Wat hebben een ruitenwisser en 13 voetbalvelden met elkaar gemeen? Autobedrijf van Nieuwenhoven legt het belang van een streepje rubber uit.
Ondanks dat het hartje winter is, kunnen we voorlopig de ijskrabbers, slotontdooiers en De-Icers nog even in de kofferbak laten liggen. Het onderdeel dat wij tijdens deze donkere regenachtige dagen veel harder nodig hebben is een hightech streepje rubber bevestigd aan een ingenieus werkende arm genaamd “de ruitenwisser”. Wist je dat zeker 90 procent van al onze acties in het verkeer afhankelijk zijn van de informatie die onze ogen binnen krijgen? Schone en goedwerkende ruitenwissers zijn uitermate belangrijk voor een helder en streeploos zicht en dus voor onze veiligheid. Donker, regenachtig weer, laagstaande zon, hoosbuien, een slagveld van insecten allemaal herkenbare situaties die een veilig zicht belemmeren vooral als versleten ruitenwissers de situatie alleen maar verergeren met strepen.
Minimaal 1x per jaar vervangen
Fabrikanten adviseren om de ruitenwissers minimaal 1x per jaar of elke 10.000 km te vervangen. Dit wordt door veel autobezitters onderschat. De meeste bestuurders realiseren zich echter niet dat het gemiddelde wisserblad in 6 maanden tijd, 115.000 wisbewegingen heeft uitgevoerd. Dat staat gelijk aan het oppervlak van zo’n 13 voetbalvelden.
Buiten het aantal wisbewegingen zijn er nog een aantal factoren die slijtage van de ruitenwisserbladen versnellen. Leeftijd, zon maar ook vorst kunnen de rubber uitdrogen en verharden waardoor er sneller scheurtjes ontstaan. Verder zorgen vuil, mos en zand op de vooruit voor kleine beschadigingen in de rubber waardoor deze gaat strepen.
Tips om de levensduur van je ruitenwissers te verlengen
- Reinig je ruitenwisserbladen regelmatig met een sopje en een zachte doek of spons. Klinkt logisch maar iedereen herkent de situatie waarbij er vastgekoekt zand of mos aan de ruitenwisser zit en, net als je hem nodig hebt, blijft vastplakken of er alleen maar een grotere streepboel van maakt.
- Reinig ook de vooruit regelmatig en controleer deze op oneffenheden zoals barstjes of sterretjes in de ruit. Deze oneffenheden veroorzaken beschadigingen in de rubber en dus strepen. Een scheutje spiritus in het water zorgt voor een vetvrije en streeploze voorruit.
- Zorg voor een goed gevuld ruitenvloeistofreservoir met voldoende vorstbeveiliging. Wis nooit over een droge ruit maar sproei deze goed nat met de ruitensproeier. De vorstbeveiliging voorkomt bevriezing van de vloeistof en het vastplakken van de ruitenwisser aan de ruit bij lage temperaturen.
- Bij een dichtgevroren voorruit zitten de ruitenwissers vaak vastgevroren aan de ruit. Trek deze niet los maar ontdooi eerst de voorruit met de verwarming of een De-Icer waarna de ruitenwisser vanzelf loslaat. Er kunnen anders stukjes rubber aan de ruit blijven plakken en losscheuren van de wisser.
Zodra de ruitenwisser strepen achter laat, geluid begint te maken of gaat stuiteren is het tijd om de ruitenwisser te laten vervangen. Zoals eerder aangegeven, is het beter om ze minimaal 1x per jaar of elke 10.000 km te vervangen om vervelende en gevaarlijke situaties te voorkomen. Wist je dat sommige ruitenwissers voorzien zijn van een slijtage-indicator? Zodra de indicator op de wisser van zwart naar bijvoorbeeld geel verkleurt is de ruitenwisser versleten.
Inmiddels zijn er enorm veel soorten en maten ruitenwissers op de markt allemaal afgestemd op de vorm en grootte van de voorruit en de wisserarm. Kies altijd voor de juiste ruitenwisser bij het merk en type auto voor een optimaal resultaat.
Dus zorg voor goed materiaal waardoor je kan genieten van een goed zicht en een veilige reis! Loop even bij bij Autobedrijf van Nieuwenhoven in Nederweert-Eind binnen voor advies of vervanging van je ruitenwissers.
1 Reactie
Slotontdooiers in de kofferbak laten liggen lijkt mij geen goede tip.