Skip to content

Boete voor buitenbrand Nederweert | wat mag wel en wat niet?

13 oktober 2018 | 16:58

Zaterdagmiddag heeft waarschijnlijk een buurtbewoner van Strateris rookoverlast gemeld vanwege een buitenbrand aan de Hoebensstraat in Nederweert. Op een perceel was snoeiafval aan het smeulen. Hierbij kwam flink wat rook vrij.

De brandweer werd opgeroepen om het smeulend vuur te blussen zodat er geen rookoverlast meer zou zijn. De politie heeft een boete uitgeschreven.

Verbranden snoeihout Nederweert
In Nederweert mag enkel gestookt worden in de maanden februari, maart, oktober en november. Hiervoor hoef je ook geen ontheffing aan toe vragen. De boete voor het niet voldoen aan de voorwaarde is € 280,- ex € 9,- administratiekosten.

Voorwaarden
a. Er mag enkel worden gestookt in de maanden februari, maart, oktober en november.
b. De algemene ontheffing geldt enkel voor het stoken van snoeihout afkomstig van erfbeplanting en/of andere landschapselementen en niet afkomstig van derden. Andere afvalstoffen mogen niet verbrand worden.
c. Er mag alleen gestookt worden in het buitengebied, binnen de bebouwde kom mag er niet worden gestookt.
d. Het is het niet toegestaan snoeihout te verbranden in de weekends en op algemene feestdagen.
e. Het snoeihout moet droog zijn of de kans hebben gehad te drogen (1 á 2 maanden).
f. Voor het aansteken van het vuur mag geen gebruik worden gemaakt van hulpmiddelen als (oude) autobanden, (stook)olie en dergelijke.
g. Gedurende het branden moet op het perceel continu toezicht gehouden worden door één of meerdere volwassen personen. Deze moet tevens zorg dragen voor een goed brandend vuur zodat zo min mogelijk rookontwikkeling plaatsvindt.
h. Het vuur mag pas worden aangestookt ná zonsopgang en moet geheel gedoofd zijn vóór zonsondergang.
i. Voorkomen moet worden dat door rookvorming het verkeer op openbare wegen wordt gehinderd of in gevaar gebracht. Voorkomen moet worden dat door rookvorming overlast wordt veroorzaakt bij woningen van derden. Het verbranden van snoeihout moet op zodanige afstand van huizen of andere (bij)gebouwen geschieden, dat dit geen brandgevaar kan opleveren voor de betreffende gebouwen. Daartoe dienen minimaal de volgende afstandseisen in acht te worden genomen:
a. 50 meter tot openbare weg en hoogspanningsmasten of -lijnen
b. 30 meter tot woningen of andere bouwwerken
c. 100 meter tot bos, hei, veen, rieten kap en opslag brandgevaarlijke stoffen
d. 30 meter tot opstaande begroeiing, houtwallen en andere houtopstanden
j. Het vuur mag slechts worden aangestookt bij ten hoogste windkracht 4 op de schaal van Beaufort.
k. Het is verboden snoeihout te verbranden indien een waarschuwingsfase in verband met een verhoogde luchtverontreiniging van kracht is.
l. Na afloop van het stoken moeten de vuurresten volledig worden gedoofd en moeten de verbrandingsresten zo spoedig mogelijk, echter ten laatste binnen 1 week, op milieuhygiënisch verantwoorde wijze worden verwijderd en afgevoerd.

Voorwaarden gemeente Nederweert: https://www.nederweert.nl/inwoners/aanvragen-en-regelen_42559/product/stoken_701.html

Advertentie

16 Reacties

  1. Regels waar nauwelijks aan te voldoen valt (zie bijv. regel e), regels welke verschillen maken tussen “binnen” en “buiten” de bebouwde kom wonende mensen, en ga zo maar door.

    Is elke vorm van stoken niet verontreinigend en dus overlastgevend, ook in zijn algemeenheid?!

    Volgens mij zou de gemeente het stoken moeten verbieden onder alle omstandigheden (dus ja, ook met Sint Maarten). Zie de smog die de paasvuren in de achterhoek veroorzaken en ga zo maar door. Dat is met stoken / Sint Maarten niet anders. Houtkachels en open haarden zorgen m.i. al voor meer dan voldoende vervuiling, maar dat hout kun je wel vooraf goed drogen, waardoor het minder rook veroorzaakt. Snoeiafval is veelal “vers” (bevat dus veel vocht) of heeft maandenlang op een hoop gelegen waar vele regenbuien overheen gegaan zijn en a.g.v. de massa de wind niet voldoende vat op krijgt..

    Snoeiafval (hetgeen je momenteel mag stoken) moet gewoon aangeboden worden bij de milieustraat: door iedereen! En daar dient het op een fatsoenlijke manier verwerkt te worden.

    Verbeter de wereld, begin bij jezelf en denk ook aan de generatie na ons die verder moet met deze wereld.

    • Helemaal mee eens. Een algeheel verbod is beter. Ook het buitengebied wonen we te dicht op elkaar om afval te kunnen verbranden zonder overlast voor anderen. Gewoon naar de millieustraat brengen of een container huren.
      Handhaven is vrijwel onmogelijk door een tekort aan BOAs en politie.
      Vorig jaar nog 2 keer een hele middag last gehad van rook van een aso die een paar honderd meter verder snoeiafval aan het opstoken was. De rook was tot in het huis merkbaar.

    • Dat noemen ze ook wel zeiken.
      Hier stookt de hele buurt wel eens en heb er nooit last van.
      En ja de rook staat echt wel eens hier heen.
      maar je kan alles wel als overlast zien. Sommige noemen dat zeiken.
      In de stad 10 hoog gaan wonen daar heb je dat niet.
      Wel 1001 en andere dingen, maar geen rook van wat snoeihout.

    • Typisch antwoord van een aso. Als iemand zijn onaangepaste gedrag bekritiseerd dan heet dat zeiken en moet je maar ergens anders gaan wonen.
      Gelukkig denken de meeste mensen (en ook de wetgever) niet zo als jij.

    • Ik weet toch zeker dat de buren hier mij als “aso” liever in de buurt hebben dan jou als zeikerd. Die klaagt over wel helemaal 2 middagen. Phoe phoe. Waar klaag je dan nog allemaal meer over?
      Je zou zo’n buur hebben……..

  2. Regel D: Niet in het weekend?
    Dan valt het niet mee om in de alweer donkere maanden te stoken en je fikkie op tijd uit te hebben als je overdag werkt.

    Wat een onzin zeg dat de zaterdag niet mag.

    • Helemaal mee eens. Ook de reacties hierboven, blijkt weer uit dat de mensen steeds minder van elkaar kunnen hebben. We wonen juist in het buitengebied om lekker vrij te zijn en geen last van elkaar te hebben en elkaar veel te gunnen. Maar sommigen moeten dan toch om elk hondsgezeik lopen klagen.

    • Precies!!!
      Die kunnen zich beter opsluiten in huis,
      En nooit meer buiten komen.

    • het zefde als 30 jaar terug . rekening met elkaar houden is nog steeds moeilijk.

    • En niet zeiken over een middagje stoken lijkt nog veel moeilijker geworden.
      Als het nu over elke week of zelfs maand zou gaan zou ik zeggen, je hebt groot gelijk dat je klaagt.
      Hij heeft het over 2 middagen. Nou nou, de wereld vergaat.

    • Als de rook zelfs in huis met ramen en deuren dicht uren lang merkbaar is dan vind ik zelfs een keer al te veel. Het is bovendien ook nog ongezond.
      Maar ja, rekening houden anderen is voor sommige mensen te veel gevraagd.
      Ik woon in het buitengebied en ik wil lekker kunnen doen waar ik zelf zin in heb is de houding. Mensen die mijn gedrag niet acceptabel vinden noem ik zeikerds want dan hoef ik mij niks meer van ze aan te trekken.

  3. Het lijkt er op dat ik een van de weinige ben die het aspect “milieuverontreiniging” meeneemt in zijn afwegingen? Of hanteren we de norm “mijn vuurtje maakt geen verschil” en vergeten we voor het gemak dat alle rook bij elkaar veel verontreiniging veroorzaakt waar we ALLEMAAL de dupe van zijn, al waar we wonen, want uiteindelijk wonen we op één en dezelfde wereldbol? Ook JOUW rook / roet komt in de natuur terecht, terwijl daar geen enkele noodzakelijke reden voor is, behalve het eigenbelang van “fikkie stoken”. Als we de algemene belangen (het milieu) afzetten tegen het persoonlijke belang, wat weegt dan zwaarder? Is het kenmerk van “aso” niet dat die alleen maar rekening houdt met zijn eigen belangen?

    Als we alle onnodige vervuiling weten te minimaliseren, zou dat dan niet in kunnen houden dat elders normen weer wat soepeler kunnen? Dat als we bijv. niet meer stoken uit hobby, de boeren het weer wat makkelijker krijgen met normen qua bijv. fijnstof?

    We hebben als Nederland, Europa én Wereld een norm te behalen om de aarde leefbaar te houden. Wat als we dan eens beginnen met alle onnodige vervuiling tegen te gaan?

    Maar ik zal het wel niet begrijpen omdat ik een zeikerd ben die in de bebouwde kom woont……

    • Dat laatste en bovendien overdrijven is ook een vak apart.

  4. Doospel
    waarom moeten de boeren het dan weer makkelijkr krijgen betrefd fijnstof.
    een vuurtje stoken is van korte duur, fijnstof is 24 x 7 x 52, jaar in jaar uit.

  5. Gisteren heb ik snoeiafval gestookt; vuur aangemaakt met aanmaakgel op alkoholbasis! Alles was prima droog en het was na 3uur helemaal over, alleen een hoopje ‘hete’ as ligt er nog. Dit restant van een ochtend snoeiafval stoken moet ik à.s. Zaterdag nog uitstrooien in de houtsingel..
    Indien ik als bewoner van het buitengebied deze hoeveelheid snoeiafval naar onze prima geoutilleerde milieustraat had moeten brengen had ik minstens 3 x ongeveer 20 km moeten rijden met de auto, die dan ongeveer 4,5 liter benzine zou hebben verbruikt. Bespaar me de vraag hoeveel fijnstof dit extra in het milieu zou hebben gebracht! Dus ik denk dat het milieu in Ospeldijk en omgeving niets heeft geleden van mijn actie. Ook de buren, die in het ‘Wassenaar van Nederweert’ elkaar nauwlettend in de gaten houden, hebben geen last gehad van mijn stookactie. Wij delen elkaars lasten en lusten m.b.t. de extra decibels van een muziekinstallatie op een tuinfeest, de geur die wordt geproduceerd bij de uitoefening van het beroep van vee-/zwijnenhouder en het geluid van kinderen die in het kamphuis uitgelaten genieten van de ruimte die ze hebben. Door het accepteren tot een bepaalde hoogte van elkaar handelen, toon je respect naar elkaar, waardoor je o.a. Het wij-gevoel vergroot, waardoor je elkaar als buurtgenoot ook direct kunt aanspreken indien er grenzen in jouw visie overschreden worden, zonder tussenkomst van een buurtmediator en/of brandweer en politie.
    Tot slot wil ik eenieder aanraden de tip om dan maar 10-hoog in de stad te gaan wonen niet uit te voeren, daar ik als ervaringsdeskundige het wonen in het buitengebied van Nederweert prefereer ondanks de ogenschijnlijke schreinende gevallen die ik heb gelezen in de andere reacties van dit nieuwsbericht. En wat de de fijnstof betreft, in onze gemeente wordt de hoogste concentratie gemeten in de omgeving van de A2, daarom adviseer ik u om te verhuizen naar Ospel/Ospeldijk waar u ruimte, rust en reinheid (minder fijnstof) aantreft in de puurste vorm.

  6. Ik denk dat er weinig mis is met de manier waarop Dhr. Van Dijk stookt. Hij stookt bewust, heeft droog stookafval en houdt rekening met de buurt. Als er echter meer sprake van rook dan vuur is (hoewel het spreekwoord wellicht anders doet vermoeden), dan wordt het overlast. En daar zit de crux: rekening houden met elkaar, dat moet van 2 kanten komen…


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

2024_12_22-Hond-vast-in-hekwerk-geeuthanaseerd-door-dierenarts-1
Een spijl doorboorde zijn achterlijf
23 december 2024 | 3:21
2024_12_22-auto-schuift-talud-af-bij-ongeval-op-Rijksweg-Noord-in-Nederweert-1
Beide auto’s liepen forse schade op
23 december 2024 | 1:24
2024_12_22-Ongeval-Randweg-Zuid-Lindenstraat-Nederweert-6
Ongeval bij verkeerslichten met Lindenstraat
22 december 2024 | 23:01
Foto | Marie-José van Lierop-Ploem
Iedereen is van harte welkom
22 december 2024 | 21:00

Advertentie