Skip to content

Veilig de winter door op je fiets

8 december 2016 | 14:00

green2go-winterbeurt-fiets-e-bikeSteeds meer Nederlanders kiezen ook in de winter voor de fiets. Enerzijds vanwege het gezondheidsaspect (bewegen, ontstressen, frisse lucht) anderzijds vanwege het kostenaspect (besparing t.o.v. auto, parkeerkosten, parkeerproblemen, reistijd). Maar dan is het wel belangrijk dat je fiets klaar is voor de omstandigheden van de herfst en de winter (regen, sneeuw, ijs, pekel, vuil, temperatuur, etc.) zodat je veilig de weg op kunt.

Verlichting
Het eerste en misschien wel het allerbelangrijkste in deze donkere dagen is de verlichting van de fiets. Zorg dat deze in orde is als je op pad gaat, ook al fiets je niet in het donker! Denk ook eens aan extra verlichting op je lichaam? Zo ben je al van verre te zien voor automobilisten.

Voorkom valpartijen bij natte en gladde omstandigheden
Het blijft natuurlijk oppassen op een fiets bij gladheid, maar omdat de elektrische fiets wat zwaarder is dan een gewone fiets heeft hij ook een iets stabielere wegligging op sneeuw. Om een valpartij te voorkomen zijn er een aantal tips:

  • Zet je zadel wat lager, zo kun je beter met je voeten bij de grond en heb je eerder steun wanneer je dreigt te vallen.
  • Blijf ver genoeg van stoepranden en houd afstand van andere weggebruikers.
  • Houd altijd twee handen aan het stuur en rem voorzichtig omdat het wegdek altijd glad kan zijn.
  • Voor fietsers op een E-Bike: zet de ondersteuning omlaag zodat de wielen niet gaan slippen op de gladde ondergrond en je onderuit schuift.

Bescherm je fiets tegen vuil en pekel
In de herfst en winter heb je altijd te maken met modder, pekel en water. Met name pekel/zout is zeer slecht voor je (elektrische) fiets. Spoel je fiets af met lauw warm water zodat het zout oplost en loslaat. Laat je fiets vervolgens goed drogen om roest en bevriezing te voorkomen. Er zijn evt. sprays verkrijgbaar om de fiets extra te beschermen. Fietsen met een gesloten kettingkast zijn al beter beschermt tegen vuil dan fietsen met een open gewerkte derailleur. De ketting en tandwielen zijn erg gevoelig voor vuil en pekel. Het is erg belangrijk om deze bewegende delen goed schoon te maken en in te vetten.

Mijn (elektrische) fiets gaat in de stalling
Als je je fiets ’s winters niet gaat gebruiken, kun je de volgende maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat je ook volgend voorjaar weer volop van je fiets kan genieten.

  • Zorg dat je fiets schoon en droog is.
  • Smeer draaiende onderdelen en vet verchroomde delen in.
  • Kies je voor een plastic hoes, zorg dan dat deze van ademend materiaal is.
  • Heb je een elektrische fiets? Haal dan de accu van je fiets en berg deze volgeladen op op een droge, vorstvrij plek. Leg de accu minimaal 1 x per maand aan de lader. Dat is goed voor de levensduur van de accu. Door een leeggereden accu in de kou op te bergen kun je diepontlading in de hand werken. Hierbij raakt de accu als het ware te leeg, wat de accu sterk beschadigt.

Kan de accu van een elektrische fiets tegen de kou?
Als het koud wordt buiten, is het verstandig om de accu binnen op te laden. Waar je ook rekening mee moet houden, is dat alle accu’s in de winter minder goed presteren dan in de zomer. Dat betekent dat je ’s winters minder kilometers uit je accu haalt dan zomers. Het verschil in de echte vrieskou van de winter kan oplopen tot zo’n 25% van het normale bereik.

Winterbanden voor de (elektrische) fiets
Automobilisten wisselen op dit moment massaal hun zomerbanden weer voor winterbanden. Maar wat doe je als fietser? Er bestaan intussen ook winterbanden voor de fiets. Het voordeel hiervan is net als bij een auto een betere wegligging en betere grip.
Met name voor de groep mensen die door weer en wind, woon-werk verkeer afleggen, vaak op een snellere E-bike, is een winterband het overwegen waard. Er zijn grofweg drie typen:

  • Winterbanden met aangepast profiel
    Deze winterband heeft een aangepast grover profiel voor meer afvoer en is van een zachtere rubber vervaardigd, die zelfs bij lage temperaturen soepel blijft en dus meer grip heeft.
  • Winterbanden met spikes aan zijkant
    Deze winterband heeft een grover profiel en is gemaakt van zachter rubber. De band biedt flexibiliteit: als de band hard opgepompt is, gebruik je de spikes niet doordat je over het midden van de band rijdt en de spikes geen contact met het wegdek hebben. Zeker als je veel op asfalt rijdt, heeft dit type de voorkeur. Je rijdt niet continu op de spikes, waardoor je ze minder beschadigd of verliest. Kom je in een situatie terecht waar je ze wel nodig hebt, dan laat je simpelweg wat lucht uit de banden lopen.
  • Winterbanden met spikes aan zij- en bovenkant
    Deze winterband heeft altijd contact met het wegdek. Met een aantal van deze banden kun je zelfs op ijs fietsen, maar het is ook mogelijk om gewoon op asfalt te fietsen. Het nadeel van deze banden is dat de spikes sneller beschadigd raken of dat je ze eerder kwijtraakt. Ook maken deze banden op asfalt meer lawaai, doordat de spikes over het asfalt rollen.

Green2Go

Green2Go in Nederweert-Eind is gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van je fiets of E-bike. Wanneer je nu een afspraak maakt voor een winterbeurt geldt een speciaal kennismakingstarief van € 35 (excl. eventuele onderdelen). Bel en maak een afspraak via 0495 – 626 995.

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Foto | politie Weert
Bezit van dergelijk vuurwerk is levensgevaarlijk
23 december 2024 | 11:28
Kerstactie-2024-winnaar
En de winnaar is….
23 december 2024 | 10:26
Foto | Johan Horst
Ultieme bestemming voor avontuur en plezier
23 december 2024 | 9:43

Advertentie