Een directe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf ligt op koers voor een start in 2025. De internationale verbinding tussen Hamont en Weert heeft echter meer onderzoek nodig. Dit schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de kamer. De brief gaat over alle internationale treinverbindingen. Aanleiding zijn Kamervragen over alternatieven voor de luchtvaart.
“Sinds enkele maanden is zowel in als buiten Nederland een levendig debat ontstaan over de mogelijkheid om vervoer per vliegtuig over de korte afstand binnen Europa te vervangen door internationaal vervoer per trein. Meer reizen per trein draagt bij aan verduurzaming van het personenvervoer en het biedt veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel”, schrijft Van Veldhoven.
Weert – Hamont
Voor de lijn tussen Weert en Hamont (met van daaruit aansluiting richting Antwerpen en Brussel) is nog meer onderzoek nodig. “Om de komende tijd verdere stappen te kunnen zetten richting de realisatie van deze ambitie vanuit het regeerakkoord, zal ik ProRail de opdracht geven om de ontbrekende informatie in beeld te brengen zodat er een betrouwbaar beeld ontstaat van de investeringskosten. Daarnaast laat ik de (maatschappelijke) kosten-batenanalyse uitwerken.” Tevens wordt alvast gekeken welke vervoerders voor deze verbinding in aanmerking kunnen komen. Dat moet allemaal later dit jaar duidelijk zijn.
Lees meer via www.innovationorigins.com
Er zijn nog geen reacties geplaatst