Skip to content

Tweede wervingsronde voor Spitsmijden A2

17 februari 2017 | 15:30

Automobilisten die nog niet deelnemen aan Spitsmijden A2 Nederweert → Eindhoven en minstens 1 keer per week in de ochtendspits zijn gesignaleerd, ontvangen vanaf zaterdag 18 februari een uitnodiging om ook actief de spits te gaan mijden. Rijkswaterstaat en provincie Noord-Brabant willen zo de verkeersdruk tijdens de ochtendspits verminderen.

Eind december 2016 is een grote groep potentiële deelnemers persoonlijk benaderd via een brief met de vraag of ze willen deelnemen. Op 9 januari ging de beloningsperiode in voor de groep actieve spitsmijders.

Positieve eerste resultaten
Inmiddels mijden circa 2.100 automobilisten bewust 1 of meerdere keren per week de ochtendspits op dit traject. De eerste resultaten laten een positief beeld zien. Het aantal spitsmijdingen per ochtendspits staat inmiddels op circa 600 en dit aantal stijgt nog steeds.

Aanmelden als deelnemer
Automobilisten die nog niet deelnemen, kunnen zich alsnog aanmelden via de website. Ook automobilisten die geen uitnodigingsbrief ontvangen, maar wel regelmatig in de ochtendspits rijden, kunnen zich melden om te zien of zij in aanmerking komen voor deelname. Rijkswaterstaat heeft met behulp van kentekenregistraties in kaart gebracht hoeveel en welke automobilisten er dagelijks in de spits rijden. Deze registratie is in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Alternatieve vervoerskeuze
De capaciteit van de A2 tussen Nederweert en Eindhoven is op dit moment voldoende om het verkeer te laten doorstromen, behalve op piekmomenten tijdens de ochtendspits tussen circa 06.30 uur en 09.15 uur. Om de drukte in de ochtendspits af te laten nemen en het fileleed te kunnen verzachten, worden spitsreizigers gewezen op reisalternatieven die gewoontegedrag kunnen doorbreken. Dit kan door hen op maat te informeren over alternatieven zoals bijvoorbeeld eerder of later vertrekken, het goed benutten van mogelijkheden voor thuiswerken of te kiezen voor de fiets/e-bike of het openbaar vervoer. De ervaring leert dat veel mensen tijdens de projectperiode ‘wennen’ aan nieuw gedrag en ook na afloop van het project vaker kiezen om niet tijdens de spits op de weg te zijn, omdat ze hebben ervaren dat het mijden van de file eenvoudig is en ook voor hen persoonlijk veel voordelen heeft. Zo besparen reizigers tijd en komen minder gehaast op hun bestemming aan.

Relatie met MIRT onderzoek op dit wegvak
Tegelijkertijd met dit project loopt er een Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) onderzoek naar dit gedeelte van de A2 waarin de doorstroming gedetailleerd in kaart wordt gebracht en is er aandacht voor mogelijke langeretermijnoplossingen. Kijk voor meer informatie over het MIRT-onderzoek op de website.

Meer weten
Op www.spitsmijdenA2.nl vind je meer informatie.

Advertentie

4 Reacties

  1. 600 spitsmijdingen per dag a 4 Euro per stuk is 2400 Euro per dag.
    2400 x 5 = 12000 per week voor dit grapje..

    Kunnen ze dat geld niet beter gewoon aan de verbreding besteden??

  2. Verbreden op hele korte termijn is wellicht niet haalbaar.
    Weet je hoeveel meter weg je kunt verbreden voor 12000 euro? Ik ook niet, maar vast heeeel weinig.

  3. Wat ik niet begrijp is waarom ze het niet hetzelfde doen als bij Echt. in de spits tijden de vluchtstrook open voor spits strook en max van 120 naar 100. In de spits staat men toch al in de file en haalt men nog niet eens de 30 dus als alternatief kan dit een optie zijn.. Men heeft op dit traject maar 2 punten op het A2 tussen Nederweert en Eindhoven waar men kort (door viaducten) de weg weer naar 2 moet maken. Dit gebeurd nu al (zonder vluchtstrook meegeteld) bij Valkenswaard vanuit Eindhoven naar Nederweert. Hiervoor zou men alleen borden / matrix borden moeten plaatsen zoals de weg richting zouden (A2). Als het voorbeeld hoe het wel kan er al licht en al lang in gebruik is met duidelijk resultaat. Dan kan dit toch een optie zijn.

    • Je creëert dan 2 keer een extra trechter die er nu niet is.
      De file zal daardoor iets korter zijn, maar wel wat breder.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

2024_12_22-Hond-vast-in-hekwerk-geeuthanaseerd-door-dierenarts-1
Een spijl doorboorde zijn achterlijf
23 december 2024 | 3:21
2024_12_22-auto-schuift-talud-af-bij-ongeval-op-Rijksweg-Noord-in-Nederweert-1
Beide auto’s liepen forse schade op
23 december 2024 | 1:24
2024_12_22-Ongeval-Randweg-Zuid-Lindenstraat-Nederweert-6
Ongeval bij verkeerslichten met Lindenstraat
22 december 2024 | 23:01
Foto | Marie-José van Lierop-Ploem
Iedereen is van harte welkom
22 december 2024 | 21:00

Advertentie