Skip to content

D66 Nederweert is tegen de randweg, na raadpleging inwoners

1 februari 2017 | 20:36

De raadpleging van D66 Nederweert over de randweg in Nederweert is afgerond. Van de 407 uitgebrachte stemmen heeft driekwart (76%) tegen het huidige voorstel van de randweg gestemd. Verder denkt tweederde dat een rotonde bij Boeket/Bredeweg een verbetering van het voorstel zou zijn. Ruim de helft van de stemmers vindt de huidige situatie bij Brug 15 niet gevaarlijk en ruim 60% voelt zich onvoldoende betrokken bij de besluitvorming door de gemeente.

De afgelopen weken heeft D66 Nederweert de mening van de inwoners van Nederweert gepeild over nut en noodzaak van de beoogde nieuwe randweg. Via een stemcode konden inwoners inloggen op een website. Daar stonden vier stellingen die betrekking hadden op de randweg en het besluitvormingsproces. Op elke stelling kon per huishouden één keer worden gestemd.

D66 Nederweert is tegen de randweg
D66 Nederweert heeft besloten om de Provinciale Statenfractie van D66 te adviseren om tegen het huidige plan voor de nieuwe randweg te stemmen. “Hoewel we ook voordelen zien in de aanleg van een randweg, zijn er aan het huidige plan zoveel nadelen verbonden, dat wij ons afvragen of we het probleem met het huidige plan niet verplaatsen en verergeren. Het afsluiten van de verbinding Bredeweg-Boeket, gebrek aan geluidswerende maatregelen en de verwachtte toename van de verkeersonveiligheid op de invalswegen naar het dorp hebben uiteindelijk de doorslag gegeven,” aldus Tobias Bastian van D66 Nederweert.

Alternatieve oplossingen
Uit de gehouden raadpleging blijkt dat een kleine meerderheid van de mensen de kruising bij Brug 15 niet als gevaarlijk beschouwd, is er een belangrijke minderheid die de kruising wél als gevaarlijk ervaart. Om dit signaal niet te negeren en omwille van de verschillende ongelukken die de laatste jaren op deze kruising hebben plaatsgevonden, roept D66 Nederweert zowel de provincie als de gemeente op om de veiligheid van dit kruispunt zo snel mogelijk te verbeteren. Ook pleit D66 Nederweert voor een nieuwe, veilige fietsverbinding tussen Nederweert en de binnenstad van Weert, met ongelijkvloerse kruisingen met de bestaande Randweg en de Ringbaan rond Weert.

UITSLAG RAADPLEGING D66 Nederweert

1. Ik ben voor of tegen de randweg volgens het huidige voorstel van de gemeente.
Aantal uitgebrachte stemmen : 407
Voor :   91 (22%)
Tegen : 308 (76%)
Blanco :     8   (2%)

2. Een rotonde bij Boeket/Bredeweg zou een verbetering zijn van het huidige voorstel van de gemeente.
Aantal uitgebrachte stemmen: 393
Voor : 260 (66%)
Tegen :  95  (24%)
Blanco :  38  (10%)

3. Ik ervaar de kruising bij Brug 15 als gevaarlijk, hier moet iets aan gedaan worden ongeacht de komst van de randweg.
Aantal uitgebrachte stemmen: 393
Voor :  130 (33%)
Tegen :  215 (55%)
Blanco :    48 (12%)

4. Ik voel mij als burger voldoende betrokken bij de besluitvorming.
Aantal uitgebrachte stemmen: 393
Voor :  103 (26%)
Tegen :  246 (63%)
Blanco :    44 (11%)

Advertentie

33 Reacties

  1. Proficiat D66 Nederweert ! 407 stemmen op 17000 inwoners is dat niet aan de magere kant om daar conclusies uit te trekken ?

    • Het betreft huishoudens, niet inwoners Maurice. Beter opletten.

    • Beste Gerard,

      Goed punt, maar je reageert op de vorm en niet op de inhoud. Dit draagt niet bij aan de discussie.
      Als we uitgaan van pakweg 3 stemgerechtigden per huishouden, EN dat deze dan ook nog allemaal dezelfde mening hebben, dan komen we op pakweg 2100 personen. Dit is nog steeds maar 20% en ik vind het bijzonder zwak en zelfs kwalijk dat een politieke partij deze niet representatieve informatie gebruikt als argument en rechtvaardiging van hun partijstandpunt.

  2. Ik waardeer het streven van D66 om de mening van het publiek mee te laten wegen in de standpunten van de partij. Maar het is beschamend hoe de partij zijn standpunt kan ophangen aan een peiling die op deze manier georganiseerd is. Was er bij het ‘Oekraine-referendum’ nog discussie of de 30% opkomstdrempel wel een representatieve uitslag zou kunnen vertegenwoordigen, met 407 stemmen op pakweg 10.000 inwoners in Nederweert + Budschop moeten we concluderen dat deze peiling verre van representatief is. Daarbij komt dat in dit soort kwesties i.h.a. de tegenstanders meer gemotiveerd zijn om zich te uiten.

    Ik mis deze nuance volledig in het artikel en vind dit bedroevend voor een partij die de democratie zo hoog in het vaandel heeft. Nep-democatie is mijn conclusie.

    • Idd, een farce, onder de noemer “wij van WC eend, adviseren ….”

    • Bij deze hoef ik D66 inderdaad ook niet meer serieus te nemen.

    • Hier valt je de broek inderdaad van af. De conclusie dat een referendum niet werkt bij zo’n complexe materie ontgaat de D’66 volledig. Het referendum is heilig bij D’66 Nederweert ongeacht de uitkomsten. Kip zonder kop partij. Pechtold zal als referendum aanhanger trots zijn maar vele kritische partijgenoten zullen zo onderhand gillend wegrennen!

  3. D66 had beter kunnen zeggen: animo voor enquete bedroevend laag. Minder dan 3% van de inwoners heeft de moeite genomen te reageren. Misschien zijn die 300 nee stemmers wel gewoon het absolute aantal tegenstanders / dezelfde mensen die zich al die tijd al roeren als Comité Randweg Nee. De realiteit is dat het overgrote deel van de Nederweerter bevolking gewoon geen mening heeft over de Randweg / het niets kan schelen. Dus gewoon aanleggen die weg! Democratie heeft niet als uitgangspunten dat je 3% van de bevolking laat bepalen of iets waar jaren aan voorbereiding aan vooraf is gegaan wel of niet laat doorgaan. Overigens heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat D66 Nederweert ook maar slechts uit 5 a 6 personen bestaat, dus de vraag is gerechtvaardigd of we ons überhaupt iets van deze “partij” zouden moeten aantrekken in dit kader….

    • Misschien zijn die 91 voorstemmers wel het absolute aantal voorstanders. Bij de provincie zijn ook al 1000 handtekeningen ingeleverd tegen de randweg en hoeveel voor de randweg ? Steeds moeten wij overal tot de conclusie komen dat de tegenstanders in de meerderheid zijn en er weinig voorstanders voor deze weg zijn. Die zitten alleen op deze site te schreeuwen dat de weg er moet komen en er niets van de tegenstanders aangetrokken moet worden. Ik vraag mij af wat zijn dit voor soort mensen ,hebben ze een ongeneeslijke tunnelvisie , kunnen ze niet tegen hun verlies en zijn ze gewend om altijd alleen maar hun eigen zin door te drijven ten koste van alles ? Daar lijkt het steeds meer op. Het is tijd om nu voor de tegenstanders op te komen en nu geen overhaast besluit nemen om een weg te gaan leggen waar de gemeenschap niet achter staat. De voorstanders moeten eindelijk eens hun verlies accepteren en stoppen met hun geschreeuw om de weg gewoon aan te leggen. Gelukkig gaan steeds meer mensen inzien dat deze weg een verkeerd besluit is , en met steeds meer mensen bedoel ik vooral de mensen die helemaal niet direct door de weg geraakt gaan worden maar gewoon inzien dat het hele sprookjesverhaal van de gemeente niet klopt en onnodig is. Nogmaals nut en noodzaak van deze weg is niet aangetoond. D66 en JAN doet nu wat ze als politiek moeten doen doen , voor de mensen opkomen. Helaas kunnen wij dit van CDA , VVD, PVDA niet zeggen. De landelijke en de EU politiek is hier ook een mooie afspiegeling van , vooral niet luisteren naar de meerderheid.

    • Hallo Henk, sinds Jan van Nierop in de gemeenteraad zit is de PVDA ook tegen het uitvoeren van deze randweg plannen.. Ook de PVDA bij de provinciale Staten behoren tot de tegenstanders. CDA en VVD is inderdaad een heel ander verhaal.

    • Ok, dat was mij niet bekend, Bij het kiezen van dit tracé heeft de PVDA toch wel voor deze weg gestemd, Maar goed als ze na nader inzien toch toegeven dat dit een verkeerde keuze is geweest is dat alleen maar goed. Daar kan de rest van de partijen nog wat van leren ipv deze weg er maar door te willen drukken ten koste van alles.

  4. Als het aanleggen van de nieuwe randweg zo weinig mensen interesseerd. kunnen we ons dat geld beter in de zak houden.
    Aanleggen omdat het nu eenmaal al zo lang is voorbereid slaat echt als een tang op een varken.
    Nut, noodzaak en behoefte niet aangetoond. Dossier sluiten en verder.

    • Beste Jeroen,

      A. Een randweg dwars door de dorpskern is niet meer van deze tijd. Wacht maar tot er een keer een ongeluk gebeurt met een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen, dan piep je wel anders…

      B. Bij zo’n weg moet je jaren vooruitzien naar de verkeerdbehoefte van over pakweg 20 jaar. Dat deed men in de jaren 70 ook bij de aanleg van de randweg naar weert (er lag toch al een weg langs het kanaal), eind jaren 80 met de aanleg van het slingertrace vd A2 (hoezo nodig dat liep toch prima over de ringbaan noord en eindhovense weg?), in de jaren 90 met de randweg brug en randweg zuid (dat kon toch ook prima allemaal over brug 15 en door kern budschop toen). Etc etc. Besturen is vooruit zien.

      C. Als jouw criterium leidend wordt (alles wat de burger niet interesseert moet men maar stoppen of geen geld meer in stoppen) dan zouden er hoop belangrijke taken stoppen of geen doorgang meer vinden. Zo’n opmerking vind ik pas ondoordacht en als een tang op een varken slaan!

    • Zo is dat John, helemaal Correct.

      Als we nu nog stoplichten op de A2 stonden en we via de ringbaan weert naar EHV moesten.
      stonden ze s ‘morgens vanaf Maasbracht in de File….
      Vanaf Eindhoven was het dan in Maris aansluiten….

    • A.
      De huidige weg loopt ook aan de rand van Nederweert, niet midden er door. Dat ongeluk van jou kan overal gebeuren, ook op de nieuwe randweg. Die loopt trouwens ook tegen de dorpskern aan, net als de huidige.

      B.
      In alle onderzoeken die in opdracht van gemeente en provincie zijn gedaan, worden nut en noodzaak van een nieuwe randweg NIET aangetoond. Met andere woorden: een nieuwe randweg lost het probleem niet op. Deze onderzoeken zijn gedaan door diverse deskundige instanties. Besturen is handelen op feiten en niet op onderbuikgevoelens en prestige.

      C.
      Politiek is het vertegenwoordigen van het volk. 25+ miljoen uitgeven aan een weg die niemand interesseert lijkt me dan niet echt jofel. Vooral wanneer driekwart van de mensen die het wel interesseert TEGEN is…

  5. Er is een nieuw systeem geplaats op de autoweg naar Eindhoven , dat ze kunnen zien wie er gebruikt van deze weg maakt. Deze mensen hebben een verzoek gekregen als ze een andere route nemen er een vergoeding tegenover staat dit word gecontroleerd, dit om de files in tekorten richting Eindhoven. Er rijden nu meer auto’s via de kanaaldijk richting Helmond om vervolgens de autoweg op de rijden richting Eindhoven die van Venlo af komt. Ik denk dat er nu veel meer auto, s brug 15 passeren en dan voorheen, dus moet er opnieuw geteld worden hoeveel verkeer er nu over de kanaaldijk rijden.

  6. De 55% die de oversteek bij brug 15 niet gevaarlijk vinden wonen denk ik niet aan de Budschop kant of steken de kruising per auto over. Ik steek er dagelijks per fiets een paar keer over en zie regelmatig auto’s, en dan vooral vrachtauto’s, door het rode licht rijden. Dit zijn voornamelijk auto’s die komen van de randweg. Ga hier maar een tijdje staan kijken.

  7. en de mensen die de randweg wel willen zijn de mensen die niet wonen waar de randweg aan komt de grenzen… Uiteraard spelen persoonlijke belangen bij iedereen mee. Vrachtwagens met ADR mogen overigens helemaal niet door de dorpskern rijden dus dat verhaal gaat niet op, voor beide opties niet (de oude “randweg” en de nieuwe (als die er ooit komt)). En over de A2 met stoplichten wat hier boven genoemd wordt, zo veel scheelt dat niet eens met de huidige situatie want nu sta je ook iedere dag stil richting Eindhoven…

  8. Beste Prutser,
    Je hebt groot gelijk. Dat men eerst maar geld investeerd aan de A2 maarheeze – eindhoven
    en valkenswaard – weert, inplaats van belonen voor het omrijden via andere wegen.
    los het probleem op, en niet het belonen van verkeersdrukte maken op andere wegen.
    dan zal het op andere plaatsen minder druk zijn, nederweert / leende/heeze e.o.

    • Over de A2 daar heeft de gemeente en de provincie helemaal niks over te vertellen, Den Haag gaat daar over!
      En als de A2 verbreedt wordt dat wordt 100% betaald door de Rijksoverheid, en niet door de gemeente of provincie!

    • Ik heb niet gezegd !! dat nederweert hier aan moet bijdragen maar het is wel een gegeven wat ook invloed heeft in deze regio.
      verkeer is net als water, het zoektde gemakkelste weg.

    • Beste dom dom, dat klopt daar heeft u gelijk in!

  9. Woon op Budschop , zelf met de fiets over de brug vind het niet gevaarlijk !

    Slechte opkomst van stemmen, kan je zien dat de personen die voor de randweg zijn
    het ook niet interesseerd ,anders was de opkomst groter geweest en zag de uitkomst
    er toch anders uit !!!!
    Van het geld wat uitgespaard word het centrum ( wegen 2 richting ) goed aanleggen.

  10. Het niet om absolute aantallen maar om de verhouding voor-tegen. Wie niet meedoet heeft niets te zeggen.
    Je moet wel je kansen pakken. Van de gemeente krijg je die niet. Die weet op voorhand al wat goed voor ons is. Waaromzo kort langs de bebouwing en niet door het buitengebied? Boerenlobby?

    • Daar ben ik het ook mee eens Kees, de verhoudingen onder de inwoners zijn tot nu steeds de tegenstanders in de meerderheid geweest. Behalve in de gemeenteraad want die beslissen wel even voor iedereen , evenals dat de politieke partijen geen verkiezingsitem mochten maken van de weg, nou voor zo een belangrijke beslissing
      ( de belangrijkste beslissing in de geschiedenis van Nederweert zoals de gemeente zelf zegt ) , hadden ze er juist een verkiezingsitem van moeten maken, het gemeente bestuur heeft toen al geweten dat er niet voldoende draagvlak is onder de inwoners. Alleen al om dit te weten mag de weg er niet komen want hiermee hebben ze vele mensen hun stemrecht voor of tegen de weg ontnomen. Juist toen hebben alle politieke partijen allemaal hun kans laten liggen om hier een duidelijk standpunt over in te nemen , en dat is één grote blamage voor Nederweert en zijn democratie waar ze het steeds over hebben.

  11. Maar beste mensen “het gevaar is nog niet geweken ” om nog even terug te komen op mijn bovenstaand berichtje. De desbetreffende wethouder van het CDA die hier de weg er doorheen heeft gestuurd of gedirigeerd zit nu in de Provincie. Is dit nu toeval of niet ??? Ik ben bang dat hij in Maastricht ook binnenskamers het weer voor elkaar gaat krijgen een meerderheid voor de weg te krijgen om welke reden dan ook.
    Laat ik hopen dat ik het mis heb , het enige bewijs dat ik het mis heb zal zijn als na 10 Februari de stekker eruit gaat en de plannen van de baan zijn. Pas dan geloof ik weer in DEMOCRATIE !

  12. Geachte Henk, ik mis de volledig de essentie van Uw stukken tekst. Ik proef een hoop emotie en frustratie.
    Dadelijk gaat U nog vertellen dat Donald trump in ‘het complot’ zit……?

    • Beste Harry, Het moge duidelijk zijn dat het CDA, met 8 raadsleden, de overhand heeft in de raad. Over democratie gesproken! Ik proef daar geen frustratie of emotie uit. Maar duidelijk dat men koste wat kost de randweg er door wil duwen. Veel euro’s al verspild aan zaken, lees dromen, die er niet toe doen. Zaken die van achter een bureau bedacht worden en daar ook nog duur voor betaald worden. Praktijk is geheel anders. Zie eenrichtingsverkeer, centrumplan etc… Missers ten TOP.

    • Beste ‘positieve nederweertenaar’,

      Dank voor Uw uitleg. Nee, ook Uw verhaal Is voor mij erg onduidelijk. Wederom ervaar ik emotie en lees ik dat u zaken betrekt welke niet relevant zijn.
      Om op Uw stelling te reageren: 8 is niet de meerderheid in de raad en allen zijn gekozen vertegenwoordigers, ja democratie dus.

    • Knap dat u emotie proeft……helderziende? Destijds……. gekozen ja dat klopt…..en de rest….laat ik in het midden….een ieder ziet en doorziet dat op zijn eigen manier……

    • Henk en positieve Nederweertenaar
      Ben het helemaal met jullie ziens wijze eens.
      En zo ook vele andere inwoners van Nederweert.

    • Zo’n antwoord van Harry,was te verwachten. “‘Allen zijn gekozen volksvertegenwoordigers” Als je je zelf maar in de”picture” houdt. Daar kon je destijds,mooi niet om heen! Op naar de verkiezingen in 2018.

    • Beste Harry,

      Nee, ik heb geen last van emotie en frustratie , maar benoem de zaken hier recht voor zijn raap en doordacht met een gezond boerenverstand. Dat doet voor sommige soms pijn, met sommige bedoel ik dan de mensen die in hun tunneltje blijven zitten en er blijkbaar niet uit kunnen of willen. Of noem het de oogkleppen op hebben. Dan proef je bij een ander ook weer emotie en frustratie , en betrek je zelf andere zaken erbij die er niet toe doen ( hiermee bedoel ik Donald Trump) die er ook helemaal niets mee te maken heeft. Maar als je Donald Trump erbij wil betrekken is prima, dit is ook een man die recht voor zijn raap is en zegt en doet waar hij voor staat. Niet zijn kiezers eerst lekker maken en er dan omheen liggen draaien en liegen. Daar kan de politiek hier nog wat van leren want er zijn ondertussen voorbeelden genoeg van tunnelvisie en niet luisteren naar het volk. Gezien je reacties moet je zelf ook in de politiek zitten, want ik PROEF hetzelfde ziektebeeld waar we in de politiek momenteel mee te doen hebben. Namelijk, niet willen luisteren naar de mensen, oogkleppen op hebben, ten koste van alles je zin doordrijven, verdraaien, liegen en naar andere met het beschuldigde vingertje wijzen om je eigen frustratie en emotie op af te reageren.Dit is wat er momenteel overal gebeurd en de mensen zijn het zat, vandaar dat Trump president is geworden. Droom lekker verder en wordt wakker als de realiteit je voor de ogen staat, helaas is het dan te laat.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

‘Vertellen we het papa?’
7 november 2024 | 21:43
Verschillende smaken
7 november 2024 | 20:30
Uitvaartbegeleiding van den Boom
7 november 2024 | 18:00
gemeenteraad stelt begroting 2025-2028 vast
7 november 2024 | 17:00

Advertentie