Deze en andere ingezonden brieven vallen buiten de redactionele verantwoordelijkheid van Nederweert24.
Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 4 jaar geleden is door het gemeentebestuur met alle politieke partijen in Nederweert een convenant gesloten dat geen van de politieke partijen de randweg als een verkiezingsitem zouden gaan inzetten. In een democratisch land vinden wij dit soort afspraken niet kunnen! Iedere politieke partij mag kleur bekennen en zeker als het gaat over zo’n beladen onderwerp als de randweg.
Inmiddels komen er weer nieuwe gemeenteraadsverkiezingen aan en horen we al bijna een half jaar niets meer over een randweg. De zittende coalitiepartijen vrezen voor een verlies van stemmen als de kiezer dit randwegdossier meeneemt in zijn beslissing waarop te stemmen. Daarom worden nieuwe randweg-onderzoeken uitgesteld tot na de gemeenteraadsverkiezingen.
Echter wij als “Randweg NEE” willen u juist nu in deze verkiezingstijd er nog eens aan herinneren hoe het CDA en de VVD over een randweg in Nederweert denken.
Voor het aanleggen van een randweg is geen nut en noodzaak aangetoond. Om de Statenleden bij de Provincie toch aan hun zijde te krijgen hebben ze toen het herontwikkelen van de kanaalzone bedacht. Hierdoor moet er naast het randwegproject, waaraan Nederweert minstens 5 miljoen euro moet bijdragen, ook nog eens 5 miljoen euro worden neergeteld voor het uitvoeren van deze kanaalzone- plannen. Alle kosten voor aanpassingen van knelpunten die elders ontstaan door het aanleggen van de randweg komen ook nog eens op het bordje van de Gemeente Nederweert te liggen. Het taakstellend budget voor de gemeentelijke bijdrage is in het verleden al verhoogd van 4 miljoen naar 5 miljoen euro, maar in de structuurvisie werd al aangegeven dat er minstens een totaalbudget nodig is van 23 miljoen (en hierin zijn diverse mitigerende maatregelen nog buiten gehouden) i.p.v. de 20 miljoen die voorzien was. Ook door inflatie zullen bij uitvoering in 2020 of later de werkelijke kosten vele malen hoger uitvallen. Hierdoor rijzen de totale kosten van dit project de pan uit, en zal indien de Provincie niet extra gaat bijdragen in de kosten, de gemeente Nederweert opgezadeld worden met een kostenpost van rond de 15 miljoen euro. Per inwoner van Nederweert kost dit project dan bijna 900 euro. Een gemiddeld gezin in Nederweerter-kern, Budschop, Ospel, Nederweert-Eind en Leveroy moet hiervoor dan maar liefst 3500 euro gaan ophoesten! Maar door tunnelvisie van de huidige coalitiepartijen, schrikken zij niet terug van dit soort bedragen en willen zij koste wat kost dit project toch realiseren.
De onderzoeksrapporten hebben aangetoond dat, door het afsluiten van diverse gebied ontsluitingswegen, het verkeer op de Molenweg met 60% zou toenemen. Echter, kritische Nederweertenaren vonden vele fouten in de gehanteerde verkeersmodellen en kwamen tot de conclusie dat de verkeerstoename zou verdubbelen, tot aantallen van 6300 auto’s per etmaal! En dat op een weg waar geen gescheiden fietsbanen zijn aangelegd en die op vele punten niet voldoet aan de eisen van een gebiedontsluitingsweg. Deze bevindingen werden door de betrokken ambtenaren niet bevestigd noch ontkend. Bij dit soort bevindingen zouden de alarmbellen moeten afgaan!
Ook de teleurstellende Maatschappelijke Kosten Baten Analyse score van 0.6 (kost bijna 2x zoveel als het oplevert) werd door deze partijen niet serieus genomen. In deze analyse waren de kosten al kunstmatig laag gehouden door het opkopen van enkele woningen, het realiseren van een extra rotonde nabij de carpoolplaats en het aanleggen van geluidswallen, buiten de scope van het project te houden. Men bleef vasthouden dat bij een volgende MKBA de score wel een stuk hoger zou uitvallen. De levensgevaarlijke
oversteek van fietsverkeer over de rotonde bij de Molenweg waar straks meer dan 15000 auto’s per etmaal overheen razen, wordt door de coalitiepartijen (CDA/VVD) als veilig bestempeld. De schooljeugd zal dagelijks ook hier over een levensgevaarlijke rotonde moeten (vergelijkbaar met Molenweg). En toch schrijft het CDA op Nederweert24: “De veiligheid van onze schooljeugd heeft hoge prioriteit.” Kennelijk ligt Boeket buiten de scope van het CDA!
Verder sluit de randweg een groot gedeelte van het buitengebied volledig af van de kern.Coalitiepartijen hebben deze waarschuwingen naast zich neergelegd. Het JAN heeft zich vanaf het begin kritisch opgesteld, omdat zij nut en noodzak van de Randweg niet aangetoond zagen. In een later stadium heeft de PvdA zich eveneens tegenstander van de Randweg getoond en zijn er door JAN en PvdA continue vragen gesteld en oplossingen gevraagd. Echter CDA en VVD bleven voor 100 % achter het project staan. Dit plan, waar CDA/VVD aan vast blijft houden, is niet noodzakelijk en lost geen problemen op. Eventuele problemen worden verplaatst.
Dankzij de grote inzet van zowel de werkgroepen (Stakeholders, VBN, Randweg NEE) en de politieke partijen JAN en PVDA zijn we gekomen waar we nu staan en is het stil: stilte voor de storm?
Ons idee: Los op de huidige trace’s de eventuele knelpunten op en gebruik de middelen voor lang gekoesterde wensen, zoals fietspad langs Booldersdijk en veilige oversteekplaatsen voor onze schooljeugd.
De afgelopen jaren hebben de Randweg/Kanaalzone onderzoeken de gemeente Nederweert meer dan 100.000 euro gekost! Hiervoor zijn de budgetten blijkbaar oneindig groot. Opmerkelijk dat nu het CDA en de VVD vertellen dat er de laatste 10 jaar (i.v.m. crises) geen geld was om iets te doen aan de accommodatie van de Pinnenhof.
Na de verkiezingen worden er weer kostbare onderzoeken opgestart om hun gelijk te halen dat Nederweert deze randweg nodig heeft en niks en niemand kan hen stoppen.
Of misschien toch wel? U bent op 21 maart aan zet, en u bepaalt aan wie u uw stem voor de komende 4 jaar toevertrouwt.
Laat uw stem niet verloren gaan en maak een bewuste keuze!
Randweg NEE
19 Reacties
Randweg nee comité,
Jullie zouden moeten weten dat de Pinnenhof een commerciële instelling is gerund door een stichting.
Als overheid mag je deze commerciële instelling niet “sponsoren”.
Waarom de Pinnenhof wel en de rest van de gemeenschapshuizen in de gemeente dan niet?
Wat zou de horecavereniging hiervan vinden?
Van de randweg weten jullie alles van maar van de rest hebben jullie weinig informatie ingewonnen.
Jullie wekken zo verkeerde verwachtingen en zetten de inwoners op het verkeerde been. Foei.
Oftewel een ingezonden brief van Nederweert Anders…. Het linkse beleid mag in Nederweert niet de macht krijgen.
Hey Rowin .
Wat een dom veroordelend en suggestief antwoord .
Inderdaad Robin,
Nederweert Anders is oude PvdA wijn in nieuwe zakken. Omdat PvdA landelijk en lokaal hard op weg was naar de nul zetels hebben ze hun naam veranderd. Met eigenlijk maar twee issues “Randweg Nee” en “Boeren weg er mee”. Ik wens ze veel “succes” bij de komende verkiezing en hoop inderdaad dat de linkse idiote ideeen van NA en D66 ons bespaard blijven. Al heeft ieder uiteraard een recht van vrije meningsuiting.
Gr John
Wel heel veel tekst voor een gezamenlijke verkiezingsfolder van JAN en Nederweert Anders!
Ik denk dat een Randweg ook vele voordelen en voortstanders heeft. Maar die hoort men niet. Alleen de NIMBY randweg nee schreeuwers komen steeds in het nieuws.
Als die weg er eenmaal ligt wennen we er vanzelf aan. Nee, die subsidiepot die klaarstaat vooral laten verlopen… Dan is de kans op een goede ontsluiting echt verkeken.
Als het aan JAN en NA had gelegen hadden we nu nog met de trekschuit door het kanaal gevaren en hadden we in 1989 ook de A2 tegen moeten houden want daarvoor had men dezelfde tegenargumenten kunnen gebruiken als bij de randweg.
Gelukkig zaten er toen minder kortzichtige opportunisten in de raad dan nu. Kies op 21 maart voor vooruitgang ipv stilstand en voor constructief ipv negatief. De oplettende kiezer weet dan bij hij (niet) moet zijn.
Helemaal mee eens. Nederweert Anders is een slap aftreksel van PvdA. Overal tegenaan schoppen en vooral eigen belang voorop stellen.
Nederweert Anders wil weer terug naar 2 richting verkeer in het centrum, oke je kan over het ontstaan hiervan discussieren maar dit gaat handen vol geld kosten. Geld dat beter kan worden besteed aan aanleg van randweg of een verbindingsbrug tussen Budschop en Nederweert bij de nieuwe wijken. Eigen belang omdat meneer van Nierop nu sluipverkeer hierdoor heeft voor z’n huis. Meneer Heemstra (vroeger een goede arts) is fel actievoerder tegen de randweg en plaats dan dit artikel onder de vlag van Nederweert Anders. De partij kent geen eigen identiteit waarbij H. Vaas met de wind mee praat en geen eigen mening heeft. Ik hoop dat de kiezer volgende week de juiste keuze maakt.
Helemaal mee eens John, zo snel mogelijk aanleggen die weg en geen geld verbrassen aan pand Wijen , maar supermarkten zelf naar oplossingen laten zoeken
Als Stefan last hebt van zijn longen zegt zijn huisarts, stoppen met roken. Dan vindt Stefan ik heb een slechte huisarts.
Klopt, omdat Stefan niet zelf rookt! Had huisarts beter moeten vragen!
Vraag moet zijn: wie rookt er wel en wat gaan we er aan doen?
Randweg is voor bepaalde zaken een oplossing. Maar of het een nicotine pleister is, een sigaar uit eigen doos of een nieuwe rokersruimte, wordt vooral door mensen met eigen belang beantwoord!
Stefan! Soms moet je van je fouten leren… Met betrekking tot het centrum…
Wat is er gebeurd:
– Eenrichtingsweg is aangelegd, doorgeduwd
– De richting is hierna omgedraaid
– De richting is in de kerkstraat wederom omgedraaid
– Daarna werden de toegangswegen naar de kerkstraat weer omgelegd…
En nu willen ze de brugstraat weer omdraaien….
Gewoon 2 richtingen dan kan deze chaos stoppen. Op termijn gaat dit zeer veel kosten besparen en mensen vinden het weer FIJN om in Nederweert te shoppen….
Brieven van het Randweg Comité, worden altijd anoniem ondertekend.
Reden hiervan is waarschijnlijk dat anders meteen duidelijk is dat het eigen belang (geen Randweg in de tuin / waardevermindering huis) groter is, als het publiekelijk belang waar men altijd naar probeert te verwijzen.
Roy is jou eigen post ook niet dan voor eigen belang.
Als ik daar zou wonen een dure hypotheek heb en gekozen heb voor de duurdere woningen voor in de natuur te leven dan zou ik ook tegen zijn het is toch Mijn grond en Mijn huis.
Automobilisten zal het worst wezen wie er langs hun geraas woont. (ter info ik woon daar niet in het gebied)
Ja ik ben tegen de randweg. rede: als men ziet hoe ze de wegen willen aanpassen dan ziet men dat alleen Nederweerternaren hiervan profiteren in een minimale zin. (lees vooral weerternaren) en Niet de omliggende dorpen en ja daar hoort ook budschop bij. Ik ben bij de bijeenkomsten geweest voor info. Want ik was neutraal in het begin. Door de houding van gem nederweert en de aannemers was snel duidelijk waar het belang bij lag. En net zoals domdom hieronder zegt ooit gedacht dat vooral de ja kant van de kant komt waar men geld gaat verdienen met de aanleg. Ik kan ook groot voorstander worden van iedereen zonnepanelen als ik ze verkoop. Niet voor niets is er zelfs vanuit de grotere politiek mee gekeken van hogere hand en is het plan weg gewuifd. Neutrale onderzoeken bleken ook aan te duiden dat het niet nuttig was. Dit is in contrast met de eenrichtingswegen. Onderzoek na onderzoek wijst dat ze fout zaten maar om het dan weer goed te maken willen ze steeds die extra onderzoek hebben want zo hopen op 1 ja dit is een structureel probleem aan het worden. maar maakt niet uit u en ik betalen die onderzoeken zonder nut uit het belastinggeld. of deze nu 1 of 10x gedaan worden. Helaas zal het met de partijen en vooral de leden die er nu zitten en die gaan komen niet wijzigen want ze doen gewoon wat ze altijd dezen zo ook de pvda in een nieuw naampje. De wolf mag zich verkleden als schaap maar zal van binnen toch een wolf blijven
Geef NA en D’66 ook een kans……
CDA en VVD hebben al veel geld met onderzoeken,
over de balk gegooid .
En door niet naar de inwoners te luisteren, die willen weer twee richting verkeer.
EN ALLES is nog mislukt !!!
Misschien zijn er bij de voorstanders er ook bij die er financieel voordeel bij hebben.
Voor mij zijn er persoonlijk alleen logistieke voordelen…
De Randweg / n266 situatie is eigen vrijwel gelijk aan de Randweg N275 in Budschop t.h.v. Smisserstraat/ Klaarstraat.
Die weg gaat ook door de tuin van Mensen, sommige zijn daarvoor verhuisd ander niet.
Ik weet echter 100% zeker dat de leefsituatie op beide genoemde straten, qua verkeer en zeker Qua luchtkwaliteit er significant op vooruit is gegaan. Er is uiteraard nog steeds veel verkeer in de omgeving, maar beter verdeeld en niet direct voor het huis.
Ik vind het dus niet raar dat men deze situatie aan de ander kant van Nederweert / kern Nederweert ook wil creëren. Spreiden van verkeer geeft minder puntbelasting qua uitstoot en dus in het algemeen een betere leefsituatie.
Met de aanleg van deze weg komt er een gigantische verkeersdrukte, het word een sluiproute, oorzaak: gemeente cranendonk heeft diverse sluiproutes richting eindhoven
en retour een aantal uren verboden voor doorgaand verkeer.
daarom nu weer extra verkeersdrukte op de a2, en die gaan weer een sluiproute zoeken
De gemeente Cranendonck heeft inderdaad een aantal wegen verboden voor doorgaand verkeer. Een maandje geleden, of zoiets, was ik daar. En als ik het goed gezien heb houdt dit in dat een aantal wegen, met name in de ochtend, eenrichtingsverkeer zijn. De reden daarvoor is dat verkeer uit Nederweert, en omgeving, en Someren deze route gebruikt als sluiproute. Het verkeer uit Nederweert moet dus gewoon de oprit 39 pakken, het verkeer uit Someren moet gewoon via deA67 naar het noorden. Naar het zuiden gaan ze toch al via Nederweert.
De N266 is vooral voor doorgaand verkeer van Someren en industrieterrein Helmond belangrijk om de A2 in Nederweert richting het zuiden te kunnen nemen.
De actie van Cranendonck zorgt er vooral voor dat het drukker wordt bij de op- en afrit 39 van de A2, die bij Nederweert dus. Omdat er minder verkeer richting Booldersdijk gaat is het daar dus iets rustiger. Ook de nieuwe randweg, zou die er ooit mogen komen zal daar nauwelijks iets van merken.
Ik heb er niet zoveel moeite mee dat er vanalles bij gehaald wordt om de nieuwe randweg tegen te houden, maar onderbouw het wel een beetje.
Dus jouw onderbouwing is de enige goede?
rij smorgens eens door leende en heeze, dan ziet men wat sluipverkeer is.
Mijn onderbouwing is zeker niet de enig juiste. Ik ga ook niet ‘s morgens door Heeze en Leende rijden om naar sluipverkeer te kijken. Dan ga ik wel langs de Peelsteeg staan om naar sluipverkeer te kijken.
Wat ik wil zeggen is dat het sluipverkeer dor Maarheeze weinig te maken heeft met de N266/275. Mocht dat overigens wel zo zijn, dan is het nog belangrijker om iets aan de route te doen. En dan is oplossen van knelpunten op de huidige route echt niet meer toereikend.