Uit onderzoeken blijkt dat inwoners van de gemeente Nederweert tevreden zijn over de ondersteuning die zij krijgen vanuit de Wmo, zelfs meer dan vorig jaar. 80% geeft aan dat de geboden ondersteuning ervoor zorgt dat hun kwaliteit van leven verbetert. Ook kan 80% van de inwoners zich beter redden. Deze percentages zijn ruim 10% hoger dan vorig jaar. De mensen die gebruikmaken van de geleverde hulp bij het huishouden door Land van Horne en Tzorg, zijn eveneens tevreden. De mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van een gratis cliëntondersteuner is nog niet zo bekend. Hier moet meer aandacht voor komen.
Onlangs hebben onafhankelijke bureaus twee onderzoeken uitgevoerd naar de ervaringen van inwoners. Hieruit kwam naar voren:
Wmo algemeen, hulp bij huishouden
Het eerste onderzoek richtte zich op de ervaring van inwoners met de Wmo in het algemeen. Dit kan bijvoorbeeld dagbesteding zijn, een rolstoel of begeleiding bij het zelfstandig wonen. Er deden 231 personen mee. Het tweede onderzoek keek speciaal naar hulp bij het huishouden. Onafhankelijke en gecertificeerde kwaliteitsinspecteurs hebben 55 cliënten thuis bezocht.
Zich kunnen redden
De inwoners zijn tevreden over de ondersteuning via de Wmo. Voor veel onderdelen is deze zelfs groter dan vorig jaar. 80% van de inwoners geeft namelijk aan dat de ondersteuning hun kwaliteit van leven verbetert en dat ze zich beter kunnen redden. Daarnaast geeft 80% aan dat de ondersteuning past bij de hulpvraag.
Steunpunten, cliëntondersteuner
In 2015 wisten inwoners nog minder vaak waar ze zich met een hulpvraag moesten melden. Dit had alles te maken met de invoering van steunpunten ter vervanging van het gemeentelijk Wmo-loket. Verder weet maar 37% van de cliënten dat zij gebruik kunnen maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner, iemand die helpt de weg te vinden naar zorg en ondersteuning. Dit is weliswaar een verbetering ten opzichte van vorig jaar (26%), maar het blijft een lage score.
Huishoudelijke hulp op orde
De kwaliteit van de hulp bij het huishouden is op orde en werd beoordeeld door zowel een onafhankelijk technisch inspecteur als door de cliënt zelf. De inspecteurs beoordelen de schoonmaak met een 7,4 (t.o.v. een 7,9 vorig jaar). Cliënten geven een 7,8 (dat was vorig jaar 7,3). 96% van de ondervraagden geeft een voldoende. Tevredenheid over de vervanging bij ziekte en verlof scoort het laagst met een 6,1, maar hier is wel een verbetering zichtbaar ten opzichte van het vorige onderzoek.
Verbeteracties
De resultaten van beide onderzoeken zijn dus positief. Toch wil de gemeente op een aantal punten verbeteringen doorvoeren:
- de bekendheid van de steunpunten in de dorpen vergroten;
- de vervanging van de huishoudelijke hulp bij vakanties en ziektes is een aandachtspunt
- verbeteracties uitvoeren op het gebied van cliëntondersteuning en inwoners informeren over deze gratis voorziening.
Meer weten over de onderzoeksresultaten? Beide rapportages kun je bekijken op de site van de gemeente.
Er zijn nog geen reacties geplaatst