Skip to content

Gerommel rondom randweg Nederweert

1 september 2017 | 17:08

De kans is groot dat er helemaal opnieuw moet worden begonnen met de aanpak van de verkeersproblemen op de N266 bij Nederweert. Dat meldt 1Limburg vrijdag naar aanleiding van de commissievergadering in de Provinciale Staten. Daarmee zouden de overgebleven twee varianten voor de Randweg in ieder geval voorlopig van tafel gaan.

Gedeputeerde Staten wilden eerder dat er naast het voorkeurstracé een verbetering van het bestaande tracé (alternatief 0-plus) op gelijkwaardig detailniveau zou worden uitgewerkt. Gedeputeerde Geurts is hiermee aan de slag gegaan.

Nu lijkt een voorstel van de SP om helemaal opnieuw te beginnen op 29 september in het Parlement te kunnen rekenen op de steun van een kleine meerderheid. De overige partijen kunnen zich wel vinden in de voorgestelde uitwerking van de twee varianten: de aanleg van een randweg of het aanpakken van de knelpunten op de huidige N266.

Beste oplossing voor Nederweert
Gedeptueerde Eric Geurts heeft al meerdere keren zijn opdracht aangepast zien worden. Wethouder van Meel begrijpt dus wel de onrust en de onduidelijkheid die er ontstaat. “Ik heb aangegeven dat we als B&W voor de beste oplossing voor Nederweert gaan, wat de uitkomst van de onderzoeken ook zouden opleveren. Daar wil ik me voor inzetten.”, aldus Van Meel. Volgens de wethouder is het nog niet uitgemaakt wat het besluit zal worden. Het blijft een lastig proces maar 29 september zal er een besluit genomen worden, mits de koers niet weer gewijzigd wordt.

Tunnelvisie
Er wordt al vele jaren gesproken over de aanpassing van de N266. De weg zou ter hoogte van het kanaal moeten worden ontlast. Een randweg om het dorp heen wordt door de gemeente gezien als de beste optie. Volgens SP-fractievoorzitter Bram Schaminée is inmiddels sprake van een tunnelvisie en een patstelling. Daarom pleitte hij voor het stoppen van het huidige proces en een ‘eerlijker’ aanpak waarbij wordt gekeken naar de hele regio. De 10 miljoen euro die de provincie nu voor de N266 heeft gereserveerd, moet beschikbaar blijven, schrijft De Limburger.

Leer hier alles over de Randweg Nederweert

Advertentie

3 Reacties

  1. Hieruit blijkt weer de “kracht” van de machteloze politice, allen hebben een tunnelvisie n niemand durft er knopen door te hakken…..

  2. Zo zie je maar weer. Herplannen herplannen voor het beste van nederweert. Het kost bakken met geld en wat krijgen we er voor terug NIets. Oh wacht eenrichting in de kerkstraat. Winkeliers en bewoners van begin af aan die tegen waren en de nut niet zagen dit duurde meer dan een jaar voor de gemeente het inzag. Vele kosten voor minimale aanpassingen. Dit gebeurde ook in Ospel MBO de locatie van de oversteekplaatsen. En nu weer met de randweg ja of nee. Wij betalen als burger belasting en dat word per jaar meer en meer and wat zien we in de trend in NL. Gemeentes gooien er mee en berijken amper iets (alle nieuwe probeersels). Ik werk in nederweert en omstreken nooit problemen gehad en ja soms is het druk maar daar is het ook spits voor. Maar dat ze nu alle investeringen gewoon van tafel vegen en opnieuw met het zelde probleem willen starten is blamabel. Kosten torenhoog nog 0 resultaat en nu begint de kosten teller opnieuw allemaal voor nederweert betaald door de burger zonder enig resultaat. Ik persoonlijk ben tegen de randweg net zoals vele. We kunnen beter deze hele gedachte eerst in de ijskast plaatsen voordat de rekening nog groter word. Gelukkig hoeven amtenaren dit niet te betalen want de burger doet dit reeds zonder ook maar enige inspraak in grote veranderingen.

    • Voor- of tegenstander terzijde, de optie “we beginnen gewoon opnieuw” bestaat niet in het bedrijfsleven… Ik zou dit een te gemakkelijke way out vinden. Commissieraad, doe maar een team-deep-dive om te bepalen welke informatie mist om een beslissing te nemen. Er zijn consultants die in dit soort besluitprocessen prima en op een onpartijdige manier kunnen faciliteren. De uitkomst moet een plan van aanpak zijn, uitgaande van waar we nu staan met z’n allen. Dat is dan een plan voor verdere onderzoeken, maar vooral een plan hoe tot een besluit te komen, binnen de commissie met 10 politieke partijen…Randvoorwaarden: minimale impact op doorlooptijd van het besluitvormingstraject. Laat maar eens daadkracht zien! Samenwerken is de sleutel.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

‘Vertellen we het papa?’
7 november 2024 | 21:43
Verschillende smaken
7 november 2024 | 20:30
Uitvaartbegeleiding van den Boom
7 november 2024 | 18:00
gemeenteraad stelt begroting 2025-2028 vast
7 november 2024 | 17:00

Advertentie