Skip to content

Ingezonden brief: Discussie over de mobiliteit in Nederweert

Redactie
9 januari 2019 | 18:51

Advertentie

Werkgroep ‘Verontruste Burgers van Nederweert’ willen hun reactie en visie geven op de discussie over de mobiliteit in Nederweert.

Ingezonden brief:

Het nieuwe jaar is net begonnen en als je goed oplet voel je dat de dagen nu al iets langer worden. Wat gaat het nieuwe jaar brengen en wat kan er beter?  Laten we het niet meer hebben over oude plannen zoals bv een randweg. Dat is een achterhaald station, waar vrijwel niemand, behalve een enkele nimby (niet in mijn achtertuin) nog iets in ziet.

Nederweert heeft andere prioriteiten dan het oplossen van een niet bestaand probleem. Nog even ter herinnering: nut en noodzaak van deze randweg zijn, en dat is door iedereen, vriend en vijand erkend, nooit aangetoond. Verder: de zogenaamde GOML gelden zijn niet nu opeens, maar al vele jaren geleden gereserveerd voor gebiedsontwikkeling in Midden Limburg dus dat is ook niets nieuws.

De kanaalzone ofwel de Heerlijckheid (what’s in a name?), het park voor Budschop is ons van harte gegund maar mag zeker niet gebruikt worden als argument om dit park dan ook maar uit te breiden naar de andere kant. Nederweert en Budschop zijn nu eenmaal gescheiden door een kanaal. En dan het verkeer: de verkeersproblematiek zit vooral op de N275, de weg richting Venlo en haar aansluiting op de A2. De huidige N266 speelt daar nauwelijks een rol in.

Het heeft weinig zin om deze hele discussie opnieuw op te starten want alle argumenten zijn reeds de revue gepasseerd en wij zitten nu in een heel andere fase van het proces. We zijn nu duizend handtekeningen verder en zijn als Verontruste Burgers van Nederweert nog springlevend en zeer alert.

Nederweert 2030 lijkt me een mooi ijkpunt voor de toekomstige ontwikkeling van ons prachtige dorp. In plaats van ons te omsluiten met nog meer asfalt met geluidsoverlast en nog meer fijnstof kunnen we ons directe buitengebied beter reserveren voor ontspanning en recreatie, want de verstedelijking rukt ook hier op. Fietsen en andere milieuvriendelijker vormen van verplaatsen zullen in toenemende mate een rol gaan spelen. Laten we er daarom dan ook voor zorgen, dat de verkeersveiligheid binnen ons dorp toeneemt en laten we ons niet opsluiten tussen het kanaal en een randweg, want daardoor zullen we een sterke toename zien van het autoverkeer in het dorp zelf en niet alleen op de Molenweg. Dat raakt alle inwoners van Nederweert

De nieuwe coalitie heeft deze boodschap ook goed begrepen en stelt alles in het werk voor goede fietsverbindingen voor schooljeugd en woon/werkverkeer, maar ook voor duurzaamheid en het klimaat. Laten we daar vooral voor gaan. Ik wens u een heel mooi en gezond 2019.

Namens de Verontruste Burgers van Nederweert,
Evert Heemstra

Advertentie

12 Reacties

  1. De ingezonden brief lezende denk ik dat er wel erg laatdunkend gedacht wordt over de inwoners die wel voor een randweg zijn. Dat ze niet in de achtertuin van schrijver wonen is duidelijk, want zijn achtertuin ligt mooi midden in het dorp. Dat de N266 geen invloed heeft op het verkeersaanbod richting A2 lijkt mij, gezien de dagelijkse drukte die op deze weg aanwezig is, een niet realistisch gegeven. Schrijver moet maar eens een dag op het terras bij de Ontmoeting gaan verblijven, dan kan hij het met eigen ogen aanschouwen. Dan ervaart hij ook de geluidsoverlast en ruikt hij de geur van gassen, die volgens schrijver beter niet naar het buitengebied gebracht kunnen worden. Want daar moeten we kunnen fietsen en wandelen in het fijnstof dat ons buitengebied ruim te bieden heeft. Waarom zou er anders een rem komen op uitbreidingsplannen van ondernemers in het buitengebied. Verder kan ik me niet voorstellen dat het verkeer vanuit Helmond voor een route door het dorp gaat kiezen als er een weg is waardoor men vele malen sneller bij de hoofdslagader A2 kan komen. Een initiatief zoals genomen door Nederweert 2030 kan ik dan ook alleen maar waarderen.

    • Je kan niet alle verkeer dat over de N266 rijdt, dat zij naar de A2 gaan.
      Is veel lokaal verkeer bij vanwege eenrichtings wegen , zij kunnen immers
      niet via de Kerkstraat / Brugstraat terug.
      Verkeer gaat vanuit Helmond liever recht door, dan over een
      weg met meerdere bochten te rijden.

  2. Knap dat de schrijver er vanuit gaat dat het verkeer gaat afnemen. Dat is sinds het ontstaan van de auto nog niet gebeurd, oorlog en energie crisis buiten beschouwing gelaten. Dat het auto gebruik gaat veranderen is onomstotelijk. Electrisch rijden is volop in opkomst, met alle (geluids) en uitstoot voordelen.
    Dat de Randweg en gepasseerd station is is nmi dan ook totale kolder. De opstoppingen op de N275 en de N266 zijn flink toegenomen sinds het einde van de economische crisis. Ik kan geen enkele zinnige reden bedenken om het verkeer niet uit de bebouwde kom te halen maar wel om de weg wel aan te leggen, Verkeersveiligheid is de allerbelangrijkste.

  3. Maar goed dat artsen ook met pensioen gaan……

    • Eens! Ik vind het een onrespectvol stuk. Heel erg jammer…..
      En als ik het allemaal goed heb bijgehouden,, heeft de nieuwe coalitie heeft alleen nog maar dingen van de oude uitgevoerd!
      Geen idee waar hij dát vandaan haalt.?

    • Op welke manier is het (voormalige) beroep van de schrijver relevant in deze discussie?

  4. Uit enkele reacties maak ik op dat deze mensen alleen maar voordelen zien in het aanleggen van deze randweg. Zij realiseren zich niet dat door het afsluiten van de huidige N266 met de N275 de grote verkeerstroom (8500 auto’s) nu langs het kanaal (niet midden door ons dorp!) straks van west naar oost midden door ons dorp zullen gaan rijden (6500 auto’s via de Molenweg). Wil men straks de Brugstaat in rijden om ons centrum te kunnen bereiken, dan zal men moeten omrijden via Budschop (via de N275-Huslenweg-brug15). Verder wordt het hele buitengebied afgesloten van het centrum en moet de schooljeugd deze drukke randweg over om naar school te fietsen. Dit soort grote nadelen van deze randweg hoor ik de voorstanders nooit over omdat zij andere belangen hebben!

    • Beste Marc, 6500 auto’s over de molenweg? Lijkt me erg veel gezien het feit dat er dan ook een randweg zou zijn, waar men gebruik van zou kunnen maken. Maar via gechoogel met cijfers is menige kandidaat president geworden. Daarnaast neem ik aan dat de ontwikkelaars bij het realiseren van de plannen zeker rekening zullen houden met de fietsers. Misschien is die oplossing wel beter dan de huidige. En wat de afsluiting betreft ga ik ervan uit dat het niet zo is dat er een muur om Nederweert gebouwd gaat worden! We leven hier in een “democratisch” land. Overigens vraag ik mij ook al enige tijd af wat de belangen van de tegenstanders daadwerkelijk zijn.

  5. Beste Peter,
    Blijkbaar heb jij de kaartbijlagen bij de planMER niet bestudeerd. Jij laat alleen jouw gevoel spreken en dit is nergens op gebaseerd. De huidige N266 is niet alleen een doorgangsweg voor passanten, maar wordt door vele Nederweertenaren gebruikt als toegangsweg (GOW) om het centrum te bereiken. Met het afsluiten van deze weg bij de aanleg van een randweg kunnen deze 3500 auto’s niet meer of veel moeilijker (via Budschop) het centrum bereiken via de Oost-kant. Daarom laten de verkeersmodellen ook zien dat deze (extra) 3500 auto’s via de nieuwe randweg zullen rijden om vervolgens via de Molenweg, Bredeweg etc. helemaal door het dorp heen hun weg zullen afleggen. Het is dan ook niet voor niets dat de gemeente Nederweert bureau Kragten onlangs een heel plan heeft laten uitwerken om de Molenweg om te toveren tot een nieuwe gebiedsontsluitingsweg die deze capaciteit aan kan (bomen eruit, gescheiden fietspaden etc.)
    Echter dit soort informatie wordt niet aan de grote klok gehangen ……

  6. Man man wat kunnen jullie je druk maken.

  7. Er rijden dagelijks vrachtwagens met brandbare of gevaarlijke stoffen over de N266. Moet er eerst een vrachtwagen Aan Vijftien ergens naar binnen rijden en de lucht in vliegen voor dat iedereen inziet dat deze weg niet meer van deze tijd is.

  8. Alsof het randweg alternatief beter scoort op dit punt. Bij o.a. boeket, strateris en Bloemerstraat komt deze weg tussen twee woningen in te lopen, waar nauwelijks ruimte is voor het aanleggen van deze weg. Afstand tussen de randweg en deze woningen is vergelijkbaar met de huidige situatie naast het kanaal. Deze randweg lost ook op dit punt dus helemaal niets op.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

De sfeervolle Raadzaal van Museum W
Een wandeling door de binnenstad van Weert
18 september 2024 | 13:00
De-Beweegroute-Ospel-officieel-geopend-13
Week tegen Eenzaamheid, ook in Ospel
18 september 2024 | 12:00
Roaj-‘ns-uit-Neer-Winnaar-Midde-Limburgs-Leedjes-Festival-2023-Doospelse-Aod-Prinse-tweede12
Vastelaovesvereniging de Kwakkert
18 september 2024 | 10:11
Jell en Mien Vissers-Linders uit Nederweert 65 jaar getrouwd-3
Een briljanten huwelijksjubileum in Nederweert
18 september 2024 | 9:42

Advertentie