Op 27 september stemde de gemeenteraad van Nederweert in met een pakket maatregelen om de bereikbaarheid van het centrum van Nederweert te verbeteren. Door het besluit verandert een deel van de verkeersstructuur. Wat er wanneer gaat gebeuren, legt de gemeente graag uit. Maar eerst blikken ze terug op het waarom van de maatregelen.
Het besluit om de bereikbaarheid en het parkeren te verbeteren is genomen, mede op basis van de resultaten van een aantal enquêtes en na intensief overleg met de diverse belanghebbenden (aanwonenden, ondernemers, vereniging van vastgoedeigenaren, Veilig Verkeer Nederland en de brandweer). Vooral de ondernemers en bezoekers vinden de bereikbaarheid van het centrum met de huidige verkeersstructuur onvoldoende.
Belangen en meningen
Er is lang over gesproken, want er zijn veel belangen en meningen. Volgens wethouder Coumans was het een hele uitdaging om alle wensen in te vullen. “Er zijn zoveel tegengestelde belangen.” De wethouder is echter tevreden dat het voorstel werd gesteund door belanghebbenden en de raad.
Omdraaien rijrichting
De belangrijkste aanpassing is het omdraaien van de rijrichting in de Brugstraat en de aansluitende delen van de Burgemeester Hobusstraat op de Kerkstraat. Daarnaast wordt tweerichtingsverkeer in de Kerkstraat ingesteld tussen het gedeelte vanaf de Paulus Holtenstraat tot aan de kerk. Ook wordt het aantal parkeerplaatsen in de Kerkstraat uitgebreid.
Aanpassen kruising
Voor het omdraaien van de rijrichting in de Brugstraat dient nog overleg plaats te vinden met de provincie Limburg. Er moet onderzocht worden of de stoplichten (verkeersregelinstallatie) bij Brug 15 in praktijk in de gewenste verkeerssituatie kunnen worden ingepast en of de afslag naar links richting Brugstraat, komende vanaf de Randweg Zuid, technisch haalbaar is. Op korte termijn verwachten we hier duidelijkheid over.
Veiligheid
De raad vroeg aandacht voor de oversteek van de Kerkstraat met de Kapelaniestraat. Verkeerstechnisch is het een lastige locatie. Door het bochtig verloop is de situatie vooral erg onoverzichtelijk. “Het vinden van een goede oplossing vormt een hele uitdaging”, aldus de wethouder. Het instellen van tweerichtingsverkeer voor de gehele Kerkstraat (tussen de kerk en het horecaplein) is bekeken. Dit zou echter leiden tot verkeersonveilige situaties. Met name voor voetgangers en fietsers. Tevens zou dit gevolgen hebben voor de geplande parkeerplaatsen.
Kosten
De kosten van het totale pakket aan maatregelen worden geschat op 136.500 euro. “Het gereserveerde geld wordt niet alleen gebruikt voor het omdraaien van een aantal verkeersborden, zoals kritische inwoners wel eens denken”, zegt wethouder Coumans. “Het bedrag is voor alle maatregelen bedoeld. Naast het aanpassen van de kruising(en) zijn dat de aanleg van parkeerplaatsen in en rond de Kerkstraat en een uitgebreide bebording. Maar vooral de aanpassing van de stoplichten en het kruispunt voor Brug 15 kosten veel geld“, aldus Coumans. Omdat nog niet duidelijk is welke aanpassingen nodig zijn voor de oversteek van de Kerkstraat met de Kapelaniestraat zijn de kosten hiervan niet in het bedrag opgenomen. Op dit moment wordt hier onderzoek naar gedaan.
Vaart er in houden
Het uitbreiden van de parkeerplaatsen pakken we zo snel mogelijk op. Voor de andere punten is iets meer tijd nodig, omdat we daar afhankelijk zijn van derden. Zowel voor de aanleg van parkeerplaatsen, als ook voor het omkeren van de rijrichting dienen juridische procedures te worden doorlopen. “We willen er echter de vaart inhouden”, aldus wethouder Coumans.
11 Reacties
het blijft moeilijk om toe te geven dat de twee richting wegen nog de beste oplossing zijn. weer weggegooid geld.
Waarom heeft deze coalitie in het verleden eigenlijk voor een verkeersluw centrum gekozen? Zeg niet weer dat ‘met de kennis van nu, gemakkelijk praten is’. Ze hadden toen beter hun huiswerk moeten doen, dan hoeft de ‘vaart van nu’ niet weer minimaal anderhalve ton te kosten. Of komt dat uit de algemene reserve waar de overschotten van de sociale hervormingen naar toe gaan?
Je kunt overal gratis en dichtbij parkeren.
Je kunt je dus ook afvragen waarom mensen te lui zijn om te lopen of te fietsen.
Waarom wil iedereen altijd voor de deur parkeren. Net kleine kinderen die op schoolreis gaan die Nederweertenaren, Toen wilde iedereen achter in de bus zitten en nu wil iedereen voor de deur parkeren.
Zeur niet, maak je een nieuwe route eigen en fiets of loop eens wat vaker.
Dat iemand zoveel tijd heeft om gezellig door Nederweert centrum te lopen wilt niet zeggen dat andere dat ook hebben,heeft niks met luiheid of klein kind gedrag te maken maar meer met snel je boodschappen bij elkaar willen hebben omdat je nog meer te doen hebt die dag. best een kortzichtige mening Ospelnaar,het leven is nooit zo zwart-wit.
Buuf, met de fiets heb je je boodschappen sneller bij elkaar dan met je autootje hoor! Je kan overal je stalen ros aan de deur parkeren. Tevens is het ook nog een pikante stunt ter bestrijding van de vetrollen;) Toegegeven, een beetje geluk komt eraan te pas, als ze je fietsie stelen sta je daar, maarja, dan de taxi maar genomen terug naar huis.
Beste buurvrouw,
Mijn mening is niet kortzichtig maar u bent te lui om goed te lezen wat ik schrijf.
Ik zal nog eens proberen om het uit te leggen.
Ik begin met “Je kunt overal gratis en dichtbij” parkeren”. Daarmee bedoel ik met de auto. Vervolgens kun je te voet je boodschappen doen en met de auto weer huiswaarts keren.
Ik denk dat dit sneller gaat dan door de kerkstraat af en aan rijden om een parkeerplek voor de deur van de winkel waar je wil zijn, te vinden. Dit even los van het feit dat er al heel wat winkels/supermarkten in Nederweert zijn waar je dichbij en gratis kunt parkeren.
Ik hoo dat je het nu wel bergijpt, anders is er misschien nog plek op één van de lagere scholen voor een spoedcursus begrijpend lezen.
Waarom nu gelijk in de aanval? weer een bericht om van te kotsen.
mensen laat je niet elkaar uitspelen .
tegen elkaar
Goed visweer zie ik. Overigens, mooi geschreven Ron. Aan je schrijfwijze te zien heb jij de lagere school overgeslagen.
Samen werken ??? eigenwijze koppigheid en niet luisteren naar de mensen heet dat ook al samenwerken ? Hoe lang zijn ze hier nu al over bezig. Politiek is helaas niet te begrijpen voor de gewone man.
Een beetje opvoeding gemist Ospelnaar zegt?