Kan de politie het niet meer zelf aan? Of is inschakelen van deskundige bemiddelaars bij overlastsituaties en burenruzies gewoon beter? Aan het woord komen wijkagent Joost Jelmer Kasper en Inge Strijbos, operationeel Expert Wijkagent, thema sociaal domein.
Kan de politie het niet meer zelf aan?
Joost: “Jawel hoor. Maar de taak van de politie ligt bij het herstellen van de rust op dát moment. Buurtbemiddeling zet zich in om de onderlinge relatie te herstellen voor de lange termijn“.
Naar wie moeten mensen bellen als er iets is?
Inge: “Je kunt ons bellen op 0900-8844. Er wordt altijd iets met de melding gedaan. We gaan ter plaatse kijken om zelf te beoordelen wat er speelt. Wanneer wij constateren dat er sprake is van overlast, dan gaan we direct het gesprek aan met de veroorzaker. We proberen afspraken te maken of we vragen de overlast direct te (laten) beëindigen. Daarna proberen we altijd even terug te koppelen naar de melder”.
“Als er stelselmatig sprake is van overlast, maakt de wijkagent een afspraak op locatie en vindt er een gesprek plaats met de overlastgever. Bij meldingen waar de politie zelf overlast constateert, wordt direct opgetreden door het geven van een waarschuwing, of het opleggen van een boete, eventueel tot zelfs inbeslagname van materialen. Sommige situaties worden besproken in het vangnetoverleg met de gemeente en diverse zorg- en hulporganisaties. Dan gaat het om meldingen waarbij de politie vermoedt dat er problemen zijn op meerdere vlakken in de woonsituatie.”
Men verwacht dat jullie het wel even oplossen.
Inge: “Helaas kunnen we het niet altijd oplossen. Als we een melding binnenkrijgen, vragen we eerst aan de melder óf en wat hij of zij er al aan gedaan heeft? Als we het idee hebben dat er sprake is van een (langdurig) conflict, dan kan het zijn dat buurtbemiddeling wordt ingeschakeld”.
Aan welke situaties moeten we dan denken?
Joost: “Bijvoorbeeld als iemand er een gewoonte van maakt om laat in de avond nog muziek te maken of te klussen in huis. Als dieren structureel overlast veroorzaken door stank of geluid. Als bomen of planten in de tuin onoverkomelijke overlast veroorzaken bij degene die er naast woont. Of als de auto of bus altijd op de verkeerde plek wordt geparkeerd, waardoor het zicht vanuit de woonkamer wordt verstoord.” Inge: “Pesterij of ongenoegens uit het verleden kunnen uitmonden in overlastgedrag. Maar soms is het ook gewoon onachtzaamheid van mensen”.
Dat kunnen mensen toch zelf oplossen?
Inge: “Overlastsituaties zijn over het algemeen te verhelpen door er zelf de (kinderen van de) buurman of buurvrouw op aan te spreken. Maar vaak duurt de situatie al zo lang en is de ergernis al zover opgelopen dat de melder daar letterlijk lichamelijke of psychische klanten van krijgt. Dan is zelf oplossen niet zo gemakkelijk meer”.
Als er één de veroorzaker is, moet toch alleen met die partij gesproken worden?
Joost: “Een overlastsituatie is een situatie die voor beiden gevolgen kan hebben. Daarom is het uitgangspunt bij buurtbemiddeling dat beide partijen bereid moeten zijn met elkaar te spreken en afspraken te maken. Het helpt vaak al dat iemand anders die niet betrokken is bij de situatie probeert om de gebrouilleerde buren tot elkaar te brengen”.
Wat doet buurtbemiddeling dan?
Joost: “De politie is er om hulp te bieden, maar wij zijn geen hulpverleners. Daar zijn anderen voor opgeleid, zoals Algemeen Maatschappelijk Werk, die de buurtbemiddeling in de gemeente Nederweert doen. Buurtbemiddeling ontlast de politie door op een deskundige manier in gesprek te gaan met de melder én de overlastveroorzaker”.
Wat is jullie tip?
“Probeer eerst zelf het gesprek aan te gaan. Dat is in veel gevallen al de oplossing. Vanzelfsprekend is voorkomen beter dan genezen! Houd rekening met de buren en ben zelf wat meer verdraagzaam.
Mocht de situatie niet zelf op te lossen zijn, wacht dan niet te lang om de politie te bellen of buurtbemiddeling in te schakelen, tel. 088-6560600 of stuur een e-mail naar buurtbemiddelingnederweert@amwml.nl.”
Er zijn nog geen reacties geplaatst