De vergelijking van het oude en nieuwe straatbeeld is een mengeling van nostalgie, herinnering, spijt en herkenning. Voor deze aflevering van ‘Tijdreis’ bezocht onze fotograaf Ton Frenken een opvallend plekje op Staat. Alfons Bruekers ging in het archief van de Stichting Geschiedschrijving Nederweert op zoek naar een oude foto en het bijbehorende verhaal.
‘Twieë nette maegdjes’
De uitgebrande ruïne van de voormalige Boerenbond op Staat staat er al jarenlang troosteloos bij. Binnenkort is het precies 80 jaar geleden dat het fonkelnieuwe gebouwencomplex feestelijk werd geopend. Dat was op 8 juli 1937, maar die mijlpaal zal wel stilzwijgend voorbij gaan. Als organisatie bestond de Nederweerter Boerenbond in 1937 trouwens al 40 jaar. In de analen lezen we dat ‘twieë nette maegdjes’, Door van Hulsen en Leen Steuten, bij de opening een mooi gedicht voordroegen. Het voor die tijd hypermoderne complex bestond uit kantoor (met centrale verwarming), magazijnen, weegbrug, maalderij en mengerij. Het gebouw was een ontwerp van architect Wagemans uit Roggel. De bouw werd gerealiseerd door de gebroeders Alex en Guul Linsen, een zeer bekend metselaars- en aannemersduo uit Nederweert.
[image-comparator title=”Boerenbond Nederweert” left=”https://www.nederweert24.nl/wp-content/uploads/2017/05/boerenbond-oud.jpg” right=”https://www.nederweert24.nl/wp-content/uploads/2017/05/boerenbond-nieuw.jpg” width=”100%” classes=”hover”][/image-comparator]
Belle Baer
Frits Knapen was van 1946-1987 aan de Boerenbond werkzaam, vanaf 1973 als zaakvoerder. Hij beschreef in 1997 de geschiedenis van de toen honderdjarige Boerenbond in Nederweert. Daarin lezen we dat voor de nieuwbouw in 1937 precies 311.800 stenen nodig waren, á 1 cent per stuk. De metselaars verdienden een loon van 38 cent per uur en de opperman (H. Nuijens, ‘Belle Baer’) verdiende 32 cent.
Cijfers en letters
Nadat in de begindagen alle vervoer nog met paard en wagen geschiedde, trad kort voor de Tweede Oorlog de modernisering in. Op de oude foto staat het bedrijfswagenpark uit de jaren vijftig. De middelste vrachtwagen draagt al een ‘nieuw’ type nummerbord (met drie groepen cijfers en letters), een systeem dat pas in 1951 werd ingevoerd. De linker vrachtwagen daarentegen heeft nog een oud provinciaal nummerbord (beginnend met de letter P, die voor Limburg gold). Dat type werd pas in 1956 definitief afgeschaft. De foto moet dus van tussen 1951 en 1956 dateren.
Houtgas
Geheel rechts staat chauffeur Jan Vaes naast een oude Ford. De Boerenbond had die vrachtwagen al voor de oorlog aangeschaft. In de oorlogsjaren werd hij door de Duitsers geroofd maar na de bevrijding teruggevonden en opnieuw in gebruik genomen. Wegens de brandstoffenschaarste was er toen een houtgasinstallatie in gelegd. Dat was niet zonder risico, en dat bleek toen door de hitte van die installatie de strosnippers, die onder de vrachtwagen lagen, vlam vatten.
Eenzelfde lot
Op de achtergrond is café-restaurant ‘In het Anker’ te zien. Piet Linssen (‘Henkes Piet’) exploïteerde daar een fouragehandel. Daar lag ook de in 1910 gebouwde Harmoniezaal, waar harmonie Wilhelmina repeteerde en haar concerten verzorgde. Later werd deze ruimte de Boerenbondszaal genaamd. Een belangrijk deel van het culturele leven van Nederweert heeft zich op die plaats afgespeeld. Café en zaal zijn al lang geleden prooi van de slopershamer geworden en ook de afgebrande ruïne van de Boerenbond wacht binnenkort eenzelfde lot.
Alfons Bruekers
Stichting Geschiedschrijving Nederweert
Er zijn nog geen reacties geplaatst