Kindercentrum Meegroeischool Nederweert wordt toch opgenomen in het Plan van Scholen Primair Onderwijs 2019-2022. Dit heeft de gemeenteraad van Nederweert dinsdagavond vastgesteld ondanks dat het college van B en W een negatief advies gaf over de aanvraag van het Kindcentrum Meegroeischool.
De aanvragers hebben als onderbouwing een verkeerde school gebruikt. “De aanvraag door de twee initiatiefnemers voldoet hiermee niet aan de wettelijke eisen”, aldus wethouder Geraats. “Hoe graag we het burgerinitiatief ook zouden willen steunen, op basis van onze beoordeling voldoet de aanvraag niet en kan dus niet worden opgenomen in het Plan van Scholen Primair Onderwijs 2019-2022″.
Amendement
Na een schorsing diende Jan van Nierop (Nederweert Anders) een amendement in om het burgerinitiatief toch in het plan op te nemen, ondanks het niet voldoen aan de eisen. Dit amendement werd raadsbreed gedragen en daarmee is Kindercentrum Meegroeischool toch weer een stapje in de goede richting. Wethouder Geraats maakt hierbij de opmerking dat er een begeleidend schrijven van het college zal worden toegevoegd aan het besluit.
De Meegroeischool is een initiatief van twee enthousiaste moeders uit Nederweert-Eind, Lot Gommers en Sara Nieuwenhuis. “Vanuit de behoefte van onze kinderen zijn wij bezig met het opstarten van een nieuwe bijzondere basisschool in Nederweert. Het moet een school worden waar kinderen op een natuurlijke manier gaan leren vanuit intrinsieke motivatie en op eigen tempo. Want zo leren wij het meest! Kinderen mogen leren op de manier die bij hen past. We willen dat onze school gaat meegroeien met de behoefte van de kinderen. De Meegroeischool, precies zoals we willen zijn” aldus de initiatiefnemers.
Wat is een Meegroeischool
Kindcentrum Meegroeischool gaat uit van het natuurlijk leerproces van kinderen, door gebruik te maken van de intrinsieke motivatie van de leerling en de diepgewortelde behoefte van ieder kind om te willen leren. Kinderen kunnen zo leren van eigen ontdekkingen en ervaringen en bepalen zelf het tempo. Er is namelijk geen vast tijdstip waarop ieder kind klaar is om te gaan lezen, schrijven of rekenen, dit is voor ieder kind anders. Ook de manier van leren is voor iedereen anders. De een kan zelf zijn activiteiten inplannen en wil zich breuken via een tablet eigen maken terwijl een ander een vaste structuur nodig heeft en wil de taalles graag uit een boek leren.
Ieder kind krijgt op de nieuwe school een eigen map met daarin zijn lesrooster, leerdoelen, behoeftes en aandachtpunten. Door in gesprek te gaan met de kinderen en ouders, observeren en toetsen, kunnen richting en doel bepaald worden van de groei die een kind wil maken in een bepaalde fase van zijn ontwikkeling. Hierbij worden de kerndoelen van onder andere rekenen en taal uit het basisonderwijs in acht genomen. Er wordt goed gekeken naar interessen en op het juiste moment wordt de leerling gestimuleerd om een stukje verder te gaan in de ontwikkeling naar een bepaald doel. Dit alles wordt vastgelegd in een persoonlijk leerplan op maat. Gepersonaliseerd leren zorgt ervoor dat kinderen uitgedaagd worden om na te denken over wat zij willen en te leren om zelf keuzes te maken. Je zou de vraag kunnen stellen: “Wat zou het voor mijn kind betekenen als vanuit eigen motivatie geleerd mag worden?”
Er zijn nog geen reacties geplaatst