Bus- en treinvervoerder Arriva gaat op 10 december een groot aantal busdiensten veranderen. Volgens het bedrijf moeten de ingrepen leiden tot een flinke verbetering van de bereikbaarheid.
Arriva nam vorig jaar het regionale bus- en treinvervoer in Limburg over van Veolia. Arriva kreeg na de overname van het openbaar vervoer veel kritiek van reizigers op de nieuwe dienstregeling. De aanpassingen in december moeten die pijn verzachten. In april zijn er al wat wijzigingen doorgevoerd. Het moment om wijzigingen door te voeren is nu gekozen omdat dan landelijk ook alle nieuwe dienstregelingen ingaan.
De belangrijkste wijzigingen voor de regio Nederweert – Weert staan hieronder.
74 Stramproy via Weert – Nederweert
Op werkdagen zal om 05:43 uur een extra rit van Nederweert naar Weert worden toegevoegd, met aankomst 06:01 uur in Weert. Hierdoor blijft vanuit Nederweert een vroege IC-aansluiting in Weert mogelijk. Deze extra vroege reismogelijkheid wordt toegevoegd ter compensatie van de uurdienstwijziging op lijn 370 ( Meijel – Nederweert-Weert ). Zie ook lijn 370
370 Venlo – Weert
Op het traject Meijel – Weert v.v. zal op werkdagen de dienstregeling worden teruggebracht naar een uurdienst. Over het gehele traject vindt tevens een aanpassing plaats van de aankomst- en vertrektijden, waardoor in Meijel vanuit de richting Panningen de aansluiting op Hermes-lijn 28 naar/vanuit Deurne betrouwbaarder gerealiseerd kan worden. Ter compensatie van de uurdienst zal op lijn 74 Nederweert ’s ochtends vroeg een extra rit naar Weert worden toegevoegd. Lijn 370 heeft aansluitingsbelangen in Venlo , Meijel en Weert. Gebleken is dat de aansluiting in Meijel voor scholieren richting Deurne te kwetsbaar was. Uit analyse van de gebruikscijfers is verder gebleken dat tussen Meijel en Weert kan worden volstaan met een uurdienst. Om de overgang naar de uurdienst te verzachten zal op werkdagen (niet tijdens vakantieperioden) de nieuwe scholierenlijn 674 extra ritten bieden tussen Ospel – Nederweert en Weert. Zie ook lijn 674.
674 Ospel – Nederweert – Weert Station – Weert Het College
Lijn 674 is een nieuwe scholierenlijn die gaat rijden tussen Ospel – Nederweert – Weert en tussen Weert Station en de scholengemeenschap Het College aan de Ringbaan West. Lijn 674 rijdt in de spitsuren extra ritten tussen Ospel-Nederweert – Weert v.v. in een gecombineerd halfuurpatroon met Limburgliner 370. Daarnaast zorgt lijn 674 in de spits voor een aantal losse ritten tussen Weert Station en Het College, zodat reizigers die met andere streeklijnen naar Weert Station reizen daar een overstapmogelijkheid hebben. Lijn 674 rijdt uitsluitend op werkdagen en niet in vakantieperioden.
796 Buurtbus Heythuysen – Nederweert
Op werkdagen vervalt de eerste rit met v: 06:21 uur uit Heythuysen. In de avonduren en op zaterdag en zondag zijn de OV-shuttleritten van lijn 446 (Leveroy – Heythuysen v.v.) als lijntaxiritten opgenomen in de dienstregeling. Uit reacties van de buurtbusvrijwilligers en uit analyse van de gebruikscijfers is gebleken , dat de eerste vroege ochtendrit uit Heythuysen nauwelijks reizigers heeft. Ook in de vrijwilligersorganisatie leidt het rijden van lege ritten tot onvoldoende bevrediging. Het onderscheid tussen lijntaxi en OV-shuttle wordt strikter toegepast. De OV-shuttle is een vraagafhankelijke voorziening voor kernen zonder enige vorm van OV (vangnet-constructie) die een reismogelijkheid bieden vanaf een centrumhalte naar een OV-knooppunt. De lijntaxi geldt voor kernen die op enig moment een reguliere vorm van vraagonafhankelijk OV hebben. In de stille uren wordt dan deze dienstregeling vraagafhankelijk waarbij de reguliere lijnvoering en haltes in gebruik blijven.
446 Leveroy, Kerk – Heythuysen, Centrum
Deze OV-shuttle is omgezet naar de gecombineerde buurtbus/lijntaxi-lijn 796. In de avonduren en op zaterdag en zondag zijn de OV-shuttleritten van lijn 446 ( Leveroy – Heythuysen v.v. ) als lijntaxiritten opgenomen in de dienstregeling van lijn 796. Het onderscheid tussen lijntaxi en OV-shuttle wordt strikter toegepast. De OV-shuttle is een vraagafhankelijke voorziening voor kernen zonder enige vorm van OV ( vangnet-constructie ) die een reismogelijkheid bieden vanaf een centrumhalte naar een OV-knooppunt . De lijntaxi geldt voor kernen die op enig moment een reguliere vorm van vraagonafhankelijk OV hebben. In de stille uren wordt dan deze dienstregeling vraagafhankelijk waarbij de reguliere lijnvoering en haltes in gebruik blijven.
Klik hier voor een compleet overzicht van de dienstwijzigingen.
Via: De Limburger
1 Reactie
Dit was te verwachten, in de 370 zat overdag niet veel. belangrijker dan een half of uurdienst is de tijd waarop deze lijn van start gaat zo dat je op een acceptabele tijd op je werk of school kan zijn en niet zoals nu dat je 25 minuten te vroeg of te laat komt. Voor mij geldt ook nog eens een keer de theatertijden en de late bussen.
Ik denk dat het fietsen wordt in het donker of nergens meer aan meedoen. Ik wacht af wat de tijdtabellen gaan doen. En uiteraard verandert er eind 2018 weer van alles zodat je niets op kunt bouwen en niets vooruit kunt afspreken.