Je wilt een omgevingsvergunning aanvragen voor een verbouwing of een bedrijf. Lange tijd ging dat gepaard met het nodige papierwerk. Maar ook bij vergunningverlening maken we ‘digitale slagen’. Vanaf 1 november kan de gemeente een omgevingsvergunning volledig digitaal afhandelen. Dat scheelt niet alleen papier. Het digitaal afhandelen kent meer voordelen. Op 4 december bezocht burgemeester Evers de aanvrager, Wim van de Kruys. Hij was verrast de eerste inwoner te zijn die zijn vergunningaanvraag digitaal afgehandelde zag.
Eerste digitale vergunning
Wim werkt zelf in de informatietechnologie (IT) en was aangenaam verrast met een belletje uit het gemeentehuis. De vraag was of burgemeester Evers op bezoek kon komen. Met het afhandelen van zijn vergunningaanvraag was namelijk iets speciaals aan de hand. Het is de eerste omgevingsvergunning die geheel digitaal behandeld is en waar geen papier meer aan te pas komt.
Voordelen
Geen papier meer. Dat is goed voor het milieu (20 bomen minder per jaar) en voor de portemonnee (circa € 10.000 minder uitgaven voor kopiëren). Ook de fysieke opslag is niet meer nodig omdat de documenten volgens de daarvoor geldende regels digitaal gearchiveerd worden. Volgens teamleider Ruimte en Wonen, Hugo Laveaux, biedt het digitaliseren van het vergunningenproces meer voordelen. “We kunnen flexibeler werken. Op termijn verwachten we vergunningen ook sneller te kunnen afhandelen.”
Informatie toegankelijker
“Door de digitalisering wordt informatie over vergunningen toegankelijker en is deze gemakkelijker terug te vinden,” gaat Laveaux verder. Ook het uitwisselen van informatie verloopt efficiënter. Denk hierbij aan uitwisseling met andere burgers en instanties zoals belastingdienst, BsGW, Regionale uitvoeringsdienst RUD LN, accountant en makelaars of adviseurs.
Digitaal vergunningverlening omgevingsrecht
Vanaf 1 november 2017 is het team Ruimte en Wonen ‘digitaal gegaan.’ Aanvragen om omgevingsvergunning en meldingen ingekomen vanaf die datum worden volledig digitaal behandeld. Brieven en vergunningen worden niet meer uitgeprint en per post verzonden. Ze worden digitaal per mail verzonden aan de aanvrager en belanghebbenden. Ook het archiefexemplaar is vanaf die dag digitaal.
Uitbreiding service
Volgens adviseur Wonen, John Horijon, worden de komende tijd de werkprocessen nog bijgesteld aan de nieuwe manier van werken. “Lopende het traject komen we ongetwijfeld nog enkele hobbels tegen”, aldus Horijon. “Het digitaliseren van een proces als vergunningverlening is niet eenvoudig. Je hebt met heel veel onderdelen te maken, systemen, mensen, wetten, regels,” gaat Laveaux verder. Hij bedankt iedereen die hieraan zijn of haar steentje heeft bijgedragen, en dat zijn er veel. Ook burgemeester Evers (o.a. Dienstverlening) is verheugd met het digitaliseren van het vergunningenproces. “Het is een uitbreiding van onze service richting inwoners en bedrijven.”
Er zijn nog geen reacties geplaatst