zich laten horen. Huis wordt minder waard, stank overlast ect….en dan argument de weilanden en vogels… Door het opsplitsen wordt het eerlijker verdeeld. Zolang ik hier woon 25 jaar, in Nederweert wordt er al gebakleid. Vergadert en weer een onderzoek tegen aan gegooidt. Kunnen er nu eens knopen door gehakt worden. En mij lijkt een wijde boog om de wijken heen de beste oplossing met damwanden hup klaar.
Idd. de buurtgroep verontruste burgers (van een bepaald gedeelte) van Nederweert concludeert wel erg gemakkelijk dat een randweg niet nodig is en dat er geen problemen zijn met de huidige N266!
uw reactie zegt toch al genoeg… Het is nu al een zootje, als je het gaat verplaatsen blijven deze problemen er, alleen op een andere plek. En op die nieuwe plekken staan echt niet alleen de dikke huizen van de elite hoor. Die laatste zijn is dan misschien wel de beste oplossing! 🙂
Neen, bij aanleg van een randweg zijn er veel meer mogelijkheden om problemen zoals geluidsoverlast aan te pakken (damwanden, verlaagde wegen, etc). De N266 ligt nu tussen een kanaal en huizen die heel dicht tegen de weg liggen. Een evtl. toekomstige extra rijstrook is met de huidige N266 bijv. niet mogelijk.
er komen geen damwanden en geluidswanden op de meeste plekken, kijkt u eerst het huidige plan eens na voor u gaat roepen dat er oplossingen zijn. Tuurlijk zijn die er, alleen die zijn niet meegenomen in de huidige berekeningen (die al boven budget waren)…
Het is nu al veel drukker aan het worden aan op de N266, de dagdelen dat het stil is worden steeds schaarser!
De tegenstanders zijn nog steeds bezig met allerlei argumenten tegen de randweg.
het laatste is een kaart, waar een briefje van 500 Euro op staat dat we meer moeten gaan betalen aan belastingen maar in welk tijdsbestek staat er niet op.
En wat ik in de hele discussie niet terug vind, er wordt helemaal niet gesproken over wat als het AlibabaDC er komt aan de andere kant van de A2 wat dat voor een effect dat heeft op het verkeer in Nederweert.
Want rijdt eens een keer over de Pannenweg, daar zie je ongeveer tegenover Promec een hele lap grond met bouwhekken erom heen waar Herpertz komt te zitten.
De grootte van die lap grond is 2,4 hectare, bij Alibaba we praten over een grootte van het 7voudige wat aan de andere kant van de A2 komt te liggen als tie er komt.
Want dan je op de vingers van 2 handen natellen, dat met name het vrachtverkeer op huidige N266 en op de N275 enorm gaat toenemen met als risico dat het verkeer op die 2 Nwegen gaat vastlopen.
IK hoop dat de tegenstanders van de randweg hier ook rekening met hebben gehouden, en daarvoor niet de kop in het zand hebben gestoken!
Misschien dat de voorstanders zich ook kunnen organiseren en ook handtekeningen aanbieden. Volgens het democratisch principe gelden de meest stemmen, of zijn de tegenstemmers het daar niet mee eens.?
Als de tegenstemmers echt willen weten wat er in de gemeente Nederweert leeft t.a.v. de Randweg halen ze geen 1.000 maar 3.400 stemmen (20% van het aantal inwoners) op en dwingen ze een referendum af bij de gemeente.
Verkeer op de N266 is echt niet toegenomen. Het industriegebied Pannenweg is prima via de A2 te bereiken. De N266 verkeersvrij maken is géén optie. Dus géén aansluiting meer van de rijksweg zuid (N266) met de randweg. Nederweert wordt daar door nog meer afgesloten. En de kanaalzone inrichten met terrassen, wandelenpaden, haventje etc. is ook géén optie. Ten eerste wordt er géén rekening gehouden met de echo van het kanaal, de zon en wind richting. Eerder een park met overlast (hondenpoep, jeugd etc) De bloempotten aan de brug zijn al vernielt.
Vrachtverkeer wat richting Helmond of Venlo moet gaat echt niet via de A2 rijden, maar via de N275 of N266.
En wat de kanaalzone betreft die hoeft voor mij niet, en die bloembakken dat is ontzettend jammer.
Ton, onder het 500 euro biljet staan nog meer briefjes afgebeeld. Echter dit bedrag is al nodige om een kale randweg te kunnen aanleggen. Hiermee zijn we er nog lang niet. Er zullen ook lantaarns langs het dit trace moeten worden geplaatst, er moeten ingrijpende maatregelen komen op de Molenweg, Uliker en de Herstraat, er moeten geluidswallen komen, woningen zullen moeten worden opgekocht, en er moet nog een herinrichting van de kanaalzone gaan plaatsvinden etc. Allemaal kosten die NIET binnen de huidige scope van dit project vallen, en daardoor volledig door de belastingbetalers van Nederweert opgehoest moeten worden! Deze extra kosten voor de gemeente Nederweert zijn MINSTENS zo hoog als de bijdrage aan de randweg. Dus kunnen we stellen dat ieder gezin minstens 1500 euro moet gaan bijdragen! En dit geldt voor ALLE gezinnen in ALLE dorpskernen van Nederweert (dus ook Ospel, Nederweert-Eind en Leveroy).
Marc, ik zie een heel verhaal met allemaal cijfers nu is het 1500 euro, maar binnen welk tijdsbestek weet ik nog steeds niet!
En over Alibaba wordt ook nog met geen woord over gerept, en ik ben er bang voor dat het Alibabagebeuren door de tegenstanders enorm onderschat wordt.
En de A2 word daar iedere keer bijgehaald, maar verkeer wat richting Helmond of Venlo gaat gaat niet over de A2 maar over de Nwegen.
Maar ik hoop voor de tegenstanders dat ze gelijk krijgen, en niet dat er over een aantal jaren alsnog door de omstandigheden gedwongen een nieuwe randweg aangelegd moet worden omdat het verkeer op de Nwegen volkomen is vastgelopen tegen gigameerkosten en dat daardoor Nederweert nagenoeg failliet is!
Maar de toekomst zal het uitwijzen.
Welke tegenstander van de randweg kan mij uitleggen wat de oplossing is/ wordt als we de randweg niet aanleggen en:
– de economische groei nog meer doorzet
– verkeersbewegingen toenemen in algemeenheid
– de huidige voorzieningen hierdoor niet meer afdoende zijn
– er hierdoor meer ongelukken ontstaan
– het centrum nóg meer belast wordt met zwaar verkeer (met alle gevolgen van dien: ongelukken, opstoppingen, gevaarlijke stoffen door het centrum etc.))
– de financiële bijdrage van de provincie die er nu ligt wegvalt en nooit meer opgehaald kan worden
– we over enkele jaren wel tot de conclusie komen dat we beter wel een randweg aan hadden kunnen leggen?
– we terugvallen op ‘lapmiddelen’
– we halve maatregelen gaan uitvoeren
– etc.
– etc.
Wat dan?
Ieder risico biedt namelijk een kans én omgekeerd. Niets doen is volgens mij niet goed. Een randweg realiseren is volgens mij (en ik ben niet persoonlijk benadeeld maar probeer in een gemeentelijk belang te denken) een kans voor Nederweert. Er moet natuurlijk meer dan serieus om worden gegaan met persoonlijk benadeelden.
In dialoog blijven is volgens mij het allerbelangrijkste en constructief voor alle partijen de beste mogelijkheid zoeken,
Precies Marc, dat is ook wat ik tegen “dewaard” zei hierboven. Mensen denken dat het allemaal mooi netjes geregeld wordt met minimale overlast voor de omwonenden maar juist daar schort het nou net aan…
Buurt, de meeste inwoners van Nederweert denken dat alleen de omwonende van deze randweg erop achteruit gaan, maar het probleem is veel groter …. Het hele centrum van Nederweert gaat erop achteruit. Alleen dit wordt niet verteld door de gemeente en door de projectgroep. Er komen grote verkeerstoenames in de kern (door het opheffen van GOW’s aan de oost-zijde van Nederweert), meer vrachtverkeer door het centrum, onveilige oversteekplaatsen van de randweg, Geluidsschermen zullen er geplaatst moeten worden langs de gehele randweg van McDonalds tot aan Brug 14 (zeker als de woonwijken de komende jaren worden uitgebreid), onveilige situaties op de Molenweg, Uliker, Staat, Herstraat en Ast-Tichelveld. Deze effecten (met name die in de kern van Nederweert zullen gaan optreden) zijn allemaal NIET onderzocht in planMER! De problemen worden niet alleen verplaatst, maar ook nog eens vergroot. Deze voorgestelde “oplossing” voldoet absoluut niet aan de gestelde doelen en past niet binnen het beschikbare budget!
Nederweert zal zwaarder worden belast met al het verkeer dat sluiproutes zal gaan nemen door het dorp.
Toch zal de verkeersdrukte toenemen als dat we nu wel of geen randweg gaan krijgen.
Ik ben benieuwd tot welke oplossing we uiteindelijk gaan komen
@ Rapi,
Verkeersdrukte neemt inderdaad de komende jaren nog zeker toe, alleen al vanwege ontwikkeling alle beschikbare Ind. Terreinen in omg. Nederweert.
De voornaamste verkeersdrukte richting Nederweert (met welke bestemming dan ook) komt vanaf A2 / Weert. Oplossing is om deze zo snel mogelijk te scheiden Dat heet direct na de afritten van de A2.
Qua Stemmen is de uitslag schijnbaar heel eenvoudig:
16000 Inwoners
1000 stemmen tegen
beteken 15000 stemmen voor, geen interesse of geen mening……..
15000 mensen die niet benaderd zijn om een handtekening te zetten of niet helemaal op de hoogte zijn. Ik weet zeker dat er meer handtekeningen kunnen worden gezet!
Wil alleen maar zeggen (net als Doospelnaar) dat 1000 eigenlijk peanuts is.
Of het nu komt of over 10 jaar, hij zal er toch moeten komen.
De problematiek word alleen maar groter, beter de koe nu al bij de hoorns pakken en het leed voor de toekomst alvast verzachten!
Goed voorbeeld in het groot van dit probleem is Antwerpen.
Iedereen stemt tegen de randweg en gaat nu niet door, waardoor er daar elke dag 10000 vrachtwagens en 50000 autos staan te brommen, wat doet dat wel niet met de uitstoot en overlast!
Inderdaad MC die weg zal er komen, want als Alibaba er komt en aan de huidige infrastructuur veranderd er niets.
Dan zal het op een gegeven moment het verkeer helemaal vastlopen.
Eens!