Skip to content

De manier waarop je met iets omgaat is bepalend voor je gevoelssfeer

21 juni 2018 | 11:00

Soms heb ik helemaal genoeg van al die geautomatiseerde systemen. Gelukkig is er vaak nog een mens naast het apparaat aanwezig om te helpen. Meestal heel behulpzaam en daardoor waardevol, echter niet altijd zoals vorige week bleek. Die medewerker hadden ze net zo goed thuis kunnen laten blijven en kunnen vervangen door een volautomatische betaalautomaat. Misschien was het in dit voorval dan wel goed gegaan.

We gingen met een cadeaubon op stap. Aan het eind van de dag werd het bedrag in mindering gebracht op de rekening. Het bij te betalen bedrag viel echter een stuk hoger uit dan we hadden verwacht. We vroegen de medewerker om uitleg. Met een glimlach op haar gezicht, doch met ferme stem, vertelt ze ons dat ze daaraan niet kan voldoen. Wij kijken haar verbaast aan. Daarop draait ze het beeldscherm naar ons toe dat een scherm toont met gekleurde vakjes en zegt: “Ik kan jullie alleen dit scherm laten zien waarop dus niets anders te zien is als deze vakjes. Jullie moeten eerst betalen, waarna de kassabon eruit komt die jullie dan kunnen controleren.”
Dat was nieuw voor ons. We waren op zijn minst verbaast.
Inmiddels groeit de rij mensen achter ons. Snel overweeg ik wat er kan misgaan als ik nu betaal. Ze heeft net de twee cadeaubonnen van ons aangenomen (waarvan kopie thuis in onze email) en wij hebben bewijsstukken van wat wij die dag genuttigd hebben. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om aan te tonen dat er iets niet klopt. We hadden blijkbaar toch niet met alles rekening gehouden.

We betalen en nemen de bon in ontvangst. Er wordt ons vriendelijk gevraagd plaats te maken voor de volgende klant en er wordt ons een plaats toegewezen waar we de bon kunnen controleren.
Ik zie meteen wat er niet klopt. Er is slechts 1 cadeaubon opgevoerd en het nummer komt totaal niet overeen met een van de nummers die wij hadden. Inmiddels is er met de klant na ons ook een hele discussie ontstaan over het te betalen bedrag. De medewerker is net een machine, ze blijft zichzelf maar herhalen. De computer is in dit verhaal heilig want die maakt volgens haar de juiste berekeningen. Alle andere argumenten worden van tafel geveegd. Ik begin me stiekem al een beetje af te vragen welke argumenten zij bij ons zal gaan gebruiken en aanschouw het hele toneel.

Ha, eindelijk aan de beurt. Ik laat haar de bon zien en vertel dat er slechts 1 cadeaubon is opgevoerd en vraag haar de beide ingeleverde papieren bonnen weer erbij te nemen. Dit doet ze niet. Ze verrast me door te vertellen dat de computer beide bonnen gescand heeft en daarvan dit ene bedrag gemaakt heeft. Ik vertel haar dat het nummer totaal niet klopt en vraag haar nogmaals de bonnen erbij te pakken, zodat ze kan zien welke bedragen erop staan. Ze is goed in het stug volhouden van haar eigen verhaal en kruipt helemaal achter het computerprogramma dat volgens haar zeggen precies weet wat het doet. Want ook al zou er op de bonnen een ander bedrag staan, de computer weet precies wat het juiste bedrag is. Dit is wel zo’n absurde uitleg zodat ik er zelfs om kan glimlachen. Ik voel ook geen behoefte opkomen om dat te betwisten.

Ik heb er genoeg van en vind dat ik er genoeg tijd aan heb gespendeerd. Het was een heerlijke dag en we hebben geen zin om die door dit voorval te laten bederven. En onze dag is nog niet voorbij, we hebben nog wat leuks in het vooruitzicht. Ervan overtuigd dat zij ongelijk heeft en wij gelijk, zet ik mijn allervriendelijkste glimlach op en wens haar nog een fijne avond. Natuurlijk hadden we meer stennis kunnen maken en de bedrijfsleider erbij halen. Echter, de bonnen bleken ineens op miraculeuze wijze verdwenen te zijn en ik kon op dat moment, op die plek, niet aantonen dat we 2 bonnen hadden en dat het nummer niet overeenstemde. Dat bewijs zat thuis in de email. We hebben het voor dat moment gelaten zoals het was en zijn verder gegaan en nog een heerlijke avond samen gehad.

De volgende dag thuis heb ik meteen actie ondernomen. Kopie gemaakt van de kassabon, bewijsmateriaal van de cadeaubonnen, aankoopnota erbij en naar afdeling klantenservice gestuurd. Er werd al binnen een paar uur gereageerd. Terwijl ze intern de zaak zouden onderzoeken kregen we de keus alsnog die ene bon te gebruiken of het ontbrekende bedrag teruggestort te krijgen op onze rekening. Chapeau voor deze snelle en bevredigende reactie.

Wat is hier nu mindful aan
Kalmte waardoor je overzicht kunt houden en juiste vragen kunt stellen, waarbij uit antwoorden steeds duidelijker wordt dat er iets niet in de haak is. De juiste actie kiezen voor dat moment en erop vertrouwen dat het goed komt.

Agenda
Vanaf 11 augustus zijn we 3 weken gesloten.
Na de zomervakantie gaan we weer van start met nieuwe trainingen en vanaf dat moment is er ook weer ruimte voor nieuwe individuele trajecten.

– Lisette –

In de rubriek ‘Mindfulness’ schrijft Lisette Poell over haar werk in de praktijk ‘Jij bent Oké’. Ze geeft tips hoe Mindfulness te integreren is in het dagelijks leven. Lisette is gediplomeerd coach/counselor en Mindfulness Based Cognitive Therapist/trainer. Naast (digitale) coaching geeft ze trainingen en workshops op het gebied van Mindfulness en intuïtief schrijven. Ze werkt vanuit verschillende locaties. Soms worden paarden ingezet of trekt ze met haar cliënten de natuur in. Nieuwsgierig geworden? Kijk op de website www.jijbentoke.nl en ook op Facebook en LinkedIn. Heb je een vraag of opmerking stuur dan een mail.

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

2024_12_24-Eerste-‘Jong-en-Kanker-borrelavond-in-Weert
Lotgenoten samen brengen
27 december 2024 | 9:00
Polittiehond-op-De-Platkuil-Ospel
Deze nieuwsitems werden het meest gelezen
27 december 2024 | 8:00
Vizier-op-Nederweert-Alfons-Bruekers-geschiedenis-
Urbi et orbi’, oftewel ‘voor stad en wereld’
26 december 2024 | 12:00

Advertentie